Wastouw

Verouderde en afgehandelde advertenties van afgelopen jaar.

Moderator: Beheerdersteam

3kes

Wastouw

Berichtdoor 3kes » za 03 mar 2018, 21:26

Voor een aanstaand projectje zoek ik een rolletje wastouw om een draadboom mee te knopen. Iemand een rolletje over of een adres waar dat nog te koop is?
Gainclone klaar!

Loopt u of blijf ik zitten?

Bert61

Re: Wastouw

Berichtdoor Bert61 » za 03 mar 2018, 21:31

Was touw weet ik ook niet aan te komen Maar een Auto stoelen maker schoenmaker Zadelmaker heeft ook iets dergelijks waar hij leer mee stikt
shit draadje vergeten :oops:

3kes

Berichtdoor 3kes » za 03 mar 2018, 21:38

Bedankt Bert, had google al een poosje z'n werk laten doen maar er kwam maar weinig naar boven.
Gainclone klaar!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 03 mar 2018, 21:41

Radio Twenthe in Den Haag heeft rolletjes witte en dunne touw waarmee vroeger de afstemschalen van buizenradio's mee gedaan werden.

3kes

Berichtdoor 3kes » za 03 mar 2018, 21:44

Dan moet ik daar eens een bezoek brengen, thanks!
Gainclone klaar!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 03 mar 2018, 21:47

Kwestie van de juiste zoektermen:

Lacing tape cord

https://www.google.nl/search?ei=XwmbWrz ... pt7HDoNBfw

Je kunt ook gewoon wat flosdraad bij de super halen......... :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 03 mar 2018, 21:49

Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 03 mar 2018, 21:53

ray5150 schreef:Radio Twenthe in Den Haag heeft rolletjes witte en dunne touw waarmee vroeger de afstemschalen van buizenradio's mee gedaan werden.

Ziet er zo uit :
20180303_214341 (Large).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 03 mar 2018, 22:00

Lc143 gebruikt voor kabelbomen voor Fokker destijds 1977 als sub contractor
Lacing Cord Nooit aan gedacht

3kes

Berichtdoor 3kes » za 03 mar 2018, 22:11

Flosdraad kwam ook net naar boven toen ik voor de spiegel stond hahaha. Ruikt de boel nog lekker fris ook! :)

Bedankt voor de Engelse term ;)
Gainclone klaar!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 03 mar 2018, 22:28

Maar wel gewaxed hè. Die was bij het echte "kabelbomentouw" zit er niet voor niets om. Voorkomt losraken van de knoopjes. Vraag mij wel af of dat flosstouw niet te dun is en het uiteindelijk door de isolatie gaat snijden. Overigens voor een nette kabelboom heb je ook spijkers en een plank nodig. Zal Bert zich vast ook wel herinneren :D
Peter de Jong

dre

Berichtdoor dre » zo 04 mar 2018, 8:21

Zo moest ik het ook op school doen inderdaad! :lol:
потому что он может!

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 04 mar 2018, 11:00

Pjotr schreef:Maar wel gewaxed hè. Die was bij het echte "kabelbomentouw" zit er niet voor niets om. Voorkomt losraken van de knoopjes. Vraag mij wel af of dat flosstouw niet te dun is en het uiteindelijk door de isolatie gaat snijden. Overigens voor een nette kabelboom heb je ook spijkers en een plank nodig. Zal Bert zich vast ook wel herinneren :D

Jazeker
hier in Oudenbosch een halve hal vol met borden op stalen rekken en bossen draad er boven
Eerst papier erop met de NRS dan stalen spijkers er in , zonder kop ,bij elke bocht .
Voor Fokker Teflon draad Amphenol Connectors
Bijna Allemaal Joegoslavië’s , welke mijn baas samen met de Vero borstel fabriek, uit Joegoslavië hierheen haalde.
Er was geen Nederlander te vinden die dat werk wilde doen voor Minimum Loon
Je moet dan ook nog een Grote Kromme Stopnaald hebben om onder de kruising je Lacing Cord door te halen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 04 mar 2018, 11:39

Ik heb het als vakantiewerk zitten doen bij Brown Boveri in Rotterdam destijds. Dat betaalde best goed daar toen. Waren 19" rekken voor beveiligingsunits voor elektriciteit centrales. Heb ik ook solderen geleerd. In die tijd werden printen nog met de hand gesoldeerd :D Moest allemaal volledig 100% in orde zijn :)
Peter de Jong

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 04 mar 2018, 11:55

Pjotr schreef:Ik heb het als vakantiewerk zitten doen bij Brown Boveri in Rotterdam destijds. Dat betaalde best goed daar toen. Waren 19" rekken voor beveiligingsunits voor elektriciteit centrales. Heb ik ook solderen geleerd. In die tijd werden printen nog met de hand gesoldeerd :D Moest allemaal volledig 100% in orde zijn :)

En alleen maar Weller Solddeerbouten En Kersten Tin ? Ben de naam kwijt van het merk soldeer Peter.
Alles met een attest , waar ik werkte kwamen soms de Hoge Pieten uit leger inspectie doen , of alles klopte
Dan werd alles gepoetst schone jas aan Papieren in orde
Maar ze waren langer bij het gratis etentje een dikke cigaar en wat Cognac :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 04 mar 2018, 13:05

Nee dat was, ook tot mijn eigen verbazing geen Weller, maar bouten van Zeva. Zeva = Zuinigst Electrisch Verbruiks Apparaat. :lol: Dat was een elementen en apparatenfabriek in Amsterdam die ook industriële soldeerbenodigdheden maakten. Dat ging gewoon met blank koperen punten en die sleten snel. Iedere morgen kreeg je gewoon een nieuwe soldeerstift :D Soldeer weet ik niet meer, wel dat er al 5% koper in zat tegen het slijten van de soldeerpunten.

Was toen eigenlijk best een gezellige boel onderling. Moet je voorstellen, een zaal met 4 rijen tafeltjes breed en daarvan 10 rijen van voor naar achter. Ieder kreeg een bak met printen met onderdelen om af te werken. Haasten hoefde niet, deed ook niemand. Als de bak leeg was kwam er gewoon weer een volle :lol: Helemaal vooraan zat een rij "inspecteurs". Die controleerden dan volledig op het oog de kwaliteit van de solderingen. De eerste paar bakken met printen kreeg ik weer terug: Niet goed! En ik had nog wel zo mijn best gedaan op een mooi glanzend bolletje van soldeer bij iedere weerstand :?

Dat kabelbomen maken was best vermoeiend werk, dat vereiste een hoge concentratie. Daarom was het bij toerbeurt 3 weken solderen afgewisseld met 1 week kabelbomen binden.

[Edit]

Was even zoeken maar hier meer over het toenmalig Zeva en wat er van geworden is: https://nl.wikipedia.org/wiki/Soltec
Peter de Jong

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 04 mar 2018, 13:25

Pjotr schreef:Nee dat was, ook tot mijn eigen verbazing geen Weller, maar bouten van Zeva. Zeva = Zuinigst Electrisch Verbruiks Apparaat. :lol: Dat was een elementen en apparatenfabriek in Amsterdam die ook industriële soldeer benodigdheden maakten. Dat ging gewoon met blank koperen punten en die sleten snel. Iedere morgen kreeg je gewoon een nieuwe soldeerstift :D Soldeer weet ik niet meer, wel dat er al 5% koper in zat tegen het slijten van de soldeerpunten.

Was toen eigenlijk best een gezellige boel onderling. Moet je voorstellen, een zaal met 4 rijen tafeltjes breed en daarvan 10 rijen van voor naar achter. Ieder kreeg een bak met printen met onderdelen om af te werken. Haasten hoefde niet, deed ook niemand. Als de bak leeg was kwam er gewoon weer een volle :lol: Helemaal vooraan zat dan een rij "inspecteurs". Die controleerden dan volledig op het oog de kwaliteit van de solderingen. De eerste paar bakken met printen kreeg ik weer terug: Niet goed! En ik had nog wel zo mijn best gedaan op een mooi glanzend bolletje van soldeer bij iedere weerstand :?

Dat kabelbomen maken was best vermoeiend werk, dat vereiste een hoge concentratie. Daarom was het bij toerbeurt 3 weken solderen afgewisseld met 1 week kabelbomen binden.

Haha Mooi Bolletje Prachtig Peter :rofl:
Soldeer bout tegen je component ( weerstandje ) aan die kant waar het meeste afkoelt( Printspoot bv) Een beetje tin toevoegen en omhoog treken langs het draadje zodat je een holle curve hebt
Afknippen van het draadje net boven je soldeerverbinding , zodat de koper draad je soldeerverbinding niet vervormd .
Dat knopen van kabelbomen moet je ook eigenlijk een soort van bescherming hebben voor de muis van je hand van leer
Dat touw trekt je huid kapot in een halve dag
Ik deed werk voorbereiding kijken of er materiaal was soms ook controleren en de Tester kabel maken ( Tester was een relais kast ) op de testkabel werden alle draden uit de kabelbomen op geprikt en gemeten op verbinding en kortsluiting .
Mooiste tijd heb ik gehad met opzetten van een kwaliteit systeem stelde niks voor hoor
Maar de proeven en meetapparatuur voor maken met eigenlijk niks dus improviseren en prutsen om kabel te meten en testen
Toen was ik in Mn element. :P

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 04 mar 2018, 14:20

Bert61 schreef:..........Soldeer bout tegen je component ( weerstandje ) aan die kant waar het meeste afkoelt( Printspoot bv) Een beetje tin toevoegen en omhoog treken langs het draadje zodat je een holle curve hebt
Afknippen van het draadje net boven je soldeerverbinding , zodat de koper draad je soldeerverbinding niet vervormd

En dat was dan weer ten strengste verboden. Door de mechanische schok van het afknippen kan er "soldeerrot" ontstaan. Daarbij verpulvert het soldeer op de lange duur en komt de verbinding los te zitten. Begrijp nu ook waarom er af en toe een Fokker uit de lucht viel :rofl:
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 04 mar 2018, 14:33

Mmmm,

Soldeerverbindingen zie ik niet in dit rijtje.....

https://en.wikipedia.org/wiki/Fokker_10 ... _incidents
Fusion Filterdesign

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 04 mar 2018, 17:02

Pjotr schreef:
Bert61 schreef:..........Soldeer bout tegen je component ( weerstandje ) aan die kant waar het meeste afkoelt( Printspoot bv) Een beetje tin toevoegen en omhoog treken langs het draadje zodat je een holle curve hebt
Afknippen van het draadje net boven je soldeerverbinding , zodat de koper draad je soldeerverbinding niet vervormd

En dat was dan weer ten strengste verboden. Door de mechanische schok van het afknippen kan er "soldeerrot" ontstaan. Daarbij verpulvert het soldeer op de lange duur en komt de verbinding los te zitten. Begrijp nu ook waarom er af en toe een Fokker uit de lucht viel :rofl:

Ik heb voor Fokker en ook niemand anders daar printen gesoldeerd. Dat was maar een voorbeeld.
Alles wat voor Fokker en NAVO daar gesoldeerd werd zat teflondraad aan met verzilverde ( in rubber ) of vergulde stekker pennen in Geglazuurde Keramiek , dat waren maar korte kabels ieder in eigen kist €5000 in guldens iets voor een raket afweer
Wel veel later voor IBM Computer Monitoren gerepareerd
Daar vielen echt de Philips lijn uitgangs trafo van de print
Een soort tinpest
Maar :!: Alleen bij de Philips toestellen .

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 04 mar 2018, 20:51

Hoeveel Fokkerianen hebben we nu hier? Bert, Peter, ikke?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 04 mar 2018, 20:53

Shadow schreef:Hoeveel Fokkerianen hebben we nu hier? Bert, Peter, ikke?

Verbazingwekkend dat die dingen eigenlijk de lucht in kwamen! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 04 mar 2018, 21:01

Welnee, die Airbus krengen vliegen ook, die zijn nog veel beroerder gebouwd, geloof me.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 04 mar 2018, 21:40

Hier ook Fokker. Fokker, Boeing en Airbus. Daarnaast ook buiten de dampkring, vacuum, een verhaal apart.
Maar om OT te blijven, op school ook wastouw knopen moeten maken. Ding moet nog wel ergens in een doos zitten.
Waar te koop, Farnell bv. Is al eerder genoemd, lacing cord is de zoekterm die je kunt gebruiken.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 04 mar 2018, 22:57

Shadow schreef:Hoeveel Fokkerianen hebben we nu hier? Bert, Peter, ikke?

Nee ik werkte bij subcontractor van Fokker Woensdrecht Joram
Wel 1 keer op werkbezoek geweest daar .Tel ik dan wel mee misschien O:)

Terug naar “Archief”