Vifa C20wh-06 nieuwe randen

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

mountainbiker

Vifa C20wh-06 nieuwe randen

Berichtdoor mountainbiker » wo 04 jul 2018, 16:30

Die zijn goed kapot. Dat wordt repareren.Spullen besteld bij Speakerrepairshop. Wilt dit keer rubberen randen gebruiken tov de foamranden die ik vorige keer heb gebruikt. Was toen niet helemaal tevreden met het resultaat Voor het verlijmen van de rubberranden aan de conus speciale lijm meebesteld. De randen aan het metalen frame met gewone kleurloze Bisonlijm.
Eerst schoonmaken. Het restant foam dat nog zit aan de achterkant van de conus laat ik mooi zitten. De vorige keer heb ik een vouw gemaakt in een van de conussen omdat ik uitschoot bij het afschrapen.. Dat risico vermijd ik. De randen passen desondanks mooi. Vastlijmen aan de achterkant en aan de voorkant ook maar iets lijm tussen de ruberrand en conus voor de zekerheid. Vervolgen een nachtje laten drogen.
De conus dan iets indrukken en de randen goed vastzetten op de metalen korf met wasknijpers. Goed controleren of er iets aanloopt. Dit is niet het geval.Is de vorig keer wel misgegaan met de foamranden. Lijm er op, uurtje laten drogen laten drogen wasknijpers verwijderen en de woofers terugplaatsen in de kast. Bij het terugplaatsen de woofers omdraaien. Linksboven wordt rechtsonder.
Ik ben meer dan tevreden over het geluid. Vind ze zelfs beter klinken dan met foamranden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

richard

Re: Vifa C20wh-06 nieuwe randen

Berichtdoor richard » wo 04 jul 2018, 18:35

Mooi stukje restauratiewerk!
Genoeg is beter.

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » wo 04 jul 2018, 21:24

Mee eens, knap werk verricht !
Veel luister plezier gewenst :)

SARK

Berichtdoor SARK » do 05 jul 2018, 6:19

=D>
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

John P

Berichtdoor John P » do 05 jul 2018, 17:13

Ik wacht met mijn goedkeuring tot de beoordeling van Wouter, en daarna praat ik hem na.
Waar een weg is is ook een omweg.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 10 jul 2018, 10:20

haha, nou komt ie.

Knap gedaan, de Vifa C20WG/WH en M21WG zijn behoorlijk lastig vanwege de nauwe tolerantie voor schotelen. Het zijn mooie 8" midwoofers, Troels Gravesen is er ook nog mee bezig geweest. Ik had ze in de Mission 707, die 762 die jij hebt zijn met de nieuwere D20 tweeter. Ik hoorde een soortgelijke combi voor het laatst terug in de Evox EV-1, een soort kloon van de Snell Type K en Audio Note AN-K. Mission, BNS, Translator, Jean Marie Reynaud, Living Voice en Studio de schop hebben allemaal dit soort combi's gemaakt. Heel gevoelige luidsprekers, niet zoveel bas. Een fijn filter, soort oldskool vintage aanpak die verrassend kan klinken.

Ik zou altijd foam boven rubber prefereren, omdat rubber niet dempt aan de rand maar gewoon een 'plumbers helper' slinger teruggeeft aan de conusrand. En dat is nou net het slapste deel van de conus. Daarnaast is het zwaarder, dus het heeft invloed op meerdere zaken en verlaagt de gevoeligheid ietwat. Wil je meer gewicht dan zou ik een ringgetje play dough of plasticine klein rondom de stofkap plakken - voor hetzelfde effect als wat jij nu waarschijnlijk ervaart: een fractie milder en meer 'gewicht' in het laag.

Nogmaals, knap gedaan, achter de conus lijmen is a bitch en ik weet nog dat ik met die kleine randen moest werken; een secuur klusje. Of niet John ;-)
Laatst gewijzigd door wouter op di 10 jul 2018, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

John P

Berichtdoor John P » di 10 jul 2018, 10:55

Ik ben het volledig met je eens.
Waar een weg is is ook een omweg.

mountainbiker

Berichtdoor mountainbiker » di 10 jul 2018, 21:17

wouter schreef:haha, nou komt ie.

Knap gedaan, de Vifa C20WG/WH en M21WG zijn behoorlijk lastig vanwege de nauwe tolerantie voor schotelen. Het zijn mooie 8" midwoofers, Troels Gravesen is er ook nog mee bezig geweest. Ik had ze in de Mission 707, die 762 die jij hebt zijn met de nieuwere D20 tweeter. Ik hoorde een soortgelijke combi voor het laatst terug in de Evox EV-1, een soort kloon van de Snell Type K en Audio Note AN-K. Mission, BNS, Translator, Jean Marie Reynaud, Living Voice en Studio de schop hebben allemaal dit soort combi's gemaakt. Heel gevoelige luidsprekers, niet zoveel bas. Een fijn filter, soort oldskool vintage aanpak die verrassend kan klinken.

Ik zou altijd foam boven rubber prefereren, omdat rubber niet dempt aan de rand maar gewoon een 'plumbers helper' slinger teruggeeft aan de conusrand. En dat is nou net het slapste deel van de conus. Daarnaast is het zwaarder, dus het heeft invloed op meerdere zaken en verlaagt de gevoeligheid ietwat. Wil je meer gewicht dan zou ik een ringgetje play dough of plasticine klein rondom de stofkap plakken - voor hetzelfde effect als wat jij nu waarschijnlijk ervaart: een fractie milder en meer 'gewicht' in het laag.

Nogmaals, knap gedaan, achter de conus lijmen is a bitch en ik weet nog dat ik met die kleine randen moest werken; een secuur klusje. Of niet John ;-)

Achterop de conus zat nog een restje foam. Ik heb dit maar laten zitten en er gewoon over heen gelijmd. In het verleden heb ik tijdens het verwijderen een vouw daardoor veroorzaakt bij een andere set.Om een optimaal resultaat te bereiken heb ik ook de conus aan de voorkant iets verlijmt met de rubberrand. Kun je wel zien op de foto's als je goed kijkt.
Er zit een raar filter in. De woofer wordt eerst orde gefilterd en de tweeter 2 orde.
Heb deze set ooit gekocht in 1991. Daarna ook verschillende andere sets gehad en eigenlijk niets kon met goed bekoren behalve de Mission 762.

Terug naar “Luidspreker Drivers”