Seas H1144 afwijking in TS parameters

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

PA5cAL1

Seas H1144 afwijking in TS parameters

Berichtdoor PA5cAL1 » zo 07 okt 2018, 20:19

Hoi,

Ik heb laatst een paar Seas H1144 coax drivers op Marktplaats gekocht. Ze zien er als nieuw uit en laten geen defecten zien. Met een dats V2 heb ik vervolgens de TS parameters gemeten. Zoals ik ze kreeg weken die behoorlijk af van wat was gegeven in de datasheet. De fs was pak en beet 20 tot 30Hz hoger dan de 38Hz die de fabrieksdata aangaf. Mijn conclussie was toen dat de woofers nog niet ingespeeld waren. Vervolgens heb ik ze voor een behoorlijke lange tijd aan een versterker gehad met laag frequente sinussen en een niet al te hoog vermogen. Toen ik ze vlak daarna had doorgemeten kwamen de TS parameters behoorlijk in de buurt met de gegevens in de datasheet. De fs was gedaald tot 45Hz. Als ik ze dan vervolgens op de plank laat liggen voor een aantal weken, dan zijn de ts parameters weer terug bij af met een veel hogere fs. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Zijn de woofers misschien ooit overstuurd geweest? Op dit moment zou ik graag een leuk setje luidsprekers met de drivers willen maken maar zonder betrouwbare data wordt het lastig om een goede kast te ontwerpen.
Pascal van Baardwijk

Pjotr

Re: Seas H1144 afwijking in TS parameters

Berichtdoor Pjotr » zo 07 okt 2018, 20:28

Klopt, komt bij heel veel speakers, zo niet de meeste, voor met een rubber/foam rolrand. Ze hebben het vrijwel allemaal in meer of mindere mate. Als je TS parameters wilt vergelijken met de datasheet doe je er goed aan om ze te meten op het zelfde signaalniveau als waarop de fabrikant dat gedaan heeft. Veel zachter of veel harder kan ook nogal afwijken. En je meet setup goed kalibreren uiteraard!
Peter de Jong

richard

Berichtdoor richard » zo 07 okt 2018, 21:02

Pjotr schreef:... Als je TS parameters wilt vergelijken met de datasheet doe je er goed aan om ze te meten op het zelfde signaalniveau als waarop de fabrikant dat gedaan heeft. Veel zachter of veel harder kan ook nogal afwijken.
Ook lullig dat je op die parameters berekende box alleen op dat specifieke signaalniveau optimaal presteert.

Gelukkig komt het allemaal niet zo precies.
Genoeg is beter.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 07 okt 2018, 21:08

richard schreef:
Pjotr schreef:... Als je TS parameters wilt vergelijken met de datasheet doe je er goed aan om ze te meten op het zelfde signaalniveau als waarop de fabrikant dat gedaan heeft. Veel zachter of veel harder kan ook nogal afwijken.
Ook lullig dat je op die parameters berekende box alleen op dat specifieke signaalniveau optimaal presteert.

Gelukkig komt het allemaal niet zo precies.

Fijn dat het dan uiteindelijk ook weer niet zo lullig is :rock: Alleen daar ging het niet over. Het ging over de verschillen die je aan kunt treffen tussen datasheet en wat je meet.
Peter de Jong

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » zo 07 okt 2018, 21:34

Resonance frequency fs is measured using 2 Vrms sine wave.

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=270

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » zo 07 okt 2018, 21:56

Klopt, komt bij heel veel speakers, zo niet de meeste, voor met een rubber/foam rolrand. Ze hebben het vrijwel allemaal in meer of mindere mate. Als je TS parameters wilt vergelijken met de datasheet doe je er goed aan om ze te meten op het zelfde signaalniveau als waarop de fabrikant dat gedaan heeft. Veel zachter of veel harder kan ook nogal afwijken. En je meet setup goed kalibreren uiteraard!

Dat de drivers TS parameters hebben die afhankelijk zijn van de mate van aansturing vind ik begrijpelijk. Alleen dat de fs bijna 30Hz zakt als ze even gespeeld hebben vind ik wel raar. Uiteindelijk wijken de factory specs dan nauwelijks af
Pascal van Baardwijk

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 07 okt 2018, 22:07

Het is mij ook al vaak opgevallen bij speakers van allerlei fabricaat en door de jaren heen. Bij sommige is het weinig en bij andere weer veel. Kennelijk speel je de ophanging wel losser maar is dat van tijdelijke aard en wordt hij na verloop van tijd weer stugger.

Wat jij aangeeft is wel een heel groot verschil. De grootste verschuiving die ik ben tegengekomen is van 62 Hz naar 48 Hz. Waarbij 48 Hz de opgave van de fabrikant was.
Peter de Jong

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 08 okt 2018, 11:06

Is de rubber rolrand nog soepel of voelt deze wat hard aan? Het kan daarbij zelfs zijn dat er kleine scheurtjes in het materiaal zitten en dan zul je hem moeten (laten) vervangen.
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 08 okt 2018, 11:15

Het gaat ook op bij nieuwe speakers Mark. Speel je ze een uurtje of 48 flink in --> prachtig! De volgende dag (bijna) weer bij af :? Het lijkt een soort van hysterese effect van de ophanging (Cms) van de speaker. Bij sommige speakers is het veel bij sommige is het weinig. En soms wordt die hysterese kleiner over langere tijd en bij andere verandert het niet.
Peter de Jong

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 08 okt 2018, 21:29

Speakers zo uit de doos geven inderdaad niet de parameters die ze eenmaal ingespeeld hebben. Maar zoals Peter al aangaf: het is hier nogal veel. Dat, gezien ook de leeftijd van de units, zou ook aan verharde rolranden kunnen liggen. Gebeurt ook bij Seas en Vifa...
Mark Bakker

richard

Berichtdoor richard » ma 08 okt 2018, 22:07

Ik denk dat de moleculaire ketens van de kunststoffen tijdens gebruik pas na enige tijd soepel langs elkaar heen wrijven en deze ketens tijdens de rust op den duur weer in hun min of meer oorspronkelijke positie terug keren.

Een beetje als kneedgum dat pas na een tijdje kneden plastisch wordt en na een tijdje rust toch weer verhard.
Genoeg is beter.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 08 okt 2018, 22:21

Zoiets moet het wel zijn Richard. En het zal ook wel van de samenstelling van het rubber afhangen. Net zoals de ene rolrand eeuwig mee lijkt te gaan (KEF) en de andere na een aantal jaren vergaat (Vifa).
Peter de Jong

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » vr 12 okt 2018, 15:24

De stijfheid (inverse van Cms) wordt meestal voornamelijk bepaald door de spider en niet de rolrad;
https://www.klippel.de/fileadmin/_migra ... rround.pdf
http://www.ub.utwente.nl/webdocs/el/1/t0000002.pdf
(pagina 53)

Over het algemeen is de rolrad VEEL soepeler dan de spider

Zonder diep te gaan in je T/S metingen, kun je direct al de Fs, Qms, Qts ed meten, daar kun je vaak al een hoop info uit halen.
Voordeel is dat je op die manier minder variabelen hebt die de verschillen kunnen beïnvloeden.

Misschien kun je de gemeten parameters delen?
Dan kunnen we namelijk zien welke waardes echt enorm verschillen.
Aan de hand daarvan kun je redelijk goed beredeneren wat er mis mee is.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 12 okt 2018, 16:29

Als een rolrand dermate uithard dat zijn compliantie boven die van de spider uitkomt, heb je echt wel een probleem. Maar er is ook nog iets anders: de spider wordt in een pers gevormd met hitte en thermoplastische hars. Die hars kan in de loop van de tijd uitharden. Dus het hoeft niet altijd een rolrand probleem te zijn. En om het nog leuker te maken, het kan ook nog eens een en-en verhaal zijn.
Fusion Filterdesign

Terug naar “Luidspreker Drivers”