Incidentele "vervorming" uit luidspreker

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

SSassen

Re: Incidentele "vervorming" uit luidspreker

Berichtdoor SSassen » vr 05 feb 2016, 11:22

SmauG schreef:Kan iemand mij bevestigen of het kwaad kan de tweeter in zijn eentje aan het filter, of direct aan de versterker te hangen zodat ik het beter hoor?

Ik zou de tweeter gewoon direct aansluiten op de versterker, evt. met een 10uF condensator in serie, dan weet je zeker dat deze geen LF voor z'n kiezen krijgt.
Mediocre is not my middle name.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 05 feb 2016, 15:17

En (even eerder schreef ik al:) niet meer dan 2 tot max 3V RMS. Waarbij 3 al vrij veel (en behoorlijk hard) is, boven 1V hoor je ongerechtigheden doorgaans wel. Hoe meet je RMS? Alleen met een redelijk betrouwbare en wat duurdere multimeter. Mijn ervaring met goedkope bouwmarktmetertjes is zacht gezegd wisselend waar het gaat om het meten van wisselspanningen met hoge frequenties. Dan moet je met een omweg bepalen wat redelijk is: zet een toon op de versterker van 50Hz, meet met de multimeter aan de luidsprekeruitgang en regel af tot 2V. Maar als er 'True RMS' op staat zou het meetresultaat ook bij hoge frequenties redelijk goed moeten zijn.
Mark Bakker

SmauG

Berichtdoor SmauG » vr 05 feb 2016, 15:20

Helaas geen true rms meter voorhanden, wel een knappe RMS meter van Hioki en een Scope.

SmauG

Berichtdoor SmauG » di 09 feb 2016, 19:10

Goed nieuws!

Ik heb beide tweeters getest met een simpele toongenerator met een aantal milivoltjes, Klonk eigenlijk allemaal prima.
Ik dacht iets te horen bij een van de tweeters bij 13,3khz waarop ik de stoute schoenen heb aangetrokken en ze uit elkaar heb gehaald.
Resultaat: Spoeltjes zijn in prima staat, zijn totaal niet verkleurd en keurig gewikkeld.
Wel viel op dat een van de plastic faceplates wat minder vast zat, en er zit een papieren pakking tussen, mogelijk dat dat meetrilde.
Ik heb alles weer in elkaar gezet en speelt prima. Dat is sowieso €204,- bespaard.

Nu rest mij slechts de vraag, waar komt de vervorming dan vandaan :think: Was het de Faceplate?
Ik ga het een tijdje aanhoren.

Bedankt voor alle hulp en tips!

SARK

Berichtdoor SARK » di 09 feb 2016, 20:40

SmauG schreef:Was het de Faceplate?!

Dat is zeker niet uit te sluiten.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 09 feb 2016, 20:58

Als ik een rammeltje of resonantie heb in een luidspreker, begin ik eerst met het aandraaien van de diverse schroeven.
Fusion Filterdesign

Terug naar “Luidspreker Drivers”