Fineer buigen?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 355
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Fineer buigen?

Berichtdoor Kalimba » ma 03 okt 2016, 11:51

Dag allemaal,

Een x aantal jaren geleden een bouwverslag gepost van mijn Vertigo's. Ik heb ze tot op heden niet afgewerkt omdat ik niet zonder ze kon en twijfelde over de afwerking. Onlangs toch maar de knoop doorgehakt en heb gekozen voor grijs kwartiers fineline fineer van 0,6 mm zonder papierlaag. Begonnen met de achterkant (strijkboutmethode) en die zit er goed op.

De bovenkant + schuine randen naar beneden wil ik uit één stuk doen evenals de voorkant + schuine randen opzij.
Hoe kan ik dit doen zonder dat het breekt?

In een gesneden plaat fineer zit een barst/scheur. Kan ik dit gewoon fineren of wordt dat lelijk door krimp o.i.d.?

2.jpg


1.jpg


Groet,

Maarten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
holco
Berichten: 691
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Fineer buigen?

Berichtdoor holco » ma 03 okt 2016, 13:26

Nat met eventueel warmte is fineer wel wat vervormbaar maar om een scherpe knik heen gaat je niet lukken, maar wat let je om een proefje te doen.

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 21378
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fineer buigen?

Berichtdoor ray5150 » ma 03 okt 2016, 14:05

Hangt ook een beetje van de houtsoort af, de ene is wat buigzamer dan de andere...

Gebruikersavatar
holco
Berichten: 691
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Fineer buigen?

Berichtdoor holco » ma 03 okt 2016, 14:09

Lijkt zo te zien om noten te gaan, en laat dat nu juist niet .............

Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 355
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Fineer buigen?

Berichtdoor Kalimba » ma 03 okt 2016, 14:54

Dank voor de hulp zover :)

Ik wil het gaan proberen zonder lijm eerst. Ik heb genoeg fineer over.
Is het een idee om het met een vochtige theedoek te gaan strijken of gaat het dan bollen?

Gebruikersavatar
holco
Berichten: 691
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Fineer buigen?

Berichtdoor holco » ma 03 okt 2016, 15:03

Gewoon eerst vochtig maken met bv een plantenspuit en dan met een strijkijzer op zo'n 80 graden langzaam om de knik heen strijken.

Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 355
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Fineer buigen?

Berichtdoor Kalimba » ma 03 okt 2016, 21:20

Dank, ik ga het proberen.

Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 355
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Fineer buigen?

Berichtdoor Kalimba » di 04 okt 2016, 19:05

Het buigen is gelukt en ging zelfs erg makkelijk. Een lichtvochtige theedoek en de strijkbout werkte prima om dit te doen.
14520497_10205456631935129_4349468398996771294_n.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 22919
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Fineer buigen?

Berichtdoor Henkjan » di 04 okt 2016, 21:47

mooi geworden zeg

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 21378
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fineer buigen?

Berichtdoor ray5150 » wo 05 okt 2016, 18:19

Inderdaad, ziet er keurig uit. =D> =D>

Gebruikersavatar
holco
Berichten: 691
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Fineer buigen?

Berichtdoor holco » wo 05 okt 2016, 19:00

Niks mis mee :goedzo:

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8248
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel

Re: Fineer buigen?

Berichtdoor Wowly » wo 05 okt 2016, 22:33

Supermooi geworden!!

Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 355
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Fineer buigen?

Berichtdoor Kalimba » di 11 okt 2016, 10:44

Bedankt! Ik zal wat foto's van het resultaat in de showcase zetten.

Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 656
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Fineer buigen?

Berichtdoor Thomox » di 11 okt 2016, 15:39

Poe, dat is strak geworden !


Terug naar “Houtbewerking, etc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten