Computergestuurd zagen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

herbieferbie
Ook commercieel actief

Computergestuurd zagen

Berichtdoor herbieferbie » za 18 mar 2017, 11:04

materiaal op maat laten zagen bij de gamma etc is mijn inziens nuttelloos, ze kijken niet op een milimetertje soms, zelf zagen is best ok maar een miniskuul foutje is toch snel gemaakt. maar ik begreep onlangs van iemand dat er wel zaken zijn die cnc gestuurd zagen, en dan is de marge zo goed als nul.
Maten opgeven, dikte en soort materiaal en dan gewoon foutloos werk, dat spreekt me wel aan.

Iemand ervaring mee, beetje in de buurt van dordrecht

Arno

Re: Computergestuurd zagen

Berichtdoor Arno » za 18 mar 2017, 17:46

Ik heb de nodige ervaring met computergestuurd zagen en ik kan je zeggen dat 'computergestuurd' niet de garantie is voor zuiver zaagwerk. Wat de meesten niet weten is hoeveel spanning er in plaatmateriaal kan zitten. Ook in mdf! Als je een plaat gaat opdelen komt die spanning vrij, en kan de plaat in alle richtingen gaan trekken. Het beste is dus om de plaat op te delen in onderdelen met wat overmaat, en ze daarna nog eens na te zagen.

Er zijn natuurlijk bedrijven met computergestuurde opdeelzagen, maar de vraag is of ze zitten te wachten op mensen die voor de hobby wat zaagwerk gedaan willen hebben (ik weet het antwoord op die vraag ;) ). Je komt snel bij interieurbouwbedrijven terecht waar ze 80,- ex. per uur vragen voor machinale werkzaamheden.

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » ma 20 mar 2017, 19:07

Goed punt over spanning in plaatmateriaal inderdaad. Met name bij relatief dun multiplex materiaal zie ik dat wel eens gebeuren. Een laag aan de ene zijde is dan kennelijk wat harder gekrompen dan de overeenkomstige laag aan de andere kant.

Misschien wordt het nog wel eens mogelijk om het computergestuurd bewerken voor schappelijke kosten thuis te doen:
http://www.makerslide.co.za/
Leuke links naar youtube filmpjes, lijkt op het eerste gezicht verrassend goed te werken. Ik ben benieuwd wat er aan ervaringen naar boven gaat komen.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 27 mar 2017, 23:27

Ja je kunt natuurijk erg nauwkeurig zagen maar hout heeft een eigenschap waar je nooit van af komt.
Hout blijft werken.
Wil je nauwkeurig werken kun je beter metaal gebruiken.
Zet ook uit en krimp ook maar dan voorspelbaar.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 27 mar 2017, 23:49

Het ligt er natuurlijk ook aan welke tolerantie je aanhoud.
Een millimeter, een halve, of een tiende millimeter ?
Dat scheelt nogal een slok op een borrel...

Terug naar “Houtbewerking, etc”