DIY passief membraan?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

pompebled

DIY passief membraan?

Berichtdoor pompebled » wo 21 feb 2018, 22:55

Ik wil graag twee subs bouwen met elk een Peerless XLS 12 en twee passieve membranen.

Daar dit aardig in de papieren loopt zoek ik een alternatief voor de passieve membranen.

Losse surrounds zijn verkrijgbaar, o.a. hier:
https://nl.aliexpress.com/item/2PCS-12- ... Title=true
Of in rubber:
https://www.ebay.com/itm/2PC-For-JBL-12 ... SwRMtZaCN4
Of met een bredere rand zoals de XLS 12:
https://www.ebay.com/itm/1pcs-12-inch-B ... 0005.m1851

Mijn idee is om in twee tegenoverliggende zijden van de behuizing zo'n surround te monteren en de membraan uit plaatmateriaal te vervaardigen, bijvoorbeeld 2 mm aluminium, met een tweede ring erop geschroefd, die de surround klemt.

Daar zo'n constructie geen enkele geleiding biedt aan de alu schijf, zal die enorm gaan 'wobbelen', als de filmpjes van 'echte' passieve membranen op youtube een indicatie zijn.

Ik wil een vorm van geleiding in de vorm van een stift in een (lineaire?) geleiding midden in de schijf zetten, zodat het membraan niet ongecontroleerd zal slingeren.
De geleiding zal minstens 10-15 cm achter de schijf zitten (veel meer ruimte is er niet als de schijven in tegenoverliggende wanden zitten).

Is dit al eens eerder geprobeerd?
Heeft het kans van slagen?

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

Pjotr

Re: DIY passief membraan?

Berichtdoor Pjotr » wo 21 feb 2018, 23:58

Heb daar i.d.d. ook al eens naar gekeken. Gaat alleen met kleine lichte PR's van zeg max 15 cm. Zelf ben ik nooit groter gegaan dan een 13cm PR voor een 10 cm speakertje en dat ging goed mits de PR exact tegenover de speaker gemonteerd werd. Anders ging het ook wobbelen.

Probleem 1/ Het membraan gaat uitzakken t.g.v. het gewicht van het membraan.
Probleem 2/ Het al eerder genoemde wobbelen.

Tegen dat uitzakken kun je niets doen anders wordt het membraan te licht of de vering (Cm_br) te zwaar. Normaliter zit het extra gewicht bij de stugge spider. Dat wobbelen is een heel eind te voorkomen door de kast volkomen symmetrisch te maken en de PR exact tegenover de speaker te plaatsen. Alleen zo wordt het membraan evenredig over zijn oppervlak door de druk belast.

Een geleidestift lijkt mij te veel wrijving geven (--> lage Q_br) en kans op rammelen. Misschien is opspannen met 4 nylon tuidraden een idee? Eventueel met veertjes er tussen? Dat vervangt dan de spider en kun je daar het extra gewicht plaatsen. Het membraan maak je dan van licht balsahout of zo.
Peter de Jong

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » do 22 feb 2018, 5:26

Waarom koop je niet een stel kapotte drivers?
Als je de magneet er af sloopt, een plaatje met een tapeindje in de spreekspoel lijmt kun je ook nog gewichtjes er aan toe voegen naar wens...
Huidige setup:
12x Peerless XXLS P835037 (0-63Hz)
SB-Acoustics Satori WO24P-4 (63-200Hz)
SB-Acoustics Satori MW16P-4 (200-800Hz)
Sennheiser/ Klein & Hummel 3" dome (800-2210Hz)
SB-Acoustics Satori TW29RNB (2.21-20kHz)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 22 feb 2018, 9:15

RobbinM schreef:Waarom koop je niet een stel kapotte drivers?
Als je de magneet er af sloopt, een plaatje met een tapeindje in de spreekspoel lijmt kun je ook nog gewichtjes er aan toe voegen naar wens...

Daarmee ben je er niet. Daarvan is over het algemeen de de spider veel te stug en krijg je een dip in het weergave gebied. Bij een PR wil je juist een hele grote Cms. Veel groter dan de meeste standaard speakers.
Peter de Jong

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 22 feb 2018, 12:39

RobbinM schreef:Waarom koop je niet een stel kapotte drivers?

Dat heb ik al eens gedaan, met een 8" naamloze Taiwan driver en twee kapotte 8"speakers, waar ik een bout in geplakt heb om gewicht toe te kunnen voegen: viewtopic.php?f=3&t=21646
Proefondervindelijk afgestemd; klinkt niet gek, geen hoge output, maar omdat de driver geen specifieke subdriver is komt de boel rap aan z'n mechanische grenzen als je de versterker luider zet.
Aan een lowpass filter met een 100W eindtrap erachter zie je bij bepaalde lage frequenties zowel de driver als de passieve membranen ongezond grote uitslagen maken...
Er komen dan ook mechanische bijgeluiden uit.

Daar de XLS 12 een X-Max van 24 mm hebben, wil ik (net als bij het 8" experiment) twee passieve membranen per driver hebben, zodat niet de passieve membranen de beperkende factor wat betreft maximale uitslag worden.
Ik zou dan vier defecte XLS 12, of soortgelijk speakers, op de kop moeten tikken...

@Pjotr: Ik moest even nadenken hoe je het concept met tuidraden gedacht had, maar ik denk dat ik het snap, tenminste als je die tuidraden aan de centrale stift had gedacht, een soort van spider vervanger, om de schijf niet, of minder, te laten wobbelen.

Zoiets wordt wel een redelijk lastig af te stellen geheel, met twee passieve membranen tegenover elkaar, waarbij veertjes in de tuien wel een grotere uitslag toelaten, maar het gevaar van wobbelen wel groter wordt.
Iets dat met een centrale stift in een lineaire geleiding niet het geval is.

Ik ben nog aan het zoeken, maar een geslepen 8 mm as en een geleiding als deze zou moeten werken, al weet ik natuurlijk niet hoeveel weerstand zo'n constructie oplevert.
https://www.banggood.com/LMK8LUU-8mm-Lo ... rehouse=UK
Met de geleiding dichtbij het membraan, >25 mm zou ik dan gelijk het uitzakken tegengaan.

Groeten, Jan.

toetertje

Berichtdoor toetertje » do 22 feb 2018, 13:49

Hier heb ik totaal geen verstand van, maar vind het wel interessant genoeg om mee
te lezen / denken. wat mij dan te binnen schiet is zoiets van de link. Misschien zelf
iets met olie om de in en uitgaande slag te kunnen dempen. Naar mijn idee heeft dat
een beetje hetzelfde effect als het membraam verzwaren.

https://www.banggood.com/SC32x50-32mm-B ... rehouse=CN

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » do 22 feb 2018, 14:12

Met oliedemping voeg je demping toe. De meeste mensen proberen dat te voorkomen omdat het rendement van het systeem anders omlaag gaat rond de afstemfrequentie.

Massa toevoegen (membraan verzwaren) is, wat de naam al zegt, massa vergroten. Dat is wat anders dan demping vergroten. Kracht om massa in beweging te krijgen is massa*versnelling, kracht om demping te overwinnen is demping*snelheid (en je hebt nog stijfheid, de kracht die daarbij hoort is stijfheid*uitwijking).

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 22 feb 2018, 14:48

Klopt, je wilt helemaal geen demping. De minste geringste dempig doet het rendement van de BR instorten.
Peter de Jong

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 22 feb 2018, 16:53

toetertje schreef: Misschien zelfs iets met olie om de in en uitgaande slag te kunnen dempen. Naar mijn idee heeft dat
een beetje hetzelfde effect als het membraam verzwaren.

https://www.banggood.com/SC32x50-32mm-B ... rehouse=CN

Dan kun je beter een systeem bedenken om de (lucht)cilinder aan te drijven, dan krijg je zoiets als de Servodrive Basstech 7 van een aantal jaren geleden, ooit ontwikkeld om de impact van het klappen van rotorbladen op de rest (met name de elektronica) van een helikopter te kunnen meten. Geluidsmensen zijn er mee op de loop gegaan en er draaien nog hier en daar systemen, voor zover de mechanica nog heel is.

Ik heb vlak na de introductie eentje(!) gehoord in Frankfurt op de beurs, daar lieten ze regelmatig een hele lage toon op ongekend volume over de beurs dreunen.

De Basstech 7 werkt met een servo motor, ik denk niet dat je met lucht een aanvaardbaar resultaat zult krijgen...

Groeten, Jan.

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 22 feb 2018, 16:57

Pjotr schreef:Klopt, je wilt helemaal geen demping. De minste of geringste dempig doet het rendement van de BR instorten.

In dat geval is een lineaire geleiding ook geen optie, dat loopt wel heel soepeltjes, maar heeft wel last van massatraagheid, dan loop je het risico dat de PR achter het signaal aan komen hobbelen...

Het spul kost geen drol, misschien dat ik er wat van bestel en een testopstelling maak.

Groeten, Jan.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 22 feb 2018, 17:03

Hoe bedoel je dat met die massatraagheid? Is toch gewoon het gevolg van de massa van de geleiding? Die massa telt simpelweg op bij de massa van de conus. Waar ik wel bang voor ben is dat de PR als klankbord fungeert voor alles wat er aan hangt. Dus ook voor het geruis van eventuele mechanische geleidingen.
Peter de Jong

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 22 feb 2018, 19:14

Bij een uitslag van 24mm op 40Hz legt de conus binnen 1 sec. een weg af van 1,92m, waarbij hij 80x tot stilstand komt en 80x een topsnelheid behaalt tussen 3 tot 4m/s. De versnelling moet dus ook enorm kunnen zijn. Dit gaat je niet lukken met een schuivend mechanisme.

Daarnaast zal dat inderdaad al snel geruis opleveren, en misschien zelfs bijkomend geklapper of radiale trillingen. Vooral als op korte termijn het schuivend mechanisme in een schurend mechanisme verandert, want de kans op slijtage is niet gering.

Op zich zijn dit leuke dingen om alternatieven voor te bedenken, maar linksom of rechtsom zal je toch vaak weer uitkomen bij een spider. :)

Ralf67
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ralf67 » do 22 feb 2018, 19:51

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 22 feb 2018, 23:42

Ralf67 schreef:Is dit misschien iets ?
https://www.ebay.co.uk/itm/2X-AudioDriv ... SwXYtYzBWY

Perfect, twee van die setjes kosten omgerekend €282.70.
Met de kwaliteit is niks mis, het valt alleen 'iets' buiten mijn budget, vandaar mijn DIY pogingen.

@ Marp: bedankt voor de berekening en je bedenkingen.
Ik denk dat je gelijk hebt, want hoewel de lineaire geleidingen die ik ken van m'n werk jaren lang probleemloos werken, gebeurt dat niet met de snelheden en acceleratiekrachten waar we het over hebben bij 40 Hz...
Ik zal m'n gedachten eens laten gaan over het construeren van iets dat de werking van een spider benadert.

Misschien in de richting van hoe Earthquake het oplost met twee surrounds met een schuimkern er tussen:
http://www.earthquakesound.eu/car-audio ... ps-12.aspx
Gebruik makend van deze bijvoorbeeld: https://www.ebay.com/itm/263403908431

Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op vr 23 feb 2018, 0:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 23 feb 2018, 0:04

Dacht dat je dat al bedacht had en afgewezen i.v.m. dat "wobbelen"? Dat blijft met 2 surrounds natuurlijk wel. Het is wel een optie om eens mee te experimenteren en uit te proberen.
Peter de Jong

pompebled

Berichtdoor pompebled » vr 23 feb 2018, 0:10

Pjotr schreef:Dacht dat je dat al bedacht had en afgewezen i.v.m. dat "wobbelen"? Dat blijft met 2 surrounds natuurlijk wel. Het is wel een optie om eens mee te experimenteren en uit te proberen.

Omdat het zelfbouw is, heb ik natuurlijk de optie om beide surrounds verder van elkaar af te monteren door i.p.v. een massieve schuimkern een ring te nemen en die bijvoorbeeld twee keer zo hoog te maken, zodat de 'ophangpunten' op grotere afstand staan en hopelijk de wobble reduceren.

Earthquake is zich ook bewust van het uitzakken van de surrounds; op de site wordt geadviseerd om de membranen regelmatig een kwartslag te draaien.
Wel iets om bij zelfbouw rekening mee te houden, nauwkeurig genoeg bouwen zodat periodiek kantelen mogelijk blijft.

Groeten, Jan.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 23 feb 2018, 13:14

pompebled schreef:Omdat het zelfbouw is, heb ik natuurlijk de optie om beide surrounds verder van elkaar af te monteren door i.p.v. een massieve schuimkern een ring te nemen en die bijvoorbeeld twee keer zo hoog te maken, zodat de 'ophangpunten' op grotere afstand staan en hopelijk de wobble reduceren.

Ja, bedacht ik mij ook al. Maar dan geen ring, maar gewoon massief. Zou bij de bouwmarkt 3 cm (of dikker) PUR isolatieplaat halen van 3 cm dik en daar 3 of 4 cirkels van op elkaar lijmen --> houtlijm of boekbinderslijm. Dat plaat weegt vrijwel niks. Of je haalt bij de Action voor een paar euro een taartspringvorm van 24 cm (of wat je wilt) en schuimt ze zelf van PUR :D
Peter de Jong

pompebled

Berichtdoor pompebled » vr 23 feb 2018, 14:21

Als ik dit ontwerp mag geloven dan hoeft de schijf geen 6 of 9 cm dik te zijn:
http://www.ebay.de/itm/12-PASSIVE-RADIA ... 4902.l9144

Ik heb vier setjes van deze surrounds besteld, eens kijken wat er van te breien valt:
https://www.ebay.de/itm/263403908431

Schuimplaat van diverse dikte heb ik liggen.

Groeten, Jan.

pompebled

Berichtdoor pompebled » ma 26 feb 2018, 17:53

In afwachting van het binnenkomen van de surrounds even een schetsje gemaakt van hoe ik het voor de geest heb.

Als er machinetijd vrij is, laat ik op het werk (per PR) twee ringen CNC fresen uit 8 of 10 mm aluminium; de bovenste Ø 335 mm buitenwerks met een gat van Ø280 mm, de onderste Ø310 mm met een gat van Ø280 mm.

Beide ringen worden verbonden door 8 standaard afstandhouders, 50 of 60 mm lang, met inwendige schroefdraad, e.e.a. afhankelijk van hoe dik de schijf schuim, die de beide surrounds verbindt, uitvalt.
Op de schets staan er maar twee getekend.

De buitenste surround wou ik laten verzinken in de alu rand, 'opties visueel' mooier en minder uitstekende randen.
De binnenste wordt gewoon op de aluminium rand geplakt, daar zie je toch niks van.
Alle gaten voor de bevestiging bouten ook verzonken.

Groeten, Jan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 26 feb 2018, 18:28

En het moest goedkoop blijven :shock: :D

Ben wel benieuwd hoe het afloopt en of je dat wobbelen zo weg krijgt.
Peter de Jong

pompebled

Berichtdoor pompebled » ma 26 feb 2018, 22:07

Mocht het met afvalstukken en (machine)tijd van de baas niet lukken, dan is er altijd nog multiplex/ABS plaat/Trespa en de bovenfrees (hoewel Trespa frezen niet mijn favoriete bezigheid is...)

Afstandhouders zijn er tot 70 mm, samen met de dikte van de beide ringen kan de schuimschijf tot 90 mm dik worden, hoe dikker, hoe beter de parallelle geleiding, hoop ik.
Het is natuurlijk ook zo dat in mijn huiskamer nooit het onderste uit de kan zal worden gevraagd van deze woofers, vanochtend de volume knop op 9 uur was al voldoende om luidkeels commentaar vanaf de tweede verdieping (open trap en houten vloeren) te genereren...

Groeten, Jan.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 26 feb 2018, 22:17

Trespa is i.d.d. troep om te verwerken. Tip van Jip: Neem hard PVC plaat. Is heel makkelijk en fraai te frezen en goed te lijmen. Ik haal reststukken hier bij een kunsstofverwerkend bedrijf. Is goedkoper nog dan trespa.
Peter de Jong

pompebled

Berichtdoor pompebled » ma 02 apr 2018, 18:05

De surrounds zijn inmiddels binnen en ik ben aan het meten en tekenen geslagen met de afmetingen ervan.

De frees op de zaak is vrijwel permanent bezet, dus ik maak er eerst een paar van plaatmateriaal.
Omdat de PR aan de buitenste ring verlijmd gaan worden monteer ik de boel aan de binnenzijde, dan klemt de rand tegen de binnenzijde van de baffle en is de rubberrand gelijk 18 mm verzonken.

PR hout.jpg

Als afstandhouders neem ik draadeind, aan de bovenzijde in een inslagmoer met een ring+moer en aan de onderzijde twee ringen & moeren.

Daar ik mijn zaag- en freeswerk buiten doe, moet voortgang even wachten tot het hier droog wordt...

Groeten, Jan.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » ma 02 apr 2018, 18:17

Volgend weekend wordt het lekker weer om buiten te werken :)

pompebled

Berichtdoor pompebled » za 07 apr 2018, 21:36

VintageHarry schreef:Volgend weekend wordt het lekker weer om buiten te werken :)

De zaterdag is inmiddels (wat de werkzaamheden aan de PR betreft) inmiddels voorbij.
Zoals altijd nemen de voorbereidingen aanzienlijk meer tijd in beslag dan het freeswerk zelf, maar het begin is er, de eerste ring, waar de PR mee tegen de binnenzijde van het front geschroefd gaat worden is gefreesd.

Het begin is er..jpg

Ik heb de potloodlijnen met CA bewerkt om het 'rafelen' tegen te gaan bij het frezen, dat ziet er op de foto wat vreemd uit.
Het alternatief was geweest om de plaat in z'n geheel te lakken, of in de epoxy te zetten, maar dan had ik moeten wachten tot de zaak droog was, dit ging vlugger.
Bovendien zit alles straks aan de binnenkant, je ziet er niks van...

Morgen verder.

Groeten, Jan.

Terug naar “Luidspreker Drivers”