Tweeters met niet-geleidende spreekspoeldragers??

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Olaf Markus
ZBA-donateur

Re: Tweeters met niet-geleidende spreekspoeldragers??

Berichtdoor Olaf Markus » wo 29 nov 2017, 16:49

Jerry schreef:Dank voor alle interessante bespiegelingen, waaronder de underhung en AMT-tweeters.

Maar even terug naar mijn vraag: weten jullie (electrodynamische) tweeters met niet-geleidende spreekspoeldragers? Of zijn die er niet? (voor een hifi-toepassing)

Peter (Pjotr) had mij op de luisterdag Seas getipt, maar daar kan ik er niet eentje tussen vinden... Al loop ik er wel tegen aan dat de leveranciers bij tweeters vaak niet vermelden wat het materiaal van de spreekspoeldrager is.

Mijn tweeters hebben papieren spreekspoelhouders, maar deze zijn dan ook flink op leeftijd.
Voor mij persoonlijk wel hele aangename tweeters om naar te luisteren, wel heb ik ze moeten aanpassen.
ZBA donateur.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » wo 29 nov 2017, 17:03

Jerry schreef:
bas focal m180 schreef:Heel veel tweeters van 25/28mm hebben tegenwoordig een Fs van 500hz en een x-max van 0,5mm one way.

Heel veel tweeters hebben een x-max van 0,5 mm one way?

Heb je daar wat voorbeelden van? Ik weet dat Seas Excel tweeters dat halen, maar verder?
- Wavecor niet: 0,4
- SB Acoustics niet: 0,25
- Bij Scan-Speak alleen de D2608/913000

Niet te letterlijk nemen :wink:
Ze zijn er wel, en 0,4mm is bijna 0,5 :wink: .

Een duits bladen Hobby hifi kijkt ook nooit echt naar x-max maar naar vervorming, ze zetten er kortstondig 10 tot 20 volt erop bij een bepaalde frequentie en kijken dan hoeveel de tweeter vervormd.

Veelal is de uitkomst bij 2000hz probleemloos inzetbaar, een kleinere groep is al inzetbaar bij 1500hz.
Maar vaak zie je dan dat ze zelf die tweeter nooit inzetten bij 1500hz.

Een uitzondering is de eerder genoemde wavecore, die zette ze in bij 1200hz maar dat was wel in combinatie met een 10/12cm drivertje.

Ik vermoed dat het niet zo is dat een tweeter met meer x-max per definitie lager inzetbaar is en ook minder vervormd.
Ook hoe luid het uiteindelijk moet gaan speelt mee hoe laag je een tweeter inzet.

Rudy_h schreef:Transducer Lab heeft iig 1 type keramische tweeter N26C- met 3 verschillende spreekspoel dragers, Alu, Titanium en Glasfiber
Fs is van de tweeters resp. 560, 570, 580Hz
Xlin is +/-1mm

Rudy

ja idd Transducer Lab.
Volgens mij heeft Transducer Lab meerdere soorten tweeter dome's in productie, kevlar, een aluminium met magnesium legering en nog een soort meen ik.
En die kan je dan weer met allerlei verschillende spreekspoelhouders combineren.

Ze schijnen zeer netjes te meten geen Chinese troep maar made in usa
FOCAL

Jerry

Berichtdoor Jerry » wo 29 nov 2017, 18:13

Rudy_h schreef:Transducer Lab heeft iig 1 type keramische tweeter N26C- met 3 verschillende spreekspoel dragers, Alu, Titanium en Glasfiber
Fs is van de tweeters resp. 560, 570, 580Hz
Xlin is +/-1mm
Rudy

Ik heb op de site van Transducer Lab gekeken, daar staan nog interessantere modellen:
- Model - N26CR2-G: Al2O3, fs = 390Hz, Sd = 5,8cm2, Xmax = 0,5mm, dus met een heel lage fs
- Model - N26MGR-G: MgO, fs = 440Hz, Sd = 5,9cm2, Xmax = 0,5mm
- Model - N28BER-G: Be, fs = 560Hz, Sd = 6,7cm2, Xmax = 0,6mm, dus met een net iets hogere fs, maar met een grotere Vd!

(Kan niets terugvinden van Titanium-modellen, maar ook niet interessant.)

Dank voor de tip!
Don't be like Trump. Read, listen and check the facts.

"If you do what you did, you get what you got."
"If you do what everyone else normally would do, you get normal results."

Jerry

Berichtdoor Jerry » wo 29 nov 2017, 20:41

bas focal m180 schreef:Ze zijn er wel, en 0,4mm is bijna 0,5 :wink: .

Ehh...
0,5 is 25% meer dan 0,4.

bas focal m180 schreef:Ik vermoed dat het niet zo is dat een tweeter met meer x-max per definitie lager inzetbaar is en ook minder vervormd.
Ook hoe luid het uiteindelijk moet gaan speelt mee hoe laag je een tweeter inzet.

Klopt. Het is n.l. de verplaatsing (Vd) die alles bepaalt (Sd x Xmax), waarbij extra volume ingeruild kan worden voor lagere crossover en/of luider spelen.
Bij 4x zo veel volume kan je of een octaaf lager of 12 dB luider, of een half octaaf lager en 6 dB luider, of ... etc. En in meer hanteerbare grootheden: bij 33% meer volume kan je of één noot lager (1/12 octaaf) of één dB luider (en 25% is toch maar bijna 33% :D ).

Vergelijkbare verhoudingen zie je ook in vervormingsdiagrammen terug. Als de Vd in het spel komt (large signal gedrag) zie je bij steeds lagere frequenties de vervoming rechtlijning (bij een logaritmische schaal) toenemen.

Dat je Vd niet 1-op-1 kan vertalen naar vervorming heeft meer met de verschillende definities van leveranciers te maken dan met Vd zelf. Het ene uiterste is de werkwijze van bijvoorbeeld Scan-Speak, waarbij Xmax is gedefinieerd door de mate van vervorming. Het andere uiterste is de werkwijze van bijvoorbeeld Beyma die de Xmax berekent:
Beyma schreef:*** The Xmax is calculated as (Lvc - Hag)/2 + (Hag/3,5), where Lvc is the voice coil length and Hag is the air gap height.

Hierbij is de Xmax dus een theoretische waarde. De daadwerkelijke betekenis wordt duidelijk als je de berekening loslaat op een underhung driver: complete onzin. Ook aardig is om de berekening los te laten op specificaties van Scan-Speak en zie je dat de Xmax van Scan-Speak veel bescheidener is (de door Scan-Speak gespecificeerde Xmax is meestal lager dan de berekening van Beyma).

Bij de berekening wordt alleen de Bl(x) in ogenschouw genomen, en dus niet C(x), Le(x) en 'x(x)' (Het effect van de uitslag zelf, wat resulteert in fasemodulatie, wat vaak "doppler-effect" wordt genoemd, maar eigenlijk niet zo mag heten, omdat het helemaal geen doppler-effect is). Bij vervormingsmeting t.b.v. Xmax kan blijken dat de compliance C(x) de beperkende factor is, zoals bij underhung drivers.
Don't be like Trump. Read, listen and check the facts.

"If you do what you did, you get what you got."
"If you do what everyone else normally would do, you get normal results."

Terug naar “Luidspreker Drivers”