Even voorstellen

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Edwin68

Even voorstellen

Berichtdoor Edwin68 » za 01 apr 2017, 8:44

Hallo allemaal.

Ik ben Edwin en woonachtig in Spijkenisse.
Ik bezoek pas sinds korte tijd dit forum, en heb mij in het verleden voornamelijk gefocust op diyaudio.com.
Ik ben geen fanatieke zelfbouwer, maar maak mijn apparatuur (tot nu toe luidsprekers) graag zelf als de noodzaak daar is.
Zo ben ik begonnen met de Trapezium van Speaker en Co. Ik had toen nog niet de ruimte en het gereedschap om het houtpakket zelf in elkaar te zetten, dus dat heb ik uitbesteed. De filtercomponenten, dempingsmateriaal e.d. waren geen probleem.
Na jaren met plezier te hebben geluisterd naar deze speakers, begonnen de conusranden van de bas unit te verbrokkelen en werd het tijd voor iets nieuws.
Inmiddels meer ruimte, en vooral meer gereedschap beschikbaar. Toch wilde ik niet gelijk voor een groot systeem kiezen. Ik was er nog niet zeker van of ik dit tot een succes zou kunnen laten uitgroeien. Na lang zoeken en dubben gekozen voor een ontwerp van Tony Gee, de Hatt MKIII.
Een leuk klein speakertje welke binnen mijn diy skills zou passen.
Na dit project met succes te hebben afgerond, en er enige tijd naar te hebben geluisterd moesten er toch wat grotere vloerstaanders komen.
Weer zoeken en dubben en overleggen met mijn partner. Uiteindelijk uitgekomen op de website van Troels Gravesen. Het moest de Acapella Seas worden, een semi dipool luidspreker systeem waarbij de middentoner niet in een klankkast zit.
Deze speakers staan nu al enige jaren naar volle tevredenheid te spelen.

Op het gebied van versterkers zijn wel eens pogingen ondernomen om zelf iets te bouwen, maar dit is nooit geeindigd in een werkend eindproduct. Vaak is het gebleven bij een voornemen, of een half afgebouwd project.
Ik had al een goede versterker staan, dus de noodzaak was voor mij dan niet hoog genoeg om door te zetten.
Mijn huidige versterker heeft op dit moment kuren, en ik heb dan ook het plan opgepakt om mijn eerste versterker te gaan bouwen.
Aangezien ik nu geen werkende versterker meer heb, is dat een goede stok achter de deur om het project tot een goed einde te brengen.
Ik heb weinig tot geen elektrotechnische kennis, dus het moet wel een overzichtelijk project worden.
Nu volgde ik altijd al de website van Triode Dick (hier wel bekend), en ben ook altijd al gecharmeerd geweest van buizenversterkers.
Ik heb dan ook het plan opgevat om de MonoBill classic te gaan bouwen.
Wellicht niet het meest eenvoudige ontwerp dat hij heeft, maar dit moet en gaat mij wel lukken. Daarbij vind ik de KT88 gewoon een mooie buis om te zien, het oog wil ook wat.
De twee monoblokken komen in een enkele behuizing.
Waarom dan niet gewoon de Bill..... Tja, dubbel mono heeft altijd hoog op mijn verlanglijst gestaan, maar is vanwege de kosten altijd buiten bereik geweest.

Ik heb al vele Bill projecten op dit forum gevolgd, en zal proberen de opgedane kennis te implementeren in mijn eigen project.
Ik heb al een start gemaakt met het bestellen van onderdelen en het uitwerken (in 3D) van het kastontwerp en de plaatsing van de belangrijkste componenten.
Ik zal jullie deelgenoot maken van mijn vorderingen, en hoop wat clementie te krijgen voor de beginnersfouten die ik ongetwijfeld zal maken. :D

Groet,

Edwin.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Barry2001 » za 01 apr 2017, 9:42

Welkom Edwin! Bill KT88pp is veel nagebouwd hier op het forum zoals je zelf ook al aangeeft, maakt de kans op succes wat groter.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » za 01 apr 2017, 17:09

Hallo Edwin, welkom hier

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » za 01 apr 2017, 17:34

Welkom Edwin. (En, ehhhh ...... we houden hiervan plaatjes kijken :mrgreen: )

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 01 apr 2017, 20:16

Welkom Edwin, ik ga het volgen jou Bill .

Edwin68

Berichtdoor Edwin68 » za 01 apr 2017, 23:04

Bedankt voor het warme welkom.

Dat gedoe met dat plaatjes kijken drong al een beetje tot mij door :D
Ik zal mijn best doen jullie niet teleur te stellen.
Als het lukt, zal ik morgen een start maken met een Bill topic waarin ik een aantal 3D plaatjes van mijn aanstaande bouw kan tonen.
Ben op dit moment nog bezig met de renovatie van mijn balkon aan het huis. Mag morgen nog even jongleren met Azobe balken. :(

Groet,

Edwin.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 02 apr 2017, 9:22

Oh Azobe :shock: dat is ook een zware Bill , van de reststukjes kan je leuke dingen van maken :D

Edwin68

Berichtdoor Edwin68 » zo 02 apr 2017, 10:10

Pfff.. even koffie :bakkie:

Het wordt ook een Big Bill. :)
Van dat Azobe houd ik niet genoeg over voor een behuizing, daarbij past de kleur van het hout niet bij wat ik in gedachte heb. De vloerplanken zijn echter van Meranti, daar houd ik nog wel wat van over.
Balkon wordt gelakt dus de mooiste stukken Meranti houd ik apart voor Bill. :yeah:

Ga weer wat doen, de dag is zo voorbij.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 02 apr 2017, 14:53

Welkom, Edwin. ik ben benieuwd naar je project.

Edwin68

Berichtdoor Edwin68 » ma 03 apr 2017, 20:12

Dank je wel Ray5150.
Ik niet minder :)

Terug naar “Stel je eens voor”