poll/vraagje: aanpak fineren

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Hans Nootdorp

poll/vraagje: aanpak fineren

Berichtdoor Hans Nootdorp » za 30 jul 2016, 12:16

Na 3 zijden van mijn speaker te hebben gefineerd, is nu een lastiger deel te doen.
In 1 deel (onderste deel) van het fineer moet gat voor woofer worden gefreesd.
Dilemma wat te doen:
1. eerst fineerplaat doorzagen (om knik in de kast te kunnen volgen) en daarna woofergat frezen.
2. eerst woofergat frezen en daarna knik aftekenen en fineerplaat doorzagen.
3. anders, nl:

Bij aanpak 1 is het een uitdaging om het gat in onderste fineerdeel precies op de goede plaats te krijgen. Vanuit de knik moet ik dan het hart van woofer uitmeten. Maar als het gat niet precies goed zit, ontstaat bij de knik in het fineer een kier of moet er (zeer netjes) worden weggeschuurd of (als link/rechts verschuiving nodig is) moet fineer boven de knik meeschuiven.

Bij aanpak 2 moet na het frezen het onderste fineerdeel exact worden afgetekend en gezaagd; beide is niet makkelijk om exact goed te doen.

NB Mijn fineerplaat (1,6 mm dik) is slechts 1 cm breder dan de kast, dus veel speling is er niet....

Stemmen (met onderbouwing) mag. O:)
IMG_2539 - kopie (2) - kopie.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op ma 01 aug 2016, 8:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Voorlopiguitgesoldeerd. De eerste stappen met de Hypex filterdesigner...
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

sander1238

Re: poll - aanpak fineren

Berichtdoor sander1238 » za 30 jul 2016, 12:20

In 2 delen fineren en dan het gat met een mes ruim open snijden en met een drempel oid het gat openschuren

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » za 30 jul 2016, 12:23

Heb ik aan gedacht Sander. Maar het is van dat fineerplaat, 1.6 mm dik. Is nogal dik om te snijden. Met de nerf mee gaat het nog wel, maar haaks er op gaat het fineer snel brokkelen. En met dremel uit de hand openschuren lijkt mij moeilijk strak te krijgen.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

sander1238

Berichtdoor sander1238 » za 30 jul 2016, 12:43

Heb ik pas ook gedaan. Was welleswaar geen 1.6 mm. Smalle strokken snijden van 1cM en de drempel met een schuurrolletje op lage snelheid.

Maar misschien heeft iemand anders een ander idee.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » za 30 jul 2016, 13:05

Is zo'n kleine knik niet in het fineer te maken? Eerst nat maken en in stappen buigen/drogen met gewicht er op?
Stomen met de strijkijzer misschien?
Ik heb alleen geen idee of dat mogelijk is met zo dik fineer.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » za 30 jul 2016, 13:49

Aardig idee voor als het gewoon fineer zou zijn. Maar dit fineerplaat (rug van papier+superfijn triplex) van 1.6 mm is daarvoor niet flexibel genoeg.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 30 jul 2016, 17:45

Hoe sluiten de hoeken eigenlijk aan met die dikte en laagopbouw? :think: :think:
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 30 jul 2016, 18:04

Poll ? stemmen ?
Ik mis dan toch echt dit gedeelte aan de bovenkant :

2016-07-30.png

Dan wat het onderwerp betreft : het is een utopie om te denken dat het stuk uit een geheel gemaakt zou kunnen worden.
daar is het fineer te dik, en de hoek te scherp voor.
Je kunt nat maken en stomen wat je wil, dat gaat geheid bol staan of barsten.

Gewoon het stuk fineer in 2en snijden, erop lijmen, het gat grof uitsnijden met een (scherp) stanleymes, en de de laatste millimeters met grof schuurpapier afwerken.
Met een frees zou ook kunnen, dan moet je er wel een hebben met een kogellager op de kop.

holco

Berichtdoor holco » za 30 jul 2016, 18:11

Zo te lezen heb je sper fineer wat qua randafwerking eigenlijk niet (geen) zo'n mooi resultaat geeft.

Ivm de knik in het front zal je je fineer daar in verstek moeten stuiken, met fineer van 0,5mm was dat waarschijnlijk niet nodig geweest, uitsparing voor de speaker unit had je beter achteraf kunnen omdat je nu je center kwijt bent, wellicht lukt het nog met een heel klein copieer freesje maar deze zijn over het algemeen niet in de reguliere handel te vinden.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » za 30 jul 2016, 21:02

Dat centreerpunt was inderdaad de moeilijkheid. Maar met veel meten en rekenen heb ik toch het juiste centerpunt kunnen bepalen.
Heb toch voor aanpak 1 gekozen.
Na het doorzagen van het fineer (voor snijden is het te dik) heb ik het onderste fineerdeel op de speaker gelegd en uitgemeten waar het centerpunt moest komen (met 1,5 mm speling om zeker te weten dat ik bij de knik geen fineerlengte tekort zou komen. Daarna met 2 lijntangen een lat diagonaal onder het fineer geklemd en frezen maar.
Daarna fineer over het woofergat gelegd en bij de knik het fineer op lengte geschuurd (en inderdaad iets verstek om mooi op de bovenplaat aan te sluiten). Daarna onderste fineerplaat lijmen (met houtlijm en strijkbout). En als laatste het lange fineerdeel er tegenaan gelijmd.
Hier een foto vlak voor het strijken van het onder-fineerdeel. Het bovendeel is al ingelijmd en ligt te drogen.
IMG_2544 - kopie.JPG
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op ma 01 aug 2016, 19:16, 2 keer totaal gewijzigd.

sander1238

Berichtdoor sander1238 » za 30 jul 2016, 21:27

Gaat helemaal goed komen :D

Krijg je wel een voldoende warmte overdracht ivm de dikte van je fineer?

beijert

Berichtdoor beijert » zo 31 jul 2016, 11:11

Een rondje frezen ter grootte van het gat en in de juiste dikte kan toch ook? Dan heb je direct een gecentreerd gat. Dat plaatje kan je er semi vast inlijmen.
Mark

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » zo 31 jul 2016, 11:56

Frezen van het woofergat in het fineer met een stevige lat er onder geklemd ging wel goed. Uitdaging daarbij is het stabiel houden
van die lat. Gewicht van freesmachine wil de boel laten kantelen. Andere woofer doe ik met restant mdf-plaat er onder in plaats van een lat, dat zal stabieler liggen.

De aansluiting van de 2 fineerdelen is zo aardig gelukt. Fineerdeel met woofergat eerst bij kastknik passend geschuurd en daarna gelijmd. Bovenste fineerdeel was al mooi recht gezaagd, dus kon ik er meteen tegenaan leggen en vaststrijken. Ik ben wel blij met het resultaat. \:D/
IMG_2546 - kopie.JPG

Warmteoverdracht van strijkbout door fineerplaat heen is vrij goed.

Mij bevalt de strijkmethode wel. Een paar tips:
- lijm vooral lekker dun insmeren:
- standaard houtlijm gebruiken. Sneldrogende lijm droogt te snel als je grote vlakken moet doen. Lijm aanbrengen, verdelen met lijmkam en uitrollen met verfroller duurt dan te lang.
- lijm goed laten drogen; ik nam daar ca. 3 kwartier voor. Lijm mag niet meer kleven en wordt dan bij voldoende dunne laag) helemaal transparant.
- fineer voor het insmeren met lijm aan de fineerzijde met plantenspuit iets vochtig maken (gedestilleerd water) voorkomt te sterk holtrekken van fineer.
- fineerplaat vanuit het midden beginnen te strijken. Dan krijg je de holte van het fineer er makkelijk uit. Eventueel aan de randen weer iets water op het fineer spuiten als het fineer de neiging heeft weer iets omhoog/los te komen. Dit haalt de krimpspanning er af.
- strijkijzer op standje "wol"
- bakpapier tussen strijkbout en fineer laat de boel lekker glijden.

En met dank aan forumplid DRE, met zijn illustratieve website , een de fineerhandleiding van de Arnhemse Fijnhouthandel (waar ik mijn fineerplaat vandaan heb).

Maar.... je moet geen aftekenfouten maken .... #-o ....
IMG_2545 - kopie.JPG

Dan moet er dus een pleister geplakt worden.... :roll:
IMG_2547 - kopie.JPG
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op ma 01 aug 2016, 19:19, 7 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 31 jul 2016, 12:11

Eigenaardig, bij mij is 20 minuten drogen voldoende, is wel afhankelijk van de omgevingstemperatuur.
Als het warmer is dan een graad of 25 is een kwartier genoeg.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » zo 31 jul 2016, 12:46

Zal door de dikte van de lijmlaag komen. Wacht jij ook met strijken totdat de lijm helemaal transparant is geworden?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 31 jul 2016, 13:52

Nee, transparant word het pas als het uitgehard is.
Ter referentie, ik gebruik de houtlijm van de Action.
Ik zet een vrij dikke laag op die de hele tijd wit blijft.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » zo 31 jul 2016, 17:24

Op het moment dat ik ga strijken kleeft de lijm totaal niet meer. Is wel zo fijn.
Is dat bij ook zo, Ray?
Ik gebruik trouwens Bison houtlijm (standaard). Die kost wel € 10,5 per 750 ml. en die Action-lijm kost slechts € 5,70 (3x 250 ml). Scheelt wel een slok op een borrel. Voor 1 kast heb ik niet voldoende aan 750 ml... Dus ga ik die Action-lijm maar eens proberen.

Na het strijken zit de boel meteen muurvast. Binnen een kwartier of zo kan je er aan zagen, schuren of snijden. :D

@ds23man: bij de hoeken blijft inderdaad de kopse kant van het fineerplaat zichtbaar. Maar die 1.6 mm dikte valt eigenlijk niet zo op. Kleur van onderlaag komt gelukkig aardig overheen met de fineerkleur (Bubinga).
IMG_2548.JPG

De facetten van mijn kasten vergen ook het nodige geduld. Ik merk wel dat ik het mijzelf met de vorm van deze kasten niet echt gemakkelijk heb gemaakt. [-o<
IMG_2551 - kopie.JPG
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op ma 01 aug 2016, 19:15, 2 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 31 jul 2016, 21:47

Is het niet te overwegen om dit buiten in de tuin op een tafel te doen ?
Lijkt me nou niet echt prettig werken, op je knieën terwijl je half wegzinkt in dat hoogpolige tapijt...

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 01 aug 2016, 8:48

Als de luidspreker op zijn zijkant moet liggen, is de onderkant niet vlak door de knik in de zijkant. In het tapijt ligt ie wel lekker stabiel. En als ik moet schuren dan leg ik hem op een mooi zacht grasmatje in de tuin.
En ja, een hobby is soms afzien. :? Ik ga ook vaak in de winter met rugzak en tentje wandelen en kamperen. Is ook niet zo supercomfortabel......

Terug naar “Houtbewerking, etc”