Welke houtlijm voor strijkbout methode

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

mcgyver

Welke houtlijm voor strijkbout methode

Berichtdoor mcgyver » di 06 jun 2017, 17:53

Ik ga binnenkort een restauratie set Vifa Vivace fineren en ben me aan het oriënteren over de fineer methode met een strijkbout.
Er staan een aantal Items over het verwerken van fineer met houtlijm/strijkbout methode. Wat is de best geschikte merk/type houtlijm om bij deze methode te gebruiken? Er zijn diverse merken van Action tot Bison, maar er zal ongetwijfeld enig kwaliteit verschil zitten, of gemak van verwerken. Wat is de beste manier om lijm op grotere vlakken aan te brengen? op Youtube zie je kwasten, mohair rollers en lijmkammen voorbij komen, moet je de lijm nog iets verdunnen met water om het beter te verwerken?

ray5150

Re: Welke houtlijm voor strijkbout methode

Berichtdoor ray5150 » di 06 jun 2017, 18:17

De houtlijm van de Action komt uit de Henkel fabrieken, en word verkocht onder de merknaam "Pattex".
Dit is een grote fabrikant die ook allemaal producten maakt voor de bouw en industrie. niks mis mee.
Er is zelfs een heuse datasheet van :

PATTEX WOOD GLUE Classic 0312 - ENG.pdf
(263.9 KiB) 18 keer gedownload

De een vind een roller prettiger, de ander een lijmkam. het is maar net wat je zelf wil.
Het nadeel van een roller vind ik dat je eerst een halve pot lijm kwijt bent die in de roller gaat zitten voordat ie verzadigd is.
Een kam is wat dat betreft een stuk ecenomischer.

Met water verdunnen is alleen verstandig als de omgevingstemperatuur boven de 25 graden is. ik vind het zelfs aan te raden anders droogt de lijm veels te snel. (dat is tenminste mijn eigen ervaring) Maar dan nog met mate, niet meer dan een 3 tot 5 procent, en heel goed schudden.
Mocht het dan per ongeluk te waterig zijn, gewoon een scheut lijm erbij en weer schudden, dan dikt het weer in.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » do 08 jun 2017, 12:54

Ik heb de witte houtlijm D3 van bison gebruikt.

Het hele fineeravontuur van mij heb ik vastgelegd in mijn topic.....begint hierzo:

viewtopic.php?f=3&t=11595&start=1525

pagina's terug nog wat discussie en tips over hoe en wat, allicht ook intressant.

mcgyver

Berichtdoor mcgyver » vr 09 jun 2017, 21:45

Ziet er goed uit! bewerkelijke kast :-)

Kun je ook aangeven hoe je te werk bent gegaan m.b.t. lijmen/insmeren, strijken?, gebruik je ook iets van bakpapier tussen fineer en strijkbout?
Hoe lang laat je de lijm drogen? hoe heb je lijm aangebracht? lijmkam, roller?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 09 jun 2017, 21:54

fineerles.pdf
(258.52 KiB) 22 keer gedownload

En Edo heeft het ook al eens uitgelegd :
http://www.xenophonics.nl/isis.htm#fineren

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » za 10 jun 2017, 13:47

Ik heb m'n Scan Speak Vertigo's gefineerd met Silver Fineline fineer. Dit deed ik ook met de strijkboutmethode met Bison D2 lijm.
Werkte perfect en heb ook mijn Thorens onlangs hiermee gedaan. De facetten op de Vertigo heb ik niet apart gesneden maar als het ware omgebogen met een lichtvochtige theedoek tussen de strijkbout en het fineer. Resultaat kun je onderaan deze link zien: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... 6&start=50

Nu ben ik de Reference Monitor aan het restaureren en dus ook aan het fineren maar dan met Berken Ijs en dat werd gelijk een nachtmerrie. Het fineer reageert heel anders en hoop dat het goed komt. Zie: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... 3&start=50

Wat voor fineer gebruik je en heb je foto's of misschien een restauratie topic in "algemeen luidspreker zelfbouw"?

Ik ga ondertussen de adviezen van Ray bekijken. succes!

Terug naar “Houtbewerking, etc”