Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Berichtdoor jeroen_d » di 20 feb 2018, 23:21

Je moet dan ook naar een veel dikkere magneet.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » wo 21 feb 2018, 8:29

Hoi Jeroen,

Ja, dat lijkt me idd het geval, maar op de pagina voor het configureren van een eigen unit zijn de dikste magneten 25mm.

ik zie wel iets over een extra LR magneet, alleen van toepassing op de H Magneet. Nu ben ik even gaan googelen en kwam onderstaand stukje tegen:

LR - magnet system
Last initiative is drivers with an aerodynamic magnet sytem - the LR system (2012). The pole plates are rounded to an aerodynamic shape, avoiding aero noises and distortion from the driver. The LR system comes only with the 120mm magnet so far.

dus, van deze H magneet kunnen er misschien twee op elkaar voor een 40mm dikke magneet? Dat ie maar 120mm diameter heeft baart me geen zorgen: in free air zijn niet veel watts nodig om x-max te bereiken, dus power handling hoeft niet groot te zijn.

Ik heb ze een mail gestuurd, ik ben benieuwd naar de reactie (en de daarbij komende kosten) :)

groet! Erik

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » wo 21 feb 2018, 16:37

Niks zo veranderlijk als een mens. Ik heb Per Skaaning gevraagd naar een goede open baffle woofer - de allzweck 12" kunnen zeker nog aangepast worden om beter te presteren in dipole - en dan koop ik er 4.

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » do 22 feb 2018, 6:15

Hij is er nog niet, maar misschien de SB34NRX75-16?
De site van Compacbel even in de gaten houden als ze uit komen, die zijn niet al te duur.
Deze woofers worden speciaal ontwikkeld voor Open Baffle toepassing als ik het commentaar bij aanbevolen kastvolume mag geloven. 16 ohm is ook wel fijn als je er twee parallel wilt zetten.
Huidige setup:
12x Peerless XXLS P835037 (0-63Hz)
SB-Acoustics Satori WO24P-4 (63-200Hz)
SB-Acoustics Satori MW16P-4 (200-800Hz)
Sennheiser/ Klein & Hummel 3" dome (800-2210Hz)
SB-Acoustics Satori TW29RNB (2.21-20kHz)

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » do 22 feb 2018, 10:45

Dank Robbin!

Die ziet er goed uit: bijna dezelfde uitslag als de XXLS, met (maar) 72gr mms tov 131gr van de XXLS (de AT KAP heeft 75gr). Ja, voor open baffle is de benodigde conus starheid makkelijker te bereiken dan voor een LS ontwikkeld voor gesloten kisten?

Ik zou hem in de gaten houden,

nogmaals dank! Erik

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » do 22 feb 2018, 11:48

RobbinM schreef:De site van Compacbel even in de gaten houden als ze uit komen, die zijn niet al te duur

Even off-topic als dat mag:
Die firma is ronduit voordelig! :D Heb jij er wel eens wat besteld en zo ja, wat was de lever-ervaring?

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » do 22 feb 2018, 22:36

Ja, al mijn SB drivers komen daar vandaan. Het word rechtstreeks vanaf het SB magazijn in Denemarken verzonden. Goede statusupdates en snelle, gratis verzending (bij mijn bestellingen in ieder geval).
Huidige setup:

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » do 22 feb 2018, 23:04

Ok, bedankt!

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 24 feb 2018, 21:53

SB heeft blijkbaar nog meer leuks!
Mark Bakker

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » zo 25 feb 2018, 23:23

Ik heb compacbel geschreven en ze gaan bij SB navragen wanneer de OB Woofer op de markt komt. En ik wacht ook nog af op een reactie, ook uit Denemarken, betreft een geoptimaliseerde OB Flexunit.

de 15" is mij toch ietwat te groot. De 12" is al net iets breder (34cm) dan ik eigenlijk wou (30cm), maar daar kan ik nog net mee leven :) En dat ie geoptimaliseerd is voor OB is zeker een voordeel. In de tekst can de 15" staat daarover het volgende:
"Large cone drivers often experience problems with the cone material changing shape while being driven. There is always a compromise between a rigidity and lightness of the cone. SB Acoustics has solved this problem by using a rigid honeycomb structure made from paper and then covering it with a thin membrane of fiberglass. The result is a very rigid and light cone with minimized cone distortion."

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » ma 26 feb 2018, 3:23

Die 15 incher zou ik lekker laten liggen inderdaad.
Ben ook wel benieuwd naar de verwachte introductiedatum van de 12" SB. Laat het maar horen als je iets weet :goedzo:
Huidige setup:

matjans

Berichtdoor matjans » vr 11 mei 2018, 8:30

Boink...
Quod gratis asseritur, gratis negatur.

MIMO, WC1D, WC2ND - planning, DOTCH - in progress

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » za 12 mei 2018, 0:11

Ik zag t draadje weer voorbijkomen! Ik heb SB acoustics geschreven betreffend geplande lanceerdatum, maar niets gehoord. Op de website staat de woofer nog steeds in een inmiddels langere lijst met "coming".
Van de mannen van AT heb ik een reactie gekregen, maar ik kom er niet veel verder mee. Mss jullie wel?

"Well – we can build drivers for open baffle and you can get more or less what you want.
For OB projects, it is rarely necessary using a magnet bigger than the B magnet.
No problem prolonging the voice coil, but double magnets are not needed, as the surround cannot stroke more, than the depth of the system."

en

"You can use the data of the standard driver, but with a Qts of 0,4-0,5 instead.
Sandwich cone is an improvement in every sense – according to my opinion. We have customers liking the P/P cone over the sandwich cone.
But as you mention – hearing sound is a subjective thing.

(ik had m gevraagd of de stijvere, maar ook zwaardere sandwich cone, wel nodig was voor een OB woofer)

Dus ja, het is wat info, maar ik zou graag wat meer Xmax hebben, maar volgens mij gaat dat met de 12" niet lukken (dus max 8.6mm)

dus ik heb ze nog niet besteld :)

fijn weekeinde!
Erik

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 12 mei 2018, 0:27

Skaaning heeft relatief weinig ervaring met open baffle. Daarom dicteer ik zelf wat ik wil en hij zorgt dan dat hij met de juiste magnetisatie en spiderstijfheid de gewenste specs haalt.

De sandwich conus is altijd beter voor het laag, ook open baffle. Veel meer zuiverheid, veel minder compressie.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » za 12 mei 2018, 10:32

Een geschikte driver voor een open baffle kan toch niet zo moeilijk zijn?
Subwoofer drivers hebben een hoge conusmassa, zodat de resonantiefreq. ook in een kleine kast laag blijft.
Daar heb je op een open klankbord niets aan. Wat dan wel?
Het is een open deur dat de stralingsweerstand op een open baffle in het diepe laag naar nul gaat. Dat wil zeggen dat er een zeer grote conusbeweging nodig is om tot enige geluiddruk te komen. Dus hebben we een grote Xmax nodig, eigenlijk wel enige centimeters.
Hoeveel conusuitwijking nodig is, hangt van de nagestreefde ondergrens van het bereik en de beoogde geluiddruk daarbij af. Hoe lager Fmin, hoe groter SPL, hoe meer Xmax.
Hier zal de praktijk wel een grens stellen. Het wordt zo dat je je moet afvragen hoe laag je met een gegeven driver kunt komen als je een bepaald niveau ( b.v. 90 db) nastreeft.
Of andersom, hoe luid je kunt gaan bij een gekozen ondergrens in het bereik.
Het rendement van een conusdriver is slecht, omdat de dominerende mechanische impedantie veel hoger is dan de stralingsweerstand. Boven de resonantiefrequentie is de bewegende massa de dominerende mechanische impedantie. Om een hoog rendement te krijgen moet die massa dus laag zijn.
Op een open baffle krijg je een karakteristiek die na de baffle correctie ongeveer recht doorloopt tot de Fs van de driver, en dan begint te dalen. We moeten dus een driver hebben met een Fs die gelijk is aan de beoogde ondergrens van het bereik, en dat met een lage conusmassa, en dus een soepele ophanging. Zo'n driver heeft bijna van nature een redelijke Qts, en lager dan 1 hoeft niet. Er is immers geen kast, dus de Fs en Qts zullen na montage niet stijgen.
Zo komen we al met al toch nog op een simpele woofer. Gunstig is:
- grote conus
- soepele ophanging
- lage massa
- Redelijke magneet
- Zeer hoge Xmax
- Temperatuur bestendige spreekspoel
En natuurlijk moet de woofer een grote beweging kunnen maken zonder piep-en kraak geluiden.
groeten
Tom M
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 12 mei 2018, 12:32

Waarbij opgemerkt dat die conusmassa echt niet te laag mag zijn anders is het niet voldoende stijf bij grote woofers. Die paar dB rendementsverlies maak je goed met een krachtige versterker. De 12" AT met sandwich cone heeft een bewegende massa van 75gr, dat is al heel laag. Die van de 12" scanspeak revelator is 115 gr. De bewegende massa van de 12" hard paper cone van SBacoustics is 93gr.

Ook moet je de Xmax niet overdrijven. De 20 mm piek-piek van de 12" SBacoustics kun je prima mee uit de voeten als je het niet al te bont maakt. 35Hz als -3dB punt aan de onderkant is al uitstekend voor vrijwel alle muziek. Die van de AT kun je met de juiste formulering van je specs richting Skaaning ook op het gewenste peil krijgen.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » za 12 mei 2018, 22:16

Ik heb voor de lol een denkbeeldige driver aangemaakt met de volgende specificaties:
Qes=1, Qms=3.9, Fs=41Hz, Mms=70g , Re=5.5 ohm, Qts=0.8, Bl=10, Rms=4.65 Ns/m , Cms=2.14 mm/N , Vas=116L, Sd=615.8 cm2 , Diam=28cm
Deze driver is geplaatst op een baffle van 40 x 50 cm. De karakteristiek bleek geëgaliseerd te kunnen worden met een shelving circuit met tijdconstante van 1.2 ms en 4 ms.
Het geheel levert in de simulatie een vlakke karakteristiek tot 60 Hz, dalend naar -3 dB bij 40.5 Hz. en -12 dB bij 20 Hz.
Voor 95 dB bij 50 Hz is een lineaire uitwijking van 5.5 mm in één richting nodig. Voor 95 dB bij 20 Hz wordt de lineaire uitwijking 40 mm.
Er is gesimuleerd met het BEM programma "ABEC"
Het klopt dus allemaal wel ongeveer.
vr groet
Tom M
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 12 mei 2018, 22:45

k heb de SBNRX75-16 al een tijdje in bestelling.
Hij werd niet voor end april verwacht zeiden ze begin van het jaar en daar hebben ze zich dus wel aan gehouden :lol:

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » zo 13 mei 2018, 10:08

bedankt voor de interessante reacties!

ik wil best geloven dat de "standard" AT drivers al uitstekend presteren in OB, de 8.6mm uitslag is al best aardig. Maar ja, aangezien ze nu eenmaal "flex" zijn, dan kan er zeker nog het eea geoptimaliseerd worden. Ik heb nog te weinig ervaring met woofers en kom niet verder dan "grote lineare xmax, lage mms" en geen ongewenste geluiden door luchtstromen - en ik begrijp dat Jeroen de specificaties van zijn op maat gemaakte ATs niet prijsgeeft. Nu zat ik te bedenken dat de 12" zijn gespecificeerd voor 48mm "max excursion", dus misschien, met die hogere spoel, dat de lineare xmax idd nog wat kan toenemen - zeggen we zon 15mm "een weg", wat nog steeds binnen de 48mm max excursion valt.

Ik heb Skaaning gevraagd, ik ben benieuwd!

Maar de SBacoustics OB spreekt me ook erg aan, en eenmaal per week kijk ik even op de site of ie al van de "coming" list geschrapt is :)

fijne zondag! Erik

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 13 mei 2018, 13:07

in de afdeling "Vintage" scoort de Philips Bombardon wel aardig lijkt me :)
lage massa, hoog rendement, fs~30Hz

parameters:
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... 0#p1828830
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » zo 13 mei 2018, 13:23

Maar die zijn een stuk kleiner dan 12 inch... En nogal zeldzaam. Heb ze voor zover ik weet ook nog nooit in ob gezien, klassieke 12" Philips woofers wel.

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » ma 14 mei 2018, 11:29

Maar ik denk dat de xmax van deze oudere units wel zou tegenvallen?

Enne, ik ben weliswaar graag met oude buisjes bezig :) maar oude luidsprekers laat ik toch liever links liggen. Alles wat mechanisch is / bewegende delen heeft gaat veel minder lang mee dan statische componenten.

Groet!
erik

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » ma 14 mei 2018, 12:06

Klopt, die xmax is niet zo groot, daarvoor moet je inderdaad op zoek naar moderne units.

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » wo 16 mei 2018, 11:58

Zonet een reactie gekregen van Skaaning betreffende de xmax van een 12 B 77 40 10.
12 - inch
B - magneet diameter = 77mm
40 - hoogte spoel, in mm
10 - gap height.

The P-P excurtion, is what the driver is able to move, before the surround is fully stretched, so nothing beyond that.
The 8,6mm comes like this:
25 mm coil in 10 mm gap – 25-10/2= 7,5 + 15% (stray field) = 8,6
So the same calculation with 40 mm voice coil would be 17,25mm. Quite fine for an OB system.

Wat denken jullie hiervan?
Groet! Erik

Walt

Berichtdoor Walt » wo 16 mei 2018, 16:52

Met zo’n extreem lange spoel zou ik een dubbeldikke magneet verwachten, zoals bij de woofers uit de Daudio S1, maar die info haal ik niet uit de tekst van skaaning.

Gr. Walter

Terug naar “Luidspreker Drivers”