extra magneet

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Mr Tube

extra magneet

Berichtdoor Mr Tube » za 04 mar 2017, 15:45

Ik heb een vraag, ik heb onlangs een setje van 4 units gekregen met het typenummer P17WG-00-06. Het bijzondere daaraan is dat er een extra magneet achterop geplakt zit, wat zijn de gevolgen voor de TS parameters? Merk is Vifa en de datasheet heb ik reeds gevonden.
Ik wil ze gebruiken in een gesloten behuizing voor de midrange in een Wilson Cub style behuizing. voor de onderste oktaven komt een 12 inch woofer die ik al heb.

bas focal m180
Contacteer:

Re: extra magneet

Berichtdoor bas focal m180 » za 04 mar 2017, 16:11

Qes word iets sterker, het getal dus minder, Qes 0,44 word Dan Qes 0,42 of 0,40

Extra magneet, gesloten kast, midrange,,,,,, extra magneet TS verschil is verwaarloosbaar.

Pas als je een hoge Qes hebt 0,46 of meer in bas reflex dan zou je eventueel de originelen parameters niet mee kunnen gebruiken.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » za 04 mar 2017, 17:47

OK bedankt, denk dus dat ik met de normale TS parameters een kast kan berekenen om op ca 0,7 uit te komen voor de Qtc

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 04 mar 2017, 18:49

LS's met een extra magneet werd vroeger in tv's met beeldbuis toegepast.De magneet, dichtbij de buis geeft afbuiging en dus vervorming in 't beeld.Met een magneet met omgekeerd veld erop werd dat tegengegaan.Blijkbaar eenvoudiger dan afschermen.
Anne

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 05 mar 2017, 18:45

Qes hoger dan 0,46 en Qtc...

Volgens mij wordt in beide gevallen Qts bedoeld ;-)

En meestal neemt de gevoeligheid toe, de Qts af. Waardoor je daadwerkelijk hoger kunt afstemmen een een kleiner volume kunt gebruiken. Ook al is het maar een beetje, het telt toch mee wanneer je een idee wilt hebben welke behuizing een driver nodig heeft. En uiteraard het verschil MET en ZONDER extra magneet.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 05 mar 2017, 19:56

Visaton heeft van die magneten.Ze wijzen ook op kleine invloeden op de LS-eigenschappen.
http://www.soundlabsgroup.com.au/p/V-13 ... ding+Ring'
Anne

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » zo 05 mar 2017, 20:38

wouter schreef:Qes hoger dan 0,46 en Qtc...

Volgens mij wordt in beide gevallen Qts bedoeld ;-)

Ja klopt.

En meestal neemt de gevoeligheid toe, de Qts af. Waardoor je daadwerkelijk hoger kunt afstemmen een een kleiner volume kunt gebruiken. Ook al is het maar een beetje, het telt toch mee wanneer je een idee wilt hebben welke behuizing een driver nodig heeft. En uiteraard het verschil MET en ZONDER extra magneet.

Ah!buis schreef:Visaton heeft van die magneten.Ze wijzen ook op kleine invloeden op de LS-eigenschappen.
http://www.soundlabsgroup.com.au/p/V-13 ... ding+Ring'
Anne

Alles staat of valt afhankelijk van de grote van Qes en Vas.

Bereken eens voor de lol de verschillen in liters gesloten kast van Qes bij een redelijk courante driver, Qes 0,35 of lager met een Vas 20/30 liter.

Inhoud driver moet er nog bij, fout correctie parameters.
Lage Qes zijn de verschillen met of zonder extra magneet heel klein, verwaarloosbaar op de uitkomst aantal liters kast.
Ook bij bassreflex kasten.

Of bereken het eens anders om, andere parameters zelfde liters kast inhoud en vertaal dat eens naar Qtc, verwaarloosbaar klein.

MAAR een hoge Qes zoals de Vifa P17WG-00-06 , Qes 0,58 en Vas 49,5 met extra magneet zou weleens Qes 0,55/0,53 kunnen zijn, met een grote Vas krijg je al snel redelijke verschillen in liters.
Zeker met een bassreflex afstemming.
Gesloten kast is minder erg voor afwijkende specs.
En wederom, als je driver pas bij 200hz inzet dan heeft de kast weinig invloed op de weergave van de driver, een fout marge in te weinig of te veel liters zie je nagenoeg niets van terug.
Je moet uiteindelijk toch je driver filteren ook al is de kast iets te groot of iets te klein, in het ene geval filter je wat stijler dan in het andere geval.

Bereken je gesloten kast met een iets lagere Qes dan de specs aangeven, als je het mij vraagt zit je altijd goed.

Terug naar “Luidspreker Drivers”