afwerking kasten

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

dre

afwerking kasten

Berichtdoor dre » za 04 apr 2009, 16:54

Afwerking houten panelen:
Kleine oneffenheden in hout kun je prima weg plamuren met 2 componenten polyester plamuur,maar bij grotere plekken is het wijs om het eerst te gronden omdat het hout teveel vocht opneemt uit de plamuur waardoor de los kan gaan zitten(ik grond altijd eerst)

Ontvetten:
Ontvet met een ontvetter,dus geen wasbenzine(laat vette laag achter)
Gebruik bv. Thinner of een silconenontvetter
Het ontvetten doe je met 2 doeken ,een droge en een natte eerst de natte dan de droge in rechte vegen en niet met draaien.
Je gebruikt de natte om het vuil los te weken en de droge om het op te nemen,met alleen een natte smeer je het vuil alleen maar in het rond.

Plamuren:
Gebruik bij het aanmaken van 2k plamuur niet teveel harder,hierdoor kan de grondlak gaan opbranden.
Aanbrengen van plamuur altijd als een heuveltje aanbrengen,dus met aflopende randen.
Dit voorkomt dat je lang op de randen moet schuren,waardoor je naast de plamuurplek weer een deuk krijgt en die weer moet plamuren(zo blijf je aan de gang)
Altijd veel voelen of het al strak aanvoelt,om dit goed te voelen moet je dit dagelijks doen dus hiervoor de volgende tip om het makkelijker te maken:leg tussen je vingers en je project een dun velletje papier dan voel je alleen de deuk/bult en niet het structuur verschil.
Als de plek niet naar je zin is en je moet nogmaals plamuren,altijd de hele plek over plamuren:deels over plamuren geeft weer een deuk naast je laatst geplamuurde plek……
Aangezien plamuur altijd krimpt,altijd iets hoger opzetten al nodig is.

Schuren:
Schuur altijd met een rubber,kurkje of plankje onder je papier:dit geeft een gelijkmatige verdeling van de kracht.
Schuren met droog of nat papier:laat de korrel eigenlijk niet meer als al 100 per schuurgang verlopen,dus begin bv. Met korrel 80 dan 120,220 dan ben je klaar voor het gronden.
Na het gronden begin je altijd te schuren met de korrel die je als laatste hebt gebruikt,in dit geval 220 dan naar 320 en eventueel 400 en 500.(voor spuiten doorschuren tot min 500)
Gebruik tussen de schuurlagen markeermiddel zodat je ziet wat je aan het doen bent(controle poeder)

nat schuren:
nat schuren werkt ook zeer goed en geeft minder schuurkrassen.
alleen doen om bv grondlak te schuren,dus je matriaal moet al vochtdicht zijn(grondlak)
nat schuren doe je icm een emmer water met wat amonia erin(of iets daarvoor ontwikkeld)en een spons.
zeer regelmatig je matriaal schoonmaken zodat je geen ophoping van schuurpoeder in je water krijg,dit geeft krassen in je lak.

ook iets zeer belangrijks:wees niet ongeduldig,laat je lak zeer goed doordrogen voor een strak eindresultaat.

Candisa

Berichtdoor Candisa » di 07 apr 2009, 20:24

Kleine opmerking al kan het weinig kwaad.

Grondlak is vocht-dichter dan MDF of plamuur, maar niet zo vocht dicht als lak, gebruik enkel nat schuurpapier voor het fijn schuren (dit doe ikzelf ook gewoon droog), maar doe de grofste stap liever droog.

Ooit al eens een wagen gezien waarvan een aanrijding gerepareerd werd en in grondlak gezet werd, maar niet kort daarna afgelakt is? Gegarandeerd begint er roest doorheen de grondlak schijnen.

Bij een speaker die geen regen hoeft te trotseren en tussen het gronden en aflakken meestal in een relatief droge, niet te koude ruimte staat zal er wel weinig vocht kunnen indringen en zal het weinige vocht dat dat tijdens het schuren wel doet terug uitgedroogd zijn eer je er lak op zet, maar ik doe het liever niet, uit principe, enkel om de verf zelf te schuren tussen de lagen door en het opslissen met fijne korrel doe ik met nat papier.

Droog schuren kost je iets meer schuurpapier omdat het sneller verzadigt, maar dit valt te beperken door regelmatig het schuurpapier uit te blazen met bijvoorbeeld een compressor of lucht-in-spuitbus.

dre

Berichtdoor dre » di 07 apr 2009, 20:45

altijd voorkeur voor nat schuren,maar dit is toch wat lastiger als droogschuren.
zeker icm controlepoeder kan iedereen zeer mooie resultaten bereiken met droog schuren.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » vr 10 apr 2009, 12:23

Bij nat schuren helpt het om St.Marc toe te voegen aan je oplossing.
Ik doe de oplossing (water en heilige mark) in een oud haarlak flesje met een perfect doseerbaar spuitje. minder geklooi dan spons en bakjes met water etc etc.
St.Marc helpt je schuurpapier open te houden, en geeft bij het schuren een zepig "kussen" gevoel.

DIY_peter

Re: afwerking kasten

Berichtdoor DIY_peter » ma 01 mar 2010, 8:29

Ik heb onlangs een kast gemaakt in MDF. Bij de houthandel stelde men voor om MDF te gebruiken met een grondlaag op. Ik wist niet eens dat dat bestond, maar het blijkt echt wel super te zijn.
Het is groene (waterbestendige) MDF waarop een mooie gladde grondlaag gespoten is. Als je daar 2 laagjes lak op zet met een verfrolletje krijg je een perfect resultaat. Alleen de kopse kanten moet je nog wel in de grondverf zetten. Maar als je alles in verstek zaagt hoeft dat ook niet. Gedaan met dat vervelende schuurwerk!

Justapoke

Berichtdoor Justapoke » wo 30 jun 2010, 0:23

DIY_peter schreef:Ik heb onlangs een kast gemaakt in MDF. Bij de houthandel stelde men voor om MDF te gebruiken met een grondlaag op. Ik wist niet eens dat dat bestond, maar het blijkt echt wel super te zijn.
Het is groene (waterbestendige) MDF waarop een mooie gladde grondlaag gespoten is. Als je daar 2 laagjes lak op zet met een verfrolletje krijg je een perfect resultaat. Alleen de kopse kanten moet je nog wel in de grondverf zetten. Maar als je alles in verstek zaagt hoeft dat ook niet. Gedaan met dat vervelende schuurwerk!

MDF Lakdraag of MDF grondeerfolie wordt het ook wel genoemd. Het is overigens geen lak die er op gespoten is, maar een folie. Werkt prima om direct met aflakken te beginnen. De GF-02 platen zijn het beste in mijn ervaring. Overigens meestal in gewoon MDF verkrijgbaar, dus niet alleen in de groene vocht- en schimmelwerende variant.

Nadeel is dat het wat moeilijker te verlijmen valt, maar bij verstek heb je daar inderdaad geen last van.

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » za 10 jul 2010, 22:41

dre schreef:Ontvet met een ontvetter,dus geen wasbenzine(laat vette laag achter)

Ja, hier struikelde ik toch even over...
Ik heb geenzins de ervaring dat wasbenzine een vette laag achterlaat. :-k
Terpentine daarentegen wel.

Justapoke

Berichtdoor Justapoke » zo 11 jul 2010, 0:14

Ik vind ontvetten bij luidsprekerbouw eigenlijk helemaal een beetje raar.

Een MDF plaat of fineer gaan ontvetten is absoluut overkill.. tenzij je een slechte kwaliteit MDF plaat van de bouwmarkt hebt misschien, daar zit nogal wat parafine in.
Heb al heel wat (honderden) liters lak op meubels gespoten, en het enigste wat ik in mijn leven ontvet heb is staalwerk en oude laklagen bij (buiten) schilderwerk.

Als je fatsoenlijk materiaal gebruikt dus gewoon de stap van ontvetten overslaan!

b_force

Berichtdoor b_force » zo 11 jul 2010, 2:37

Ben ik niet met je eens.
Ben ooit eens begonnen met spuiten van een primer/filler zonder ontvetten.
Dat was een regelrechte ramp. Ging vrij makkelijk los en beschadigde snel bij stoten.

Daarna goed ontvet en op precies dezelfde manier weer behandeld.
Resultaat was een stuk degelijker.

Justapoke

Berichtdoor Justapoke » zo 11 jul 2010, 14:37

Ik neem aan dat de betreffende plaat dan ook vettig aanvoelt? Wij gebruiken altijd Medite MDF en dat werkt probleemloos. Enkel de dunne plaatjes van 3 of 4 mm dikte hebben een wat langere droogtijd nodig bij blank lakken, maar met spuitplamuur heb ik weer geen enkel probleem.

Arno

Berichtdoor Arno » zo 11 jul 2010, 14:53

Medite is idd een mooie plaat voor spuitwerk, goed gecalibreerd, en vrij van vettigheid. Het is echter wel een vrij lichte persing, de kern is net brinta.

Paraffineresten kom je niet alleen tegen bij bouwmarktplaten. Ook bij kwaliteitsplaten van echt zware kwaliteit kom ik nog wel eens vettige platen tegen, zij het wel minder dan vroeger. Als je dus af en toe eens een paar kasten maakt kun je ze dus net zo goed even ontvetten. Zeker als je van plan bent om ze af te werken met watergedragen producten.
Voor watergedragen lak is vet je grootste vijand, voor lak op basis van alkydhars is water de grote vijand.

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » zo 12 dec 2010, 10:42

Ik heb een leuke ontdekking gedaan voor de behandeling van kopse MDF kanten.

Sikkens Kodrin WV 456 Kopshout sealer

Je schuurt de kopse kanten even wat op met een korrel 100, zodat ze glad aanvoelen. Daarna breng je met een kwast of verfrolletje een laag van die spul aan. Droogt vrij snel (uurtje of 2). Dan licht opschuren met een fijne korrel. Daarna primer erop en het oppervlak blijft perfect glad. Het MDF slorpt niets meer op. Heel simpel en erg mooi resultaat.

Achteraf las ik op de datasheet van sikkens dat je normaal gezien eerst een primer aanbrengt, opschuurt en dan het ding aanbrengt. Misschien werkt dat nog beter. Zal ik volgende keer eens proberen.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 15 apr 2011, 22:25

dre schreef:Gebruik tussen de schuurlagen markeermiddel zodat je ziet wat je aan het doen bent(controle poeder)

Hoe werkt dat met controle poeder? Gewoon te koop in de bouwmarkt?
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

dre

Berichtdoor dre » vr 15 apr 2011, 22:46

is gewoon houtkooppoeder met een sponsje.

http://www.3mpers.nl/per_markt/transpor ... oeder.html
потому что он может!

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 15 apr 2011, 22:50

Ah kijk! Dat verklaart veel! Thanks!

dre

Berichtdoor dre » vr 15 apr 2011, 22:52

het is op veel adressen te koop.
even zoeken op 3m controle poeder.
потому что он может!

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 15 apr 2011, 22:56

Jammer dat ik het niet eerder wist. Ik hen net 6 versterkerkasten overgekwast... Volgende keer ga ik het gebruiken! (gaat niet zolang duren denk ik...)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 apr 2011, 22:56

Arno schreef:Voor watergedragen lak is vet je grootste vijand, voor lak op basis van alkydhars is water de grote vijand.

En voor 2K lakken als polyurethaan en epoxy (D.D. lakken) is beide de grootste vijand.
Peter de Jong

dre

Berichtdoor dre » vr 15 apr 2011, 22:58

Leeuwarden schreef:Jammer dat ik het niet eerder wist. Ik hen net 6 versterkerkasten overgekwast... Volgende keer ga ik het gebruiken! (gaat niet zolang duren denk ik...)

doe je ze toch nog een keer! :mrgreen:
потому что он может!

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 15 apr 2011, 23:09

Ik zal het voorzichtig brengen: ik hou niet van verf en verf houdt niet van mij. Ik heb een setje speakers in de kamer staan die al 9 jaar (geloof ik) niet geschilderd zijn. Gekke is dat Mijn Bijzonder Charmante Echtgenote daar nooit wat over heeft gezegd. Maar mijn dochter van 13 wijst me er met enige regelmaat op... :?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 apr 2011, 23:14

Leeuwarden schreef:............ Maar mijn dochter van 13 wijst me er met enige regelmaat op... :?

Die kan vast heel goed schilderen....... gewoon een kwast en een pot verf geven :mrgreen:
Peter de Jong

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 15 apr 2011, 23:18

Ze is wel creatief maar we verschillen minimaal van smaak wat kleur betreft :mrgreen:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 16 apr 2011, 11:38

Leeuwarden schreef:Ik zal het voorzichtig brengen: ik hou niet van verf en verf houdt niet van mij. Ik heb een setje speakers in de kamer staan die al 9 jaar (geloof ik) niet geschilderd zijn....
en dan zit-ie mij uit te lachen om een vergelijkbare relatie met de soldeerbout :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 16 apr 2011, 12:28

'Tis met soldeerbouten eigenlijk net als met kwasten: Je moet ze wel aan de goede, daarvoor bedoelde, kant beethouden :P

Toch is er wel verschil: Een niet of slecht geschilderde speakerkast kan nog wel heel goed klinken. Een slecht of niet gesoldeerd printje doet dat weer niet.
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 16 apr 2011, 12:56

Jerommel schreef:
dre schreef:Ontvet met een ontvetter,dus geen wasbenzine(laat vette laag achter)

Ja, hier struikelde ik toch even over...
Ik heb geenzins de ervaring dat wasbenzine een vette laag achterlaat. :-k
Terpentine daarentegen wel.

Klopt, wasbenzine is een aardoliedistillaat zonder residue, terpetine heeft een vettig residu.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
Mediocre is not my middle name.

Terug naar “Houtbewerking, etc”