StarBass VI test drivers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: StarBass VI test drivers

Berichtdoor Henkjan » vr 31 aug 2018, 14:00

motoindo schreef:Ik ben op dit moment bezig een mooi plekje te vinden voor het StarBass connection board en heb als locatie het rode kruisje op het oog, jammer genoeg zit er geen spare klem op het chassis en voordat ik er een tap in ga boren wil ik zeker zijn dat eventueel boorsel geen weg vind naar de luchtspleet 8-[ op een van de benen is ook nog een optie maar doe ik liever niet omdat het ding 20 kilo weegt en het gevaar bestaat dat bij het inbouwen schade optreedt aan uitstekende delen...

is het niet te lijmen met 2k metaallijm?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 31 aug 2018, 14:06

Devcon F :rock:

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 31 aug 2018, 14:17

:shock: Vol verwachting klopt het hart...>!!! :D 8)
Hans

motoindo

Berichtdoor motoindo » vr 31 aug 2018, 14:20

Henkjan schreef:is het niet te lijmen met 2k metaallijm?

Dat is zeker ook nog een optie die het overwegen waard is ! wat ook nog speelt is het monteren van de aansluitlitze. CSS heeft de voicecoil litze door de spider heen genaaid en afgewerkt met een druppel lijm, erg netjes. Moet ook wel natuurlijk, je wilt niet dat die dingen losscheuren bij 5 cm heen en weer. Ik ben nog even in afwachting van litze van Fred @ audiofriends, zodra ik dat binnen heb ga ik kijken hoe dat het beste gemonteerd kan worden.

Shadow schreef:Devcon F :rock:

Zukke grote boksen JONGUH :rock:
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 31 aug 2018, 14:34

Chris je bent in de war met Defcon 1 denk ik, dat is een hakken en zagen festival, Devcon F is een 2 componenten lijm voor zwaar gebruik.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » vr 31 aug 2018, 15:13

In plaats van te boren kun je de extra aansluitingen er toch ook op lijmen ?

motoindo

Berichtdoor motoindo » vr 31 aug 2018, 15:39

Shadow schreef:Chris je bent in de war met Defcon 1 denk ik, dat is een hakken en zagen festival, Devcon F is een 2 componenten lijm voor zwaar gebruik.

Ah, was inderdaad even op het verkeerde been gezet, leuk spul maar vooralsnog houdt ik het even bij de UHU 2K compo, is beter betaalbaar 8)
Chris Camphuisen

motoindo

Berichtdoor motoindo » vr 31 aug 2018, 17:42

Ik heb nog eens even goed zitten loeren naar de gegoten korf, de spider zit met een behoorlijke lip van bijna een centimeter rondom verlijmt met de poolplaat en dacht als ik nu eens een blind gaatje van 7mm boor dan voorkom ik dat eventueel boorresidue er aan de achterkant uitloopt, zo bedacht zo gedaan en er een M3 standoff in gedraaid.

Afbeelding

StarBass connection bordje erop, de standoff maakt aan de achterzijde van het printje verbinding met de min aansluiting zodat het chassis ook meteen geaard wordt.

Afbeelding

Het litze van Audiofriends er doorheen en afmonteren aan de StarBass. Omdat er geen kilowatt door de draadjes hoeft heb ik de dunste variant genomen die ik kon krijgen. Voordeel is dat het nix weegt en daarom gewoon los kan hangen.

Afbeelding

Zo, weekend, tijd om eens even lekker wat herrie te gaan maken =P~

Afbeelding
Laatst gewijzigd door motoindo op do 06 sep 2018, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris Camphuisen

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 31 aug 2018, 18:31

Waar is je haar gebleven? :think: :think: :think:
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 31 aug 2018, 18:33

Let it roll :rock:
(Geweldig nummer van Wings ook)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 01 sep 2018, 9:50

goed bezig :goeie:
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 01 sep 2018, 18:07

motoindo schreef:Zo, weekend, tijd om eens even lekker wat herrie te gaan maken =P~

:hide: dat geeft voor mij wel weer een nieuwe definitie aan het begrip 'herrie'

Mooi vakwerk aan de woofer trouwens, een genot om te volgen!

motoindo

Berichtdoor motoindo » za 01 sep 2018, 19:23

ds23man schreef:Waar is je haar gebleven? :think: :think: :think:

1 x per 3 jaar laat ik mij millimeteren 8)

Shadow schreef:Let it roll :rock:

Luca, mij jongste van 19, is er dit jaar naar toe geweest. Vier dagen drum & bass in Tjechie op een verlaten vliegveld met een stuk of veertig van deze kastjes voor het laag :shock: Als liefhebber van fundamenteel laag zit ik er zwaar over te denken om volgend jaar een stedentripje Praag te doen en de openingsshow mee te pakken, mijn vrouw vond het ook wel een leuk idee(zo'n leuke stad Praag en dan gaan we via Polen) dus 8)

Afbeelding

Henkjan schreef:goed bezig :goeie:

Ik ga maandag met EVE aan de gang, moet ik ze straks opsturen of kom je ze halen ?

wouter schreef: :hide: dat geeft voor mij wel weer een nieuwe definitie aan het begrip 'herrie'

Ja, tis ook niet allemaal mijn smaak maar die show schijnt echt een dingetje te zijn qua beeld en geluid :rock:

wouter schreef:Mooi vakwerk aan de woofer trouwens, een genot om te volgen!

Dankje, er zijn fijne stapjes voorwaarts gemaakt sinds onze eerste ontmoeting. Ik heb trouwens ook nog even de Electrovoice response gemeten, compleet ander beeld als bij de SDX maar wel prima voor buiten gebruik schat ik zo in.

Afbeelding
Chris Camphuisen

Thomox

Berichtdoor Thomox » wo 05 sep 2018, 10:56

:relax:

motoindo

Berichtdoor motoindo » do 06 sep 2018, 10:40

Met de beschikbaarheid van de StarBass V voor voicecoils tot 2 inch en de eerste succesvolle tests van de StarBass VI achter de rug stijgt het aantal vragen over hoe zelf een MFB lus te bouwen. Om dat process zo makkelijk mogelijk te maken heb ik een tijdje terug EVE ontworpen - een printje van 25 bij 50mm met daarop alles benodigd voor het maken van een mfb lus.

eve.png

Deze EVE manual is onlangs voorzien van een hoofdstuk Configuring the MFB loop waarin een eerste aanzet gegeven wordt tot uitleg van de loop en hoe deze te configureren. Ik zeg met nadruk eerste aanzet omdat MFB voor mijzelf - gelukkig - nog steeds een ontdekkings tocht is met bij tijd en wijlen nieuwe inzichten, vandaar ook de DRAFT vermelding 8) Heb je vragen of kom je onduidelijk en/of onjuist heden tegen dan hoor ik dat graag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 06 sep 2018, 11:05

All Hail Chris :goeie: :goeie: :goeie:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 06 sep 2018, 11:29

:goedzo:

Thomox

Berichtdoor Thomox » do 06 sep 2018, 12:11

Super tof! Ga het vanavond eens even aandachtig doornemen :bakkie:
is mijn eigen driver daarvoor geschikt? zie hier de specs...

En anders kan ik nog een 'goedkoop' drivertje kopen.. iets als deze?

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » do 06 sep 2018, 12:29

Ik heb inmiddels een en ander doorgelezen, maar er wordt voornamelijk gesproken over de module zelf, en niet over op welke manier het in de keten geimplementeerd wordt.
Moet de luidspreker actief zijn of kan het ook in een passieve luidspreker? Naar welk punt gaat de loop terug? Hoe zit het met signaaldegradatie? Snr?
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

motoindo

Berichtdoor motoindo » do 06 sep 2018, 13:38

Nu de SDX klaar is is de tijd aangebroken om naar het kastontwerp te kijken waarbij voor een groot gedeelte dezelfde regels gelden als bij ontwerp van normale passieve behuizingen met echter een aantal belangrijke extra punten door toepassing van een MFB correctie. De belangrijkste zijn dat MFB

1. een gesloten kast vereist (of een open baffle maar daarover later meer) zonder afstem pijpen of passieve membramen.
  2. bij een loopgain van 12dB het natuurlijke -3dB punt van de kast kan halveren tot maximaal de F3 van de driver zelf.
  3. geen free lunch is en het extra fundament ten koste gaat van het rendement.
  4. het lekkerste werkt (vraag mij niet om meetresultaten, dit is wat mijn oren mij vertellen) bij een kast Q tussen de 0.7 en 1.

Punt 1 is een gegeven en 2 komt bij de SDX12 neer op een F3mfb van 21hz. Punt 3 en 4 zijn ontwerpkeuzes voor HenkJan, op de vraag wat hem voor ogen stond was zijn antwoord:

HenkJan schreef:Het doel is een sub voor muziek met serieuze diepgang, gewoon woonkamergebruik. Wat voor soort eq kan je toepassen? een gecorrigeerde afstemming met een fb onder de 25Hz met een qb van 0.5 lijkt me wel mooi.

Serieuze diepgang betekent denk ik gewoon het onderste uit de kan, 21hz dus en gewoon woonkamergebruik dat er niet getuned hoeft te worden op maximale SPL en er gewoon voor een Qbox van 0.7 gekozen zou kunnen worden. Als ik de TS parameters van de SDX12 invoer in WINISD kom ik op de volgende maten uit, als eerste een afstemming met een Qbox van 0.5 bij een Fbox 44hz die 86 liter benodigd:

Afbeelding

Met een Qbox van 0.7 schuift F3box op naar 40hz, wordt de afval iets stijler en zijn er nog maar 26 liter nodig:

Afbeelding

Als laatste een Q van 0.9, F3box van 42hz, een flink stijlere afval en 15 benodigde liters:

Afbeelding

Uit de grafiekjes wordt duidelijk dat de afval naar beneden scherper wordt naarmate je de Q van de behuizing hoger kiest, daar komt ook het verhaal achter de maximaal haalbare geluidsdruk vandaan. Als je voor een max SPL afstemming gaat dan ga je voor de grote kast, als je voor ieniemini gaat - zoals ik gedaan heb bij mijn little/one's - dan ga je voor een Q van 0.9.

Hetgeen nergens in de documentatie genoemd wordt is het volume wat de driver zelf in beslag neemt wanneer deze ingebouwd wordt, als schatting gebruik ik deze online calculator voor het berekenen van de inhoud van een cylinder die mij vertelt rekening te houden met een volume van ongeveer 9 liter, opgeteld bij een benodigde Vbox van 26 liter voor een Q van 0.7 kom ik dan uit op een kast van 35 liter oftewel iets van 40 x 40 x 34 cm bij een wanddikte van 25mm. Hoger dan een Q van 0.9 gaat niet omdat de driver dan niet meer fysiek in het kastje past.
Laatst gewijzigd door motoindo op do 06 sep 2018, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris Camphuisen

motoindo

Berichtdoor motoindo » do 06 sep 2018, 13:39

Thomox schreef:is mijn eigen driver daarvoor geschikt?

Check deze draad op labs, daar wordt veel informatie gedeeld over waar op te letten bij selectie van geschikte MFB woofers.

anonamemouse schreef:Ik heb inmiddels een en ander doorgelezen, maar er wordt voornamelijk gesproken over de module zelf, en niet over op welke manier het in de keten geimplementeerd wordt.
Moet de luidspreker actief zijn of kan het ook in een passieve luidspreker? Naar welk punt gaat de loop terug? Hoe zit het met signaaldegradatie? Snr?

Weet je zeker dat je de laatste versie hebt gedownload, timestamp 04/09/2018@19:28:50 ? Probeer anders deze link even.
Chris Camphuisen

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 06 sep 2018, 14:31

Als goedkope opzet zou den deze ook mogelijk kunnen?
BL is dan 9,89, en dan kost het ook nog niet teveel, heb wat een oudere liggen en is deels beschadigd.
dayton-audio-ds215-8-8-.jpg

Opent nieuwe perspectieven. :mrgreen:
https://www.soundimports.eu/nl/ds215-8.html
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

motoindo

Berichtdoor motoindo » do 06 sep 2018, 15:00

hannesie schreef:Als goedkope opzet zou den deze ook mogelijk kunnen?
BL is dan 9,89, en dan kost het ook nog niet teveel, heb wat een oudere liggen en is deels beschadigd.

gewoon proberen !

Binnenkort in de EVE manual : een hoofdstukje rond het fenomeen MFB loopgain, hierbij alvast een plaatje.

Afbeelding
Chris Camphuisen

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 06 sep 2018, 17:28

En wat als je een Dual voice coil hebt, 2x 8 Ohm?
Geeft dan dat een ander probleem, dan is het natuurlijk net als een 4 Ohm te behandelen?
Hans

motoindo

Berichtdoor motoindo » vr 07 sep 2018, 10:03

hannesie schreef:En wat als je een Dual voice coil hebt, 2x 8 Ohm?
Geeft dan dat een ander probleem, dan is het natuurlijk net als een 4 Ohm te behandelen?

Dual voicecoil is geen probleem zolang er rekening mee wordt gehouden in de openloop versterking - een 8 ohm driver vereist een hogere versterkingsfactor om tot eenzelfde uitslag te komen als een 4 ohm driver ....

Waar ik zelf mee aan het experimenteren ben is twee keer 4 ohm parallel aan een tpa3116 in PBTL, wel even zelf de filters nalopen maar verder ongelooflijk wat die dingen voor nog geen 5 euro aan druk opwekken.
Chris Camphuisen

Terug naar “Luidspreker Drivers”