stalen (open) baffle; nadelen?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Shadow

Re: stalen (open) baffle; nadelen?

Berichtdoor Shadow » vr 05 mei 2017, 16:47

Nou denk ik dat het met 8mm staal ook wel mee zal vallen, maar het is met een lichtere sandwich van materialen wel doodser te krijgen lijkt me, terwijl je het uiterlijk hetzelfde houd.

Dynky

Berichtdoor Dynky » vr 05 mei 2017, 17:06

het voorvlak vd baffle is dan misschien hetzelfde, maar de randen van zo'n sandwich toch niet?

bij een OB is dat net wat lastiger dan bij een kast denk ik, waar je die laatste idd relatief eenvoudig zou kunnen gaan "bekleden" met staalplaat als het louter om de looks te doen was...da's bij een model van OB zoals je die kan zien op de foto's (en die ik dus +- wil kopiëren in staal) imo minder evident.

Dynky

Berichtdoor Dynky » vr 05 mei 2017, 17:12

hannesie schreef:Aluminium?
Is wel een metaal.
Dat is al wel gebruikt, in commerciële en hobbymatig opgebouwde kasten, maar dan ook weer in verschillende uitvoeringen. OB en gesloten.

ik ken wel bepaalde kasten (zowel DIY als commercieel) die geheel of gedeeltelijk in aluminium zijn gebouwd, maar eerlijk gezegd ken ik geen enkele OB (met de nadruk op baffle) die gebruik maakt van een vol-aluminium of plaatsstalen baffle.

de naked dipole die hier te bewonderen was is imo eerder baffle-less, vandaar ook wslk de toevoeging "naked" :D
daar werd als ik me goed herinner vooral geëxtrudeerd alu profiel gebruikt, maar (zo goed als) nergens massieve platen, of bedoelde je andere OB bouwsels?

harryeng

Berichtdoor harryeng » za 13 mei 2017, 9:28

Hoi Dynky,

ik heb ook geen wetenschappelijke onderbouwingen, maar ik heb wel een OB van metaal gebouwd. Niet alleen een "naked" oplossing, maar ook met een echte baffle. Ik ben hier weer van af gestapt, niet omdat het niet werkte maar omdat het met mijn drivers uiteindelijk niet nodig was. Die extra grote speakers kon ik niet goed praten met 10Hz extensie aan de onderkant.

De hele discussie lijkt hier te gaan over de noodzaak van het "dood" zijn van de baffle, maar de vraag is in hoeverre dit nodig is. Ik heb zelf wat metingen gedaan met een trillingsmeter van Clio. Ik wil niet zeggen dat ik nou echt wist wat ik deed, maar de gemeten trillingen op een multiplex plaat, en een RVS plaat waren nagenoeg gelijk. De RVS trilde wel op een hoger spectrum, maar nog altijd met een verwaarloosbare uitslag.

Vergeet niet het verschil tussen een OB en een gesloten kast. Bij een OB wordt door de luchtdruk geen druk uitgeoefend op de baffle. En omdat de massa die verplaatst wordt door de drivers verwaarloosbaar is ten opzichte van de baffle, heeft dit ook geen invloed. Theoretisch dan. Op mijn grote baffle (4x15 inch woofers, hoogte 2.5m) kon ik wel de lage tonen meten op het frame. Niet alle drivers zijn tenslotte perfect! Anders waren er ook geen mechanische verliezen. Een ander punt is dat als je naar een OB kijkt, en je kijkt naar het oppervlakte waar GEEN driver zit, is dat dit ook wel relatief klein is ten opzichte van een gesloten kast.

Mijn advies: gewoon proberen, ik denk dat je aangenaam verrast wordt. Nog een laatste tip: de baffles die ik heb gebruikt waren 100cm bij 70cm groot. (Gevouwen). Deze waren gemaakt van 3mm RVS. In mijn systeem hoefde de baffles trouwens niet het gewicht van de drivers te ondersteunen. Maar waar ik geen rekening mee gehouden had, was het gewicht van metaal! Reken even van tevoren uit hoeveel het gaat wegen.....

Veel plezier, Harry
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » za 13 mei 2017, 9:35

Mijn smalle dipools hebben een stalen basis. dwz stalen hoekprofielen van ca 5mm. Geeft heel veel massa mee aan het geheel en werkt beter dan houten frame in mijn ontwerp. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=14280
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

Dynky

Berichtdoor Dynky » za 13 mei 2017, 9:41

bedankt heren, dat zijn "first hand" reacties waar ik wat aan heb :goedzo:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 13 mei 2017, 11:00

harryeng schreef:....... En omdat de massa die verplaatst wordt door de drivers verwaarloosbaar is ten opzichte van de baffle, heeft dit ook geen invloed. Theoretisch dan.
:think: ik herrinner me nog t verhaal van Asterduc en z'n wandelende OB woofers :relax:
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Dynky

Berichtdoor Dynky » za 13 mei 2017, 11:55

Henkjan schreef:
harryeng schreef:....... En omdat de massa die verplaatst wordt door de drivers verwaarloosbaar is ten opzichte van de baffle, heeft dit ook geen invloed. Theoretisch dan.
:think: ik herrinner me nog t verhaal van Asterduc en z'n wandelende OB woofers :relax:

waren die van metaal?

Met MDF baffles heb ik bij m'n eerste experimenten ook zulke problemen gehad, dus dat zou best kunnen
blijft natuurlijk het feit dat ik hier geen hele OB in staal wil gaan bouwen, maar enkel de bovenste OB-"wing" waarin de fullrange driver komt te zitten, welke pas inkomt rond 200Hz.
desondanks wordt die kleine baffle toch al (relatief gezien tov MDF) serieus zwaar met een plaatdikte van 8mm.

ik ga proberen deze week eens wat concreets uit te tekenen en daarmee een eerste prijsraming opvragen...dan zien we wel weer verder. :)

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 13 mei 2017, 12:39

Dat had je dus ook meteen kunnen doen zonder eerst de vraag te stellen. Het antwoord stond voor jou toch al vast.

Dynky

Berichtdoor Dynky » za 13 mei 2017, 13:24

:?

ik vroeg niet of ik het mocht bouwen zoals ik het in m'n hoofd heb, wel vroeg ik om technische argumenten...liefst met enige echte onderbouwing.

vooral die laatste zijn vooralsnog vrij beperkt gebleven, jammer maar 't is niet anders.

dat je daarom nu vindt dat ik de vraag dan maar niet had moeten/mogen stellen is jouw mening, maar ik dacht dan een forum als dit juist voor het vergaren van (oa) dergelijke informatie bedoeld was... :-#

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 13 mei 2017, 13:38

Ik zeg niet dat je die vraag niet mocht stellen en ik zeg ook niet dat je het niet op die manier mag bouwen. Als je goed leest vind je dat nergens terug.

Alleen zeg ik dat je mening al vast stond en dat iedereen die een antwoord gaf dat daarvan afweek werd afgeserveerd.

Dynky

Berichtdoor Dynky » za 13 mei 2017, 13:45

dat goed lezen is schijnbaar iets waar het wel vaker aan ontbreekt...en ik vind wel meer dingen nergens terug, zo bvb ook concrete antwoorden op de vraag uit m'n OP

wel veel antwoorden op vragen die ik nooit heb gesteld, misschien werden ze daarom wel afgeserveerd :wink:

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 13 mei 2017, 14:00

Gewoon lekker bouwen en niet teveel mauwen :beer:

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » za 13 mei 2017, 14:21

Wees een pionier, stap in het onbekende, neem een risico, steek je nek uit, spring in het diepe, durf een uitdaging aan te gaan, waag je hals, doe een Nike, verras jezelf, ga ervoor!
Gewoon doen. Als het niks is weet je dat in elk geval uit ervaring, als het geweldig is ben je voor altijd de eerste met dit idee.
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

Dynky

Berichtdoor Dynky » za 13 mei 2017, 14:26

anonamemouse schreef: ...als het geweldig is ben je voor altijd de eerste met dit idee.

bwoa...misschien de eerste die er ook wat over schrijft op een audioforum, maar 'k kan me echt niet voorstellen dat dit al niet eens eerder is gedaan :)

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 13 mei 2017, 14:33

Shadow schreef:Gewoon lekker bouwen en niet teveel mauwen :beer:

Wat ik dus al zei:

pappaleo schreef:dus ik zeg: doen :goedzo:

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 13 mei 2017, 14:57

hannesie schreef:Dan zeggen we in Rotterdam, niet lullen maar poetsen.

Oftewel, gaan met die banaan. :yeah:

Dus nu maar eens ervaring op gaan doen i.p.v. er misschien een foutje mee maken.
Hans

meiborg

Berichtdoor meiborg » za 13 mei 2017, 16:05

Beetje geneuzel dit, de Op kiest voor de technisch minste variant en serveert idd onderbouwing die niet met zijn plan strookt af als "niet onderbouwd". Ik weet niet waarom het opeens antwoorden zijn op vragen die je niet gesteld hebt, dacht dat het toch een direct antwoord op je vraag was maar goed.

Daarintegen, als jij het zo wil bouwen gewoon doen natuurlijk, en of je het verschil gaat horen, I dunno.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

beijert

Berichtdoor beijert » za 13 mei 2017, 17:09

Dynky schreef:dat goed lezen is schijnbaar iets waar het wel vaker aan ontbreekt...en ik vind wel meer dingen nergens terug, zo bvb ook concrete antwoorden op de vraag uit m'n OP

wel veel antwoorden op vragen die ik nooit heb gesteld, misschien werden ze daarom wel afgeserveerd :wink:

Vooral bij TS, of je snapt gewoon weinig, in dat geval kan je er niets aan doen..

Het is een forum, we zijn allemaal geinteresseerd en willen meepraten dan wel lezen. Voor antwoorden die je precies vertellen (of voorkauwen) wat je moet doen, hoe je het uitvoert en met welke materialen moet je in een bouwverslag kijken indien aanwezig.
Mark

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » zo 14 mei 2017, 11:23

Dynky schreef:wel veel antwoorden op vragen die ik nooit heb gesteld, misschien werden ze daarom wel afgeserveerd :wink:

Nou ja, zeg! Zeg ik met een glimlach. Je stelt een open vraag en er komt een relevante discussie op gang. Dat is het goud van een actief forum. Stel dan een ja/nee vraag, dan is het antwoord gewoon altijd voorspelbaar en comfortabel nee. ;-)

Mijn ervaring met open baffle en fullrange is dat een substantiële baffle toch best wel trilt. Klankkarakter van het gebruikte materiaal hoor je ook duidelijk terug in het eindresultaat. Vorm en verhoudingen van baffle zijn erg belangrijk, reflecties (als je toch met zijwandjes of vleugels werkt) enz.

Hoeveel je merkt van het een en het ander is in de praktijk elke keer anders, dus inderdaad bouwen wat je interessant lijkt en oplossen wat er niet aan bevalt. Lukt bijna altijd. Het is duidelijk dat je interesse uit gaat naar 8mm staal, doen dus. (Ben er ook benieuwd naar!)
We want to be happy, bold and free

richard

Berichtdoor richard » zo 14 mei 2017, 19:00

Waarschijnlijk valt het resoneren wel mee, de massa is hoog en moet eerst aangeslagen worden. Maar als de boel eenmaal resoneert (het is toch een model met vrije randen) zal dit lastig te dempen zijn, juist door de grote resonerende massa. Staal zelf heeft nauwelijks interne demping (met je oor op de spoorstaaf hoor je de trein al op kilometers afstand).
De massa van het dempende materiaal moet substantieel zijn ten opzichte van het resonerende paneel. Bij een autodeur is dat makkelijk, het dunne blik is lichter dan de dempende bitumen die er wordt opgeplakt.
Of maak hem van lood; lekker zwaar en prima demping.
Genoeg is beter.

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » zo 14 mei 2017, 20:26

Of twee lagen staal met iets er tussen? Rubber, loodbitumen, zachte kit?
We want to be happy, bold and free

dre

Berichtdoor dre » zo 14 mei 2017, 20:35

Staal met een paar stukjes hout op de juiste plaats lijkt me ruim voldoende eigenlijk.
потому что он может!

richard

Berichtdoor richard » ma 15 mei 2017, 20:47

Ivo Tichelaar schreef:Of twee lagen staal met iets er tussen? Rubber, loodbitumen, zachte kit?

Zo iets dus:
markbakk schreef:CLD is je ding. Is voor zover ik weet slecht te koop maar heel goed zelf te maken met de massaplaten van bijvoorbeeld de akoestiekwinkel.
Genoeg is beter.

meiborg

Berichtdoor meiborg » di 16 mei 2017, 8:58

De massa doet ook totaal niet terzake. Staal geleidt enorm goed trillingen en heeft een lage interne demping, hoe zwaar je de constructie ook maakt hij zal een eigen frequentie hebben. Zodra die frequentie voorbij komt in de afgespeelde muziek gaat de baffle dus meedoen.

Ik ben gewoon verbaasd dat de OP allerlei eigenbedachte ideeën erbij haalt waarom dit niet uit zou maken zonder zich gewoon te informeren op voorhand door hier wat theorie over tot zich te nemen. Tevens staat het forum vol creaties waarbij hier veel aandacht aan is besteed en telkens was de conclusie dat dit uiteindelijk de geluidskwaliteit ten goede kwam.

Ik vind de reactie van de OP dan ook niet correct, enfin ga lekker bouwen en geniet ervan, het is tenslotte hobby en je moet er vooral aardigheid in hebben. Ik ga zelf ook niet altijd voor het onderste uit de kan.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

Terug naar “Houtbewerking, etc”