1" Full range.... is het wat??

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

GMP

1" Full range.... is het wat??

Berichtdoor GMP » do 23 jun 2016, 11:38

Heeft iemand hier ervaring met 1” full range speakertjes? Zoals een TB w1-1070,w1-1828 of Aurasound NSW1.

Ik zit er aan te kijken om zo’n eentje te gebruiken vanaf 250-500 Hz, maar ik heb zo mijn twijfels. Ik vraag me namelijk af of zo’n speaker wel genoeg “body” heeft, of hoe je het ook wilt noemen. Ik kan me voorstellen dat ze "iel" gaan klinken. Je kan uiteraard ook niet teveel verwachten van zo'n kleintje, maar het moet natuurlijk geen veredelde tweeter zijn.
Helaas is in deze toepassing een 2" geen mogelijkheid, anders had ik het wel geweten :wink:

Ik wil het eigenlijk wel zelf uitproberen, maar ondanks dat ze niet erg duur zijn, zou ik toch graag vooraf wat gebruikerservaring aanhoren.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: 1" Full range.... is het wat??

Berichtdoor Henkjan » do 23 jun 2016, 14:16

hangt af van je eisen aan dynamiek en rendement. dus vertel eens wat de toepassing gaat worden

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » do 23 jun 2016, 14:34

Ik heb de 1,3" Visaton BF32 geprobeerd in een draagbare luidspreker en dat gaat maar net hard genoeg. De gevoeligheid daarvan is 78 dB / 2,83 V en de belastbaarheid 2 W. Had 'm ingezet boven de 1 kHz om te zorgen dat hij heel bleef; als je wat harder muziek luisterde voelde je de alu conus heet worden. De middentonen waren prima, maar in het hoog (~ 15 kHz) zat een resonantie die nogal veranderde als je off-axis luisterde. Die kon je dus met een equalizer niet goed weghalen. Het was te dof of te scherp.

b_force

Berichtdoor b_force » do 23 jun 2016, 15:15

1 inch, sja wat verwacht je?
Dingen hebben een buitengewoon lage gevoeligheid, zijn maar rated tot iets van 5W maximum, hebben weinig oppervlak en een xmax niet veel meer dan 1-2mm.
Dus dat is ook gelijk je antwoord.
Maximale (theoretische) SPL kun je simpel bepalen met SPL_max=10*log(vermogen)+gevoeligheid (per watt, niet per volt)
Tenzij je de cone excursion de limiterende factor is uiteraard.

Wederom hangt het er maar allemaal vanaf wat je ermee wil.
Poos geleden heb ik zo'n Logitech Mini Boom aangeschaft.
Leuk voor op vakantie/onderweg/tijdens het klussen/buiten met een etentje.
Voor zoiets kleins is het best impressive, maar je kunt het uiteraard niet gebruiken wanneer alle remmen los moeten.
Zo lang het niet hard hoeft, of je zit relatief dichtbij, zijn het leuke dingen.

Overigens wordt de Mms sterk beïnvloed door de lucht verplaatsing (in de motor).
Hierdoor wordt design van de driver ineens erg complex (of je eindresultaat is een hoop vervorming).
Niet elke fabrikant heeft dat al mooi onder de knie.
(Klippel heeft op dit gebied al veel onderzoek gedaan en er zijn dan ook genoeg artikelen over te vinden)

GMP

Berichtdoor GMP » do 23 jun 2016, 16:21

Ik had het wilde idee om zo'n speaker te gebruiken in de auto. Om als het ware een soort FAST te maken.

Maar tja wat verwacht ik.... Aangezien het voor in de auto is, is voor mij kwaliteit iets minder van belang. Maar qua rendement en belastbaarheid is het wellicht een ander verhaal. Blijf me dan toch afvragen tot hoe hard je kan gaan voordat het verkeerd gaat....

Als ik een aantal kandidaten eens op een rijtje zet, valt me die Aura behoorlijk op;
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 23 jun 2016, 17:07

GMP schreef:Ik had het wilde idee om zo'n speaker te gebruiken in de auto. Om als het ware een soort FAST te maken.
zo'n idee had ik ook eens, werd me afgeraden vanwege rendement. heb t nog niet helemaal afgeschreven, zal afhangen hoe hard t moet kunnen in je auto. luister je niet hard en heb je een stille auto dan zal t mss wel kunnen denk ik. maar lager dan 400Hz (4e orde) zou ik ze zeker niet gaan inzetten

b_force

Berichtdoor b_force » do 23 jun 2016, 18:17

In de auto heb je toch behoorlijk veel omgevingslawaai en daardoor ook best wel veel SPL nodig.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 23 jun 2016, 18:35

1" is een tweeter.
Fusion Filterdesign

beijert

Berichtdoor beijert » do 23 jun 2016, 18:42

Voor 10mm meer heb je deze:

http://www.bluearan.co.uk/index.php?id= ... ufacturer#

Metingen zagen er zeer goed uit, weet ze alleen even niet te vinden.
Mark

GMP

Berichtdoor GMP » vr 24 jun 2016, 7:39

Henkjan schreef:zo'n idee had ik ook eens, werd me afgeraden vanwege rendement. heb t nog niet helemaal afgeschreven, zal afhangen hoe hard t moet kunnen in je auto. luister je niet hard en heb je een stille auto dan zal t mss wel kunnen denk ik. maar lager dan 400Hz (4e orde) zou ik ze zeker niet gaan inzetten

Als het rendement het enigste obstakel is, lijkt het me nog wel het proberen waard. Zo hard speel ik tegenwoordig niet meer. Al vind ik het wel moeilijk in te schatten hoe hard het nou werkelijk is..... Hoe hard is hard? :think:

beijert schreef:Voor 10mm meer heb je deze:

http://www.bluearan.co.uk/index.php?id= ... ufacturer#

Metingen zagen er zeer goed uit, weet ze alleen even niet te vinden.

Dat is gewoon een 2" tangband. En met een 2" zijn eerder al goede resultaten behaald, dus daar heb ik geen twijfels over.

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » vr 24 jun 2016, 8:18

ds23man schreef:1" is een tweeter.

Alles kleiner dan 15" is een tweeter, toch? ;-)
We want to be happy, bold and free

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 24 jun 2016, 21:53

GMP schreef:Als ik een aantal kandidaten eens op een rijtje zet, valt me die Aura behoorlijk op;

Die Aurasound heeft een verzonken spreekspoel met 3 mm onderhang, dus 1,5 mm Xmax one way. Dit staat ook in de datasheet, 3 mm peak-peak.

Terug naar “Luidspreker Drivers”