Zelf aluminium chassis maken

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 6735
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor Marp » za 13 nov 2010, 16:43

Pjotr schreef:Bovendien is zinkoxide giftig en moet je eigenlijk wel de juiste hygiëne in acht nemen.

Oei, de hygiene bestond gedurende mijn eerste 8 levensjaren uit badderen in een zinken tobbe. :-s Middeleeuwse stadswoningen en boerderijen kregen pas later zo'n modern lavet. Het wasgoed ging er ook nog in, en soms nog wel met soda. Máár: eczeem hadden we niet, dus vaseline met zinkoxide (zinkzalf) was toen nog overbodig. :lol:

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 18957
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor Pjotr » za 13 nov 2010, 16:53

Marp schreef:
Pjotr schreef:Bovendien is zinkoxide giftig en moet je eigenlijk wel de juiste hygiëne in acht nemen.

Oei, de hygiene bestond gedurende mijn eerste 8 levensjaren uit badderen in een zinken tobbe. :-s Middeleeuwse stadswoningen en boerderijen kregen pas later zo'n modern lavet. Het wasgoed ging er ook nog in, en soms nog wel met soda. Máár: eczeem hadden we niet, dus vaseline met zinkoxide (zinkzalf) was toen nog overbodig. :lol:

Het was ook niet gebruikelijk om het badwater op te drinken in die tijd :P :mrgreen:
Peter de Jong

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 6762
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor Leeuwarden » za 13 nov 2010, 17:01

Pjotr schreef:Mooi werk! =D>

Vinculum schreef:
Miniwatt schreef:Secondenlijm hè? Lijkt me idd beter dan solderen, dat is vast een pokkekarwei..

Solderen gaat echt niet werken. Heb dat al eens geprobeerd maar dat word broddelwerk en is ook totaal niet sterk. Uiteraard is lijm ook niet hetzelfde als bijv lassen maar voor de DIY'er is het heel goed te gebruiken.

Lijmen werkt eigenlijk ook niet op den duur. Heb ooit eens speciaal aluminium zachtsoldeer gebruikt lang geleden en dat werkte op zich wel goed, kwam bij toen nog de Metaalwinkel in het Groothandelsgebouw in Rotterdam vandaan (bestaat niet meer). Beste blijft schroeven of lassen als het echt sterk moet zijn.

Voor het buigen, of eigenlijk omzetten, van alu plaat zijn een paar stukken hoeklijn van 30mm x 30mm van blank getrokken staal ook erg handig. Heb ik hier al zo'n 20 jaar voor dat doel staan.



Even terugkomen op lijmen... Als Fokker indertijd vliegtuigen in elkaar kon lijmen (zij waren de eerste en het werd een verkoopsucces. Er vliegen nog vele van rond want ze zijn onverwoestbaar!) dan kunnen wij diy-er ook aluminium kasten in elkaar lijmen. Ik heb hier al jaren in elkaar gelijmde kasten staan. Wel even zoeken naar goede lijm. Ik heb ooit een setje Loctite 330 met 7386 activator gekocht en dat werkt uitstekend. Het grote voordeel is dat je erg snel kasten kan bouwen voor relatief weinig centen.

Voor wat het werk van Vinculum betreft: diep, diep respect!
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 18957
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor Pjotr » za 13 nov 2010, 17:47

Klopt Jan, en ze sturen ook robotjes naar Mars. Dat lijmen van Fokker was toch wel met ander spul dan wat je bij de Gammel koopt. Bovendien waren dat grote overlappende vlakken die ook speciaal voorbehandeld zijn. Hier gaat het om een chassis met haaks op elkaar aansluitende smalle randjes. Vind ik dat alu zachtsoldeer toch fraaier in deze toepassing.
Peter de Jong

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 6762
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor Leeuwarden » za 13 nov 2010, 18:03

Wel fraaier, maar lijmen werkt op zich wel. Ik gebruik ook hoekprofieltjes om wanden aan elkaar te lijmen. Ik kan me toch goed voorstellen dat het vouwen, omkloppen van aluminium voor veel mensen toch wel een drempel is.
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 5246
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Beetstersweach

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor richard » za 13 nov 2010, 21:09

Pjotr schreef:Bovendien is zinkoxide giftig...

Dat loopt toch wel los? Zinkoxide wordt in veel producten gebruikt, make-up, papier, babypoeder en in zinkzalf. Zolang je het niet in grote hoeveelheden naar binnen werkt of inademt is er weinig loos.

Misschien verwissel je het met loodoxide, dat is wel behoorlijk giftig.
Genoeg is beter.

pcw
Berichten: 53
Lid geworden op: do 05 aug 2010, 9:46

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor pcw » wo 24 nov 2010, 18:52

Pjotr schreef:Weet ik Hans, ben daar al een paar keer geweest. Ze zijn erg duur maar ze verkopen wel de duvel en ze zijn ouwe moer op metaalgebied en in kleine hoeveelheden.

Heb net even gekeken maar dat alu soldeer hebben ze daar niet meer. Als je Googled op aluminium zachtsolderen komt wel e.e.a. boven. Er is een zink/alu legering die zonder vloeimiddel vrij goed aluminium soldeert:


[ Bekijk op youtube ]

http://www.alutite.nl
http://www.durafixeasyweld.nl


is dit nog te krijgen in nederland? heb het paar keren gebruikt om koelribben weer op cilinders van motoren to solderen. kan het nergens meer vinden helaas :( mijn kawa 750H2 heeft nl paar gebroken koelribben di gereparerd moeten worden.

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 18957
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor Pjotr » wo 24 nov 2010, 18:55

Kweenie, werken die linkjes die ik erbij gaf niet dan?
Peter de Jong

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 6762
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor Leeuwarden » wo 24 nov 2010, 18:57

De linkjes staan erbij...
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 6762
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor Leeuwarden » wo 24 nov 2010, 19:04

Oh... Peter was me voor...
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 18957
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor Pjotr » wo 24 nov 2010, 19:11

Vind het wel aan de prijs voor een mengseltje van zink en aluminium. Maar goed, het werkt wel. Dat Durafix is min of meer hetzelfde spulletje en wat goedkoper.
Peter de Jong

HugoW
Berichten: 103
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor HugoW » ma 28 nov 2011, 14:49

Kleine toevoeging aan dit topic: ik HAAT aluminium solderen, en lassen vind ik te moeilijk (ooit op school geleerd...) Ik zorg voor voldoende oppervlak, à la solderen, en gebruik Araldite 2-componentenlijm voor aluminium (toevallig). Perfect, en ook nog iets te positioneren voordat het droog is.

Hugo
Ik ben weer van dit forum verdwenen, want ik kon ineens een schitterende set 2e hands overnemen. Ik vrees dat ik nog wel eens terugkom, overigens.
[EDIT] Zie je wel... [/EDIT]

Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 226
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor Bean » di 29 nov 2011, 21:51

pcw schreef:is dit nog te krijgen in nederland? heb het paar keren gebruikt om koelribben weer op cilinders van motoren to solderen. kan het nergens meer vinden helaas :( mijn kawa 750H2 heeft nl paar gebroken koelribben di gereparerd moeten worden.

Dat spul is ook te koop bij Conrad. Daar heb ik het nog niet zo lang geleden gekocht.
Groeten, Wouter

To bean or not to Bean

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3176
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor Vinculum » vr 09 dec 2011, 8:37

Nog een techniek om mooie alu buigingen te maken:
http://runawaybrainz.blogspot.com/2011/ ... -with.html
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

grimoire
Berichten: 801
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor grimoire » wo 22 mei 2013, 21:13

iemand een idee waar je 0,8mm aluminium plaat kan halen?

bij de praxis en karwei alleen 1mm of 0,5 mm. de 0,5 mm lijkt me te slap en de 1mm is blijkbaar moeilijk te buigen?

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3176
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor Vinculum » wo 22 mei 2013, 21:23

1mm is nog goed te buigen hoor. 2mm is lastig met de hand.
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 21459
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor ray5150 » wo 22 mei 2013, 21:47

Eerst even in de buurt rond kijken...
http://www.detelefoongids.nl/metaalgroo ... e=Nijmegen

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 3726
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor FR_Aad » wo 22 mei 2013, 23:00

grimoire schreef:iemand een idee waar je 0,8mm aluminium plaat kan halen?

bij de praxis en karwei alleen 1mm of 0,5 mm. de 0,5 mm lijkt me te slap en de 1mm is blijkbaar moeilijk te buigen?


Volgens mij zag ik een paar dagen geleden nog 0,8 bij Karwei liggen (plaat van 1000x500) Was iets van 25,00

grimoire
Berichten: 801
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor grimoire » do 23 mei 2013, 22:33

Vinculum schreef:1mm is nog goed te buigen hoor. 2mm is lastig met de hand.

Ok bedankt! Dan is er genoeg te vinden:)

molekuul
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor molekuul » zo 15 dec 2013, 17:19

Voor aluminium kun je eens kijken bij www.aluminiumopmaat.nl

Daar hebben ze plaat vanaf 0.8 tot 8mm met zelf te bepalen afmeting voor een mooie prijs.
Er is veel meer verkrijgbaar..


Gr

Joris

grimoire
Berichten: 801
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor grimoire » zo 19 jan 2014, 13:44

1mm alu 20x24x6 behuizing
bedankt voor de tutoria, het is inderdaad goed te doen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

grimoire
Berichten: 801
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor grimoire » di 21 jan 2014, 22:05

af!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 18957
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor Pjotr » di 21 jan 2014, 22:09

Netjes =D>

Zie je wel, valt reuze mee :mrgreen:
Peter de Jong

grimoire
Berichten: 801
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor grimoire » wo 22 jan 2014, 13:08

Is zeker goed te doen, viel inderdaad mee. En leuk ook, weer eens wat anders dan hout of mdf :wink:

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 6370
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Zelf aluminium chassis maken

Berichtdoor SARK » wo 22 jan 2014, 14:09

Dat ziet er zeker prima uit zeg, maar hoe heb je het nu afgewerkt en heb je de naden op de hoeken nog nabewerkt :?:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.


Terug naar “Houtbewerking, etc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten