Multiplex netjes verlijmen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Orbit_be

Multiplex netjes verlijmen

Berichtdoor Orbit_be » za 02 aug 2014, 10:29

Misschien een héél basic vraagje :hide: , maar ik kon zo via de zoek niet meteen een bevredigend antwoord vinden.

Ik ga dit weekend voor het eerst aan de slag met multiplex en ik maak me wat zorgen om het verlijmen. In het verleden altijd met MDF gewerkt en nooit erg wakker gelegen van de lijmnaden gezien mijn bouwsels eigenlijk altijd wel nog een afwerkingslaag kregen in skai, stof of verf. Maar dit berken multiplex vind ik zo mooi dat ik als afwerking zou willen kiezen voor een beits/lak. Maar dan moeten de (zichtbare) lijmnaden wel netjes blijven natuurlijk.

Hoe pak ik dit het beste aan? Ik heb gewoon standaard D2 houtlijm in huis gehaald.

Uiteraard lijkt het me logisch een beetje zuinig om te springen met de lijm en die een minuutje of 2 te laten rusten alvorens te kleven. Maar dan? overtollige lijm meteen verwijderen, en hoe? Of eerder net laten uitdrogen en dan wegschuren/snijden?

Alle tips zijn welkom.

dre

Re: Multiplex netjes verlijmen

Berichtdoor dre » za 02 aug 2014, 10:36

Gewoon weghalen met een vochtig lapje.
Eerst deels afplakken werkt ook prima.
потому что он может!

Arno

Berichtdoor Arno » za 02 aug 2014, 11:05

Met deze temperaturen niet te zuinig zijn met lijm, en niet even laten rusten. Gewoon genoeg lijm gebruiken, en zo snel mogelijk samenvoegen.
De lijmresten direct grondig verwijderen met een natte lap(vaak uitspoelen)/plamuurmes/oude tandenborstel/...

Verder net voor het lakken nog eens met een schone vochtige doek over je hele werkstuk om te controleren of er geen lijmvlekjes zijn achtergebleven.

Schuren zou ik tot een minimum beperken, omdat de kans natuurlijk bestaat dat je door de buitenste fineerlaag heen schuurt. Maw, zorgen dat alle lijmresten weg zijn zolang dit nog met water gaat.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 02 aug 2014, 12:02

Zelf gebruik ik daar een vochtig sponsje voor, regelmatig uitspoelen in een emmertje water.
want anders smeer het vuile er weer op terug.

pcw

Berichtdoor pcw » di 25 jul 2017, 21:51

droog zaagstof, heeft iedereen wel zat van denk ik, over natte en overtollige lijm wrijven. neemt alles weg en laat geen waas achter zoals soms met nat lapje. blijven wrijven totdat alles weg is. vult ook evt ontstane kiertjes.

Terug naar “Houtbewerking, etc”