stalen (open) baffle; nadelen?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

MichaelB

Re: stalen (open) baffle; nadelen?

Berichtdoor MichaelB » di 16 mei 2017, 13:46

Mijn jaren geleden gebouwde "proof of concepts" http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/download/file.php?id=25745&mode=view zijn van 5mm aluminium buis gemaakt met 2" drivers vanaf 300Hz.
Zelfs dat gaf een hoor- en meetbare galm. Dit heb ik intern gedempt met bitumen en schapenwol (het deel onder de speakers is geheel gevuld met zilverzand en is wel volledig dood).
Het was geen interne galm, maar echt de buis zelf die voor resonantie zorgde.

Ik kan me voorstellen dat een plaat van 8mm staal die niet gedempt is best wat resonantie gaat geven.

EDIT: of die resonantie vervelend zal zijn is een 2e, maar met een ander meer dempend materiaal is het zeker minder.
"Macs aren't for everyone, but for those who can afford the best, it's silly to settle for less."

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » di 16 mei 2017, 14:50

Ik verwacht ook wel dat als je het met je knokkels aanslaat het als een klok zal naklinken. Hard of zacht weet ik niet, maar het zal wel kleuren.

Voor grote midrange hoorns zijn een aantal strategieën boven komen drijven. Als je daarvoor metaal wil gebruiken, wordt gezegd zo dun mogelijk dat het nog stijf is en dan dempen-dempen-dempen. Zie de teer-gevulde multicelhoorns van Altec bijvoorbeeld. Ik heb zelf houten hoorns van dun gebogen triplex gebouwd, de achterzijde dan met een dikke laag pur gedempt. Die combi was al erg goed.

Een kerkklok is ook van erg dik metaal en desondanks resoneert dat lustig. Dat sla je natuurlijk aan met een enorme hamer en stevige impuls, maar is dan ook enorm had. Je schaalt het neer, een kleiner stuk staal, een kleinere massa die minder hard aanslaat, maar je luistert ook minder luid in een kleinere ruimte. Ik denk niet dat relatief dik staal je beschermt tegen een klankmatige kleuring. Denkend aan de ervaringen met hoorns, zou je wellicht dan eerder aan dunner staal moeten denken en betere demping. Of, ook interessant, een houten baffle en die bekleding met een dun laagje staal. Voor de optiek als het ware.

Dan nog, gewoon aan beginnen en laat weten of het hoorbaar kleurt op juist niet. Wie weet wie er wat leert.
We want to be happy, bold and free

ASM

Berichtdoor ASM » wo 24 mei 2017, 13:01

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum, weinig speaker kennis, wel veel te maken met dempingsmaterialen in mijn werk.... en laat er nu net een hele mooie ontwikkeling zijn op het gebied van metalen ontdreuning in de scheepsbouw...;-)
Uit de testen blijkt dat de demping extreem hoog kan worden met dit materiaal, een vergelijk: hout ~0.01-0.02, staal blanco 0.001, speciaal staal gedempt 0.1-0.15 ! Maximale demping is 1 (theoretisch), rubber op zichzelf komt hier dicht in de buurt.

Aangaande de aluminium buis, je kunt verspuitbare demping krijgen, gedempte alu plaat en mogelijke resonantis die je bij buizen hebt zijn misschien gerelateerd aan de diameter en dikte buiswand:

The transmission loss (TL) behavior of thin‐walled cylinders can be related to two principal resonances at f1≃(5400/d) cps and f2≃1.65 × 103(t/d2) cpsf2≃1.65 × 103(t/d2) cps; d = diam, ft; t = wall thickness, in. At f1 the walls stretch in a radial, axially symmetric mode of vibration. At f2 the walls bend in a mode of vibration that is symmetrical about a diameter.

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 24 mei 2017, 20:17

Green glue?
Mark Bakker

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 24 mei 2017, 20:50

markbakk schreef:Green glue?

Daar hebben ze het op Gearslutz vaak over, dat spul word veel gebruikt bij de isolatie van akoestische ruimte s in opname studio's.

ASM

Berichtdoor ASM » wo 24 mei 2017, 21:11

Nee, green glue is niet zo denderend, kitdemping sowiezo, je hebt nooit 100% volledige dekking en lijmlaag dus insluiting van lucht. Gebruiksgemak is hier het grootste verkoopsargument.

ASM

Berichtdoor ASM » wo 24 mei 2017, 21:12

Mocht iemand serieus interesse hebben in een gedempte stalen of alu plaat in welke dikte, mail me. Het is nog redelijk nieuw en wij vinden het zeer revolutionair.

meiborg

Berichtdoor meiborg » wo 24 mei 2017, 21:49

Ik kan op dit moment niet uit de voeten met bouwen maar zou hier p termijn graag mee experimenteren in een OB, gewoon uit nieuwsgierigheid en omdat ik nog twee fantastische drivers heb liggen.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

Arno

Berichtdoor Arno » do 25 mei 2017, 15:06

Dynky schreef:er wordt idd aardig wat geroepen, maar weinig tot niet geantwoord op gestelde vragen :?

Dat komt ook gewoon doordat de meesten het niet echt weten. Een hoop reacties zijn gevoelsmatig, simpelweg omdat niemand het echt al eens geprobeerd heeft.

Toen ik begon met de plannen voor m'n 'project egalisatiemortel' waren er ook vele bedenkingen van forumleden. Toch is gebleken dat het een uitermate geschikt materiaal was voor een luidsprekerbehuizing.

Ik zou het gewoon doen als je gevoel zegt dat het gaat werken. :goedzo:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 25 mei 2017, 16:16

Arno schreef:Dat komt ook gewoon doordat de meesten het niet echt weten. Een hoop reacties zijn gevoelsmatig, simpelweg omdat niemand het echt al eens geprobeerd heeft.

Ahum: viewtopic.php?p=1451253#p1451253

Wat ik er van zeggen kan, deze stalen platen hebben een sterke resonantie op ca.3 kHz met een hoge Q-factor. Zingen dus lang na. De verlijming met epoxy en het hout dempt die resonantie vrijwel niet. In dit geval gaat het om een sub die ver van die 3 kHz af blijft en het hierbij dus geen rol speelt.
Peter de Jong

Arno

Berichtdoor Arno » do 25 mei 2017, 18:38

Pjotr schreef:
Arno schreef:Dat komt ook gewoon doordat de meesten het niet echt weten. Een hoop reacties zijn gevoelsmatig, simpelweg omdat niemand het echt al eens geprobeerd heeft.

Ahum: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 3#p1451253

Ja heeee! Jij reageert nu pas he... :mrgreen:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 25 mei 2017, 19:29

:mrgreen: Het is trouwens wel maf om een zangerige resonantie te horen van rond de 3 kHz uit een houten kast als je er met een hard voorwerp stevig op tikt :D Ben wel benieuwd naar dat spul van ASM. Om een beetje effectief te zijn moet de massa van dat dempingsmateriaal toch vrij substantieel zijn t.o.v. het staal.
Peter de Jong

ASM

Berichtdoor ASM » za 27 mei 2017, 9:13

@Pjotr: De massa is alleen interessant indien je buiten demping ook geluidsreductie DOOR het materiaal wil behalen, dus bij een dichte omkasting, of als je alleen een enkele ontdreuning gebruikt (geen sandwich). Sandwich demping is superieur en altijd te prefereren boven enkel-laags ontdreuning. Bij demping in sandwich methode draait het allemaal om verschil in E-modulus. De te dempen constructie en de tegenplaat moeten ideaal gezien van eenzelfde materiaal zijn en de tussen (dempende) laag heel erg 'flexibel'. Een hele goede sandwich demping bij metaal heeft b.v maar een tussenlaag van 0.1 mm !

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 27 mei 2017, 9:57

Ja, daar heb je het al: "Tegenplaat". Bij veel paneeldemping zijn tegenplaat en demping gecombineerd. B.v. het aloude "Loodbitumen" wat men op kastwanden plakt. Doet weinig op 22 mm MDF. Maar het je hebt een punt, het is complexer dan het lijkt als je het goed wilt doen.
Peter de Jong

ASM

Berichtdoor ASM » zo 28 mei 2017, 20:56

Loodbitumen werkt idd niet op dikwandige panelen. Nogmaals de te dempen constructie en de tegenplaat moeten eigenlijk identiek zijn voor perfecte werking....maar niemand die 22mm MDF dempt met bitumen en nog eens 22mm..... voor stalen platen geldt bv de 4:1:1 verhouding als ideaal tussen massa, demping en uitvoerbaarheid, waarbij 4:1:4 het ultieme is.

ASM

Berichtdoor ASM » ma 29 mei 2017, 11:53

Er komt een nieuw constructiemateriaal op de markt welke gebruiktgaat worden in met name de jachtbouw. Wordt ook al succesvol gebruikt bij generator containers. Een zeer sterk dempemde staalplaat met een zeer dunne tussenlaag, feitelijk wordt 6 mm staal vervangen door 6.01 mm sandwichplaat

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 29 mei 2017, 13:29

Volgens mij is de topicstarter al lang aan het bouwen zonder verder zijn topic nog te volgen, misschien beledigd of teleurgesteld.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

Terug naar “Houtbewerking, etc”