PappaLeo stelt zich voor

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo

PappaLeo stelt zich voor

Berichtdoor pappaleo » ma 30 sep 2013, 20:27

Ik zal mij even voorstellen. Mijn naam is Leo en ik ben van 1980 tot 2000 vrij actief geweest in de luidsprekerzelfbouw. De laatste 13 jaar heeft de hobby echter helemaal stilgelegen (mijn oudste zoon is 13) en ik wil de draad eindelijk weer eens oppakken.

In de 70-er jaren maakte ik al zelf mijn luidsprekerboxen; gewoon een paar stukjes spaanplaat aan elkaar schroeven en een luidspreker uit een oude buizenradio er in. Allengs kwam er meer kennis over filters en dempingsmateriaal en zo. De drijfveer om zelf wat te maken was toen financieel, want geld had ik als scholier niet. Toen ik eenmaal werkte heb ik in rond 1979 mijn eerste (en enige) echte Hifi luidspreker gekocht, de KEF 104ab. Toch ontstond er al snel wat ontevredenheid en ben ik via een collega bij Remo terecht gekomen. Volgens mij was hij in die tijd de enige waar je terecht kon voor zelfbouw. Zo heb ik mij ertoe laten overhalen om de Rogers Monitor (Mk-1) te gaan bouwen. Gewoon in de huiskamer van mijn tweekamerflatje.

RogersMonitor03.jpg

RogersMonitor06.jpg

Die dingen heb ik een aantal jaren gehad en toen begon het afwerkingsniveau (het was mijn eerste serieuze zelfbouwproject) en het formaat me te irriteren. Ik heb daarna diverse andere modellen gebouwd met units van KEF, Focal, Davis, Dynaudio, steeds meer met eigen inbreng. Daar zaten redelijk geslaagde en wat minder geslaagde creaties tussen.

Uiteindelijk heb ik een hele tijd gespeeld met een 30cm hoog basreflexkastje met een Focal 5N412 laag-midden unit erin en een Dynaudio D26 Esotec tweeter. Zowel de kast als het filter waren eigen creaties. Ik heb er later ook nog een vloerstaande d'Appolito uitvoering van gemaakt van 1 m hoog. Daarin zitten per kast 2 Focals 5n412 en een Dynaudio D260. Ik speelde met een Meridian 208 CD speler (nieuw gekocht in 1987 of 1988 ik weet niet precies meer wanneer het apparaat op de markt kwam) en een Velleman K4000 buizeneindversterker. Dat klonk bij elkaar meer dan redelijk.

Meridian_CD208.jpg

MusicalFidelity_XA200.jpg

Box2weg.jpg

De Velleman ging mij net iets te vaak stuk en toen heb ik voor de continuiteit een paar Musical Fidelity X-A200 (beschuitbussen) aangeschaft en na de geboorte van mijn eerste kind is de Velleman de schuur in gegaan. Te kwetsbaar en te gevaarlijk. Twee jaar geleden heb ik daar het stof eens afgehaald en bleek de corrosie op de behuizing te hebben toegeslagen. Toen de spanning erop ging, ging ook gelijk de fik er in, dus die is nu permanent overleden.

De luidsprekerzuilen met de Focal woofers zijn in de tijd dat de kinderen opgroeiden deskundig door kinderhandjes gesloopt. Mijn eigen kinderen bleven er wel af, maar bezoekende kinderen.... De stofdoppen zijn er finaal afgescheurd. De units zijn niet meer te krijgen in de normale handel en ik heb een reparatiepoging gedaan door er een paar nieuwe stofdoppen op te lijmen maar die zijn groter dan de oorspronkelijke en het is eigenlijk geen gezicht.

Box2wegOpen.jpg

Een tijdje geleden begon het toch weer te kriebelen en heb ik de kleine tweewegjes weer van stal gehaald. Voordat deze opgeborgen werden had ik de woofer vervangen door een stelletje Focal 5V4411 die uiterlijk gelijk was aan de 5N412 met uitzondering van het conusmateriaal. Die units hadden een duidelijk andere (betere) klank in het middengebied. Het filter behoefde daardoor wel enige modificatie en ik had een nieuw filter hardwired op een plankje gemaakt dat met 2 draden door de basreflexpoort aan de achterzijde met de units verbonden was. Ik heb het stof er eens afgeklopt, het filter opnieuw in elkaar gezet, het dempingsmateriaal vervangen en het begon zowaar weer ergens op te lijken.

Ik heb mij ook korte tijd geleden weer twee buizeneindversterkers aangeschaft, van onduidelijke Engelse makelij, maar zwaar gemodificeerd door een Nederlandse electronicus. Klinkt bij elkaar erg mooi.

BuizenAmp_G60AM.jpg

Omdat het oorspronkelijke filter van de kleine basreflexjes niet meer aan te passen is (onderdelen gelijmd op de achterwand en hardwired), en de afwerking ook een beetje 1988 is, heb ik besloten om ze opnieuw te bouwen. Verder rijpen er nog wat projecten in mijn hoofd. Ik vind het leuk om daar verslag van te doen en hoop met het commentaar van anderen ook mijn voordeel te kunnen doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 30 sep 2013, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: PappaLeo stelt zich voor

Berichtdoor Henkjan » ma 30 sep 2013, 21:29

Welkom Leo!

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » ma 30 sep 2013, 21:43

Hoi.

Een mooi verhaal met erg leuke plaatjes uit het verleden .

Vooral het plaatje rogersmonitor06 is erg mooi , en ik zie een heerlijke luisterstoel (is die er nog) .
FOCAL

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 30 sep 2013, 23:40

Dank :)

De stoel is niet meer. Hij is ooit eens door zijn poten gezakt. Hij was al oud toen ik hem kreeg toen ik op mezelf ging wonen. Maar hij heeft inderdaad een tijdje als luisterstoel dienst gedaan.

De foto's zijn uit ca 1981. Ik had nog 7 afdrukken op papier van de bouw die ik gescand heb en qua kleur een beetje opgehaald met Photoshop.

RogersMonitor01.jpg

RogersMonitor02.jpg

Afbeelding
RogersMonitor04.jpg

RogersMonitor05.jpg

Afbeelding
RogersMonitor07.jpg

Weinig plaatjes maar, want het gemak van de digitale fotografie bestond nog niet. Ik moet ook nog ergens een paar foto's hebben van de bouw van de mini-line. Een wanna-be transmissielijn met een B110; ontwerp van Paul Atkinson. Grappig dingetje was dat; het gaf de indruk dat er echt laag uitkwam, maar o wee als ie direct vergeleken werd met een echte luidspreker, dan was dat laag ineens weg. Ik zal eens kijken of ik daar nog foto's van kan vinden (dat wordt letterlijk graven).

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 01 okt 2013, 0:19

Gezellig, weer een Hagenees erbij... :lol:

SARK

Berichtdoor SARK » di 01 okt 2013, 6:57

Welkom en ....
pappaleo schreef:Ik moet ook nog ergens een paar foto's hebben van de bouw van de mini-line. Een wanna-be transmissielijn met een B110; ontwerp van Paul Atkinson. Grappig dingetje was dat; het gaf de indruk dat er echt laag uitkwam, maar o wee als ie direct vergeleken werd met een echte luidspreker, dan was dat laag ineens weg. Ik zal eens kijken of ik daar nog foto's van kan vinden (dat wordt letterlijk graven).

Ik heb dit ontwerp eens in een van de boeken voorbij zien komen maar kan het niet meer vinden .... je zou mij iig een plezier doen als je dit ontwerp op zou kunnen graven :!:
[EDIT]Ik had zelf al eens plaatjes gepost: viewtopic.php?p=72919 maar als jij betere tekeningen hebt .... graag :!:
[/EDIT]
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

hans_b
Ook commercieel actief

Berichtdoor hans_b » di 01 okt 2013, 9:13

Welkom!

Die Rogers heb ik ooit ook nog lang naars geluisterd. We zoude hem gaan maken. Maar uiteindelijk vond zijn vriendin ze te groot en is het een slanke Dynaudio zuil geworden.
"Uiteindelijk wil iedereen het beste"

Groet Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 01 okt 2013, 16:03

SARK schreef:Welkom en ....
pappaleo schreef:Ik moet ook nog ergens een paar foto's hebben van de bouw van de mini-line. Een wanna-be transmissielijn met een B110; ontwerp van Paul Atkinson. Grappig dingetje was dat; het gaf de indruk dat er echt laag uitkwam, maar o wee als ie direct vergeleken werd met een echte luidspreker, dan was dat laag ineens weg. Ik zal eens kijken of ik daar nog foto's van kan vinden (dat wordt letterlijk graven).

Ik heb dit ontwerp eens in een van de boeken voorbij zien komen maar kan het niet meer vinden .... je zou mij iig een plezier doen als je dit ontwerp op zou kunnen graven :!:
[EDIT]Ik had zelf al eens plaatjes gepost: viewtopic.php?p=72919 maar als jij betere tekeningen hebt .... graag :!:
[/EDIT]

Ik heb hem heul lang geleden wel eens gebouwd, met dan de Audax HIF 13H i.p.v. de Kef 110.
Hans

SARK

Berichtdoor SARK » za 12 okt 2013, 10:55

SARK schreef:Welkom en ....

Heb je al wat opgraven over dit ontwerp :?:
Afbeelding

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 12 okt 2013, 15:43

Ik ken iemand die heeft er een staan zonder zijwand. In de MDF versie, dus niet met de ingewikkelde triplex constructie. Dat deed ik indertijd ook niet, veel te bewerkelijk. Foto's volgen. Ik ben ermee bezig, maar het kost wat tijd. :)

SARK

Berichtdoor SARK » za 12 okt 2013, 17:53

Merci :!:
Ik ben vanmiddag even in de digitale pen geklommen en heb SketchUp weer eens uit de kast gehaald om de (virtuele) kast te maken .... Bart, mocht je nog serieuze plannen hebben ... bij deze een goeie bouwtekening :idea:

Ik heb in de tekening één plaat ook buiten de kast geplaatst omdat hier een aantal afwijkende hoeken in zitten, dat maakt het wat makkelijker om het op te meten en op een echte plaat over te zetten.
Afbeelding

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 13 okt 2013, 23:32

SARK schreef:Merci :!:
Ik ben vanmiddag even in de digitale pen geklommen en heb SketchUp weer eens uit de kast gehaald om de (virtuele) kast te maken .... Bart, mocht je nog serieuze plannen hebben ... bij deze een goeie bouwtekening :idea:

Ik heb in de tekening één plaat ook buiten de kast geplaatst omdat hier een aantal afwijkende hoeken in zitten, dat maakt het wat makkelijker om het op te meten en op een echte plaat over te zetten.

Ik had hier gezien dat je al zelf over de tekeningen beschikt.
Eerst de foto's van de moderne exemplaren zoals ze bij een vriend van mij staan. Dit projectje komt nooit af denk ik. Ze staan er meer voor de sier. Wel decoratief, zo'n internal look. :D
MiniLine10.jpg

MiniLine11.jpg

Als je wil kan ik de maten wel opnemen, maar met het oorspronkelijke ontwerp erbij kan je dat zelf waarschijnlijk ook wel herleiden.

Ik heb nog wat foto's (uit 1983 of daaromtrent) uit een oude doos geplukt en ingescand. Even met photoshop eroverheen voor de kleuren en er komen weer herinneringen boven. Ik vond het idee leuk, maar zag op tegen het gepruts met dubbele laagjes triplex en het figuurzagen dat nodig was voor het originele model.

Ik had het model geconverteerd naar 18mm plaatmateriaal met lekker eenvoudige koud-op-elkaar constructie. MDF was er nog niet in de hobby-houtzaken (of onbetaalbaar) en spaanplaat vond ik te gammel. Ik gebruikte van dat rode multiplex, dat had gelijk het voordeel dat ik de units kon laten verzinken. Contouren insnijden met een stanleymes en met een scherpe beitel voorzichtig laagje voor laagje er afsteken (bovenfrees? Wat is dat? :lol: :lol: ).
Miniline1.jpg

MiniLine4.jpg

Ik had de lijn in mijn model anders gelegd, hij komt net onder de woofer uit. De drijfveer daarvoor kan ik me echt niet meer herinneren. Achteraf weet ik niet of dat een wijze beslissing was 8-[ .
MiniLine7.jpg

Units waren de KEF B110A en de Audax HD12x9D25. Filter was er eentje van REMO.
MiniLine8.jpg

MiniLine9.jpg

Het leek als of er een verbazingwekkend laag uit het kastje kwam, maar dat was maar schijn. Kwam waarschijnlijk door een flinke dip ergens in het gebied 100-150Hz. Als er een AB vergelijking met een grotere luidspreker gedaan werd, viel hij gigantisch door de mand. Ook de andere exemplaren die door kennissen werden gebouwd leden aan dit verschijnsel, ondanks het vouwen van de pijp op de originele wijze.

SARK

Berichtdoor SARK » ma 14 okt 2013, 6:51

Geweldige foto's =D> Merci :!:
Afbeelding

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 14 okt 2013, 8:35

SARK schreef:Geweldige foto's =D> Merci :!:

Dank je, de bovenste twee zijn afgelopen weekend genomen.
De rest is 30 jaar geleden, hè? :D

Walt

Berichtdoor Walt » ma 14 okt 2013, 15:40

Ook voor 30 jaar geleden zien de bouwwerken er keurig uit! Het verzinken van de units zonder bovenfrees is zo te zien toch erg goed gelukt.

Groetjes Walter

Lostinmusic

Berichtdoor Lostinmusic » ma 14 okt 2013, 22:01

Nog welkom hier Pappaleo!

Zo te zien was dat ook geen fineer in die tijd maar mooi gebeitst triplex :D

Die mdf mini-line heb ik van een (slecht gebouwde) zelfbouwspeaker nagemaakt dus zonder tekening. Hoe precies de maatvoering is weet ik dus niet.. :?:
Think outside the box..

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 14 okt 2013, 22:09

Lostinmusic schreef:Nog welkom hier Pappaleo!

Zo te zien was dat ook geen fineer in die tijd maar mooi gebeitst triplex :D

Die mdf mini-line heb ik van een (slecht gebouwde) zelfbouwspeaker nagemaakt dus zonder tekening. Hoe precies de maatvoering is weet ik dus niet.. :?:

Mooi gebeitst triplex met aan één kantje teakfineer. Destijds bij de hubo te koop als "deurpaneel". Maar dat wist jij. Jij hebt voorkennis :wink:

Terug naar “Stel je eens voor”