StarBass V test drivers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

motoindo

StarBass V test drivers

Berichtdoor motoindo » ma 15 okt 2018, 16:01

Terwijl we wachten op de eerste test resultaten van de CSS SDX12 van HenkJan dient de volgende kandidaat zich alweer aan. Dit keer betreft het een SEAS L26RO4Y welke voorzien is van een 56mm spreekspoel waar nog net een StarBass V in past.

SEAS L26RO4Y

Net als bij de SDX moest ook hier een plekje voor de connector strip gevonden worden. de audiofriends aansluitlitze zitten reeds op hun plek maar moeten nog wel afgemonteerd worden:

Afbeelding

De StarBass V-II zit als gegoten en moet alleen nog met 2K lijm worden vastgezet. Door het lage profiel van de opnemer kan de originele aluminium convex dustcap er straks gewoon weer overheen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door motoindo op di 16 okt 2018, 8:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

jeroen_d
Ook commercieel actief

Re: StarBass V test drivers

Berichtdoor jeroen_d » ma 15 okt 2018, 19:22

Ziet er goed uit Chris!
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 15 okt 2018, 20:27

Erg mooie foto's !

toetertje

Berichtdoor toetertje » ma 15 okt 2018, 20:35

Leuke topics om te volgen. :goedzo:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 15 okt 2018, 20:38

Zie er goed uit! Welke of wat voor opnemertjes heb je nu gebruikt?
Peter de Jong

motoindo

Berichtdoor motoindo » di 16 okt 2018, 8:11

jeroen_d schreef:Ziet er goed uit Chris!

Dank, ben er zelf ook erg tevreden over - tis weer een stapje beter dan de eerste. Zodra ik de bijhorende EVE klaar heb komt het weer jouw kant op - hoop dat dat nog deze week gaat lukken.

ray5150 schreef:Erg mooie foto's !

Täk !

toetertje schreef:Leuke topics om te volgen. :goedzo:

Ja, ik probeer jullie allemaal te infecteren met het servo virus 8)

Pjotr schreef:Zie er goed uit! Welke of wat voor opnemertjes heb je nu gebruikt?

Dank, dit is de laatste versie van de Starbass V.
Chris Camphuisen

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 16 okt 2018, 8:23

Chris,

Het wordt er niet echt overzichtelijker op met steeds een opnieuw draadje voor elke driver of opnemerversie.
Fusion Filterdesign

motoindo

Berichtdoor motoindo » di 16 okt 2018, 8:43

ds23man schreef:Het wordt er niet echt overzichtelijker op met steeds een opnieuw draadje voor elke driver of opnemerversie.

Weet ik niet, als ik kijk naar de murata draad op labs waar alles bij elkaar gehouden is weet ik niet of dat nou zo veel overzichtelijker is. We gaan het meemaken.
Chris Camphuisen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 16 okt 2018, 10:21

Ach je kunt eindeloos bezig blijven, met dat "verbeteren". Is ook wel een beetje sport op zich :D Maar waarom heb je eigenlijk 2 of 4 versnellingssensors parallel? Is eentje niet voldoende?
Peter de Jong

Walt

Berichtdoor Walt » di 16 okt 2018, 20:09

Brug van Wheatstone?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 16 okt 2018, 20:25

Walt schreef:Brug van Wheatstone?

Het is geen meloen Walt [-X
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 16 okt 2018, 22:04

ds23man schreef:Chris,

Het wordt er niet echt overzichtelijker op met steeds een opnieuw draadje voor elke driver of opnemerversie.

Misschien wel slim om in de topic titel de unit vermelden.
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 16 okt 2018, 22:36

Waarom? Dit is een on-going ontwikkeling. Daar hoeven we toch geen explicite bibliotheek van aan te gaan leggen? 1 draadje lijkt mij ook wel voldoende
Peter de Jong

motoindo

Berichtdoor motoindo » do 18 okt 2018, 15:07

Pjotr schreef:Maar waarom heb je eigenlijk 2 of 4 versnellingssensors parallel? Is eentje niet voldoende?

Het hoe en waarom staat uitvoering beschreven in de murata draad op labs, in het kort komt het erop neer dat gebruik van meerdere murata's zowel het frequentiebereik als de gevoeligheid van de sensor verbeteren waarbij de manier van versterken - spanning of lading - ook nog een belangrijke rol speelt. Het voert technisch denk ik te ver om dat hier in detail uit de doeken te doen maar omdat het een vraag is die vaker voorbij komt zal ik er een stukje aan wijden in een toekomstige starbass manual update.

Walt schreef:Brug van Wheatstone?

Nee, die wordt hier niet gebruikt.

hannesie schreef:Misschien wel slim om in de topic titel de unit vermelden.

Ik heb nu alles onder de starbass versie hangen omdat dat iets zegt over de spreekspoel diameter.

Pjotr schreef:Daar hoeven we toch geen expliciete bibliotheek van aan te gaan leggen? 1 draadje lijkt mij ook wel voldoende

In eerste instantie is een verdeling per type StarBass genoeg denk ik, per driver kan altijd nog.
Chris Camphuisen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 18 okt 2018, 15:47

motoindo schreef:
Pjotr schreef:Maar waarom heb je eigenlijk 2 of 4 versnellingssensors parallel? Is eentje niet voldoende?

Het hoe en waarom staat uitvoering beschreven in de murata draad op labs, in het kort komt het erop neer dat gebruik van meerdere murata's zowel het frequentiebereik als de gevoeligheid van de sensor verbeteren waarbij de manier van versterken - spanning of lading - ook nog een belangrijke rol speelt. Het voert technisch denk ik te ver om dat hier in detail uit de doeken te doen maar omdat het een vraag is die vaker voorbij komt zal ik er een stukje aan wijden in een toekomstige starbass manual update.

Ben er mee bekend (vandaar mijn vraag). E.e.a. hangt ook samen met de ingangsimpedantie van je buffer. Wist niet dat het zo kritisch was met deze elementjes. Dacht in eerste instantie dat het meer mechanisch was in verband met geometrie of zo. Denk dat een extra uitleg hieromtrent wel zinvol is in het manual O:)

[edit]

Meer technisch, nu ik er even over nadenk is een brug- of differentiaalschakeling nog niet eens zo gek in verband met storingsonderdrukking. Maakt het buffertje dan wel weer wat complexer.
Peter de Jong

motoindo

Berichtdoor motoindo » ma 12 nov 2018, 11:31

Speciaal voor mijn technische vriendjes, ik ben lekker aan het schilderen. Met diepte zit het bij deze wel snor, de focus ligt wat meer bij hoe zal ik het zeggen, "het verbale perspectief". Straks samen te horen met woofers uit eigen keuken

Afbeelding
Chris Camphuisen

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 12 nov 2018, 11:56

Hallo Chris,

Nette print hoor :goedzo:
Enkele opmerkingen uit PCB layout perspectief: zowel voor de spoelen als condensatoren (elco's) heb je footprints gemaakt waar zowel smd als pin through op kan. Niks mis mee, maar een aantal spoelen van het type dat je gebruikt hebben een geleidende onderkant. Het is beter daar geen koper onder te plaatsen (ook al zit er soldeermasker op, dit is geen isolator), en zeker geen via's. Misschien dat het goed gaat met de type spoelen die je wilt gaan gebruiken, zou het in de datasheet nakijken.
Polariteit van elco's in silk zou ik buiten de component outline plaatsen, dan zie je na plaatsing ook nog of íe goed om zit. Helemaal in dit geval, want je wil dit als kit gaan aanbieden dacht ik? Zelfde geldt voor de refdes van de (ik denk) MKT condensatoren, zou ik buiten de outline plaatsen.
EMS-ers hebben fiducials het liefst in de hoeken van het bord (alhoewel het hier niet zo spannend is). Inderdaad 3 zoals je keurig gedaan hebt.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 12 nov 2018, 11:59

motoindo schreef:Speciaal voor mijn technische vriendjes, ik ben lekker aan het schilderen. Met diepte zit het bij deze wel snor, de focus ligt wat meer bij hoe zal ik het zeggen, "het verbale perspectief". Straks samen te horen met woofers uit eigen keuken

https://piratelogic.nl/data/images/prod ... er.zba.png

Je bedoelt, je hebt de 3D grapjes in je PCB-schilderdoos gevonden? :mrgreen:
Peter de Jong

motoindo

Berichtdoor motoindo » di 13 nov 2018, 9:51

Barry2001 schreef:een aantal spoelen van het type dat je gebruikt hebben een geleidende onderkant.

Ik heb er nu de standaard CD127 spoeltjes opzitten welke ik ook in de Little/One gebruikt heb, voor het mid/hoog zijn die prima. Goeie tip :goeie: om daar de onderzijde van vrij te houden want een sluiting daar is zo gemaakt. Voor het laag kanaal overweeg ik overigens spoelen met een hogere verzadiging te pakken omdat daar de stromen toch wat groter zijn. Wat betreft de polariteiten en compo nummers heb ik alleen de xover caps van een nummer voorzien om eventuele aanpassingen makkelijker te maken, de rest is redelijk vast.

Afbeelding
Chris Camphuisen

Terug naar “Luidspreker Drivers”