Whizzer cone

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

michelp

Whizzer cone

Berichtdoor michelp » do 07 sep 2017, 10:08

Goedemorgen allemaal,

De laatste tijd ben ik een beetje aan het testen met breedbanders in de auto. Een van de opties die ik kan gebruiken is de Philips AD5061/M8 die ik nog had liggen. Ze spelen helemaal niet slecht, alleen het hoog... dat is me toch wat te veel van het goede, zelfs redelijk off axis.
Nu zie ik daar een whizzer cone opzitten, en voor zover ik weet kan deze ook weg gehaald worden om iets in het hoog weg te halen. Ik zit alleen nog met een aantal vragen:

Vanaf welke frequentie begint die whizzer cone wat te doen?
Heeft iemand al eens metingen gedaan met drivers waar deze weg is gehaald, om te vergelijken met/zonder whizzer?

Het is niet de bedoeling om te veel hoog weg te halen, dan zou ik alsnog met losse tweeters moeten werken, en het lijkt me leuk om dat eens een keer niet te doen ;)

Ik ben namelijk erg benieuwd of het gaat lukken om hier een goed klinkend geheel van te krijgen. Misschien dat ik mijn MiniDSP die ik nu thuis gebruik ook in de auto kan gebruiken om wat meer eq te gebruiken, maar dat is een andere vraag, komt later wel een keer

Pjotr

Re: Whizzer cone

Berichtdoor Pjotr » do 07 sep 2017, 12:22

Tja, moeilijk te zeggen. Whizzers zijn eigenlijk een compromis uit een ver verleden. Ze doen natuurlijk altijd mee maar ze gaan verder in hun uppie als de conus gradueel gaat opbreken. Voor een 13cm car speaker zal dat ergens tussen de 6kHz en 10kHz zijn. Maar het blijft een los flubberding met zijn eigen opbreek verschijnselen. Haal je hem weg, valt ook alle hoog weg boven de zeg 6 kHz. Dan moet je wel naar een losse tweeter. Laat je hem zitten dan heb je wat je nu hebt. Maar gezien de overall kwaliteit van deze Flipjes zou ik er niets aan doen. Het is geen top maar voor in de auto best wel goed.

michelp

Berichtdoor michelp » do 07 sep 2017, 12:59

Voor in de auto best wel goed, dat probeer ik natuurlijk te verbeteren.
Hiervoor speelde ik met redelijk high-end spul in de auto, vorige week eruit gehaald. DLS subwoofers, Morel Hybrid Ovation in de deur, Morel MT-23 tweeters in de a-stijlen, op een 5-kanaals versterker van Genesis.
Wat nu de bedoeling is, is voor fractie van de prijs, toch een goed resultaat halen. Misschien dat ik een losse dsp moet gebruiken, misschien ook niet. Op mijn radio heb ik wel wat instellingen voor time allignment en eq, maar best beperkt.

De fullrange speakers zullen dus in het dash komen, en zullen voor de onderste octaven nog wel aangevuld worden door een setje 10 inch woofers die voorin de auto komen.

Ik denk dat het verstandig is om de whizzer er maar gewoon op te laten. Mocht het echt niet gaan, kan ik altijd nog upgraden met een van de andere fullranges die ik nog heb liggen. Ik vind het alleen leuker om vintage spul te gebruiken.

Het doel is iig wel om zonder te tweeter te kunnen werken

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 07 sep 2017, 13:15

Heel eerlijk gezegd vind ik zelf zo'n breedbander met whizzer aangenamer klinken in de auto dan een mid + losse tweet. Ook al kleurt zo'n breedbander meer. Het geeft gewoon een homogener geluid. Zeker op de lange ritten is zo'n simpel breedbandertje minder vermoeiend. Maar dat is persoonlijk.

Heb je een DSP kun je alle kanten op. Kun je die whizzer toch gewoon laten zitten als je wilt en bij een extra tweeter, affilteren naar wens. Die whizzer zal nog weinig doen dan.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 07 sep 2017, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

michelp

Berichtdoor michelp » do 07 sep 2017, 14:10

Met whizzer geeft natuurlijk minder faseproblemen dan met een losse tweeter. In mijn vorige inbouw zat de tweeter gefilterd op 2400hz 12db/oct. Dat kan nu ook flink lager gezet worden, aangezien de tweeter vervangen word door de breedbander.
En een dsp, heb ik wel, maar gebruik ik eigenlijk voor thuis. Binnenkort ga ik hem in de auto eens testen als ik zo ver ben, en dan beslissen of ik er ook eentje aanschaf daarvoor. Bij de vorige inbouw had ik hem niet echt nodig iig.

Olaf Markus
ZBA-donateur
Contacteer:

Berichtdoor Olaf Markus » do 07 sep 2017, 15:48

Als te veel hoog het enige probleem is dan kun je ook een spoel in serie schakelen, daarmee wordt het hoog minder scherp en kun je de driver zelf heel laten.

michelp

Berichtdoor michelp » do 07 sep 2017, 16:55

Tot nu toe wel ja, heel kritisch heb ik alleen nog niet geluisterd. Eq op de radio een beetje op gehoor afgesteld.
Spoel als low pass filter zat ik ook al aan te denken ja. Het was ook wel een beetje een algemene vraag over de whizzer cone

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » do 07 sep 2017, 21:06

In Klang + Ton 3/2007, pagina 73 staat een meting wat er gebeurt als je zo'n whizzer weghaalt. Ze hebben het daar met de Visaton BG20 gedaan, voor de luidspreker CT230. Het hoog > 8 kHz word 3...10 dB zwakker als je recht voor de luidspreker zit. Tussen 3 en 7 kHz verandert de respons ook een beetje.

SARK

Berichtdoor SARK » vr 08 sep 2017, 7:33

Klang + Ton 3/2007 schreef:Mit dem Messer an die Membran ... aaahhhhh!!! Aber keine Angst, es darf auch Verzicht geubt werden. Die Vergleichsmessung mit und ohne ergab namlich das folgende Bild:
Whizzer.jpg

Die Unterschiede sind minimal und beschranken sich hauptsachlich auf den oberen Hochton. Dort ist der Frequenzgang ohne Kegel etwas linearer, und auch die Phase zickt weniger. Es sind also hauptsachlich optische Grunde, die fur die Entfernung des Stucks Papier sprechen

michelp

Berichtdoor michelp » vr 08 sep 2017, 9:54

Ik denk dat ik hem er maar op laat. Eventueel een spoel in serie zetten.

Binnenkort hoop ik met wat metingen te komen van het frequentieverloop :)

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » vr 08 sep 2017, 14:07

of spoel met weerstand er overheen als een spoel alleen te muf wordt

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » di 12 sep 2017, 12:10

Ik gebruik zo'n'5061M wel als universeel luidsprekertje bij proefjes.
De wat scherpe klank bleek bij meting veroorzaakt te worden door een brede piek rond 6 kHz. Die is eenvoudig te temmen met een RLC-parallel netwerk (0.31 mH// 1.68uF // 22 Ohm) . Het ding blijft nu binnen +- 3 dB tot 18 kHz.
vr gr.
Tom

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » di 12 sep 2017, 19:06

Elders op dit forum staat een meting van een 5061M zonder whizzer:
viewtopic.php?f=3&t=14783&start=25#p1558996

Olaf Markus
ZBA-donateur
Contacteer:

Berichtdoor Olaf Markus » di 12 sep 2017, 19:22

Tom Magchielse schreef:Ik gebruik zo'n'5061M wel als universeel luidsprekertje bij proefjes.
De wat scherpe klank bleek bij meting veroorzaakt te worden door een brede piek rond 6 kHz. Die is eenvoudig te temmen met een RLC-parallel netwerk (0.31 mH// 1.68uF // 22 Ohm) . Het ding blijft nu binnen +- 3 dB tot 18 kHz.
vr gr.
Tom

Dit lijkt mij een hele interessante oplossing.
ik heb deze drivers nog nieuw in doos. (duh.... welke niet?!? ik moet er een keer mee stoppen) maar dit RCL filter wil ik wel een keer proberen.
Liever een LCR filter dan een DSP :)

Terug naar “Luidspreker Drivers”