Frees Vraag

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 9183
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo

Frees Vraag

Berichtdoor Barry2001 » zo 12 aug 2018, 13:01

Een vraag aan de ervaren bovenfrezers hier op het forum. Het is een stuk gereedschap waar ik zelf nog niet al te bedreven in ben, probeer me in te lezen, heb al eea aan proefstukjes gemaakt. Leuk om te doen.

Ik heb een houten rame, waar ik een rand aan de binnenkant in wil frezen. De rand moet 2mm diep worden. De dikte van het frame is 6mm, ik wil er 3mm in frezen zodat er ook 3mm overblijft. Misschien dat het opstaande randje erg dun wordt, zodat 2mm infrezen en 4mm rand overblijven een betere keus is.

2 mogelijkheden zie ik nu:
- frees instellen, proefstukje frezen zodat ik zeker weet dat de diepte 2mm is, en dan met de zijgeleider langs het frame frezen. Ook eerst een proefstukje zodat ik weet dat de zijgeider goed staat. Moeilijkheid is het eindpunt, als je te ver doorschiet ga je door de rand op het eind.
- kopieerring gebruiken. Lijkt me wat omslachtiger, omdat ik een mal moet maken waarlangs de kopieerring kan geleiden. Kans op succes lijkt me groter, omdat je niet door kunt schieten en niet buiten je werkgebied kunt komen. Ik heb een kopieerring met een centreerdoorn zodat ik die precies kan instellen. In de handleiding van m'n frees lees ik dat ik de diameter frees van de diameter kopieerring moet aftrekken, delen door 2 om de overstek te bepalen, klinkt logisch.

Heeft iemand advies, of is er nog een andere/betere manier?

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 22827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Frees Vraag

Berichtdoor Henkjan » zo 12 aug 2018, 13:11

Sjabloon is wat ik zou doen. Hoe groot is dat frame?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 9183
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo

Re: Frees Vraag

Berichtdoor Barry2001 » zo 12 aug 2018, 14:06

30 x 20cm.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3056
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Frees Vraag

Berichtdoor Arno » zo 12 aug 2018, 14:57

Sjabloon is idd pretty foolproof. Met de langsgeleider is tricky. Je kan idd doorschieten op het eind, hoewel je daar wel weer een of ander stopje zou kunnen verzinnen, maar omdat de geleider aan de andere kant loopt dan de sponning die je wilt frezen, kun je ook de verkeerde kant op uitschieten.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3056
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Frees Vraag

Berichtdoor Arno » zo 12 aug 2018, 15:12

Als je een beetje de gelegenheid hebt om te zagen, is dit een eenvoudige (zo eenvoudig, dat je het waarschijnlijk zelf al had bedacht :wink: ) manier om een sjabloon te maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 873
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente

Re: Frees Vraag

Berichtdoor rjmulder » zo 12 aug 2018, 15:14

Een geleiderail zou ook nog een optie zijn.

Dat raam zit al in elkaar neem ik aan? is dat eventueel niet makkelijk los te maken / uit elkaar te halen dan maakt het werk een stuk simpeler en dan weer in elkaar zetten.
Robert Jan

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 9183
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo

Re: Frees Vraag

Berichtdoor Barry2001 » zo 12 aug 2018, 21:37

@Arno: Toevallig heb ik net een zaagtafeltje gekocht. Klein tafeltje voor het fijne werk, waarschijnlijk ken je ze wel (picjes uit een ander topic):

FET.JPG


Proef.JPG


Wat ik eigenlijk wilde is een mal maken door dit uit te frezen met de zijgeleider. Ook dan kan ik doorschieten natuurlijk, jou voorstel is beter. Zoals je zegt de eenvoud zelf.. De latjes kan ik perfekt recht maken, met een blokhaak op 90 graden vastzetten. Maar hoe zet ik de mal vast op het raam?

Ik heb dit eerder gedaan met een mal, een plaatje alu verzinken in de achterkant van een versterker:

DSC00837.jpg


DSC00838.jpg


Dit was nog met een geleende bovenfrees, heb er inmiddels zelf 1. Hier was het simpel, ik kon de mal van binnen uit op het van buiten niet zichbare hout onder de alu plaat vastschroeven. Frees erlangs en klaar. Redelijk foolproof zoals je zegt, het enige dat nog kan gebeuren is dat de frees kantelt. Dus iets druk naar buten blijven uitoefenen, zal ook zo'n vaart niet lopen.

Zoals ik het nu met het raam in gedachten heb, is dit inklemmen in de workmate. Hierna de mal erop vastzetten met lijm klemmen (buiten bereik frees uiteraard), zodat gelijk de liggers van de workmate horizontaal komen te liggen, die staan altijd wat, eh, niet recht :D Is dit een manier, of weet je een betere methode? Ik wil in elk geval niet hoeven schroeven in het raam.

@RJ: ik moet het raam nog in elkaar zetten. Ik wil de hoeken 45 graden onder verstek zagen, het raam in elkaar lijmen, daarna frezen. Als ik voordat ik ga lijmen ga frezen, heb ik toch hetzelfde probleem, dat ik mogelijk doorschiet? Of begrijp ik niet wat je bedoelt? Ik heb een geleiderail, en wel deze (FS800/2 80cm, lang zat dus):

rail-11.jpg


Bedankt voor jullie uitgebreide reacties!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3056
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Frees Vraag

Berichtdoor Arno » zo 12 aug 2018, 22:02

Als het nu alleen nog maar latjes zijn, hopelijk met wat overlengte, dan zou mijn werkvolgorde ook zijn: eerst profileren (sponning erin maken dus), dan verstekken zagen en daarna in elkaar lijmen.
Zo'n piepklein sponninkje kan je ook prima op dat kleine zaagtafeltje zagen. Even dat kapje (en waarschijnlijk ook het spouwmes) verwijderen, en binnen 5 minuten ben je klaar.
Je hoeft dan ook niet de ronde hoekjes uit te steken die de radius van je frees achterlaten.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3056
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Frees Vraag

Berichtdoor Arno » zo 12 aug 2018, 22:03

Maarja... jij wilt natuurlijk eindelijk eens die frees gebruiken... :wink:

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 9183
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo

Re: Frees Vraag

Berichtdoor Barry2001 » zo 12 aug 2018, 22:14

Frees is al gebruikt :D kozijnen, in eerste instantie ook de reden van aanschaf, heb ‘m al weer een poosje.
Latjes hebben zat overlengte, geen probleem. Als ik die sponning op de zaagtafel maak, laat ik dan de zaag zakken tot 3mm boven het werkblad?
Als ik vervolgens de verstekken zaag loopt de sponning toch door tot het eind?

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3056
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Frees Vraag

Berichtdoor Arno » zo 12 aug 2018, 22:47

Even zorgen dat ik goed begrijp wat je bedoelt.

Het is toch zoiets wat je wilt? Hier zitten wat meer sponninkjes in, maar zoals je ziet lopen die bij een verstek altijd netjes rondom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 9183
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo

Re: Frees Vraag

Berichtdoor Barry2001 » zo 12 aug 2018, 22:59

Je begrijpt het goed, ik maak een denkfout :mrgreen: . Maakt natuurlijk niet uit dat de uitsparing doorloopt. Is ook wat RJ bedoelt.
In het raam wil ik een rand wegfrezen (zagen :D ) waardoor er een 2mm dikke plaat in valt, verzonken. Die rand moet 2 mm diep worden, en 3mm uit de kant zeg maar. Vandaar dat ik in eerste instantie dacht aan frezen.
Maar zou ik de zaag vd zaagtafel 3mm boven het blad kunnen laten komen om zo de sponning te maken?

Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 873
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente

Re: Frees Vraag

Berichtdoor rjmulder » ma 13 aug 2018, 8:03

Ah je had toen de set aangeschaft, werkt mooi dat spul en jongt soms ook ;)

Voordeel van het op deze manier te doen is dat je de hoeken ook recht hebt en geen ronding heeft van de frees, hoef je er ook niet met de hand bij te werken.

Wat ik zou doen is het zaagblad op die hoogste instellen zo diep als de sponning moet worden, dan de langsgeleider iedere keer een klein stukje opschuiven tot de sponning de juiste breedte heeft.
Robert Jan

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 9183
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo

Re: Frees Vraag

Berichtdoor Barry2001 » ma 13 aug 2018, 9:08

Klopt, heb die geleider er toen bijgekocht, was een set aanbieding. Al wel een paar keer gebruikt, handig. Als er iets is met frezen wat belangrijk is ben ik achter gekomen, is de ondersteuning / geleiding. Als die goed is kan het haast niet mis gaan.

De kopieerring heeft een diameter van 10.8mm. Krijg je dus toch al een aardige radius van in de hoeken, zeker omdat het raam niet zo groot is.

Het met de zaagtafel doen was ik in eerste instantie niet opgekomen, maar lijkt idd het eenvoudigst. Kan dit allemaal mooi precies instellen, ga ik proberen, laat jullie nog horen hoe het gegaan is.

Allebei bedankt voor jullie input :goedzo:

Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 873
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente

Re: Frees Vraag

Berichtdoor rjmulder » ma 13 aug 2018, 10:12

Succes maar gaat vast lukken.
Robert Jan

Rody
Berichten: 346
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven

Re: Frees Vraag

Berichtdoor Rody » ma 13 aug 2018, 17:52

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik heb pas geleden schilderstape en secondenlijm gebruikt om een tijdelijke freesmal te maken...
Afbeelding
Beide zijden tape, aan elkaar lijmen met secondenlijm en met de kopieerfrees er langs. Mogelijk ook bruikbaar met een kopieerring...

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 9183
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo

Re: Frees Vraag

Berichtdoor Barry2001 » ma 13 aug 2018, 19:01

Inventieve oplossing :D is het stabiel, geen speling waargenomen?

Rody
Berichten: 346
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven

Re: Frees Vraag

Berichtdoor Rody » ma 13 aug 2018, 20:06

Voor mijn doel was het stabiel genoeg. Wel de tape goed aanwrijven/-rollen en de lijm goed laten uitharden. Sowieso eerst een proefstukje maken...

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 2650
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Nijkerk

Re: Frees Vraag

Berichtdoor MechanicalAnimal » ma 27 aug 2018, 12:24

Barry2001 schreef:De kopieerring heeft een diameter van 10.8mm. Krijg je dus toch al een aardige radius van in de hoeken, zeker omdat het raam niet zo groot is.


even wachten hoor, ik ben er al wel een tijdje uit maar de radius wordt bepaald door je freesbit, toch?

Want waar je met je kopieerring in de hoek 90 graden de hoek omgaat laat dat een radius achter van je freesbit.

De combinatie van gebruikte "diameter kopieerring" en gebruikte "diameter frees" zorgt voor de berekening van de overmaat van je mal, niets meer niets minder.

maar zoals altijd....correct me if i am wrong.
BMW R1150GS Adventure

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 18708
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Frees Vraag

Berichtdoor Pjotr » ma 27 aug 2018, 12:46

Ja klopt! Zoiets altijd even uittekenen, wordt het meestal vanzelf helder wat je moet doen.

Rody schreef:Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik heb pas geleden schilderstape en secondenlijm gebruikt om een tijdelijke freesmal te maken...
download/file.php?id=136905&mode=view
Beide zijden tape, aan elkaar lijmen met secondenlijm en met de kopieerfrees er langs. Mogelijk ook bruikbaar met een kopieerring...

Bedoel je dat de freesmal met home made dubbelzijdig tape hebt vastgeplakt?
Peter de Jong

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 9183
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo

Re: Frees Vraag

Berichtdoor Barry2001 » ma 27 aug 2018, 12:49

MechanicalAnimal schreef:
Barry2001 schreef:De kopieerring heeft een diameter van 10.8mm. Krijg je dus toch al een aardige radius van in de hoeken, zeker omdat het raam niet zo groot is.


even wachten hoor, ik ben er al wel een tijdje uit maar de radius wordt bepaald door je freesbit, toch?

Want waar je met je kopieerring in de hoek 90 graden de hoek omgaat laat dat een radius achter van je freesbit.

De combinatie van gebruikte "diameter kopieerring" en gebruikte "diameter frees" zorgt voor de berekening van de overmaat van je mal, niets meer niets minder.

maar zoals altijd....correct me if i am wrong.


Als je een mal hebt waarmee je met de kopieerring 90 de hoek om kunt heb je gelijk denk ik, dan bepaalt de freesdikte de radius in je werkstuk. Niet als de hoeken in je mal een grotere radius hebben.

Rody
Berichten: 346
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven

Re: Frees Vraag

Berichtdoor Rody » ma 27 aug 2018, 12:58

Pjotr schreef:Ja klopt! Zoiets altijd even uittekenen, wordt het meestal vanzelf helder wat je moet doen.

Rody schreef:Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik heb pas geleden schilderstape en secondenlijm gebruikt om een tijdelijke freesmal te maken...
download/file.php?id=136905&mode=view
Beide zijden tape, aan elkaar lijmen met secondenlijm en met de kopieerfrees er langs. Mogelijk ook bruikbaar met een kopieerring...

Bedoel je dat de freesmal met home made dubbelzijdig tape hebt vastgeplakt?

Daar komt het feitelijk op neer. Met deze methode kunt je nog wat schuiven tot de lijm uitgehard is, met dubbelzijdige tape is dat lastig. En loshalen is vrij makkelijk...

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 18708
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Frees Vraag

Berichtdoor Pjotr » ma 27 aug 2018, 14:03

Ah, dat schuiven is wel handig! :goedzo: Goede tip! mag je wel brede schilders tape nemen en heel voorzichtig met de lijm. Als er wat secondelijm naast komt zit het gelijk muurvast en zie dat maar weer eens los te krijgen. Die dunne secondelijm kan erg uitvloeien. Zelf gebruik ik verlegtape, ook wel tapijttape genoemd, om mallen en hulpgeleidingen tijdelijk vast te zetten. Maar dat spul kan soms ook erg vast zitten. Met verlegtape leg ik aan de randen er ook wat stukjes 0,5mm keukensnijmat tussen als afstandhouder (naast de tape, niet erop :D ). Dan plakt de tape niet gelijk vast en kun je de mal precies goed leggen. Als ie goed ligt aandrukken en als het vast zit de stukjes afstandhouder er tussenuit trekken.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 27 aug 2018, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 2650
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Nijkerk

Re: Frees Vraag

Berichtdoor MechanicalAnimal » ma 27 aug 2018, 17:12

Barry2001 schreef:
MechanicalAnimal schreef:
Barry2001 schreef:De kopieerring heeft een diameter van 10.8mm. Krijg je dus toch al een aardige radius van in de hoeken, zeker omdat het raam niet zo groot is.


even wachten hoor, ik ben er al wel een tijdje uit maar de radius wordt bepaald door je freesbit, toch?

Want waar je met je kopieerring in de hoek 90 graden de hoek omgaat laat dat een radius achter van je freesbit.

De combinatie van gebruikte "diameter kopieerring" en gebruikte "diameter frees" zorgt voor de berekening van de overmaat van je mal, niets meer niets minder.

maar zoals altijd....correct me if i am wrong.


Als je een mal hebt waarmee je met de kopieerring 90 de hoek om kunt heb je gelijk denk ik, dan bepaalt de freesdikte de radius in je werkstuk. Niet als de hoeken in je mal een grotere radius hebben.


Ja precies, ik zag hier alleen (voorbeelden van) msllen vsn rechthoekife vormen langskomen dus ik dacht ik roep maar even voordat iemand een terminal uitfreest en de radius op de hoeken niet klopt
BMW R1150GS Adventure


Terug naar “Houtbewerking, etc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten