Backloaded horn eyecatcher

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Taita

Backloaded horn eyecatcher

Berichtdoor Taita » vr 02 feb 2018, 0:44

Ik heb een paartje Tangband W8-1772 breedbanders https://www.rumoh.eu/nl/speakers/fullra ... nd-w8-1772 waar ik mee aan het stoeien ben. Passief kon ik geen vrienden worden met deze speakers, maar sinds ik ze actief filter hoor ik de potentie. Ze zitten nu ingebouwd in een spawn kast die ik ooit eens over genomen heb viewtopic.php?f=3&t=9837&hilit=spawn maar die heeft wat te weinig volume in is me te hoog. Deze speakers worden veel als backloaded horn ingezet. Ik overweeg om daar een mooie eyecatcher van te maken en heb wat plaatjes verzameld. Ik wil graag de vorm van de hoorn in het ontwerp tot uiting laten komen.
Afbeelding

Afbeelding

Het bovenste ontwerp spreekt me erg aan maar is lastig te maken en af te werken. Het onderste ontwerp vind ik ook mooi door de transparante zijkant. Ik kan hulp krijgen van een vriend die timmerman is. hij zag wel mogelijkheden om beide ontwerpen te realiseren, de bovenste door dunne lagen triplex te buigen en verlijmen, de onderste door met een lintzaag de vorm uit een massief plak hout te zagen.

Ik benieuwd naar jullie suggesties en sta ook open voor vergelijkbare ontwerpen. Verder vroeg ik me af hoe ik de lengte en vorm van de hoorn het beste kan berekenen.

SARK

Re: Backloaded horn eyecatcher

Berichtdoor SARK » vr 02 feb 2018, 7:35

Kijk hier eens rond: http://www.specimenproducts.com/amplifi ... -speakers/

Of deze als variant van het door jou geplaatste voorbeeld:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Fredvandam

Berichtdoor Fredvandam » vr 02 feb 2018, 10:55

Interessant! Ik ga dit topic volgen.

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » ma 05 feb 2018, 20:07

De Carfrae Little Big Horn is ook mooi, wat vriendelijker geproportioneerd. Moet wel een sub bij. Carfrae bestaat niet meer, maar Andrew Tilsley maakt ze met CNC. Creation Audio heet zn bedrijf nu geloof ik. Ik heb wel eens gelezen dat hij soms de CNC bestanden deelt of verkoopt. Er staat overigens van vroegâh her en der wel wat informatie op internet over maten en curves, wellicht met re-engineering redelijk te benaderen.
We want to be happy, bold and free

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » ma 05 feb 2018, 20:13

Afbeelding

Als dit plaatje in verhouding is, zou je het kunnen schalen en zo de maten er uit kunnen afleiden. Simuleren in hornresp of Ajhorn om te kijken of het werkt met jouw driver.

Ik heb hem ooit gehoord, spectaculair goed. Ik kan de klank van de hoorn niet apart omschrijven, het was gewoon goed, natuurlijk en dynamisch geluid van hoog tot laag. Dat is heel knap bij backloaded hoorns.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » wo 07 feb 2018, 17:08

Wellicht zou je het ontwerp een beetje aan kunnen passen om de baffle (en alles wat erop lijkt) rond de driver wat geleidelijker te laten verlopen, om diffractieproblemen te verminderen. Er is nu een tamelijk grote stap tussen driver en het vlak aan de voorkant van de spiraal.

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » wo 07 feb 2018, 17:16

Goed punt.

Led

Berichtdoor Led » ma 21 mei 2018, 17:35

Ik zou die 2e absoluut niet met een lintzaag doen, dat model schreeuwt om CNC.

Terug naar “Houtbewerking, etc”