StarBass VI test drivers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

anonamemouse

Re: StarBass VI test drivers

Berichtdoor anonamemouse » za 08 sep 2018, 9:30

motoindo schreef:
anonamemouse schreef:Ik heb inmiddels een en ander doorgelezen, maar er wordt voornamelijk gesproken over de module zelf, en niet over op welke manier het in de keten geimplementeerd wordt.
Moet de luidspreker actief zijn of kan het ook in een passieve luidspreker? Naar welk punt gaat de loop terug? Hoe zit het met signaaldegradatie? Snr?

Weet je zeker dat je de laatste versie hebt gedownload, timestamp 04/09/2018@19:28:50 ? Probeer anders deze link even.

Ja, maar mijn lekenoog ziet daar eigenlijk geen begrijpelijke antwoorden op mijn vragen...
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

motoindo

Berichtdoor motoindo » za 08 sep 2018, 10:44

anonamemouse schreef:Ja, maar mijn lekenoog ziet daar eigenlijk geen begrijpelijke antwoorden op mijn vragen...

Ah, op die fiets, als starter is dit een goeie:

http://www.mfbfreaks.com/motional-feedb ... ergronden/
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

matjans

Berichtdoor matjans » do 20 sep 2018, 13:52

motoindo schreef:Deze EVE manual is onlangs voorzien van een hoofdstuk Configuring the MFB loop waarin een eerste aanzet gegeven wordt tot uitleg van de loop en hoe deze te configureren. Ik zeg met nadruk eerste aanzet omdat MFB voor mijzelf - gelukkig - nog steeds een ontdekkings tocht is met bij tijd en wijlen nieuwe inzichten, vandaar ook de DRAFT vermelding 8) Heb je vragen of kom je onduidelijk en/of onjuist heden tegen dan hoor ik dat graag.

Dat is goed nieuws! Leuk voor bij de subs van de WC-eenden. In de volgende versie volledig gebalanceerd? Zelfs in de manual staat de hypex ucd, toch jammer om deze niet gebalanceerd aan te sluiten.

Als je nog testers nodig hebt hint hint :)
Quod gratis asseritur, gratis negatur.

MIMO, WC1D, WC2ND - planning, DOTCH - in progress

motoindo

Berichtdoor motoindo » wo 26 sep 2018, 10:29

matjans schreef:In de volgende versie volledig gebalanceerd? Zelfs in de manual staat de hypex ucd, toch jammer om deze niet gebalanceerd aan te sluiten.

Vooralsnog heb ik geen plannen in die richting, EVE is vooral bedoeld om in de luidspreker behuizing zelf te worden ondergebracht in, op, onder, boven of tussen de reeds aanwezige versterking waardoor het gebruik van gebalanceerde verbindingen vooralsnog geen nut heeft. Er zijn wel ideetjes voor een module die bijvoorbeeld in een dcx2496 kan worden ingebouwd gecombineerd met een 48V phantom gevoede gebalanceerde Starbass maar ga daar pas mee aan de slag als ik de 4 inch VI versie helemaal uitgetest heb.

Wel zijn er plannen voor ontwikkeling van een EVE specifiek voor inprik gebruik tussen fusion / icepower headers om de inbouw ervan verder richting het fluitje van een cent te brengen. Als een soort analoge armeluis versie van het DSPmfb postzegeltje waar ds23man mee bezig is.

matjans schreef:Als je nog testers nodig hebt hint hint :)

Altijd, wat had je in gedachten ?

Heeft er hier iemand toevallig een schema van een Genelec 8040 ?
Chris Camphuisen

motoindo

Berichtdoor motoindo » wo 03 okt 2018, 23:42

Transfer Audio woofers, 8 en 10 inch. 10mm 9mm Xmax, 4 ohm, als het allemaal meezit binnenkort kant en klaar verkrijgbaar met StarBass V en VI ingebouwd.

Originele convex dop blijft gehandhaafd.

Afbeelding

Dop verwijderd, lijkt erg op de seas allemaal.

Afbeelding

Sterke aandrijving, diecast frame, aluminium membraam.

Afbeelding

Het streven is de prijs/kwaliteit verhouding zo prettig mogelijk te houden zodat er straks hele hordes met mfb zelfbouw aan de slag kunnen 8-)
Thiele en Small is nog niet gemeten, wel de datasheet vluchtig bekeken en wat ik lees lijkt in overeenstemming met wat ik zo op het eerste oog zie. Echt lekker zichtbaar is het niet, het van achteren verlichten werkt niet omdat de spider vrij strak onder de konus zit en niet veel licht doorlaat maar het groene streepje meet in rust 10mm, of ie aan de andere kant ook 10mm uitsteekt kan ik zo niet zien. Getoonde plaatjes zijn van de 20cm 8" variant.

Afbeelding

Tussen spider en konus zit ongeveer 5mm, weet niet of het gaat lukken daar iets tegenaan te plakken.

Afbeelding

Naast een 20mm poolkernboring zitten er rondom 6 6mm gaten die voor extra ontluchting zorgen van de kapton spreekspoel.

Afbeelding

De convex alu dop zit net als bij de Seas met thermoplast vast, laat zich met een föhn binnen 5 minuten schadevrij verwijderen en is aan de binnenkant bekleed met vilt om resonanties te dempen.

Afbeelding

De bovenste poolplaat is 8 mm dik.

Afbeelding

Mooie plek voor een opnemer aansluitbordje.

Afbeelding

Eelco de Bode, de man achter TA, is ook een liefhebber van mfb en dat scheelde ontzettend 8-) Eerste stapje is gezet voor de plaatsing van de connector boards, bij de 8 inch variant moet er een M3 gaatje geboord worden waar een standoff in kan worden gedraaid.

Afbeelding

StarBass V rev2 geplaatst

Afbeelding

Audiofriends Litze

Afbeelding

En wat krimpkous om de boel te isoleren en de kans op breuk te minimaliseren wanneer ze straks 2 cm uitstapjes moet maken :mrgreen:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door motoindo op ma 15 okt 2018, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris Camphuisen

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » ma 15 okt 2018, 16:36

8 inch met 10mm one-way? :think:

Is dat echte 10mm, of hoe moet ik dat zien?

motoindo

Berichtdoor motoindo » ma 15 okt 2018, 17:29

One World Concepts schreef:8 inch met 10mm one-way? :think:

Yup, de spreekspoel steekt in rust 10 mm boven de poolplaat uit, of hij dat aan de onderzijde ook doet kan ik nog niet beoordelen zonder er eentje te slopen - iets waar ik nog even mee wil wachten tot ik ze nader aan de tand heb kunnen voelen. Volgens de datasheet is het trouwens 9 mm waarmee de Xmax piek piek altijd nog op een respectabele 18mm uitkomt.
Chris Camphuisen

SARK

Berichtdoor SARK » ma 15 okt 2018, 20:00

Hoe heb je de dustcap zo netjes losgehaald?
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Peter v.Kr

Berichtdoor Peter v.Kr » ma 15 okt 2018, 20:13

Ziet er prachtig uit, echt vakwerk!

Wat ik echter niet snap is waarom de sensor in het midden moet zitten. Mensen houden van symmetrie, maar is het nu ook echt nodig om zo'n brug te gebruiken? waarom niet direct tegen de spreekspoel lijmen?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 15 okt 2018, 20:22

Is dat nou koperfolie wat daar om de sensor heen gewikkeld zit, mag ik vragen of daar een specifieke bedoeling mee is ?

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » di 16 okt 2018, 0:37

motoindo schreef:
One World Concepts schreef:8 inch met 10mm one-way? :think:

Yup, de spreekspoel steekt in rust 10 mm boven de poolplaat uit, of hij dat aan de onderzijde ook doet kan ik nog niet beoordelen zonder er eentje te slopen - iets waar ik nog even mee wil wachten tot ik ze nader aan de tand heb kunnen voelen. Volgens de datasheet is het trouwens 9 mm waarmee de Xmax piek piek altijd nog op een respectabele 18mm uitkomt.

Dat is dan puur theoretisch.
Vraag me af of de compliance hier niet de limiterende factor gaat zijn.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar 10mm is wel erg veel.

Ik zag trouwens ook dat de specs in de datasheets niet kloppen.
Als je uitgaat van de Qes, Qms, Fs, Vas en Sd kom je op een andere Bl, Mms ed uit.
Interesting....

Wel fraai drivertje overigens.

Mijn voorkeur zou nog steeds zijn om de sensor aan de binnenkant van de stofkap te monteren.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 16 okt 2018, 6:22

Waarom als je hem zo mooi op de spreekspoel kunt monteren?

motoindo

Berichtdoor motoindo » di 16 okt 2018, 7:45

SARK schreef:Hoe heb je de dustcap zo netjes losgehaald?

Ook deze zitten thermoplastisch vast waardoor je de dop er met hete lucht af kan halen, zie ook het begin van dit topic

Peter v.Kr schreef:Wat ik echter niet snap is waarom de sensor in het midden moet zitten. Mensen houden van symmetrie, maar is het nu ook echt nodig om zo'n brug te gebruiken? waarom niet direct tegen de spreekspoel lijmen?

De kwaliteit van een opnemer komt tot uiting in de mate van gelijkvormigheid tussen fysieke input en elektrische output, net zoals dat omgekeerd geld voor een luidspreker waarbij je opzoek bent naar gelijkvormigheid tussen elektrische input en fysieke output. Mijn experimenten tot dusver hebben laten zien dat symmetrie daarbij op de een of andere manier een randvoorwaarde is om tot goede resultaten te komen, je ziet het ook de andere kant op - de meeste drivers zijn ook symmetrisch van opbouw.

Hetgeen natuurlijk niet wegneemt dat een opnemer die direct vanaf buiten tegen de spreekspoel aan gelijmd kan worden sterk favoriet is omdat je op die manier de kosten/risico's van ontdopping ontloopt en meteen ook een oplossing hebt voor drivers met een extended polepiece zoals de Peerless XLS serie en bepaalde Wavecor modellen waar een StarBass niet past.

Er wordt gewerkt aan een dergelijk ontwerp maar ik vermoed dat de ontwikkeling daarvan nogwel wat voeten in aarden zal hebben alvorens er een werkbaar prototype is. Op de rand van de spreekspoel werkt al wel maar er van buiten tegenaan plakken stelt nogal wat eisen aan de montage, het gewicht, de afmetingen, de vorm, de thermische en elektrische afscherming en de werkingshoek. Vooral het feit dat er in voorkomende gevallen op een paar millimeter afstand een straalkachel van 800-1600 watt zit - of in geval van ds23man wellicht nog net ff wat meer - maakt het ontwerp ervan geen sinecure.

ray5150 schreef:Is dat nou koperfolie wat daar om de sensor heen gewikkeld zit, mag ik vragen of daar een specifieke bedoeling mee is ?

Door de geringe eigen capaciteit van het piezo elementje - 770pf per stuk - dient deze zeer hoogohmig afgesloten te worden om de frequentie karakteristiek aan de onderzijde bruikbaar te houden, zonder afscherming bromt het al als je er naar kijkt 8)

One World Concepts schreef:Ik zag trouwens ook dat de specs in de datasheets niet kloppen.

Ja klopt, ik vermoed dat daar nog wel wat discrepantie met de werkelijkheid zit maar mijn onderbuikgevoel verteld mij dat ik mij daar niet teveel door moet laten leiden, de basics zoals de cone, magneet, spreekspoel, ophanging etc lijken allemaal in orde en ook qua looks is het inderdaad een erg fraai drivertje. Voor de uiteindelijke Vb berekeningen worden er nieuwe TS metingen gedaan.

One World Concepts schreef:Mijn voorkeur zou nog steeds zijn om de sensor aan de binnenkant van de stofkap te monteren.

Dat zou in dit geval met een alu dop misschien nog wel lukken, eerdere tests met papieren en kunststof doppen laten op die plek een stijging in vervorming van het opnemer signaal zien. Het allergrootste probleem daar is de vervorming veroorzaakt door de constante pompactie van de driver.

Shadow schreef:Waarom als je hem zo mooi op de spreekspoel kunt monteren?

Die montage blijft voorlopig nog wel even favoriet denk ik
Chris Camphuisen

motoindo

Berichtdoor motoindo » di 16 okt 2018, 9:48

Om de CSS SDX-12 en andere kanonnen straks zelf flink aan de tand te kunnen voelen maar weer eens mijn labgruppen testrek van stal gehaald. Vooralsnog zwaar overkill natuurlijk maar ook gewoon leuk om naar te kijken 8) De dod xover wordt binnenkort vervangen door een dcx2496 met een ingebouwde EVE.

Afbeelding
Chris Camphuisen

Huge_Cohones

Berichtdoor Huge_Cohones » za 01 dec 2018, 21:25

Heel gaaf allemaal.Ik had nog nooit eerder van MFB gehoord, maar ik ben dan ook een leek op audio gebied. Maar des te mooier dat er straks complete MFB woofers en sets op de markt verschijnen. :rock:
Zou zo'n starbass ook werken in een dikke pro-audio woofer zoals deze?

Hij lijkt aan alle voorwaarden te voldoen (hoge BL, hoge EBP, Xmech 24mm) en een gigantische spreekspoel voor een 8 incher :shock: .
En als je een (mid)woofer ombouwt, kan je deze dan nog steeds inzetten tot +/- 2000Hz?

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 01 dec 2018, 21:33

Als je op de site van Chris kijkt dan zie je dat z'n Little/one precies dat doet...

Huge_Cohones

Berichtdoor Huge_Cohones » za 01 dec 2018, 21:43

Ik had inderdaad gezien dat de Little/One een tweeweg is, maar ik wist niet of dat principe ook toepasbaar zou zijn op grotere woofers. Ik zag op het MFBfreaks forum ook mensen met coax'en in de weer, dus vandaar dat ik me afvroeg of MFB geen negatieve invloed zou hebben op het middengebied.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 01 dec 2018, 21:58

Volgens mij hangt het van de driver en sensor af, een slechte driver wordt niet ineens geweldig door mfb, een geweldige driver wordt volgens mij nog beter van mfb, is het idee.

motoindo

Berichtdoor motoindo » zo 02 dec 2018, 0:36

Huge_Cohones schreef:Zou zo'n starbass ook werken in een dikke pro-audio woofer zoals deze?

Absoluut, maar dan niet met een StarBass maar met een ClingOn die je van onderen tegen de konus van je woofer aan plakt. Geen eng snijwerk meer dus 8) Zal er binnenkort wat foto's van plaatsen, de meetresultaten vind je op labs.
Chris Camphuisen

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » zo 02 dec 2018, 8:10

motoindo schreef:Absoluut, maar dan niet met een StarBass maar met een ClingOn die je van onderen tegen de konus van je woofer aan plakt. Geen eng snijwerk meer dus 8) Zal er binnenkort wat foto's van plaatsen, de meetresultaten vind je op labs.

Hmm... Ik denk dat ik nog heel even wacht. Nu nog teveel kinderschoenenwerk, zodra het pubergympen worden stap ik ook in. De vooruitgang ziet er in elk geval heel goed uit!
an annoying noise annoys an oister.

are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 02 dec 2018, 10:43

Shadow schreef:Volgens mij hangt het van de driver en sensor af, een slechte driver wordt niet ineens geweldig door mfb, een geweldige driver wordt volgens mij nog beter van mfb, is het idee.

Het is erg van elastiek maar je kunt ver komen. Ook met een relatief "slechte" driver kun je de vervorming best een eind terug dringen. En eigenlijk zijn er helemaal geen echt slechte drivers waar je überhaupt MFB in kan stoppen. Hooguit ongeschikte.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 02 dec 2018, 10:54

En vergeet niet dat we nu veel hogere feedback bereiken dan Philips in het verleden.
Fusion Filterdesign

Huge_Cohones

Berichtdoor Huge_Cohones » zo 02 dec 2018, 20:52

Als dat MFB bordje voor de Hypex Fusion er straks is, is het dan gewoon een kwestie van plug and play? Oftewel, kan iemand zonder technische kennis (met een beetje hulp van jullie :wink: ) gewoon zijn eigen actieve MFB speakers bouwen?
Ik zie een 2-weg PA monitor met een Beyma TPL150-H en een 8" PA midwoofer, aangestuurd door een Hypex FA 502 met MFB bordje wel zitten :D :rock:

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 02 dec 2018, 20:59

Zal nog wel redelijk knutselen worden aangezien je HFD én Arta oid nodig hebt, heb je je trouwens al voorgesteld in het daarvoor bedoelde forum? Weten we ook gelijk wat meer van je achtergrond en je knutsels.

Hier; viewforum.php?f=51

Huge_Cohones

Berichtdoor Huge_Cohones » ma 03 dec 2018, 21:05

Ik heb mij in 2006 reeds voorgesteld hier. Ik zal Chris' topic verder niet vervuilen en een eigen draadje starten.

Terug naar “Luidspreker Drivers”