Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Berichtdoor Marp » vr 07 sep 2018, 7:47

One World Concepts schreef:Enige wat ik erover kan zeggen is dat je een hoop betaalt voor een mooi smoeltje.
Dezelfde variant in een stamped frame met simpele voorkant is ineens zeker de helft goedkoper.
Dat hebben ze bij B&W mooi opgelost door gewoon een leuke ring ervoor te plakken 8)

MCM Audio Select (=Farnell) lost dat op door voor de prijs van een middentoner met stamped frame (3 tientjes) een 12" woofer te leveren met een gegoten aluminium korf. :mrgreen:

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » vr 07 sep 2018, 10:56

bedankt voor alle reacties en bijval. Ik sluit me bij Shadow's woorden aan "Wij als hobbyisten zonder btw nummer zoeken gewoon de beste prijs kwaliteit verhouding" - en dat mag ook iets kosten.

Een leuk idee om een custom zelfbouwaudio driver te quoten. Tom heeft al wat specificaties opgesteld:

Tom Magchielse schreef:Zo komen we al met al toch nog op een simpele woofer. Gunstig is:
- grote conus
- soepele ophanging
- lage massa
- Redelijke magneet
- Zeer hoge Xmax
- Temperatuur bestendige spreekspoel
En natuurlijk moet de woofer een grote beweging kunnen maken zonder piep-en kraak geluiden.
groeten
Tom M

en

Tom Magchielse schreef:Ik heb voor de lol een denkbeeldige driver aangemaakt met de volgende specificaties:
Qes=1, Qms=3.9, Fs=41Hz, Mms=70g , Re=5.5 ohm, Qts=0.8, Bl=10, Rms=4.65 Ns/m , Cms=2.14 mm/N , Vas=116L, Sd=615.8 cm2 , Diam=28cm
Deze driver is geplaatst op een baffle van 40 x 50 cm. De karakteristiek bleek geëgaliseerd te kunnen worden met een shelving circuit met tijdconstante van 1.2 ms en 4 ms.
Het geheel levert in de simulatie een vlakke karakteristiek tot 60 Hz, dalend naar -3 dB bij 40.5 Hz. en -12 dB bij 20 Hz.
Voor 95 dB bij 50 Hz is een lineaire uitwijking van 5.5 mm in één richting nodig. Voor 95 dB bij 20 Hz wordt de lineaire uitwijking 40 mm.
Er is gesimuleerd met het BEM programma "ABEC"
Het klopt dus allemaal wel ongeveer.
vr groet
Tom M

Mooi dat we het hebben kunnen uitpraten - ik wens jullie een fijn weekeinde!
Erik

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 07 sep 2018, 19:43

En B&W gebruikt onder de sierring vrijwel altijd gegoten korven. Al decennia ;-)

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » vr 07 sep 2018, 20:55

Marp schreef:
One World Concepts schreef:Ik begrijp niet helemaal hoe je tot die conclusie komt?

Je refereerde aan een onbekende woofer van 3 tientjes, toen je begon over dure woofers van bekende merken die in dit topic nog door niemand waren aangedragen als kandidaat. Aangezien een logisch verband hiertussen moeilijk te leggen is, is het wel begrijpelijk dat Erik zich afvroeg of dat dan wellicht zat in een overeenkomstige fabrikant.

One World Concepts schreef:De plotselinge emotie ontgaat mij?

Waarschijnlijk van hetzelfde laken een pak. Als onduidelijk is waarom een low-budget-woofer wordt aangegrepen voor een conversatie over onvermelde dure woofers, kan dat leiden tot misverstanden. Als vervolgens ook nog de kennis over OEM-prijzen wordt tentoongesteld om te overtuigen hoe duurbetaald mooie merkluidsprekers zijn, wordt de bedoeling er in zo'n geval niet duidelijker op. Althans, niet als dat had moeten beantwoorden wat iemand van een spotgoedkope driver mag verwachten.

Inmiddels heb je toegelicht dat je reactie een ander doel had, dus dat was dan wel een knap rookgordijntje. :lol:
Wie dat overigens wil, zou tussen de regels door kunnen lezen dat het met die MCM dus alle kanten op kan gaan.
(al kan een xmax van 7mm krap zijn voor in een OB)

Dat hele MCM had helemaal niets te maken met mijn opmerking :lol:
Blijkbaar is daar de verwarring ontstaan.
Ach ja, kan gebeuren.
Nogmaals, het was enkel om mensen zich er bewust van te maken dat men voor een lage prijs ook audio technisch gezien een goede woofer kan maken.

Ik had al eerder aangegeven dat de kwaliteit van MCM niet heel hoogstaand is.
STX (Pools merk) heeft een aantal ZEER betaalbare woofers (ook voor de consument)
Weet niet of deze ook geschikt zijn voor OB

wouter schreef:En B&W gebruikt onder de sierring vrijwel altijd gegoten korven. Al decennia ;-)

Klopt, zeer goed presterende drivers, maar het zijn compleet kale frames.
Geen coating, geen mooi frontje niks.
Dat lijkt ver gezocht, maar een nette voorkant laten frezen ed maakt een driver duurder.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 08 sep 2018, 0:07

One World Concepts schreef:Dat hele MCM had helemaal niets te maken met mijn opmerking :lol:

Waarschijnlijk wel. Een reactie die volgt op een citaat en die begint met "Tsja, wat mag je verwachten?", wordt gezien als antwoord op wat van die driver mag worden verwacht. Dat plaatste je betoog nogal uit verband. En natuurlijk de opmerkelijke reactie op merken die geen mens had genoemd. :)

One World Concepts schreef:Ik had al eerder aangegeven dat de kwaliteit van MCM niet heel hoogstaand is.

Ja, je zei al dat je dat denkt. En dat je dat op afstand moeilijk kan inschatten. Ik zou dit graag doortrekken naar alle onbekende autowoofers en subwoofers van twee tientjes die vooraf gingen, en sluit me aan bij de opmerking of je voor die drie tientjes wel een hoogstaande kwaliteit mag verwachten. Dat de driver zich van andere low-budget-woofers onderscheidt met een gietaluminium korf, is al heel wat.

--
Of degelijke woofers ook in een OB voldoen, kan eigenlijk enkel de praktijk uitwijzen. Behalve de optische indruk, de xmax (in dit geval een matige 7mm) en een hoge QTS (vaak hoger dan op papier) biedt deze prijsklasse doorgaans te weinig houvast voor een suggestieve beoordeling.

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » za 08 sep 2018, 13:05

Marp schreef:
One World Concepts schreef:Dat hele MCM had helemaal niets te maken met mijn opmerking :lol:

Waarschijnlijk wel. Een reactie die volgt op een citaat en die begint met "Tsja, wat mag je verwachten?", wordt gezien als antwoord op wat van die driver mag worden verwacht. Dat plaatste je betoog nogal uit verband. En natuurlijk de opmerkelijke reactie op merken die geen mens had genoemd. :)

One World Concepts schreef:Ik had al eerder aangegeven dat de kwaliteit van MCM niet heel hoogstaand is.

Ja, je zei al dat je dat denkt. En dat je dat op afstand moeilijk kan inschatten. Ik zou dit graag doortrekken naar alle onbekende autowoofers en subwoofers van twee tientjes die vooraf gingen, en sluit me aan bij de opmerking of je voor die drie tientjes wel een hoogstaande kwaliteit mag verwachten. Dat de driver zich van andere low-budget-woofers onderscheidt met een gietaluminium korf, is al heel wat.

--
Of degelijke woofers ook in een OB voldoen, kan eigenlijk enkel de praktijk uitwijzen. Behalve de optische indruk, de xmax (in dit geval een matige 7mm) en een hoge QTS (vaak hoger dan op papier) biedt deze prijsklasse doorgaans te weinig houvast voor een suggestieve beoordeling.

De eerder genoemde car audio merken vallen niet bepaalde in het "budget" straatbeeld?

Om gelijk maar even iets van meer inhoud te geven;
Een hoop is te zien hoe de motor constructie is gemaakt.
Heeft deze bv beluchtingsgaten tegen (power) compressie, zit er een faraday/demodulation/koperen ring in etc
Hoewel het enigszins marketing termen zijn, geven "FEM/FEA en Klippel optimized" toch wel de indruk dat iets van optimalisatie is gedaan.

Vaak wordt de korf/frame genoemd, maar in principe hoeft dat niet met kwaliteit te maken te hebben.
Dat is wat ik eerder bedoelde met OEM drivers (en absoluut niet om de wijsneus uit te gaan hangen), die zijn vaak geoptimaliseerd tot de essentie, bare bone. Om die reden noemde ik B&W dan ook even.

Wat betreft prijs is er geen pijl op te trekken.
Ik ken spotgoedkope pareltjes, maar ik ken eigenlijk meer dure drivers die gewoon echt niet goed presteren en ik ze niet gauw zou aanraden bij klanten.
Maar goed, nogmaals laat dit geen vooroordeel zijn.

Een ieder moet voor zichzelf bepalen wat hij/zij belangrijk vindt
Doorgaans ga je in een mooie auto ook niet een aftands kleed gebruiken over je mooie stoelen.
Aangezien het hier JUIST om DIY gaat, probeer ik mensen er bewust van te maken dat met een beetje creativiteit er een hoop kan.

Sterker nog, een hoge Qt wordt doorgaans verkregen door een kleinere magneet.
Wat dus zou kunnen werken is een aantal kleine neodynium magneten aan de achterkant te lijmen.
Op die manier krijg je effectief een lagere BL. Het is zomaar een brainstorm, ik zou het eens moeten simuleren in FEMM.
Wellicht dat Tom hier meer ervaring mee heeft.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 08 sep 2018, 14:06

Mag ik me aanmelden voor de lijst 'spotgoedkope pareltjes'? ;-)

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 08 sep 2018, 14:21

+2 :mrgreen:

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 08 sep 2018, 14:57

Misschien kan dan gelijk het overzichtlijstje op de schop. :idea: De huidige dateert van 22 juli 2008.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 09 sep 2018, 0:01

Ik kwam laatst een map tegen van wannahaves uit mijn studententijd en kort daarna, zeg 2005. Zijn nog steeds goede drivers merkte ik. Best grappig

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 09 sep 2018, 7:19

De fabrikanten sturen ze gewoon veel te vroeg met pensioen.

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » vr 21 sep 2018, 12:39

Ik ben zeker ook geinteresseerd in de pareltjes, dus vind t angstjagend stil hier :)

Dat er dure slechte dingen zijn, dat is niets nieuws. Ook bij wijnen, whisky, kleren, enz enz heb je dat. Dus dat op luidsprekergebied ook geen lineare relatie tussen prijs en geluidskwaliteit zit, dat hoeft niemand mij te vertellen. Maar die pareltjes, dat kan toch wel? We maken niemand zwart en ook andermans tenen worden gespaard.

Ik wens jullie een fijn weekeinde!
Erik

richard

Berichtdoor richard » ma 24 sep 2018, 19:47

Springbank 10.
Genoeg is beter.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » ma 24 sep 2018, 20:21

Aan de drank gaan is geen oplossing (zegt men) :wink:

richard

Berichtdoor richard » ma 24 sep 2018, 22:21

Ondanks dat alcohol een prima oplosmiddel is.
Genoeg is beter.

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » wo 26 sep 2018, 18:43

Bij t teruglezen van mn bericht begrijp ik de reacties :) :) ik doe nu de moeite om n ander voorbeeld te bedenken, ik zou t later posten!

Terug naar “Luidspreker Drivers”