Epoxy lamineren

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 3958
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B

Re: Epoxy lamineren

Berichtdoor asterduc » do 10 mei 2018, 12:46

Pjotr schreef:Het geeft alleen maar aan hoeveel kanten je er mee op kan en je dus niet zomaar even wat epoxy op een speakerkast smeert. Je kunt er hele mooie resultaten mee behalen zoals Ed ook weer laat zien en met polyester ook trouwens. Maar veel sneller nog ook goed de mist in kan gaan als je een paar dingen over het hoofd ziet.

Ik weet nog dat veel houten radio en televisiekasten van Erres en Philips in de jaren '60 voorzien werden van een transparante polyester laklaag. Dat wat een vrij complex proces. Allereerst was die laag erg dik, ca. 0,5mm. Na een hardingsproces werd de laag machinaal geslepen en daarna hoogglans gepolijst.


dat is inderdaad zo Peter.
Epoxy lijkt me meer aan te leunen aan klassieke verlakking.
Polyester daarentegen is een heel ander verhaal, net zoals je beschrijft deed ik het ook bij mijn bassen.
In een beginfase heb dit werk zelf uitgevoerd maar na verloop van tijd uitbesteed aan een dame in Duitsland die hierin gespecialiseerd was.
Omdat het Polyester heel dik is heb je speciale apparatuur nodig om het aan te brengen. Het schuren valt best mee en door de dikte van de laag kom je niet snel door de lak. Je schuurt tot alles 100% vlak is, dat geeft na het polieren een spiegelstrak effect dat je moeilijk met andere lakken kunt verkrijgen denk ik. Een TL lamp weerspiegeld dan als een perfect rechte lijn!
Het polieren daarentegen valt heel erg tegen. Je hebt grote polijstmolens en verschillende korrels van polierpasta nodig alsook veel geduld en een goed stofmasker tegen de rondvliegende linnen en polierpasta. Tevens maak je door het lange polierwerk kans je object te beschadigen door het bruusk raken van een scherpe rand. Niet zelden breekt de lak dan plaatselijk en komt er lucht onder de laag waardoor een matte plek ontstaat. Als dat gebeurde liet ik een druppel Cyanolijm op de bast vallen, dat liep dan onder lak waardoor het matte deel verdween en de barst werd gevuld.

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1477
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Epoxy lamineren

Berichtdoor Dan » do 10 mei 2018, 15:42

Mijn ervaring met epoxy is dat het blijft lopen en dat het moeilijk druipervrij te krijgen is. Beter is het om een product te gebruiken waarvoor het bedoeld is. Je zou gel kunnen gebruiken, dat is speciaal voor toplagen bedoeld en het is stroperiger bij het aanmaken en na uitharden harder dan epoxy. Bovendien is het UV bestendig, dat is epoxy hars niet (!) Je kan ook topcoat gebruiken of polyester lak zoals DD lak. Aflakken met een 2K lak van nonpaint lijkt me ook handiger. Eventueel met een 1200 schuurpapiertje en cleaner de spuitnevel verwijderen en polijsten voor een spekglad hoogglans resultaat. zie nonpaints.com
Nog een motivatie is dat verf en lakfabrikanten heel veel research doen naar verwerkbaarheid en duurzaamheid van hun product. Zelf experimenteren leidt meestal tot teleurstellingen.

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 18701
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Epoxy lamineren

Berichtdoor Pjotr » do 10 mei 2018, 15:55

Daarom kun je ook het beste om dat vlak voor vlak doen in horizontale positie. Dat maakt het ook tijdrovend. Druipers zijn niet erg, het oppervlak wordt sowieso niet mooi egaal glad. Na goed uitharden schuur je het pas vlak en werk je druipers perfect weg. Ander nadeel is is dat door de hoge oppervlaktespanning het erg lastig is om het goed dekkend op scherpe hoeken aan te brengen. Eigenlijk moet het al een beetje geleren en dan dik aanbrengen.
Peter de Jong


Terug naar “Houtbewerking, etc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten