StarBass VI test drivers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

motoindo

StarBass VI test drivers

Berichtdoor motoindo » di 21 aug 2018, 16:00

Zoals jullie de afgelopen meeting in Breda al hebben kunnen horen wordt er hard gewerkt aan motional feedback versnellings opnemers voor grotere diameter spreekspoelen. Dat het werkt met kleine spreekspoelen is inmiddels wel bekend, zowel de Little/One als de eerste StarBass opnemers hebben dat wel bewezen. Met het beschikbaar komen van de StarBass VI voor spreekspoelen tot 3 inch in doorsnee is de tijd is aangebroken om het mfb principe op wat grotere drivers uit te proberen.

CSS SDX-12

De eerste echte driver waarmee we dat gaan doen is deze door HenkJan in bruikleen gegeven CSS SDX-12. Check hier de specs van deze 12 inch longstroke subwoofer.

Stap 1 is onderzoeken of de dustdome zonder - optische - schade verwijderd kan worden:

starbass.vi.prototype.test.driver.css.sdx-12.0.jpg

Geen makkelijk karweitje, vooral ook gezien de kostprijs van deze driver en de wens om hem ook na modificatie verkoopbaar te houden 8) Gelukkig zit de dome niet vast met twee componenten spul maar is er gebruik gemaakt van een soort bisonkit wat zich met een heatgun zacht laat maken waarna er voorzichtig met een mesje ruimte gemaakt wordt tussen cone en dome. Na ongeveer een uur en kramp in de vingers is dit het resultaat:

starbass.vi.prototype.test.driver.css.sdx-12.1.jpg

Wat al meteen opvalt is dat de bovenzijde van de spreekspoel afgedekt wordt door een plaatje karton, ik vermoed dat dit gedaan is nadat bij eerdere tests de dome zich van de cone losmaakte tijdens flinke excursies, de eerste dop zit in tegenstelling tot de dome wel met een twee componenten lijm vast en is dus niet zonder schade verwijderbaar.

Een voordeel van deze 2 dops constructie is dat er straks getest kan worden met verschillende opnemers zonder dat daarvoor iedere keer de dome hoeft worden teruggeplaatst om de boel luchtdicht te houden. Een nadeel is dat de tweede dop niet heel erg star/stijf is en daarmee een resonantie frequentie heeft die roet in het eten kan gooien wanneer hier direct een opnemer op gelijmd wordt.

Electrovoice SMX2151

Een tweede test driver is deze Electrovoice SMX2151, geen super sjiek diecast longstroke ding zoals de CSS maar prima geschikt om te zien wat MFB doet met een budget 15" driver uit een ElectroVoice fullrange kastje.

starbass.vi.prototype.test.driver.smx2151.0.png

Hier zat de dustdome wel met een twee componenten lijm vast zodat er gesneden moest worden

starbass.vi.prototype.test.driver.smx2151.2.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Thomox

Re: StarBass VI test drivers

Berichtdoor Thomox » di 21 aug 2018, 17:12

Volgmodus ON!

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 21 aug 2018, 17:56

Ligt die dop van de SDX 12 niet verzonken in de spreekspoel Chris? Of lijkt dat maar zo? In ieder geval een mooie constructie.

architect

Berichtdoor architect » wo 22 aug 2018, 9:00

ben wel benieuwd welk verschil je gaat maken
Foobar2000 + REW filter impuls response - LynxtwoB - Bryston BP20 - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - Linkwitz Orion 3.3

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » wo 22 aug 2018, 11:35

Ik denk hier ook over, dus ik gluur effe mee...
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

motoindo

Berichtdoor motoindo » do 23 aug 2018, 11:30

Shadow schreef:Ligt die dop van de SDX 12 niet verzonken in de spreekspoel Chris?

Hij ligt pakweg 3mm verzonken maar of dat in of op de spreekspoel is kan ik niet beoordelen zonder het mes erin te zetten, iets waar ik vooralsnog geen plannen toe heb.
Chris Camphuisen

Thomox

Berichtdoor Thomox » ma 27 aug 2018, 14:34

Wat is hiervan de status :)?

motoindo

Berichtdoor motoindo » ma 27 aug 2018, 16:55

Thomox schreef:Wat is hiervan de status :)?

Druk met mijn Grown/Up :rock: maar toch maar even snel een testje gedaan waarbij ik de SDX-12 zonder kast heb voorzien van een 2P Little/One opnemer, ter bepaling of de tweede dop gebruikt kan worden als drager voor de versnellingsopnemer. Als eerste aan de rand van de dop:

SDX-12.LITTLE.ONE.SIDE.PHOTO.jpg

Rommel vanaf 500 hz

SDX-12.LITTLE.ONE.SIDE.png

Als tweede in het midden van de dop:

SDX-12.LITTLE.ONE.CENTER.PHOTO.jpg

Onbruikbaar, de tweede dop heeft een duidelijk eigen toontje van 500hz:

SDX-12.LITTLE.ONE.CENTER.png

Als laatste op de rand van de spreekspoel:

SDX-12.LITTLE.ONE.EDGE.PHOTO.jpg

Zo te zien de beste plek, ook mooi te zien dat de SDX-12 inzetbaar is tot pakweg 200hz :

SDX-12.LITTLE.ONE.EDGE.png

Voorlopige conclusie is dat de tweede dop onbruikbaar is als carrier voor de opnemer, een opnemer op de rand van de spreekspoel is het simpelste maar ik vermoed dat een centrale geplaatste StarBass VI die met haar poten op de spreekspoelrand rust een nog beter meetsignaal zal opleveren. De vraag is nu of ik dat passend krijg onder de originele dustdome.
Chris Camphuisen

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 27 aug 2018, 17:47

Ik hoop van wel! :rock:

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » ma 27 aug 2018, 21:57

Een wat grotere dop zal toch niet problematisch zijn voor zo'n woofer tot 200 Hz ?

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 27 aug 2018, 22:00

Ik denk dat een sdx 12 in de meeste toepassingen na 120Hz wel klaar is :lol:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 28 aug 2018, 11:01

maar evt resonanties van dat doppie moet de meting niet gaan storen natuurlijk, je wil zo zuiver mogelijk meten wat de woofer conus (spreekspoel) doet
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

motoindo

Berichtdoor motoindo » di 28 aug 2018, 17:07

Vandaag tussen de badkamerverherbouwings geluiden bij de buren (110 toiletpijp diamantboor, heet/koud gleuvenfrees en pneumatisch gejekker voor het verwijderen van vintage tegelwerk [-o< ) door eerst een StarBass VI in elkaar gezet, precisie werkje waarbij het vooral zaak is alles goed om te solderen 8)

SDX-12.STARBASS.VI.NAKED.jpg

Eenmaal in elkaar en afgeschermd met koperfolie gaat hij er zo in, nog niet zichtbaar zijn de uitsparingen rondom zodat hij over de ril van de spreekspoel zakt zonder de tweede dop te raken:

SDX-12.STARBASS.VI.PHOTO.jpg

En vervolgens toen de werklui hiernaast met pauze gingen even deze FR gedraaid, -3dB punten liggen op 30 en 300hz en geen rare fratsen tot 700hz. Dit is wederom open air, de -3 dB op 30hz zal straks flink opschuiven wanneer het kastje er omheen zit maar als ik dit zo bekijk moet een bereik tussen 30 en 500hz te doen zijn bij een tegenkoppeling van pakweg 10dB. Wat de lekkerste afstelling wordt moet de praktijk uitwijzen maar wat ik hier meet is een fijne uitgangspositie.

SDX-12.STARBASS.VI.png
Chris Camphuisen

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 28 aug 2018, 17:28

kijk, dat zijn leuke berichten.
kan ik de lijmklemmen vast opwarmen?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

motoindo

Berichtdoor motoindo » di 28 aug 2018, 18:15

Henkjan schreef:kan ik de lijmklemmen vast opwarmen?

Moet nog een mooi plekje vinden om de aansluitingen van de StarBass naar buiten te voeren, er zit jammer genoeg geen extra lip op het chassis dus er zal iets geboord en getapt moeten worden. Ik hoop de driver komend weekend klaar te hebben waarna ik aan de bijhorende EVE module begin.
Chris Camphuisen

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 28 aug 2018, 18:50

Oh wat mooi weer Chris :rock:

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » di 28 aug 2018, 21:43

Voor een sub hoef je ook niet de volledige bandbreedte te hebben.
Boven de 250-300Hz wordt het weinig interessant meer.

Wat is het idee van die PCB's die uitsteken?
Enkel voor montage?

motoindo

Berichtdoor motoindo » wo 29 aug 2018, 9:59

One World Concepts schreef:Boven de 250-300Hz wordt het weinig interessant

Hoi Bart, dat klopt, de meting laat ook zien dat vanaf 200hz de FR reeds naar beneden gaat. De reden waarom ik de opnemer toch zo ver mogelijk door wil laten lopen is omdat ik de 2de en 3de van 200hz ook nog wil kunnen onderdrukken ingeval men diepgang boven SPL verkiest.

One World Concepts schreef:PCB's die uitsteken?

Ja, die zitten er op als montage steunen, zal er wanneer ik ga lijmen wel een plaatje van maken. Het idee is dat poten aan de onderzijde een kuiltje krijgen waardoor ze over de ril van de spreekspoel heen passen waarmee de StarBass boven de tweede dop komt te hangen.
Chris Camphuisen

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » wo 29 aug 2018, 12:37

motoindo schreef:
One World Concepts schreef:Boven de 250-300Hz wordt het weinig interessant

Hoi Bart, dat klopt, de meting laat ook zien dat vanaf 200hz de FR reeds naar beneden gaat. De reden waarom ik de opnemer toch zo ver mogelijk door wil laten lopen is omdat ik de 2de en 3de van 200hz ook nog wil kunnen onderdrukken ingeval men diepgang boven SPL verkiest.

One World Concepts schreef:PCB's die uitsteken?

Ja, die zitten er op als montage steunen, zal er wanneer ik ga lijmen wel een plaatje van maken. Het idee is dat poten aan de onderzijde een kuiltje krijgen waardoor ze over de ril van de spreekspoel heen passen waarmee de StarBass boven de tweede dop komt te hangen.

Duidelijk.

In veel gevallen voeg je echter wel een lowpass filter toe aan je sub, dus zul je niet zo heel veel last hebben van die vervorming.
Op de website van Murata zag ik wel dat hij naar het laag toe vanaf 100Hz ofzo begint af te lopen?
Vraag me af hoe lineair hij blijft vanaf 20Hz zeg maar.

Wat mij nog handiger leek is om het nog kleiner te maken en op een 0.4mm of 0.6mm ronde mini PCB te maken (evt flex board, maar die zijn een beetje prijzig).
Dan kun je hem aan de binnenkant an de stofkap monteren.
Scheelt ook in gewicht (hoewel dat bij die hele zware jongens geen issue is), maar het maakt vooral het montage proces een stuk simpeler.

Als je het systeem dan ook nog weet te ijken kun je hier direct ook de cone excursie uithalen.
PM me anders even, ik ken namelijk wel een paar bedrijven die daar in geïnteresseerd zullen zijn.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » wo 29 aug 2018, 15:25

Dan moet die stofkap ook geen eigen resonantie hebben binnen of in de buurt van het werkingsgebied :-k

motoindo

Berichtdoor motoindo » wo 29 aug 2018, 15:28

One World Concepts schreef:In veel gevallen voeg je echter wel een lowpass filter toe aan je sub, dus zul je niet zo heel veel last hebben van die vervorming.

Klopt, alleen onderdrukt die lowpass niet wat de driver/box zelf toevoegt, met een lowpass van bijvoorbeeld 200hz op het inkomende signaal kan de driver daar zelf nog vrolijk een 2de en 3de harmonische (d2,d3) aan toevoegen die je dan echt wel hoort ook al staat je lowpass op 200hz.
Vandaar dat ik ook erg blij werd van de meting waaruit bleek dat de woofer/starbass combi zich blijft gedragen tot pakweg 700hz, als je dan je lowpass op 200 legt kan je met MFB tot D3 onderdrukken.

One World Concepts schreef:Op de website van Murata zag ik wel dat hij naar het laag toe vanaf 100Hz ofzo begint af te lopen? Vraag me af hoe lineair hij blijft vanaf 20Hz zeg maar.

De StarBass VI heeft een begin pool op 2.72hz zodat er stabiele loops mee te maken zijn vanaf pakweg 28hz, raadpleeg voor technische details de murata draad op mfblabs. Voor hen die onder de 20 willen beginnen, Rob gebruikt op mfblabs ipv een in de StarBass gebruikte jfet een ladingsversterker die nog lager gaat.

One World Concepts schreef:Wat mij nog handiger leek is om het nog kleiner te maken en op een 0.4mm of 0.6mm ronde mini PCB te maken (evt flex board, maar die zijn een beetje prijzig).

Volgens mij wordt het tijd dat je je registreerd op mfblabs want ook daar wordt aan gewerkt door David en René. Met een flexvariant loop ik al een tijdje te stoeien voor woofers met een extended polepiece zoals de Peerless XLS serie, maar die zijn inderdaad vooralsnog bijzonder prijzig.

One World Concepts schreef:Dan kun je hem aan de binnenkant van de stofkap monteren. Scheelt ook in gewicht (hoewel dat bij die hele zware jongens geen issue is), maar het maakt vooral het montage proces een stuk simpeler.

Daar zijn in het verleden behoorlijk wat experimenten mee gedaan waarbij iedere keer allerlei parasitaire rommel in het meetsignaal terecht kwam waardoor de bandbreedte van de mfb loop zwaar beperkt werd. Er is volgens mij ook nog ergens een draad over op labs die ik zo 123 niet kan vinden.

One World Concepts schreef:PM me anders even, ik ken namelijk wel een paar bedrijven die daar in geïnteresseerd zullen zijn.

Leuk, ga ik zeker doen maar nu eerst weer verder met Henkjan zijn kanon 8)
Chris Camphuisen

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 29 aug 2018, 16:45

motoindo schreef:....... Voor hen die onder de 20 willen beginnen...
is dat nodig voor een response van de woofer die die ook orgels goed kan weergeven?

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » wo 29 aug 2018, 16:54

Henkjan schreef:
is dat nodig voor een response van de woofer die die ook orgels goed kan weergeven?

De opname met de laagste natuurlijke toon is 14 Hz.
Elektronisch gecreëerde tonen kunnen nog een paar Hzjes lager gaan.

Leesvoer!
an annoying noise annoys an oister.

are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

Rene_N

Berichtdoor Rene_N » vr 31 aug 2018, 10:01

Hi Chris,

Als ik het zo bekijk heb je ook genoeg ruimte om de sensor onder de conus dicht bij de spreekspoel te monteren. Lijkt mij interessant on te onderzoeken.

CSS SDX-12.jpg
Murata onder conus.jpg

Groet,

Rene

motoindo

Berichtdoor motoindo » vr 31 aug 2018, 13:58

Henkjan schreef:

In principe wel, ik geloof dat de laagste orgelpijp rond de 18hz zit en dan is het wel een design requirement om tot een recht systeem te komen vanaf die frequentie. Hen die opzoek zijn naar het naadje van de kous raad ik aan de loopgain draad op labs door te spitten, daar wordt door René en Rob echt heel diep op de achterliggende natuurkunde ingegaan.

Rene_N schreef:Lijkt mij interessant on te onderzoeken

Hoi René, dat wil ik ook zeker doen en was ook de reden waarom ik de link naar jullie sensorbox poste, als die goed werkt is het grote voordeel dat de dop kan blijven zitten wat aardig wat vingerkramp scheelt. Er is ongeveer 5mm beschikbaar tussen spider en cone, past jullie sensorbox daar tussen ?

Afbeelding

Ik ben op dit moment bezig een mooi plekje te vinden voor het StarBass connection board en heb als locatie het rode kruisje op het oog, jammer genoeg zit er geen spare klem op het chassis en voordat ik er een tap in ga boren wil ik zeker zijn dat eventueel boorsel geen weg vind naar de luchtspleet 8-[ op een van de benen is ook nog een optie maar doe ik liever niet omdat het ding 20 kilo weegt en het gevaar bestaat dat bij het inbouwen schade optreedt aan uitstekende delen...

Afbeelding

De opnemer is gelijmd met 2 componenten 2K en zit inmiddels muurvast.

Afbeelding

Plaatsing van het StarBass connection board op de Electrovoice gaat een stukje simpeler.

Afbeelding

De spreekspoel is wat kleiner dus zijn de StarBass VI benen wat ingekort, ook deze zit inmiddels vast met 2K.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door motoindo op zo 30 sep 2018, 10:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Chris Camphuisen

Terug naar “Luidspreker Drivers”