Fountek FR88EX

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Fountek FR88EX

Berichtdoor Pjotr » ma 11 sep 2017, 22:58

Gesloten? Ben je mal, dat ga je zulke kleine speakertjes toch niet aan doen? W.m.b. volkomen zinloos. Met ca 2L - 2,5L afgestemd op 70Hz - 80Hz past een BR pijp nog prima. Dus ik ga mij geen PR op de hals halen. Lager heeft met een dergelijk klein kastje geen zin. Wavecor en Tangband hebben wel een paar leuke sub/woef speakertjes van 4" - 4,5" zie ik. Die doen het aardig in 2L en hebben een vergelijkbare gevoeligheid als de FR... Hopelijk zit daarvan de datasheet er niet zo ver naast als met Fountek.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » di 12 sep 2017, 3:55

Voor zover nog niet gezien (of vergeten), hier nog wat oude metingen aan de FR88EX:
http://www.zaphaudio.com/smalltest/compare.html

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 12 sep 2017, 9:24

Als echte fullrange lijkt me de FR89 de beste papieren hebben gelet op Xmax.

Dus als jij nou ff ruilt met Pappaleo ;-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 12 sep 2017, 10:17

Dank je Marp. Uiteraard is dat 1 van de eerste bronnen waar ik gekeken heb. En daar zit Fs idd ook ruim boven de 100Hz. Ga maar eens op zoek naar een paar woefertjes die het in 2L BR goed doen voor een FAST. Ze hebben nu bijna een week op 2W roze ruis staan inspelen waarmee ze zo los best behoorlijk wapperen. Fs verandert echt helemaal niets! :shock: Heb ik ook nog niet eerder gezien.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » di 12 sep 2017, 10:51

dat is wel goed toch? zijn ze "ingespeeld" uitgeleverd :D

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 12 sep 2017, 19:53

Bij mijn setje FR88EX veranderden de parameters ook niet veel.
Maar een Fs van 134Hz hebben ze gelukkig niet.
Ik meet wel met een sinus van 1Vrms @Fs, waarbij de drivers eerst 10min op x-max gewapperd worden en daarna een afkoelperiode van 10min krijgen alvorens te meten.

FR88EX_Chris.png

De parameters vallen nog binnen de gebruikelijke tolerantie als je het ruim rekent.
Ik denk dat het klimaat ook zeer belangrijk is.
In het zuidoosten van China geldt overwegend een tropisch klimaat en dat zal ongetwijfeld grote invloed hebben op de beweeglijkheid van de ophanging.
Het zou mij niet verbazen als je dan veel dichter bij de opgegeven specificaties komt.

Met drivers van SB Acoustics meet ik trouwens ook altijd een hogere FS en veel kleinere VAS.
En die worden gemaakt en getest in Indonesië ^^.
Laatst gewijzigd door Chris_T op di 12 sep 2017, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » di 12 sep 2017, 20:07

Peter, die impedantie meting van jou met Fs 134Hz, is dat free air?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 12 sep 2017, 20:38

Is idd free air gemeten Leo maar wel met de flens van de speaker stevig in de bankschroef zodat het chassis niet mee doet (reactiekrachten). Denk dat je daar een goeie te pakken hebt Chris. Het is alleen Cms die flink afwijkt van de datasheet en die zou wel eens temperatuurafhankelijk kunnen zijn. Maar zoveel? Naar wat ik zie wat jij er mee gemeten hebt is er met die hoge Qt eigenlijk ook geen fatsoenlijke BR mee te maken. Goed te weten dat die SB Acoustics ook hoger meten. Was ik net naar aan het kijken voor een 4" woofer voor een FAST. Dan vermoed ik dat dat eigenlijk met veel meer Oosters spul het geval zal zijn: Wavecor, TB, enz.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 12 sep 2017, 22:35

Ben benieuwd waar je op uitkomt in de 2 liter laagweergave uitdaging. Heb je nog een -3dB frequentie in gedachten?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 12 sep 2017, 23:18

Ik mik op zoveel mogelijk QB3 afstemming. En dan kom ik denk ik ergens tussen de 70Hz en 80Hz voor F_BR uit. Veel lager gaat niet om nog een beetje rendement over te houden. F3 zal dan ergens bij 75Hz uitkomen denk ik.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 13 sep 2017, 12:54

Oja, dan is het wel even zoeken naar een kandidaat. Echte micro subjes zijn dan overbodig, de SB12PAC25-4 is een geschikte voor jouw plan. Een paartje Dayton Audio ND91-4 kunnen in een fractie meer liters een stukje luider, mits je het vermogen beschikbaar hebt. Een impulsgecompenseerde constructie is natuurlijk leuk met 2 basjes.
Heb je een idee hoe groot je de poort maakt? Ik stoei met 50cm poort in minder dan 2 liter. Daarom over gegaan naar PR.
Ineens kwam ik van Troels dit tegen: http://www.troelsgravesen.dk/Panasonic.htm
Ook die kleine SB Acoustics.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 13 sep 2017, 14:25

Die SB-Acoustics had ik ook al gezien, leuk ding. Maar voor een BR Woef vind ik zo'n fragiel alu conusje niet zo geschikt. Die hebben een nogal hoge (ver)kreukelfactor bij overbelasting onder F_br. Daar heb ik liever papier of glasfiber.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 13 sep 2017, 15:20

Dat ken ik van bijv. de Visaton AL170, de AL130 echter krijg je echt niet omgeknikt. Een 4" lijkt me ook niet hiervoor een risico. De ND91 woofertjes hebben zelfs een omgevouwen alu conus, dus versterkte rand. Maar dat is meer vanwege de controle op de breakup denk ik. Maar een fullrange breedbander is het - ondanks de nette meting tot 10kHz - zeker niet.

Je kunt zelfs de minibas onder FB filteren, scheelt gewapper (en poortruis?!) zoals ik in mijn grafiek liet zien. Kost je alleen meteen al je -3dB frequentie.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » wo 13 sep 2017, 18:16

wouter schreef:Dat ken ik van bijv. de Visaton AL170, de AL130 echter krijg je echt niet omgeknikt. Een 4" lijkt me ook niet hiervoor een risico.

Mwah..

Afbeelding
MarkAudio Alpair 5

Afbeelding
MarkAudio Alpair 10

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 13 sep 2017, 19:11

Dahbedoellik! Met zo'n hoge F_br is dat risico best groot. Lol van een FAST is dan ook dat die FR88EX gelijk beschermd is met een HP op zeg 200Hz. Maar dan moeten we er geen kwetsbare woef onder zetten. Misschien is die SB12PAC25-4 best wel stevig Wouter, maar ik ga dat niet uitproberen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 13 sep 2017, 20:14

Markaudio is er om berucht, geen spider. Eigenlijk een tweeter.

Ik vind het leuk om te lezen waar jij allemaal over nadenkt en rekening mee houdt. Interessant!

Ik zag een lage groupdelay met die SB12PAC, veel lager dan bij de dubbele ND91 met gelijke afstemming.
Zal wel gepaard gaan met diep laag in klein kastje, toch harder werken en slechtere GD. Klopt dit?

Ik blijf gespannen wachten, een 2 liter woofertje... dat is een leuke uitdaging.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 14 sep 2017, 23:22

Nog wat zitten prutsen. Een aardig 12 cm woefertje wat niet zo heel kritsch is, de SEAS CA12RCY komt aardig in de richting:

SEAS-CA12RCY.gif

Met €62 nog betaalbaar, alhoewel aan de bovenkant. Heeft ook nog een redelijk rendement van 86 dB. Een vergelijkbare 12cm is de Wavecor WF118WA01/02 en die kost €53. Maar er is al eerder gemeld dat de T/S van Wavecor niet erg consistent is en de Fs ook hoger uit komt dan opgegeven. Het komt best kritisch met zo'n klein volume, dus dat kunnen we eigenlijk niet hebben.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » do 14 sep 2017, 23:37

Met Wavecor heb ik juist hele goede ervaring als het op consistentie aankomt :!:
Voor de ZBA wedstrijd had ik eerst de WF168WA02's gebruikt.
Die meten echt 'spot on' met de datasheet.
Van een setje WF146WA die ook getest heb kwam een woofer uit een andere batch/jaar.
Desondanks kon je de impedanties gewoon over elkaar leggen.
Wavecor is ook een van de weinige fabrikanten die aangeven hoe en in welke omstandigheden aan de parameters is gekomen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 14 sep 2017, 23:45

Oeps je hebt gelijk Chris, het was SB Acoustics waarbij je een hogere Fs mat :oops: Dus volgens jou kan ik de gok met Wavecor wel wagen? Geeft ook de keus tussen 4 ohm en 8 ohm.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 15 sep 2017, 0:05

Pjotr schreef:Nog wat zitten prutsen. Een aardig 12 cm woefertje wat niet zo heel kritsch is, de SEAS CA12RCY komt aardig in de richting:

SEAS-CA12RCY.gif
Met €62 nog betaalbaar, alhoewel aan de bovenkant. Heeft ook nog een redelijk rendement van 86 dB. Een vergelijkbare 12cm is de Wavecor WF118WA01/02 en die kost €53. Maar er is al eerder gemeld dat de T/S van Wavecor niet erg consistent is en de Fs ook hoger uit komt dan opgegeven. Het komt best kritisch met zo'n klein volume, dus dat kunnen we eigenlijk niet hebben.

Maar hoe is dit nog laag? Het zal de Fountek wel helpen maar met zo'n afstemming heb je toch ook al snel boenk boenk bij muuropstelling, wegens gebrek aan echt laag....

Voor mij is alles met een Fb boven 65Hz echt een gebrek aan 'warmte' in het geluid, en niet meer 'compleet'. Niet dat dit voor een TV noodzakelijk is, maar je schreef dat je een 2 liter boxje voor het laag ging zoeken. Dat je zo hoog dan wel BR wilt afstemmen bevreemd me, er zit zo veel onder de afstemfrequentie dat gesloten dan toch een betere optie is?! Hoe zie jij dat bij bijvoorbeeld de -6dB @ 70Hz voor de Seas CA12RCY. De Seas L12RCY/P lijkt me trouwens een goed dingetje, die L18 en L22 zijn namelijk beste alu midwoofers. Wavecor maakt inderdaad ook heel mooi spul. Alleen zo enorm in prijs gestegen.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » vr 15 sep 2017, 0:25

Ja hoor, met Wavecor durf ik gewoon af te gaan op de datasheet.

SB acoustics is ook wel redelijk consistent, het is meer een kwestie van afwijkende parameters.
Wanneer je Fs met 10-15% vergroot, Vas met 2/3 verkleint en voor Qts +0.1 optelt, zit je aardig in de buurt van wat het zou moeten zijn.

De lineariteit van de compliantie schijnt wel een zwak punt van SB acoustics woofers te zijn.
Dat is ook wel terug te zien in de even orde vervorming in het laag, over het algemeen hoger dan gemiddeld voor de gegeven driver grootte.
De Fs varieert dan ook flink met de aandrijfspanning.
Maar dat hoeft niet gelijk een nadeel te zijn, de extra vervorming kan juist de indruk van meer bass geven.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 sep 2017, 14:13

Dank je Chris, weer een beetje up to date met wat je van het huidige spul kunt verwachten. Hier de Seas en een aantal Wavecors waaronder de 12cm sub van ze (SW118WA01):

Responsie-BR_12cm.gif

En hier de group delay:

Group-delay-BR_12cm.gif

De WavecorWF118W01 en de Seas ontlopen elkaar nauwelijks. Waarbij de Wavecor 4ohm is en de Seas 8ohm. De Seas heeft een wat hoger rendement wat een voordeel kan zijn bij BSC. De 8 ohm Wavecor en de sub willen duidelijk een grotere kast. De Qt van de Seas is het laagste en daarmee het meest flexibel voor een BR (kastgrootte en F_br). Ook de GD van beide ziet er netjes uit zonder bult. Dat belooft een nette strakke bas.

@Wouter. Heb al eerder gezegd dat een dergelijk klein speakertje nooit substantiële bas op gaat leveren. Dat is ook niet de insteek. Wel zover mogelijk komen! En in een CB gaat dat conusje echt niet veel lucht verplaatsen zonder dramatisch veel vervorming. Een BR, TL of TQW zijn de enige manieren om er nog fatsoenlijk wat laag uit te krijgen. Een hoorn laat ik dan maar even buiten beschouwing. Het probleem van het verschil in baffle step bij vrijstaand vs boekenplank blijft idd bij relatief smalle baffles. Dat heeft weinig met CB vs BR te maken. Wil je dat opvangen dan wordt het een regelbare BSC :D Misschien nog niet zo'n gek idee...

Terug naar “Luidspreker Drivers”