stalen (open) baffle; nadelen?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Dynky

stalen (open) baffle; nadelen?

Berichtdoor Dynky » do 04 mei 2017, 19:26

Ik speel met het idee om een open baffle (enkel het gedeelte waarin de FR zit) in staal te maken, laten maken om precies te zijn, want het gaat om lasersnijden, plooien + lassen, allemaal zaken die ik zelf niet kan.

Nu vraag ik me echter af of er technische dan wel akoestische argumenten zijn tegen zo'n stalen baffle, tov bvb een modelletje in MDF zoals ik dat nu gebruik.

Om een ide te geven waarover het ongeveer gaat, de witte baffle op de foto bevat nu mijn MarkAudio FR driver (op de foto's zit er nog een voorganger in), maar daarvoor is nu dus wat anders onderweg en moet er straks een andere baffle worden bedacht en gefabriceerd. (maatvoering vd unit is niet gelijk, dus simpel "swappen" kan niet).

fwiw: qua model zal hij wel gelijk worden aan de huidige witte, dus ook zo'n "wing".
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Dynky op do 04 mei 2017, 19:50, 2 keer totaal gewijzigd.

pappaleo

Re: stalen (open) baffle; nadelen?

Berichtdoor pappaleo » do 04 mei 2017, 19:29

Ik zeg: klèèèèèèèènngg!

Zie ook

Dynky

Berichtdoor Dynky » do 04 mei 2017, 19:49

resonantie vd stalen plaatconstructie bedoel je? :?:

ik dacht 8mm dikte te gebruiken, dus eer dat gaat resoneren...maar als iemand het kan berekenen en me toont dat het idd een probleem gaat geven, dan wijzig ik m'n plannen natuurlijk, daarom stelde ik de vraag immers :wink:

meiborg

Berichtdoor meiborg » do 04 mei 2017, 20:28

MDF is juist zo geschikt omdat het een hoge interne demping heeft. Ook dik staal geleid goed trillingen. Zwaar & dik helpt wel met het naar beneden brengen vd frequentie. Als het om de look gaat, dun laagje metaal, bv lood of bitumen erachter en een houten of om het even frame? Een sandwich helpt vaak goed met goed dood maken van de constructie.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

Dynky

Berichtdoor Dynky » do 04 mei 2017, 20:47

wat ik me af vraag; gelden die resonantie-issues niet vooral bij een "normale" cq gesloten kast?

momenteel voel ik nl. ook op extreem hoog volume echt geen enkele trilling in de MDF baffle, dus ik vraag me af of de geschetste problemen evenzeer bij zo'n losstaande baffle gaan optreden...ook als die uit 8mm staal wordt opgetrokken.
dat hij theoretisch kan/gaat trillen wil ik nog inkomen, maar of je dat ook echt gaat merken/horen... :?:

btw; de hoofdreden dat ik voor metaal zou willen kiezen is dat de gekozen driver een zeer mooie korfconstructie heeft in geanodiseerd aluminium, bestaande uit aan elkaar gemonteerde onderdelen dmv bouten.
net omdat ik die look zoveel mogelijk tot z'n recht wil laten komen, wou ik ook de baffle waar hij straks in komt in metaal optrekken.
Laatst gewijzigd door Dynky op do 04 mei 2017, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 04 mei 2017, 21:03

CLD is je ding. Is voor zover ik weet slecht te koop maar heel goed zelf te maken met de massaplaten van bijvoorbeeld de akoestiekwinkel.
Mark Bakker

meiborg

Berichtdoor meiborg » do 04 mei 2017, 21:18

Dat zeg ik, sandwich
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

Dynky

Berichtdoor Dynky » do 04 mei 2017, 22:05

ik vond de post van Tom Magchielse wel interessant in dit topic.

als ik z'n uiteenzetting correct interpreteer is de resonantiefrequentie van een stalen constructie met een gelijke massa dan deze in MDF al 6 keer hoger.
maar ik maak m'n baffle +- even groot als de huidige in MDF, echter met staal van 8mm dik (tov MDF van 12 en 18mm, al naargelang de plek vd constructie), dus die gaat straks toch een veelvoud (zeker x20) wegen van wat dit MDF baffletje nu slechts weegt...en daarmee stijgt de resonantiefrequentie nog eens factor x, toch?

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 04 mei 2017, 22:09

Ik kan mij voorstellen dat als er eerst een laag van deze anti trillingsmat geplakt wordt en er vervolgens een plaatje MDF dat alles aardig onder controle is.
Mat.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 04 mei 2017, 22:31

Volgensmij is dat hier door 2 man al geroepen...
DAS VIECH BEYMA 8AG/N IN EXPO HOORN
Troels Gravesen; ‘I know that those who ask never build the speaker anyway, because it wasn't exactly what they had in mind’

Dynky

Berichtdoor Dynky » do 04 mei 2017, 22:44

Shadow schreef:Volgensmij is dat hier door 2 man al geroepen...

er wordt idd aardig wat geroepen, maar weinig tot niet geantwoord op gestelde vragen :?

dat een stalen plaat sneller resoneert dan een MDF tegenhanger snap ik, maar iedereen lijkt voorbij te gaan aan de massa die véle malen hoger is van de staalconstrcutie zoals ik die voor ogen heb, wat ook aardig z'n (zware) duit in het zakje doet vwb die resonantiefrequentie.

daarenboven lijkt me een kast heel anders te gaan reageren dan een baffle zoals ik die ga bouwen, maar ook daar wordt inhoudelijk niet op in gegaan.
mogelijk omdat (ook) niemand het weet, maar dan bklijven herhalen wat vanaf post 2 al min of meer is gezegd helpt me niet echt vooruit.

nu nog iemand die me komt vertellen dat ik het dan maar moet gaan bouwen en zo zelf ontdekken dat dit niet werkt en dan zijn we rond :roll:

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 04 mei 2017, 22:49

Nou de valkuil zit hem niet in de massa maar in de stijfheid en mate van zelfdemping, dat staal is zwaarder, stijver, maar blijft ook langer natrillen, dus wat je hier geadviseerd wordt, is je buitenlaag van dunner staal te maken, verlijmd met bitumen en mdf oid.
Dat het niet is wat jij wilt horen kan ik niks aan doen.
Troels Gravesen; ‘I know that those who ask never build the speaker anyway, because it wasn't exactly what they had in mind’

Dynky

Berichtdoor Dynky » do 04 mei 2017, 23:10

het gaat er niet om dat ik "iets niet wil horen", maar volgens mij gaat dat relatief kleine wingetje in 8mm staal niet trillen door die 8" FR die erin komt...en dus ook niet natrillen.

ik ben absoluut niet thuis in de exacte theorie erachter, maar dat zegt me mijn boerenverstand/buikgevoel.

dat een aangestoten en eenmaal trillende stalen plaat bepaalde negatieve invloeden zal hebben op de weergave daar ben ik niet blind voor, maar da's nu imo net de clou, want iedereen lijkt bij voorbaat uitgemaakt te hebben dat het als een malle gaat trillen, maar net daarvan ben ik dus lang niet zo zeker.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 04 mei 2017, 23:32

Argumenten genoeg, maar je redeneert ze allemaal weg, dus ik zeg: doen :goedzo:

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 04 mei 2017, 23:33

Tja, ik zou het eerst zonder doen, en dan bij het constateren van een onhebbelijk gedrag, maatregelen nemen.

Eerst zelf doen, en als het niet goed gaat kun je het altijd vragen. :sure:
Twijfelkonten kan altijd nog.

Tenslotte met een OB kun je er altijd bij. :lol:
Hans

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » vr 05 mei 2017, 2:59

Dynky schreef:het gaat er niet om dat ik "iets niet wil horen", maar volgens mij gaat dat relatief kleine wingetje in 8mm staal niet trillen door die 8" FR die erin komt...en dus ook niet natrillen.

ik ben absoluut niet thuis in de exacte theorie erachter, maar dat zegt me mijn boerenverstand/buikgevoel.

Idem.

Zal best kunnen maar als het kwartje niet valt dan houd je een gevoels kwestie over.
Een animatie filmpje zal het kwartje wel doen vallen maar die is er niet.

Ik ga nu niet zeggen omdat ik het niet snap doe het maar wel, men geeft niet voor niets aan dat het beter is van niet.
Maarja dat aannemen zonder te snappen is makkelijker gezegd dan gedaan.

Dan denk ik hoe zit dat nu met auto deuren, dun plaatmateriaal, groot oppervlak, bitumen erop en de klop test is voor iedereen hoorbaar voor en na.
Maar ook al voor de kloptest is er niet iets waarvan ik zeg duidelijk te horen dat dit een metalen klankkast is.

Maar wat men aangeeft een sandwich is dat niet mogelijk?
FOCAL

Dynky

Berichtdoor Dynky » vr 05 mei 2017, 7:42

er worden aardig wat voorbeelden gegeven van zaken die trillen, maar dat zijn stuk voor stuk kasten/constructies die bestaan uit vrij dun (max 3mm) plaatmateriaal en veelal ook uit grote(re) oppervlaktes dan wat ik ga maken.

mijn plaatje is amper 30cm lang op z'n grootste "vrije" lengte (vrij = waar het dus niet wordt ondersteund cq wordt vastgeklemd door een andere wand, dus eigenlijk enkel de "wing" die naar achter & boven steekt zonder daar verder vastgeklemd te worden)
...en het is 8mm dik staal. vooral dat laatste bezorgt me dit buikgevoel.
ik heb ook ervaring in bvb auto-hifi en weet op dat vlak perfect wat een dreunende deur voor invloed heeft op je geluid en hoe je dat kan stoppen met goede demping, maar dan spreek je toch van een heel andere (semi gesloten kast uit dunne staalplaat) constructie dan datgene wat ik hier laat zien, of doet dat verschil er volgens jullie helemaal niet toe :?: :!:

ik beweer as such ook niet dat wat hier gezegd wordt incorrect is, maar het lijkt me voor wat ik ga bouwen ietwat naast de kwestie, ttz die problemen zijn er uiteraard allemaal wel, maar ik geloof niet dat het bij deze 8mm dikte van staalplaat en deze kleine oppervlakte gaat spelen.

een sandwichconstructie is op papier wel "mogelijk", maar gaat er natuurlijk heel anders uitzien dan een uit één solide plaat opgetrokken wing, dat mag duidelijk zijn...nog los van de extra complexiteit die zo'n laag op laag constructie met zich meebrengt.

Walt

Berichtdoor Walt » vr 05 mei 2017, 10:28

Zou je ook niet eens overwegen om 1 baffle te maken voor zowel de FR als de laagunits? Als je dit van staal doet krijg je een mooi slank en luchtig ontwerp. Een vlakke baffle gaat trouwens nauwelijks minder laag dan de open laagkast waar je nu mee speelt.

Dynky

Berichtdoor Dynky » vr 05 mei 2017, 13:06

ik ben een beetje van het "form follows function" principe.
en aangezien het huidige W-frame perfect doet wat het moet doen (en er genoeg werk in is gaan zitten) en er hier geen WAF meespeelt gaat die niet veranderen.

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 05 mei 2017, 13:12

Dan zeggen we in Rotterdam, niet lullen maar poetsen.

Oftewel, gaan met die banaan. :yeah:
Hans

Thomox

Berichtdoor Thomox » vr 05 mei 2017, 15:12

+1

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 05 mei 2017, 15:53

Dynky schreef:er worden aardig wat voorbeelden gegeven van zaken die trillen, maar dat zijn stuk voor stuk kasten/constructies die bestaan uit vrij dun (max 3mm) plaatmateriaal en veelal ook uit grote(re) oppervlaktes dan wat ik ga maken.

Nou...meeste kasten worden uit minimaal 18mm gebouwd...

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 05 mei 2017, 16:00

3 mm metaal of hout?

En die 18 mm zal dan MDF zijn vermoed ik?
Hans

Dynky

Berichtdoor Dynky » vr 05 mei 2017, 16:10

ik verwees naar oa het voorbeeld van de autodeuren.
met die 3 mm bedoelde ik idd staal, daarvan kan ook ik me nl. perfect voorstellen dat het te licht zou zijn en relatief snel zal gaan resoneren.

concrete voorbeelden van stalen constructies die de 8mm dikte benaderen van wat ik dacht te gaan maken ken ik zelf niet en zie ik bij de reacties ook niet voorbijkomen, anders was het makkelijk en meteen duidelijk, want dan had iemand het al eens werkelijk geprobeerd en echt ondervonden dat eea wel of niet werkt.

maar als het allemaal zo overduidelijk is als hier wordt gezegd, dan moet dit toch aan te tonen zijn door één of andere formule oid?
en wat dan met de theorie die Tom (zie mijn linkje) aanhaalt, is dat dan van geen tel of in deze niet van toepassing? want ook daar zie ik nog niemand inhoudelijk op reageren.

ik ben iemand die zeker open staat voor constructieve input, maar dan wel graag met wat onderbouwing adhv ofwel concrete voorbeelden (en het is niet omdat iedereen het op "manier a" doet dat "manier b" wel niet zal werken, dat is imo geen argument wat steek houdt), ofwel op basis van behapbare theorie, maar ik volg geen advies omdat 10 man hetzelfde zegt :hide:

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 05 mei 2017, 16:18

Aluminium?
Is wel een metaal.
Dat is al wel gebruikt, in commerciële en hobbymatig opgebouwde kasten, maar dan ook weer in verschillende uitvoeringen. OB en gesloten.
Hans

Terug naar “Houtbewerking, etc”