Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

erikdebest

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Berichtdoor erikdebest » do 24 mei 2018, 1:03

Hi!
Ik ga er nu eens een paar daagjes tussenuit, en volgende week eens aan de slag met Basta! om het belang van die parameters eens te bekijken in een simulatie.
Groet! Erik

WrineX

Berichtdoor WrineX » di 12 jun 2018, 18:50

misschien niet van toepassing voor jou, maar ik heb al jaren gebruik gemaakt van de meest knaken woofers die je kunt bedenken (meestal even snel wat aansluiten om te testen en hop), goedkope woofers hebben meestal een voordeel en dat is hoge qts :) het ligt er een beetje aan of je alles helemaal aan gort wil filteren en dus a ctief gaat. zo ja dan kan alles maar als je iets simpels wilt, passief te filteren en voor een prikkie, kijk dan niet verder dan MHB12 woofers of de meest lelijke van allen de 12 inches met roze rand :) die kun je overigens vrij makkelijk zwart maken. maar ze hebben een qts van tussen de 0.8 - 1.2. (geld ook voor de MHB12) hoog dus. die roze variant heet geloof ik de DYH1220. en voordat iedereen helemaal loos gaat met commentaar. ze hebben een best aardige xmax en ik zou sowieso meer dan 2 gebruiken, de mhb zijn 8 ohm wat iets prettiger is wat betreft rommeltje in parallel zetten etc. de MHB12 meten nog niet eens zo slecht overigens. (vergeleken met wat tangband spul)

naja zomaar een idee, ik weet niet of je op zoek bent naar high end woofer dan is dit misschien niet wat je zoekt ;) maar een ieder die met beperkt budget toch iets leuk wil neerzetten of het eens wil proberen. ik zelf vind de midrange en het hoog belangrijker maar ach :)

Oh en bijvoorbeeld de carver speakers werden best hoog aangeschreven en maakte ook gebruik van woofers met gigantische QTS klein pruts magneetje en al, maar het deed zijn werk schijnbaar. en heb nog nooit iemand daar over gehoord. ik zelf heb ze ook nooit gehoord :) haha

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » di 26 jun 2018, 9:44

Bedankt voor de reactie!

Lang geleden heb ik al met goedkope speakers getest, 18" PA van omnitronic op grote baffles. Dan al snel uitgevonden dat voor mn gewenste geluidsdruk ik geen grote baffles nodig had, en sindsdien aan het minimaliseren met "baffleless" luidsprekers met bas op basis van de WS25e (10" van Visaton).

Maar t blijft knagen: wat is nu goed, beter, enz enz, en op gegeven moment wil ik ook eens rustig achteroverleunen en al het bouwen en nadenken laten zitten - dus een soort van verkorte leercurve en maar voor t best mogelijke gaan. Daar gaat mn eindejaarsbonus dan aan op!

Groet! erik

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » do 02 aug 2018, 11:05

Ze zijn er!
https://www.hifikit.se/sb34nrx75-16.html
en een 2de linkje, niet interessant voor EU.
https://solen.ca/products/speakers/home ... 4nrx75-16/

want ik ben er nog steeds niet uit of ik voor de ATs ga of voor de SBs.

gelukkig heb ik ook nog n familie met drie kleintjes die me genoeg afleiden van deze mooie hobby!

Groet, Erik

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » vr 03 aug 2018, 9:27

Compacbel heeft ze nu ook, 135 euro/stuk (zonder BTW). Vanaf 99 euro gratis verzenden, dus 4 stuks geleverd kort hetzelfde als 1 AT in Denemarken - dus ik stel de ATs uit tot mn volgende salarisverhoging!

fijn weekeinde allemaal! Erik

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » vr 03 aug 2018, 19:52

Om nog een paar ideeën te geven voor woofers voor open baffle.
Check eens de zeer ruime collectie aan car-subwoofers.
Niet zelden hebben deze een vrij hoge Qts in combinatie met een royale xmax.
Een hogere Qts zorgt ervoor dat je veel minder elektrisch hoeft te corrigeren, waardoor je niet enkel minder vermogen nodig hebt, maar in sommige gevallen ook minder vervorming.

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 04 aug 2018, 8:50

Het was het wachten wel waard.
Het zijn flinke jongens, heel mooi afgewerkt.
Wel een grote korfdiameter in verhouding tot Sd. Zo heeft hij minder conusoppervlak dan de ScanSpeak 32W/4878 terwijl hij toch 30mm groter is.

1533365421234-621711187.jpg

1533365479738-745333801.jpg

1533365537041-611052992.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » zo 05 aug 2018, 16:44

One World Concepts schreef:Om nog een paar ideeën te geven voor woofers voor open baffle.
Een hogere Qts zorgt ervoor dat je veel minder elektrisch hoeft te corrigeren, waardoor je niet enkel minder vermogen nodig hebt, maar in sommige gevallen ook minder vervorming.

bedankt voor de informatie. Aanhakend op het thema "goedkope speakers", die idd best goed kunnen klinken, "ontdekte" ik deze dagen de "MCM Audio Select", te koop bij Newark / Farnell. Ik weet niet of de link zo werkt,
http://www.newark.com/w/c/audio-video/s ... _PRICE%7C1

Anders naar www.newark.com en 13T7694 ingeven.

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » zo 05 aug 2018, 16:45

Bedankt voor de fotos Asterduc! Die van mij zullen volgende week wel aankomen, en dan de tijd vinden om er iets mee te doen :)

matjans

Berichtdoor matjans » za 01 sep 2018, 13:30

erikdebest schreef: Aanhakend op het thema "goedkope speakers", die idd best goed kunnen klinken ...

Deze jongens worden veel gebruikt in russische kringen en schijnen zo slecht nog niet te zijn.
http://vissokogovoriteli.bg/low-frequency.htm

Bij deze site (https://www.proton-bg.com/Default.asp?m ... RL1_ID=270) grofweg 60 lev (= ~30 eur) voor de VKN12311

De vraag is, hoe krijg je ze weer vanuit bulgarije hierheen.
Quod gratis asseritur, gratis negatur.

MIMO, WC1D, WC2ND - planning, DOTCH - in progress

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 02 sep 2018, 20:34

Ik bestel deze week luidsprekers uit Bulgarije, eens zien hoe dat gaat qua kosten etc.

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » ma 03 sep 2018, 17:24

erikdebest schreef:
One World Concepts schreef:Om nog een paar ideeën te geven voor woofers voor open baffle.

bedankt voor de informatie. Aanhakend op het thema "goedkope speakers", die idd best goed kunnen klinken, "ontdekte" ik deze dagen de "MCM Audio Select", te koop bij Newark / Farnell. Ik weet niet of de link zo werkt,

Anders naar http://www.newark.com en 13T7694 ingeven.

Zowel de MCM als die VKN speakers hebben een nogal verouderde techniek denk ik.
Beetje lastig te bepalen zo op afstand, maar ik denk niet dat daar heel veel geoptimaliseerd is.
Ook moeilijk in te schatten hoe nauwkeurig alle parameters zijn.

Als je geen fatsoenlijke xmax en pmax kunt krijgen, kun je net zo goed voor woofers gaan met een lagere Qts en dan elektrisch corrigeren.
Je kunt een P830669 al voor rond de 75-80 euro krijgen als je goed zoekt :wink:

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » di 04 sep 2018, 10:35

Van die MCMs verwacht ik idd ook niet erg veel, maar mag je dat voor t geld wat ze er voor vragen?

RobbinM schreef:Die 15 incher zou ik lekker laten liggen inderdaad.
Ben ook wel benieuwd naar de verwachte introductiedatum van de 12" SB. Laat het maar horen als je iets weet :goedzo:

Hoi RobbinM,
Nogmaals mijn dank voor de tip voor compacbel? Via internet had ik ze waarschijnlijk niet gevonden, en idd erg voordelig en gratis verzending boven de 99 euro. Deze week heb ik 4 Mundorf AMT17D1.1 besteld voor 95 euro/stuk (excl. BTW, wat toch weer zon 20 euro goedkoper is dan andere aanbieders - maar ik moest er wel 4 bestellen, bij 2 zouden ze 105euro/st zijn).

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » di 04 sep 2018, 14:15

erikdebest schreef:

Anders naar http://www.newark.com en 13T7694 ingeven.

Trouwens, ik zou JBL, Focal en Hertz toch niet onder het kopje "goedkoop" willen hangen.

Tsja, wat mag je verwachten?
Ik ken de OEM prijzen van veel bekende merken.
Ik ken ook de OEM uitvoering van bepaalde bekende uitvoeringen.
Enige wat ik erover kan zeggen is dat je een hoop betaalt voor een mooi smoeltje.
Dezelfde variant in een stamped frame met simpele voorkant is ineens zeker de helft goedkoper.
Dat hebben ze bij B&W mooi opgelost door gewoon een leuke ring ervoor te plakken 8)

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » di 04 sep 2018, 15:38

Wil je zeggen dat JBL, Focal en Hertz uit dezelfde stal komen als de MCMs?

Ik geloof je meteen dat de prijzen niet transparant zijn en dat t mooie smoeltje ook geld kost, zonder meer toegevoegde waarde. Ja, tsja, wat dan?

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » di 04 sep 2018, 15:45

erikdebest schreef:Wil je zeggen dat JBL, Focal en Hertz uit dezelfde stal komen als de MCMs?

Ik geloof je meteen dat de prijzen niet transparant zijn en dat t mooie smoeltje ook geld kost, zonder meer toegevoegde waarde. Ja, tsja, wat dan?

Ik begrijp niet helemaal hoe je tot die conclusie komt?
Was enkel een side note bij jouw opmerking over "goedkoop".
Wilde enkel zeggen dat er best goede drivers zijn in de car audio wereld.
Vaak voor de consument ook wat betaalbaarder.
Focal 30A4, Hertz ES 300.5 en Alpine SWS-1223D zijn allemaal goed woofers voor een redelijk nette prijs.

Mijn opmerking wat betreft prijzen was meer bedoelt om wat bewustwording te creëren bij mensen.
Overigens keur ik een mooi smoeltje absoluut niet af, in veel gevallen is dat zelfs de bepalende factor.
Daar is niks mis mee.

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » di 04 sep 2018, 16:13

Ik had iets over de MCMs geschreven, waarop jij reageerde dat Focal, JBL enz niet goedkoop is. Dus ik snapte het ook niet meer helemaal :)

Ik wil ook niemand op de tenen trappen of woorden in de mond leggen, dus bij deze mijn excuses als ik dat gedaan heb.

bedankt voor de bijdragen, ik heb inmiddels ook al het eea aan voorbeelden - niet alleen audio - dat de relatie tussen prijs en kwaliteit af en toe ondoorgrondelijk is :) mss omdat dat laatste, kwaliteit, erg persoonlijk is.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 05 sep 2018, 17:57

Je hoeft je excuses niet te maken, ‘One World Concepts’ zou er misschien beter aan doen niet te gaan lopen schermen met ‘ik ken de oem prijzen’ (Koifarm was er ook zo één).

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » wo 05 sep 2018, 21:34

Shadow schreef:Je hoeft je excuses niet te maken, ‘One World Concepts’ zou er misschien beter aan doen niet te gaan lopen schermen met ‘ik ken de oem prijzen’ (Koifarm was er ook zo één).

Ik lees wat hij schrijft niet als "schermen".

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 05 sep 2018, 21:56

Tja...

One World Concepts schreef:Tsja, wat mag je verwachten?
Ik ken de OEM prijzen van veel bekende merken.
Ik ken ook de OEM uitvoering van bepaalde bekende uitvoeringen.
Enige wat ik erover kan zeggen is dat je een hoop betaalt voor een mooi smoeltje.
Dezelfde variant in een stamped frame met simpele voorkant is ineens zeker de helft goedkoper.
Dat hebben ze bij B&W mooi opgelost door gewoon een leuke ring ervoor te plakken 8)

Zal wel kloppen hoor :-k

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » do 06 sep 2018, 15:19

De plotselinge emotie ontgaat mij?

Helaas mag ik geen prijzen delen omdat die confidential zijn.
Als ik dat wel doe heb ik een groot probleem met mijn leveranciers.
Het was goed bedoelt advies, niets meer, niks minder.

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 06 sep 2018, 17:02

One World Concepts schreef:De plotselinge emotie ontgaat mij?

Helaas mag ik geen prijzen delen omdat die confidential zijn.
Als ik dat wel doe heb ik een groot probleem met mijn leveranciers.
Het was goed bedoelt advies, niets meer, niks minder.

Is geen emotie hoor, maar je bent nummer tig die komt vertellen wat een verschil er wel niet zit tussen oem en retail prijzen en dat jij dat weet, maar niet mag vertellen want het is super geheim en alleen jij mag dat weten maar niet vertellen. Ja boeiend, dat weten we nu wel. Ik weet ook wat een ton granulaat kost van het apparaat waar jij en ik dit op typen, ja da’s toch ook echt minder dan je er in de winkel voor betaald. Maar dat is logisch toch?
Wij als hobbyisten zonder btw nummer zoeken gewoon de beste prijs kwaliteit verhouding, niet opmerkingen over hoeveel we teveel betalen voor iets wat we mooi vinden :wink:

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » do 06 sep 2018, 18:56

Shadow schreef:
Wij als hobbyisten zonder btw nummer zoeken gewoon de beste prijs kwaliteit verhouding, niet opmerkingen over hoeveel we teveel betalen voor iets wat we mooi vinden :wink:

Ik denk dat het hier om een misverstand gaat.

Mijn doel was om duidelijk te maken met de meerprijs die je ook als consument betaald, niet altijd in de audio kwaliteit hoeft te zitten.
De prijs die je voor producten betaald kan door veel dingen bepaald worden.
Heel goed dat het voor jou duidelijk is, maar dat geldt zeker niet voor iedereen.
Ik moet dat bijna dagelijks uitleggen.
Nogmaals, het kwam voor mij erg heftig over, blijkbaar niet zo bedoeld.

Maar goed, ik denk graag met jullie mee.
Doe eens een voorstel qua specs en parameters.
Met genoeg animo kan ik eens rondvragen of iemand bereid is een custom batch te maken

En of het logisch is?
Sja, dat valt te betwijfelen.
Er zijn fabrikanten die naar mijn mening ethisch onverantwoorde bedragen vragen aan de consument.
Maar goed, daar mag een ieder z'n mening over hebben, ik ga die discussie hier niet voeren.

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 06 sep 2018, 19:31

Feit is dat wij er weinig aan kunnen veranderen :wink:
Cirkel is rond, ik snap wat je bedoeld.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 07 sep 2018, 7:39

One World Concepts schreef:Ik begrijp niet helemaal hoe je tot die conclusie komt?

Je refereerde aan een onbekende woofer van 3 tientjes, toen je begon over dure woofers van bekende merken die in dit topic nog door niemand waren aangedragen als kandidaat. Aangezien een logisch verband hiertussen moeilijk te leggen is, is het wel begrijpelijk dat Erik zich afvroeg of dat dan wellicht zat in een overeenkomstige fabrikant.

Waarschijnlijk van hetzelfde laken een pak. Als onduidelijk is waarom een low-budget-woofer wordt aangegrepen voor een conversatie over onvermelde dure woofers, kan dat leiden tot misverstanden. Als vervolgens ook nog de kennis over OEM-prijzen wordt tentoongesteld om te overtuigen hoe duurbetaald mooie merkluidsprekers zijn, wordt de bedoeling er in zo'n geval niet duidelijker op. Althans, niet als dat had moeten beantwoorden wat iemand van een spotgoedkope driver mag verwachten.

Inmiddels heb je toegelicht dat je reactie een ander doel had, dus dat was dan wel een knap rookgordijntje. :lol:
Wie dat overigens wil, zou tussen de regels door kunnen lezen dat het met die MCM dus alle kanten op kan gaan.
(al kan een xmax van 7mm krap zijn voor in een OB)

Terug naar “Luidspreker Drivers”