versterkerfront frezen (DLCP control-PCB)

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Hans Nootdorp

Re: alumium front frezen

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 23 dec 2014, 23:04

Nuttige informatie kapp77.
Dat inkleuren had ik ondertussen zelf al bedacht. Als ik het goed heb gelezen moet voor een 2e anodisatiestap in een andere (blauwe) met een masker worden gewerkt en dat zal niet goedkoop zijn. Blauwe fineliner ligt al klaar (bij wijze van spreken).

Ik vraag mij ook af of er geen kleurverschillen zullen ontstaan als het zwarte front eerst wordt ingefreesd en als daarna wordt geanodiseerd (zwart). :-k
Ik kan mij voorstellen dat het ingefreesde gedeelte dan lichter wordt dan de rest van het front wat mogelijk hierdoor extra zwart wordt. Of gaat dat meevallen (bijv. omdat de 2e anodisatie-laag voldoende dekkend is :?:
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op ma 05 jan 2015, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorlopiguitgesoldeerd. De eerste stappen met de Hypex filterdesigner...
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Hans Nootdorp

Re: alumium front fresen

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 23 dec 2014, 23:06

ray5150 schreef:
FR_Aad schreef:We zitten bijna op pagina 3, maar er zit nog steeds een spelfout in de titel. :(

Ik zeg : ni. :lol:

Hans Nootdorp schreef:Ik heb overigens wel al op dag 1 geprobeerd de titel te wijzigen, maar volgens mij kan dat niet meer als het topic al gestart is.

Jawel : edit de startpost.
Ooooooo :|
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 24 dec 2014, 0:18

Hans Nootdorp schreef:Nuttige informatie kapp77.
Dat inkleuren had ik ondertussen zelf al bedacht. Als ik het goed heb gelezen moet voor een 2e anodisatiestap in een andere (blauwe) met een masker worden gewerkt en dat zal niet goedkoop zijn. Blauwe fineliner licht al klaar (bij wijze van spreken).

Ik vraag mij ook af of er geen kleurverschillen zullen ontstaan als het zwarte front eerst wordt in gefreesd en als daarna wordt geanodiseerd (zwart). :-k
Ik kan mij voorstellen dat het in gefreesde gedeelte dan lichter wordt dan de rest van het front wat mogelijk hierdoor extra zwart wordt. Of gaat dat meevallen (bijv. omdat de 2e anodisatie-laag voldoende dekkend is :?:

Om dat het zwart is zal het mee vallen.
Zou je blank of een andere kleur willen dan maakt de tijd en temperatuur het verschil.
Als dat afwijkt wijkt ook de kleur af.
Je kunt je afvragen of dat erg is het gevreesde ziet er namelijk toch al anders uit door dat de operavlakte afwerking niet gelijk is. Daarnaast heb je nog de licht inval en schaduwwerking wat al weer een ander beeld geeft.
Verder moet je je realiseren dat anodiseren niet in lagen gebeurd als verf.
Het is een kleur die je aanbrengt inde schil van het aluminium.
Dat gaat als volgt eerst trek je de poriën open van het metaal en vult deze met een kleurstof.
Daarna in kokend water de poriën dicht sealen waar door de kleur wordt opgesloten in het oppervlakte.
Wil je nu delen in een andere kleur maken dan zal je moeten maskeren en dat gaat heel duur worden en de vraag is of het ook mooi wordt.
In dat geval is verven de mooiste optie om je plan uit te voeren.
Andere optie is om het verfijnder te houden en alleen de dunne lijnen te laten graveren en da in te kleuren.
Dat kon wel eens heel mooi worden als je dat in het blauw doet zo als je bedacht had.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 24 dec 2014, 0:57

Duidelijk verhaal. Ik hoef mij voor de kleur dus geen zorgen te maken.
Ik had ook al bedacht dat alleen blauwe gegraveerde lijnen ook mooi zal zijn. Maar de dieptewerking door de extra frezing van een paar mm, vond ik er bij ds23man ook erg mooi uitzien. Ik hoop beide te kunnen combineren. Maar de frezer moet zeggen of ie die blauwe lijnen mooi "op stand" denkt te krijgen.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 18 feb 2016, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 27 jan 2015, 17:31

Ik probeer weer eens verder te komen met mijn logo op/in mijn frontplaat.

Ben zoekende naar de grenzen van wat mogelijk is.

Mijn idee was om de zwarte lijnen in het logo 2,5 mm breed te maken. Maar dat lijkt volgens frezers (audiomaniacs en hscharft) al bijna ondoenlijk.
Om 4 mm diep te komen zou het al in 3 a 4 fases moeten gebeuren.

@DS23man: Kun jij zeggen hoe breed bij jou de "kanalen" in het logo zijn? (dus de kanaaltjes tussen de opstaande dijkjes, die blijven staan na het frezen. als je begrijpt wat ik bedoel) Zijn die kanaaltjes meer dan 2,5 mm breed?

En .... ik ben nog niet af van het idee van de dunne lijnen in het logo (de blauwe lijnen in mijn tekening van mijn post van 19 dec.)
Volgens audiomanics is een gravering in de diepte niet mogelijk (schaft van graveerstift is te dik, dikker dan 2,5 mm..... (?)) en aluminium zou niet geschikt zijn om in te graveren....
Zou dat soms te laseren zijn? Het gaat maar om een zeer ondiepe gravering; zodanig dat de zwarte anodisatie net verdwijnt. Na de 1e uitfrezing wil ik nl. de uitgefreesde delen eerst weer zwart laten anodiseren.
Of zou ik die dunne lijnen kunnen krijgen door voor het anodiseren een masker met dunne lijnen aan te (laten) brengen?

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 27 jan 2015, 23:44

Als je na het frezen weer laat anodiseren zijn die lijntjes wel te laseren hoor.. dat had ik je al geschreven.. Maar ik kan je niet 100% garanderen dat die lijntjes dan ook perfect in het midden van die gefreeste banen komen..
Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 15 feb 2016, 19:10

Ik heb weer mijn tekenprogramma Draftsight uit het stof gehaald. Mijn tekening wil ik definitief maken voor de frezer.
Nu zie ik in de drawing-downloads voor de DLCP van Hypex meerdere bestanden met de extensie .set staan. Weet iemand waar die voor zijn?

Hans Nootdorp

Re: versterkerfront frezen (DLCP control-PCB)

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 17 feb 2016, 18:18

Gerhard (of iemand anders) met ervaring met inbouwen van DCLP controlprint:
Om de pcb + display en knopjes in de diepte mooi te laten passen moet aan de achterkant van een 10 mm dik paneel een verdieping worden gefreesd.
controlpcb infrezing achterzijde DS23man spiegel.jpg

Ik lees in dit topic
viewtopic.php?f=8&t=18016&start=25
dat bij een 10 mm front de infrezing aan de achterzijde 7 mm moet zijn.

Maar als ik met schuifmaat e.a.e. opmeet zie ik dat de kraag van de knopjes t.o.v. de PCB 7,8 mm hoog is.
DLCP control PCB maten drukknop + display.jpg

Met een diepte van 7 mm zouden de knopjes klem komen te zitten.

Ik kan dat niet met elkaar rijmen. :think: :?:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 17 feb 2016, 18:30

Was in mijn geval een beetje proefondervindelijk. 7mm diep gefreesd kwamen de knoppen net niet vrij na indrukken. Een dun ringetje tussen de print en het front lost dat op en heb je net nog ruimte om een dun stukje perspex tussen het display en het front te stoppen. Dat laatste is er bij mij nooit van gekomen.
Fusion Filterdesign

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 17 feb 2016, 18:42

Ja, dat is waar ook. Ik heb ooit een keer ergens iets van die ringetjes gelezen. Bedankt Gerhard.
Ik ga de dieptefrezing 8 mm laten maken. Houd ik rondom display en drukknopjes 2 mm dikte van het front over. Moet voldoende zijn.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 18 feb 2016, 12:06

Ter informatie van andere bouwers hierbij 2 maattekeningen voor het frezen en boren van de gaten en infrezingen in een frontpaneel (450 x 91 mm), 10 mm dik.
Van frontpaneel haal ik links en rechts 5 mm af aangezien mijn audiomeubel een binnenmaat van 450 mm heeft en mijn originele frontpaneel ook. Dat zou wat erg strak worden. 8)
maattekening boringen voorzijde.jpg

tekening infrezing achterzijde.jpg

Ik ben in eerste instantie uitgegaan van DXF-tekening van Hypex. Die heb ik ingelezen in het (gratis) tekenprogramma Draftsight. Toen kon ik spelen met de positie van het display en een logo toevoegen. Resultaat kan door Draftsight worden geexporteerd voor gebruik met een CNC-freesmachine. Maar omdat mijn freesmannetje een hand-freesmachine heeft heb ik met de hand de bovenstaande maattekeningen gemaakt.
Hier een voorlopige totaaltekening, die nog niet definitief is: display gaat nog 20 mm naar rechts en logo wordt nog iets aangepast. Een vriend van mij doet dat hopelijk komend weekend.
ontwerp front logo 0,7 mm jpg.JPG
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op vr 19 feb 2016, 15:08, 4 keer totaal gewijzigd.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 18 feb 2016, 12:12

Nog een vraagje.
Ik wil de lijnen van het logo laten laseren en daarna inkleuren.
Meest simpel is om dit met de hand met een watervaste fineliner te doen. Een ander idee is om voor het laseren eerst folie op het alu.paneel te plakken en na het laseren met een spuitbusje de gegraveerde lijnen blauw te spuiten. Maar zou de folie wel intact blijven tijdens het laseren? Of zou dat rafelig wegsmelten? :?: :think:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 18 feb 2016, 13:04

Je kunt inderdaad wel iets dieper uitfresen maar dan stekken de knoppen iets te ver uit.
Fusion Filterdesign

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 18 feb 2016, 13:40

ds23man schreef:Je kunt inderdaad wel iets dieper uitfresen maar dan stekken de knoppen iets te ver uit.

Dan zouden de knoppen 2 mm uitsteken. Ik ga eerst even een proefstukje maken om te zien/voelen wat mooier is: 1 of 2 mm.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 18 feb 2016, 16:52

Zover steken ze bij mij uit:

_DSC1515.JPG
Fusion Filterdesign

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 18 feb 2016, 17:06

Is wel netjes. Bedankt voor de foto. Misschien ook zo maar doen.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » do 18 feb 2016, 17:09

Besteed je het freeswerk uit aan forumlid frees Kees?
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 18 feb 2016, 17:33

ds23man schreef:Zover steken ze bij mij uit:

_DSC1515.JPG

Misschien een gek idee, maar kunnen die mannen van Hypex niet een lading frontplaten laten frezen en die in de webshop te koop aanbieden.

Nu zit iedereen het wiel opnieuw uit te vinden, althans, dat is mijn indruk die ik heb.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 18 feb 2016, 17:35

Dan kunnen ze net zo goed k&k producten gaan aanbieden.
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 18 feb 2016, 17:39

Dat kan, ik denk dat er best een markt voor is.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 18 feb 2016, 17:56

Mediamarkt?
Fusion Filterdesign

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 18 feb 2016, 18:03

Ja. Ook ik ben vrijwel weer van scratch begonnen (en met hulp van de maatschets van DS23man). De dxf van Hypex is voor de voorzijde van het paneel is aardig bruikbaar, maar de infrezing aan de achterzijde moet je zelf uitzoeken.

Het recht-toe-rechtaan frezen laat ik nu doen door een vriend van mijn stiefzoon. Het logo waarschijnlijk door weer een vriend van hem.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » vr 17 jun 2016, 22:54

En zo is het front uiteindelijk geworden.
versterfront compleet.JPG

font met blauw logo.JPG

Een kennis van mij heeft de gaten voor display en control-knoppen gefreesd.
Freeskees heeft met zijn laser voor mij het logo gefreesd en daarna heb ik met fineliner de lijnen blauw ingetekend. Logo vind ik zelf wat tegenvallen, wat volgens mij komt omdat het logo erg ondiep was gefreesd, waardoor de lijnen niet echt helder blank waren en het blauw nu niet mooi helder is.

En voor de compleetheid nog even een foto van de achterzijde (gefreesd door hrscharft):
blauwe tekst.JPG
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op za 18 jun 2016, 8:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 18 jun 2016, 2:34

Is wel erg mooi gemaakt zo. =D> =D>

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 21 jun 2016, 8:31

De achterzijde nog even compleet met connectors en enkele aansluitingen.
IMG_2494.JPG

Geheel links is de 2e Toslink-input te zien. Is eigenbouw convertor Toslink -> AES. Is intern aangesloten op AES-input van DLCP. Met dubbelpolige schakelaar is deze los te koppelen als EAS-input nog eens gebruikt zou moeten worden.
Geheel rechts is ook de geschakelde 230 volt uitgang te zien, waarop t.z.t. streamer wordt aangesloten.

Terug naar “Houtbewerking, etc”