Translator (o.a. Impact 30) restaureren

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Translator (o.a. Impact 30) restaureren

Berichtdoor wouter » vr 30 mar 2012, 23:23

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een setje Translator Impact 30, Neerlands glorie van ontwerper Hans Baan.

Hier wat meer info, goed overzichtelijk op een site:
http://www.translator-info.nl/translator.html

Waar hebben we het over, deze luidspreker - vloerstaand met een mooi 6dB filter
Translator Impact 30 gerefoamd.jpg

Foto geleend van internet van een ervaren refoamer uit Utrecht

Nu heeft de dempring van de Vifa M21WN de tand des tijds niet doorstaan dus die krijgt een nieuwe foamrand.

Helaas staat internet vol van aanbieders die allemaal (als een van de weinigen) de juiste foamranden hebben, maar ik ben het niet met ze eens :wink:

Ik heb in mijn BNS E2.2 een vifa M21WG (bruine box in bijlage) en die heeft als midwoofer een kleine magneet en is origineel ook uitgevoerd met een kleine rolrand. De WN versie heeft origineel een dikke rolrand met coating. De coating heb ik via Ruud in huis, Vinylflex.
Afbeelding

Uiteindelijk wil ik best tussen de originele looks en de looks van een Jantzen JA8008 in eindigen :kwijl: :lol:

CA21REX_rubber_foam.jpg

Jantzen Audio Ja8008.jpg

Mijn vraag: wie weet waar ik een geschikte dempring zou kunnen krijgen?
Hier max/min maten, het meten is een beetje gokken met zo'n vergane rand die 'flat as angled' wordt genoemd bij audiofriends.
Vifa M21WN dempring.PNG

De Seas CA21 heeft een vorm die overeenkomt met wat ik zoek, echter dat zijn rubberen ringen en bij refoam aanbieders wordt voor de CA21 hetzelfde gebruikt als de hele serie Vifa M21.

Ik ben benieuwd!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wouter op vr 28 nov 2014, 12:34, 4 keer totaal gewijzigd.

wouter
Ook commercieel actief

Re: Translator Impact 30 refoamen

Berichtdoor wouter » zo 01 apr 2012, 12:28

tsss, kijkers :lol:

Van een bij mij bekende, zeer symphatieke refoamer, kreeg ik het aanbod 2 dempringen van zijn selectie over te nemen. Deze zijn door ervaring als beste voor de Vifa M21WN gebleken, vooral de 'slapheid' van deze specifieke dempring is voor deze gesloten Translator Impact 30 van belang.
Het is niet dezelfde dempring als die hij gebruikt voor de M21WG gebruikt, dus voor mijn onderbuik gevoel is dit voor nu het meest optimale van mijn opties.

Binnenkort mijn eerste refoam ervaringen :wink:
Stofkap kan ik niet zonder blijvende schade verwijderen (geprobeerd op een vergelijkbare gecoate conus met stofkap, de donor van mijn Litze draden voor de Mission woofer reparatie). Ik zal dus centreren met 4 wasknijpers en wanneer alles vrij loopt de delen tussen de knijpers in lijmen of bij voldoende opentijd van de lijm, alles in 1 keer en dan centreren.

Tips uiteraard welkom.

meanman64

Berichtdoor meanman64 » zo 01 apr 2012, 18:04

mijn broer gebruikt altijd een functie-generator om te centreren

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 01 apr 2012, 23:07

Kun je dat uitleggen?

Ik heb een CD met tonen van 1 tot 160 Hz, in heel kleine stapjes. Maar ik weet niet of dat het beste werkt, eletromechanisch centreren :lol:

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » ma 02 apr 2012, 14:06

een zuivere sinus, continue afspelen.
Dat werkt prima. (althans bij mijn centreerprojectjes die ik gedaan heb)
ik had (denk ik) een 5 hz ?

Ooit via een car-audio forum gedownload. (sinus van 15 minuten lang)

doordat de woofer geen geluid maakt (door de superlage freq) kun je mooi luisteren of er mechanisch ergens iets aanloopt.

hier heb je 1 hz. (PAS DUS OP!!) van 1 minuut:

http://www.realmofexcursion.com/audio/testtones/1hz.mp3

hier nog een aantal:
http://www.realmofexcursion.com/audio/testtones/?SD
The more we know, the less we need....

Soundexcel

Berichtdoor Soundexcel » ma 02 apr 2012, 14:45

Niet meer interessant voor dit topic, maar ik naar volle tevredenheid een tijdje gelden bij deze shop nieuwe randen besteld:

http://speakerrepairshop.nl/
Hopzakee

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 02 apr 2012, 20:36

Zuivere sinus heb ik op die CD van Stereoplay Klangworkshop Session II

1 Hz, 2 Hz, 4 Hz, 8 Hz, staat er allemaal op. Maar begrijp niet waarom dan zo moeilijk wordt gedaan met centreren door wasknijpers. Toch zijn de voorbeeld filmpjes daarvan duidelijk. Maar goed, als de ervaring leert dat het ook met een signaal goed komt zal alles wel gaan lukken.

Speakerrepairshop is van Goodhifi. Reageert prima op mails maar gebruikt voor de M21 WN dezelfde dempring als voor de M21 WG. Waar ik ze nu vandaan heb niet, dus daar heb ik nu voor gekozen. Is die van het plaatje van Marktplaats :wink:
Ik ga alleen nog een coating toevoegen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 03 apr 2012, 22:32

Als ik het goed heb zijn de korven van magnesium!? Wat is die witte troep en hoe krijg ik de boel weer helemaal netjes?

Ik meen een soort corrosie en die schuur ik helemaal weg. Daarmee ga ik op de witte plekken door de matzwarte afwerklaag heen. Ik denk dat ik met een deels geschuurde en schone vetvrije korf met primer en een soort mat zwart hamerite aan de slag zal moeten??

Op de foto's is te zien hoe de korf er na schuren uit ziet, met ook een detail foto (nr.2) van een plek waar niet geschuurd is. Zo moet het weer worden denk ik... In iedergeval mat zwart.

Ik zie uit naar tips!

Oja, hoe krijg je die kleverige troep het beste van een conus. Met brandspiritus en 96% alcohol al geprobeerd, blijft plakkerig. Wordt ook veel gewaarschuwd voor de troep die vergane foamranden geven.

meanman64

Berichtdoor meanman64 » wo 04 apr 2012, 7:19

wouter schreef:Zuivere sinus heb ik op die CD van Stereoplay Klangworkshop Session II

1 Hz, 2 Hz, 4 Hz, 8 Hz, staat er allemaal op. Maar begrijp niet waarom dan zo moeilijk wordt gedaan met centreren door wasknijpers. Toch zijn de voorbeeld filmpjes daarvan duidelijk. Maar goed, als de ervaring leert dat het ook met een signaal goed komt zal alles wel gaan lukken.

Speakerrepairshop is van Goodhifi. Reageert prima op mails maar gebruikt voor de M21 WN dezelfde dempring als voor de M21 WG. Waar ik ze nu vandaan heb niet, dus daar heb ik nu voor gekozen. Is die van het plaatje van Marktplaats :wink:
Ik ga alleen nog een coating toevoegen.

Wasknijpers dienen om de rand op zijn plaats te houden.Met de hulp van een generator hoef je de stofkap niet te verwijderen met een papieren koker wel,das mijn mening althans. O:)

SARK

Berichtdoor SARK » wo 04 apr 2012, 7:20

wouter schreef:Ik meen een soort corrosie en die schuur ik helemaal weg. Daarmee ga ik op de witte plekken door de matzwarte afwerklaag heen. Ik denk dat ik met een deels geschuurde en schone vetvrije korf met primer en een soort mat zwart hamerite aan de slag zal moeten??

Ik heb de metalen frontplaat van een Audax tweet eens met een spuitbus zwarte radiatorverf gedaan, resultaat was perfect :idea:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 04 apr 2012, 10:43

Dank je Sark!

Maar ik zit wel even met de voorbereiding. Schuur ik die units helemaal af of corrosie wegschuren en bij spuiten.
Moet ik na spuiten blanke lak doen en hoe krijg ik die putjes structuur weer zoals origineel? Dat is toch hamerite, geen structuur verf?! En voor een magnesium korf, althans dat schijnt er in te zitten en dat het metaal is mag duidelijk zijn, hoe moet ik dat voorbehandelen? Ik ga intussen wel even speuren maar wellicht heeft iemand ervaring :wink:

Edit: http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... asket.html

Al gaat het hier over Vifa met alumium gegoten korf...
The most desirable primer would be a zinc cromate, but that may be hard to find.

Edit: Zink/Chroom primer: http://www.tools.vocor.nl/index.php?ite ... 79&lang=NL

Wellicht voel ik hier meer voor :wink:
Polish it up and hit it with lacquer or epoxy bsed paint. It will stop the corrosion by being a barrier to moisture

ah....

Epoxy primer is technisch uitgesproken "Zinkchromaat-primer",
dit goedje is de standaard in de gehele (auto)industrie.En
geeft meer bescherming tegen roest dan welke grondverf dan ook.

Ook bij gebruikmaking van B.V. Fertan moet je altijd daarna met E.P behandelen.
Je Aflak is eigenlijk alleen een flinterdun "seal" laagje en is zonder EP net zo kwetsbaar als keukenfolie.
Tectiel is niet/nauwelijks roestwerend,het bied allen een dikke laag "bescherming" tegen vocht/vuil.
Dus over blank metaal (ook als het niet gestraald is) altijd eerst een mooi laagje E.P.

EP= etsende primer

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 07 apr 2012, 19:16

De foamranden heb ik inmiddels in huis, even als lijm, alu zink spray en mat zwarte en blanke spuitlak.

Omdat deze randen bovenop de conus gelijmd worden heb ik een vraag.

Kun je rustig met een 1,5 batterij gedurende langere tijd de conus voorwaards laten stilstaan? Dan kan ik namelijk veel beter de binnenste ring/flens aan de conus lijmen... Of brand de boel dan door wegens gebrek aan koeling (1,5V??)

SARK

Berichtdoor SARK » zo 08 apr 2012, 3:57

Er is vast wel een berekening uit te voeren die aangeeft waarom je dit niet moet doen maar mijn "gut feeling" zegt dat je dit beter kunt laten en het mechanisch (met knijpers en stukken karton of zo) moet doen :idea:
Dan is het wel zaak dat je goed let op de symmetrie (hoewel, het gaat in eerste instantie om de binnenrand toch :?: )
Afbeelding

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 08 apr 2012, 23:17

wouter schreef:De foamranden heb ik inmiddels in huis, even als lijm, alu zink spray en mat zwarte en blanke spuitlak.

Omdat deze randen bovenop de conus gelijmd worden heb ik een vraag.

Kun je rustig met een 1,5 batterij gedurende langere tijd de conus voorwaards laten stilstaan? Dan kan ik namelijk veel beter de binnenste ring/flens aan de conus lijmen... Of brand de boel dan door wegens gebrek aan koeling (1,5V??)

Ik dacht aan enkele minuten, om alles mooi op z'n plek te krijgen. Gaat dit zo lang goed?

Pjotr

Re: hoe lang gaat dit goed? laatste bericht...

Berichtdoor Pjotr » zo 08 apr 2012, 23:37

De warmte die je verstookt met een batterij in de spoel is U^2 / Rdc. Kun je zelf uitrekenen hoeveel dat is. Een beetje mid/bas speaker kan toch wel wel een half wattje hebben? --> 1,5V^2 / 4ohm
Peter de Jong

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » ma 09 apr 2012, 22:57

Ik zie een nieuwe titel ..

Kan je nader uitleggen wat je bedoelt .

gr bas
FOCAL

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 23 apr 2012, 22:50

Was even benieuwd hoe lang het voorwaards houden van een conus d.m.v. een AA(A) batterij goed gaat.
Doorgaans wordt er niet echt veel gereageerd als mensen een topic kennen en verder niet interessant vinden, ik wil dan nog wel eens een titel tijdelijk aanpassen :wink:

Inmiddels heb ik nog een setje BNS 242 en Translator Impact 2 aangeschaft waarvan de dempringen vervangen moeten worden. Ervaring opdoen wordt meteen kilometers maken :rofl:

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » ma 23 apr 2012, 23:41

Heb je niet een oud speakertje waarmee je kan kijken wat er gebeurd als je die op een batterij aansluit , ps niet aan de spreekspoel komen zoals ik ooit deed , geeft een pijnlijk gevoel .
FOCAL

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 03 mei 2012, 23:20

Zo... weer wat opgeschoten, met als resultaat dat ik nog verder van huis ben :-s :? :wink:

Bij het refoamen van het setje Translator Impact 2 heb ik ervaringen opgedaan en meteen ga ik verder het diepe in.
Was de uitdaging bij het eerste setje M21WN refoamen het goed verwijderen van de STICKY shit die vergane dempringen vormen dan is het nu wel de corrosie.

Mijn aanpak naar eigen onderzoek en uren gepruts :rofl:
1. Trek de bolle rand er netjes van af, zonder stukjes te laten vallen op de luidspreker - direct opvangen die troep! (eventuele coating in de hoek van de bolling er eerst aftrekken)
2. Strijk met een kwastje aceton (Kruidvat 1,75) helemaal rondom de foamrand en laat het even intrekken, vaak herhalen - zowel op de foamring die op de korf zit als ook het deel dat op de conus zit (ook voor het los krijgen van een spider geschikt)
3. Met een beitel of iets plats onder enige druk rondom de boel van de korf schrapen. Zo netjes mogelijk, liefst alles in een keer. Zorg dat geen stukjes uitgesmeerd worden, allemaal extra werk. Met een groot sate stokje heb ik het meeste peuterwerk gedaan, hierdoor beschadigd de korf niet.
4. Met een mesje schraap ik de zacht geworden foam van de conus. Nogmaals met aceton weken en nog een schraapronde, totdat er eigenlijk geen zwart spul meer afkomt. Hoeft niet helemaal perfect schoon.
5. De korf instrijken met witte houtlijm en daarna water. Dit bleek het beste de lijm los te weken, het werd een papje dat zich in zijn geheel redelijk eenvoudig liet wegvegen. Ik werk veel met plenty keukenpapier (wipe&clean), dit pluist en scheurt nauwelijks. Wanneer de korf niet meer plakkiger aanvoelt is deze voldoende schoon. Soms deed ik met aceton en een kwastje een vreugde rondje, wanneer het papier redelijk schoon bleef was de boel wel klaar.

De luidspreker is nu voldoende ontdaan van oude foamresten, bij het verlijmen blijkt de lijm prima te hechten.

Nadat ik met alu zink spray een mooie focal achtige korf had, die ik vervolgens weer zwart gemaakt heb, hoor ik gerommel onder de stofkap. Eerder liep alles vrij, maar inmiddels is dat alleen nog maar wanneer de unit op z'n rug ligt.

Tijd voor de foto shoot, hopelijk is dit setje nog te redden. Daarmee is het goede setje M21WN uit de Impact 2 ineens niet onbelangrijk meer. Echter, die hadden in mijn ogen een verkeerde (matte) coating dus dat is opgelost maar deze originele wil ik graag redden. Geheel strippen en in de zink spray dus...

SARK

Berichtdoor SARK » vr 04 mei 2012, 6:41

M21WN corrosie 008.jpg

WTF :shock:
Ik moet even melden dat ik je zeer moedig vind en dat je het zeer grondig aanpakt :idea:

ps.
Hoe heb je de spider(s) eigenlijk losgekregen en zijn ze nog heel :?:
Afbeelding

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 04 mei 2012, 9:45

Sja, niets te verliezen en veel van te leren :wink:

Had eerder ook niet geweten hoe je zoiets loskrijgt maar dus instrijken met aceton en daarna met een sateprikker langs de buitenste rand schrapen.

Het katoenachtig spul is sterk en de lijm wordt weer wat elastisch, uiteindelijk krijg je een beginnetje en daarna steek je steeds makkelijker de prikker er onder. Het grootste deel daarna was goed nat houden met aceton en dan wip je, met de prikker als hefboom, de spider redelijk makkelijk los.

Voor mij allemaal nieuw en daarom leek het me leuk het hier te delen. Het is dus niet vanzelfsprekend dat je eenvoudig een setje weer klaar hebt. Van de Missions repareren heb ik ook veel geleerd, nu weer zo'n 'uitdaging' :wink:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 07 mei 2012, 21:47

SARK schreef:Ik moet even melden dat ik je zeer moedig vind en dat je het zeer grondig aanpakt :idea:

En toen werd het nog gekker, ik dacht wel even met een staalborstelkop op de dremel de korf onder de spider goed te reinigen. Prima gelukt!

Alhoewel... Hoe komen al die kleine ijzerdraadjes nou weer in die sleuf? :roll:
:? En hoe komen ze daar weer uit? Een uurtje met magnetische schroevendraaier en sateprikker alles eruit lopen trekken. Toen zag ik nog een enorme lading 'pluis', soort haartjes van metaalstof ofzo.
Ook daar weer wat op gevonden, zowel de centrumzijde als de buitenrand van de sleuf met stukken schilderstape beplakt (aangedrukt met sateprikker) en losgetrokken. Ook mooi even alle roest meegenomen, dus na een kwartiertje was alles weer netjes. Phieuwwwwwwwwww :D

Ik verwacht dat het nu verder wel goed gaat komen dus heb de boel afgeplakt en lekker in de zinkspray gezet. De buitenste korfrand had ik al gedaan en ook al 1 laag zwart, dus die heb ik even afgeplakt. Action mat zwart, knalhard geworden, dus werkt prima. Morgen hele korf even zwart maken, en volgende keer magneet bij het begin afplakken :-$

Oja, luiheid: aan de achterkant niet echt geschuurd. Alleen met een kwastje en water de troep er wat af gepoetst.
Laatst gewijzigd door wouter op di 08 mei 2012, 7:49, 1 keer totaal gewijzigd.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » ma 07 mei 2012, 22:47

knap werk hoor!

Geeft héél veel voldoening!
The more we know, the less we need....

pvanlingen

Berichtdoor pvanlingen » di 08 mei 2012, 0:17

@Wouter,
Je zal, nu je de spider ook losgemaakt hebt toch echt de stofkap moeten verwijderen.
Als dat niet gaat zal ook het centreren niet lukken.
Nu je toch zo lekker bezig bent kan je ook de poolkern wel even doorboren. (kolomboor)
De luchtspleet goed afplakken met tape, en na het boren een uurtje staalsplinters van de magneet afplukken.
Zo heb ik vroeger veel speaker units van een gat voorzien, omdat het bij speaker fabrikanten nog niet gebruikelijk was.

Paul.
Zelf maken is leuker.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 08 mei 2012, 9:19

En naderhand nog een gaasje over het gat plaatsen uiteraard.
Mark Bakker

Terug naar “Luidspreker Drivers”