B&G NEO3 PDR VS HOME MADE NEO v17

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

WrineX

B&G NEO3 PDR VS HOME MADE NEO v17

Berichtdoor WrineX » zo 25 nov 2018, 18:06

Dankzij Laurent Monin van facebook heb ik een meting van de B&G NEO 3PDR ik weet niet hoe goed zijn mic gecailbreerd was gezien de meting op 96 dB uitkwam in dipool en hij eigenlijk maar 90.5B is volgens de data sheet maar, ik heb die van mij gewoon wat luider gemeten. voor de zekerheid voor het geval de calibratie aan die kant wel ok was. dus het kan zijn dat ik luider speel.... ach. 6 dB ;)

Pic 1 Freq curve Blauw PDR3 Rood Mijn neo v17.
Pic 2 Vervorming PDR
Pic 3 Vervorming Neo V17

Een ding wat meteen opvalt is mijn enigenruis van de mic een heeel stuk lager is, namelijk 20dB +- misschien iets betere mic geen idee, verder valt het op dat de PDR afvalt na 16khz ik vermoed/hoop dat dat ook de mic is en niet de B&G PDR.

vanaf 1Khz is de neo17 +- de helft in total harmonic distortion vergeleken met de B&G maar richting de resonantie van het paneel wordt het vrij duidelijk dat mijn tweeter nog wat te weinig demping heeft. hij heeft daar meer output, maar ook aanzienlijk meer vervorming.

Nog een ding om op te letten de B&G had zijn front plate, en die van mij was kaal, en ik vermoed dat daardoor de dip rond 6.6 Khz (baffle/frame in dit geval) roet in het eten gooit in de curve, dus plaatje 4 is een frequentie curve van mijn paneel in een simpel kleine horn.

Ik moet nog wel even kijken aar de nare piek in de vervorming rond 8.6Khz maar denk d at ik wel w eet wat dat is dus op naar versie 19 gezien 18 ook al gemaakt was....

18 was gebaseerd op het zigzag partroon van de Radhio tweeter. zie pic 5, leuk gegeven is dat je die kunt spannen door middel van een heatgun.. normaal wordt het een rommel maar door het zigzag patroon kan het (het midden althans) maar het levert buiten dat alleen ietsje meer vervorming op en lagere output voor een lagere impedantie. dus iets minder efficiënt, iets wat je je wel kunt voorstellen als magnetische velden 45 graden ten opzichten van ideaal lopen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

SSassen

Re: B&G NEO3 PDR VS HOME MADE NEO v17

Berichtdoor SSassen » ma 26 nov 2018, 17:47

Interessant! Hoe maak je nu precies het bandje? Is dat gewoon alu folie uit de supermarkt op een kunststof drager (kapton oid.) geplakt?
Mediocre is not my middle name.

WrineX

Berichtdoor WrineX » ma 26 nov 2018, 19:53

:) het is een alu/polyesther laminaat. die ik ets. zelf plakken kan, maar wordt niet zo mooi. en tja kapton zou leuk zijn voor de hitte bestendigmheid. maar ik meot eerlijk bekennen. hoe hard wil men luisteren ? het gaat al vrij hard voor zon kamer.

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 26 nov 2018, 20:57

Heb je een leverancier voor dat alu/poly laminaat? Ik wil daar ook wel eens mee spelen.
Mediocre is not my middle name.

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » di 27 nov 2018, 12:57

Is het niet een idee om flat flex te gebruiken?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 27 nov 2018, 13:32

Vreselijk duur en te dik.
Fusion Filterdesign

WrineX

Berichtdoor WrineX » di 04 dec 2018, 18:01

SSassen schreef:Heb je een leverancier voor dat alu/poly laminaat? Ik wil daar ook wel eens mee spelen.

kan het je het niet geven helaas. en dat klinkt misschien lullig, maar voor de meeste materialen ben ik al een aantal jaren bezig/op zoek om het te verkrijgen en de laatste tijd voelt het een beetje wanneer mensen me contacten dat ik alle info uitspuug. en mezelf te kort doe daar mee.

stuur me een pm en kan je gerust iets opsturen dat is geen probleem, maar ik ga minder leveranciers geven als je begrijpt wat ik bedoel :)

Terug naar “Luidspreker Drivers”