3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Sofa

Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?

Berichtdoor Sofa » zo 04 mar 2018, 17:49

Henkjan, kun jij je commentaar geven op mijn laatste posting? (heb deze veranderd)

beijert

Berichtdoor beijert » zo 04 mar 2018, 17:50

Of je werkt met passieve units aangestuurd door twee actieve woofers in de behuizing zoals technics dat ook ooit eens uitvoerde in de sbm luidsprekers.

Om het even wat ingewikkelder te maken.
Mark

Sofa

Berichtdoor Sofa » zo 04 mar 2018, 17:57

,
Laatst gewijzigd door Sofa op zo 04 mar 2018, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Sofa

Berichtdoor Sofa » zo 04 mar 2018, 17:58

Beijert: een aktieve sub heb ik al, laat dat inderdaad maar even buiten beschouwing!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 04 mar 2018, 19:03

Als je versterker geen probleem met een 6ohm belasting dan heeft kies je voor de 6ohm variant, anders de 12ohm. Een hogere impedantie zal de versterker geen last van hebben, zal alleen wat minder vermogen kunnen leveren, maar dat is voor t midhoog geen enkel probleem.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

beijert

Berichtdoor beijert » zo 04 mar 2018, 19:38

Sofa schreef:Beijert: een aktieve sub heb ik al, laat dat inderdaad maar even buiten beschouwing!

Met passief en actief bedoel ik niet de versterking maar een passieve radiator.
Laatst gewijzigd door beijert op zo 04 mar 2018, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark

Sofa

Berichtdoor Sofa » zo 04 mar 2018, 20:57

Ik had het over de groep van 6 breedbanders met als resultaat serie/parallel 6 ohm. De Spl van deze breedband is 84.6. Zes stuks hiervan en je uit komt op 92.1

(wijsheid van een site waar je gelijke bronnen bij elkaar optelt)

Dan de groep van 4 bassen met als resultaat 8 ohm. Spl bas is 86.8 Vier stuks is dan 92.8

Lijkt mij een mooie balance.

Omdat echter de breedbanders op 6 ohm (ipv 8) lopen zullen deze in praktijk echter sterk overheersen.

Dus, mijn vorige redenatie klopt of klopt niet? En what about deze dan?
Laatst gewijzigd door Sofa op zo 04 mar 2018, 23:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 04 mar 2018, 23:12

Het verschil in SPL trek je recht met je actieve filter, dus dat is geen punt.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Sofa

Berichtdoor Sofa » zo 04 mar 2018, 23:29

Henkjan, ik heb zojuist zitten lezen over crossovers want ik had mijzelf al diezelfde vraag gesteld. Jouw antwoord stelt mij gerust maar ik zie daar niets over in de beschrijvingen van Behringer of Citronic. (Citronic CX 23 kost £ 56) Als je dat recht trekt neem ik aan dat het filter het sterkere signaal afknijpt. Is ook zonde niet?

Hierboven heb ik mijn vraag veranderd overigens. Is zo denk ik duidelijker.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 04 mar 2018, 23:35

Is niet zonde, is gewoon het hele doel van het filter, zorgen voor dat laag en midhoog goed aansluiten. Dat ze even hard spelen is een belangrijk deel daarvan

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 04 mar 2018, 23:36

Een verzoek: pas ajb geen posts aan waar al op geantwoord is, zo snapt niemand er meer wat van

Sofa

Berichtdoor Sofa » ma 05 mar 2018, 0:05

Sorry!

Maar wil je ajb toch op mijn aangepaste stuk hierboven reageren?

Sofa

Berichtdoor Sofa » ma 05 mar 2018, 0:15

Ik las ook dit: ‘Also consider that a "good" amp will double the power when ohms drop by half therefore ....’

Dus 100 W 8 Ohm is 50 W 4 Ohm. Dat is 50%.

Oftewel 25% minder power nodig voor het aansturen van de groep want deze zijn 6 Ohms.

Noot: Om een verdubbeling van het volume te krijgen (3 DB) moet je het wattage verdubbelen. Dat is dus 100% méér.

Als de groep 6 Ohm speakers echter slechts 25% meer krijgen dan lijkt het mij dat je niet veel verder komt dan een volume verhoging van een kleine 1 Db. (Omdat je dus 100% of een verdubbeling nodig hebt om tot een extra 3 DB te komen) De 6 totaal zaten op Spl 92.1 dus door die 6 ohm en het 25% meer vermogen denk ik dat je aan 93 komt.

De 4 bassen kwamen aan 92.8 dus is dit dan niet gewoon top?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 05 mar 2018, 6:00

Sofa schreef:Dus 100 W 8 Ohm is 50 W 4 Ohm. Dat is 50%.

Oftewel 25% minder power nodig voor het aansturen van de groep want deze zijn 6 Ohms.

Noot: Om een verdubbeling van het volume te krijgen (3 DB) moet je het wattage verdubbelen. Dat is dus 100% méér.

Sorry, maar hier klopt geen fluit van. Ik zal straks even wat meer hierover zeggen ( als een ander dat dan inmiddels niet gedaan heeft).

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 05 mar 2018, 7:00

Laat het hele spl verhaal los, het verschil in spl corrigeer je met je actieve filter

Sofa

Berichtdoor Sofa » ma 05 mar 2018, 14:50

Ha ha, ik heb tot 4 uur vanochtend zitten lezen en dacht dat ik het nu toch had begrepen. Was er heel blij mee. En dan zegt papaleo dat er geen fluit van klopt. En, ik geloof hem ook dus ...... mijn oren staan open!

sjons

Berichtdoor sjons » ma 05 mar 2018, 15:35

Sofa schreef:(alle 6 van 8 ohm komt uit op 12 ohm en is dus veel te hoog)

12 ohm is niet te hoog, en 1 ohm is niet te laag.
Met 12 ohm klinkt ie gewoon wat minder luid dan met 4
En met 1 ohm kan je versterker gewoon niet zo hard...

En wat papa z'n verhaal, ik heb vroeger P=V*I en V=I*R geleerd.

Dus (als voorbeeld) :

20 volt = I * 8 ohm => I = 2,5 ampere ==> P = 20 * 2,5 = 50 watt
20 V = I * 4 ohm => I = 5 A ==> P = 20 * 5 = 100 W

Terugkomend op die weerstanden:

Stel, je versterker kan 100 W bij 4 Ohm, dan zou dat betekenen dat ie 20 V kan geven met 5 A
Hang je er een luidspreker aan van 16 ohm, dan krijgt die max 25 W voor z'n kiezen.
Hang je er een luidspreker aan van 1 ohm, dan kan ie maar op een kwart volume (5V) en geeft ie dan ook maar 25 W max...

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 05 mar 2018, 16:39

Inderdaad. Een (beetje goede) versterker geeft een spanning af die bij verschillende belastingen gelijk blijft. Bij 4 ohm loopt er dan een 2 keer zo grote stroom als bij 8 ohm. Volgens de formules die sjons hierboven noemt is het in de speaker verstookte vermogen twee keer zo groot bij 4 ohm als bij 8 ohm.
Dat is althans de theorie. In de praktijk zakt de spanning een beetje in bij 4 ohm in vergelijking tot de speaker van 8 ohm. Het vermogen is wel hoger bij 4 ohm maar niet het dubbele.

Overigens is er (bij gelijke impedantie) voor een verdubbeling van de geluidssterkte een vertienvoudiging van het vermogen nodig. Die schaal is logarithmisch.

Sofa

Berichtdoor Sofa » wo 07 mar 2018, 13:38

Ok, mijn hartelijk dank voor jullie kommentaar en advies!

groet,

Marc

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 07 mar 2018, 14:41

Dag Marc,

ik heb het draadje even doorgelezen en ik kan maar 1 ding bedenken: zoek hulp bij het afregelen want de basisbeginselen van speakerdesign zijn er bij jou niet. Ook niet als je een week gaat inlezen vrees ik. Niet om je te ontmoedigen, maar het is alsof je besluit dat je een auto wilt ontwerpen, nu je weet hoe je een wiel moet vervangen.

Nominale impedanties van luidsprekers zijn niet zo interessant, helemaal niet als je zelf niet passief gaat filteren. Pas wanneer je in het grensbereik van je versterker komt - dus zo luid speelt dat het bakbeest van 17 kg het niet meer trekt - dan is het interessant. Maar dan zit je dus al met 8 stuks 8" woofers als ik jouw verhaal mag geloven.

Een 8 Ohm woofer mag bij belasting (ingebouwd) niet onder de 6,4 Ohm zakken, maar het kan best zijn dat dit wel gebeurt. Geen probleem, de versterker heeft specs die het vermogen bij de nominale impedantie aangeeft. Henkjan gaf al aan, 4 ohm, en dan 3 in serie geeft 12 ohm. Lekker makkelijk voor je versterker. Bij een beetje eindversterker kun je ook 3 stuks 8 Ohm units parallel zetten, dat geeft in theorie 2,7 ohm, en als je dan alvast een spoel in de box gebruikt voor die woofers, bijvoorbeeld om alvast een stukje te filteren of bafflestep te compenseren dan kun je zo 0,5 Ohm erbij pakken. Met 3,2 Ohm dip zit je op de nominale 4 ohm. 3 units parallel lijkt me iets wenselijker dan 3 in serie.

Ik weet niet wat je met de - overigens mooie - RS225 wilt gaan doen, maar die vraagt om een grote behuizing. Dus, 3 a 4 stuks per kant? Ik mag dan hopen dat je voor gesloten gaat. Nou, eigenlijk hoop ik 60 liter per stuk, Mancave basreflex monsters want dat zien we hier te weinig. En bij zulke units gesloten heb je voor het laag een correctie nodig. Die is wel vrij fors, waardoor je niet aan de potentie van de woofers komt met jouw versterker. Je zou daarom ook de RS180 kunnen overwegen...

Dan heb je nog de optelling van gevoeligheid. In het laag straalt de boel rond, in het midhoog niet. Dat duiden we met de bafflestep. Die wordt gecompenseerd met een bafflestepcompensatie, een BSC. Bij actief filteren doe je dat waarschijnlijk met een 2e orde/12 dB shelf filter.

Zo, om te beginnen, en zo zijn er nog talloze dingen waarmee we je kunnen en willen helpen. Maar om te beginnen is een plaatje van je idee wel handig.

En zonder goed meten is inregelen van een dps niet te doen. En een box met zoveel bronnen als jij gebruikt is weer niet makkelijk te meten \:D/

Sofa

Berichtdoor Sofa » wo 07 mar 2018, 17:01

Dank je wel Wouter!!!

Ik had begrepen dat de RS 225 4 Ohm om een behuizing vraagt van 0.5 ft.³ oftewel slechts 14 liter sealed volume. (aanbevolen door Dayton, staat op hun website) Partsexpress zegt 0.61 ft.³ (Waarom?) Hoe kom jij aan zoveel meer? Of bedoelde je het totaal? De kast zelf mag 192 cm hoog zijn en 41 cm diep. Hij kan dus SMAL worden en dat is dan ook precies de bedoeling.

Mijn keuze is inderdaad de 4x RS225 en 6x RS100 per kast. Waarom? Wel, als ik een batterij drums hoor wil ik die ook voelen. Bewegende muren zijn ok. Als dat te bewerkstelligen is met de helft per kast is dat ook goed. En als dat pas kan met méér dan de 4x + 6x is het ook best. Kost geld natuurlijk maar ik heb mijn speakers al 30 jaar dus de kosten vallen nog wel mee als je het zo bekijkt. De KEFs en Pilars waren ook niet goedkoop maar 30 jaar later (KEF) en 25 jaar verder (Pilars) ben ik daar wel overheen.

Ik zou trouwens liever 3x RS225 willen inbouwen (gezien het ontwerp en ik de kast eigenlijk niet veel breder wil maken als 14 cm) en ipv 6 5x RS100 maar ik kom niet uit de aansluitingen tenzij de ene speaker meer Watjes krijgt toebedeelt en dat is niet de bedoeling.

Wat wel een mogelijkheid is is om 3 woofers en 6 midden/hoog zo aan te sluiten dat ze allemaal hetzelfde Wattage krijgen en dat beide groepen 12 Ohm zijn. Als jullie zeggen '12 Ohm is prima' dan ga ik daar voor.

Ik doe al mijn autoonderhoud zelf, scheelt een hoop geld en als iets niet goed is kan ik mijzelf de schuld geven ipv een monteur.

Ik had zelf al bedacht dat mijn, als nieuwe (jawel!), trouwe en dierbare 17 kg vriend Sony het niet aankan mogelijk twee mono blokjes het vermogen kunnen optrekken.

Als het maar Japans is ..... heb nog een Yamaha, Denon en JVC ook. Allemaal oud en nog steeds bloedmooi en 100%! En .... mijn vrouw is ook Japans!
Laatst gewijzigd door Sofa op wo 07 mar 2018, 21:29, 8 keer totaal gewijzigd.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » wo 07 mar 2018, 18:52

Sofa schreef:En .... mijn vrouw is ook Japans!

Dat lijkt mij wel wat.
Woont je schoonmoeder lekker ver weg. :mrgreen:

Sofa

Berichtdoor Sofa » wo 07 mar 2018, 18:58

Ha ha ha! (10 punten voor Aad en hierbij voorgedragen als erelid)

Tja, ik kan me voorstellen dat er heel wat mannen zijn die op zaterdagavond vloeken dat ze op zondag weer moeten!

Ik ga trouwens mijn schoonmoeder in mei bezoeken, gewoon zoals het hoort.

De laatste keer is inmiddels 18 jaar geleden.
Laatst gewijzigd door Sofa op wo 07 mar 2018, 19:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Sofa

Berichtdoor Sofa » wo 07 mar 2018, 19:17

WOUTER: Ter info aangaande het vermogen van de versterker en het aantal speakers in de praktijk: de KEFs en de Pilars staan alle 4 aangesloten, in parallel (ja...) en spelen dus allemaal tegelijk. Er zitten 3 speakers in de Pilar en 2 in de KEF. De KEFs hebben ook nog een passieve radiator.

Als de volumeknop precies op half staat worden mijn huisgenoten nogal nerveus en zie je wel eens een stukje muurverf naar beneden dwarrelen. Maar met 10 speakers (ipv nu dus 5) per box kan het inderdaad zijn dat de Sony zich gaat verslikken. Vandaar dus mijn idee voor 2 mono blokjes.

De sensiviteit zal ook wel een rol spelen. Van de Daytons weet ik dat natuurlijk maar niet van de KEFs en de Pilars, geen idee of de Daytons dus meer of minder herrie maken.

Ik moet er aan toevoegen dat er ook nog een subje staat van, effe kijken nu ...... 38 cm doorsnede, daar komt ook wat lucht uit natuurlijk.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 09 mar 2018, 10:12

pappaleo schreef:Overigens is er (bij gelijke impedantie) voor een verdubbeling van de geluidssterkte een vertienvoudiging van het vermogen nodig. Die schaal is logarithmisch.

Nog even een nuancering hierop hoor (sorry...). De werkelijke geluidssterkte ofwel Lp (geluiddruk) verdubbelt elke 6dB (in Pascal). En dat gaat gepaard met vier keer zoveel vermogen P. In perceptieonderzoek is men jarenlang ervan uitgegaan dat de ervaren geluidssterkte verdubbelt wanneer je 10dB harder speelt (en dat vraagt inderdaad om tien keer zoveel vermogen). Dit is echter zeer subjectief en verschilt ook van proefpersoon tot proefpersoon. In de geluidstechniek kun je je beter aan de gemeten geluiddruk houden.
Mark Bakker

Terug naar “Luidspreker Drivers”