Battle of the TL's

Moderator: Beheerdersteam

Mtraxx
Ook commercieel actief

Re: Battle of the TL's

Berichtdoor Mtraxx » zo 22 apr 2012, 13:38

Met de MissionT (LBVS) hadden we ook 2 filters, een gemaakt door Wigbert en een door mezelf.
Wigbert (later ook nog met hulp van Gerjan) liep bij zijn (serie)filter tegen een probleem rond het crossover punt dat daar een zeer hardnekkige dip zat die zich niet liet temmen. In eerste instantie weten dit aan de afstand tussen de woofer en tweeter (we hebben de maten overgenomen van Edo zijn LBVS), nu was ik op de achtergrond bezig met een ander kast ontwerp met dezelfde bezetting, ook hier gaf het filter hetzelfde probleem. Nu had ik inmiddels ook al een setup filter voor mijn kast en die hebben we dus gister eens kunnen vergelijken.
Door de verschillende opzet was het eigenlijk niet echt goed te vergelijken, maar wat wel opviel is dat ondanks het dipje de speaker niet slecht klonken. Leuk was wel dat met een kast opzet we 2 totaal verschillend klinkende speakers heb kunnen laten horen

Wigbert heeft al wel laten weten nog verder aan het serie filter te gaan tunen dus wordt vervolgd.
Gezien zijn korte ervaring met de bij RumoH inmiddels verkrijgbare meet microfoon icm ARTA is dit voor hem een enorm leermoment geweest.
We zullen hem hierbij nog verder bijstaan waar nodig.. maar vooralsnog mijn complimenten :mrgreen:

Gerjan

Bart-Jan

Berichtdoor Bart-Jan » zo 22 apr 2012, 21:53

Het was een geweldige dag!!! Dank aan Rudy en kornuiten voor de organisatie ervan! Ik vond het leuk om zo veel vergelijk te kunnen maken tussen de verschillende speakers in de 'baby' kamer. Dank voor de lof betuigingen voor mijn kleine granieten duiveltjes (Paasproject 2010 van Henkjan, maar dan ander materiaal)! Ik vond het evrassend om te zien dat de meting aantoonde dat ze tot zo'n 40Hz doorlopen, indien ze gefilterd worden. Er zit nu een stap in bij (uit m'n hoofd) zo'n 500 Hz, waarbij alles erboven zo'n 5 dB hoger ligt dan alles eronder. Het filter zal ze wel een erg laag rendement geven, dus ik twijfel nog een beetje of ik het wel ga doen. Rudy opperde om er een woofertje onder te plaatsen in een apart kastje in dezelfde stijl gebouwd. Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Eigenlijk vind ik ze al heerlijk klinken in een 2.1 systeem aangesloten op m'n Final systeem.

Er zijn ook nog plannen gesmeed voor een open baffle project, maar het idee gaat nog alle kanten op, dus nog even afwachten...
Ik heb al weer zin in om naar het volgende evenement te gaan!

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 22 apr 2012, 22:04

Bart-Jan schreef:Er zijn ook nog plannen gesmeed voor een open baffle project, maar het idee gaat nog alle kanten op, dus nog even afwachten...
Ik heb al weer zin in om naar het volgende evenement te gaan!
Breda komt eraan. :rock:
Alleen is dat voor jou wel een eindje rijden. :oops:
Hans

RobertD

Berichtdoor RobertD » zo 22 apr 2012, 22:41

Wat een leuke dag was dit, en een gezellige locatie. Dat er maar weinig mensen kwamen had ook z'n charmes, je kon naar hartelust vragen om andere speakers en iedereen kon allerlei muziekjes laten spelen.
Rudy en GerJan, het was top. Hopelijk volgend jaar weer, eerder mag natuurlijk ook!

Ik was onder de indruk van de Alpair 7 en de CHR70. Gek genoeg vond ik de goedkoopste van de twee beter klinken. Een paar Toretta's staan nu op mijn verlanglijstje. Hier op het forum is een draadje over de Toretta met een filter voor de Alpair 7, misschien zou zo'n filter de CHR70 uitvoering van de Toretta ook nog wat verbeteren.

Het was een battle, dus eigenlijk moet je dan een winnaar aanwijzen. Dat was voor mij toch de tweeweg met de Audax woofer en die prachtige tweeter (DaX²) met het seriefilter. Ik ben benieuwd hoe dat klinkt wanneer het filter helemaal uitgekristalliseerd is.
Zelfs op mijn kleine 2x4W EL84 versterkertje deden deze speakers het prima.

Ik barst weer van de ideeën, maar ik barst ook van het gebrek aan tijd...

RumoH
ZA-sponsor: RumoH

Berichtdoor RumoH » ma 23 apr 2012, 7:50

RobertD schreef:Het was een battle, dus eigenlijk moet je dan een winnaar aanwijzen.

Battle of the TL's is een thema, geen wedstrijd.

We gaan dit zeker herhalen, met weer een thema, of het eind dit jaar wordt of volgend jaar maar dan iets vroeger (februari/maart) dat is iets waar Gerjan en ik het (nog) over moeten hebben.

Ik was onder de indruk van de Alpair 7 en de CHR70. Gek genoeg vond ik de goedkoopste van de twee beter klinken. Een paar Toretta's staan nu op mijn verlanglijstje. Hier op het forum is een draadje over de Toretta met een filter voor de Alpair 7, misschien zou zo'n filter de CHR70 uitvoering van de Toretta ook nog wat verbeteren.

Met een filter bij de Torretta CHR-70 ga je voorbij aan het concept van filterloos wat de achterliggende gedachte was van deze speaker. De alpair 7 is ondanks zijn prijs wel de mindere in dit geval.
De frugelhorn krijgt in navolging van dit evenement een 'overhaul' met een losse (supra) baffle om meerdere drivers in één kast te kunnen toepassen.
Transducerlab, Wavecor, Jantzen Audio, ClarityCap, Audax

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 23 apr 2012, 13:16

Na zaterdag Koss zijn Henk Jan CT222 gehoord te hebben de restanten van oude experimenten op zolder opgedoken. En zit nu aan mijn buro met een paar in elkaar gebatste speakers te luisteren. BB 3.01 met Needle filter en bij gebrek aan baf wat demping uit een oude MB speaker. Kasten zijn deels gelijmt maar om dat dit te langzaam voor een zondagmiddag was de rest maar geschroeft. Dus ze zien er niet uit maar klinken des te beter :rock:

Koss

Berichtdoor Koss » ma 23 apr 2012, 14:08

die van mij hebben zwart plakplastic van de Hornbach erop zitten, 4 euro voor beide :)

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 23 apr 2012, 15:49

Plankjes uit een Ikea keukenkastje met de handcirkelzaag en met het handje op maat gezaagd. En ter completering aan een zijde met spaansplaatschroeven dicht gezaagd. :lol: :lol:

Ik zal straks een foto maken

Koss

Berichtdoor Koss » ma 23 apr 2012, 18:36

Ik heb trouwens de CT222 TL a.k.a. paasproject 2008 en dan de staande versie met poort aan de achterkant.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 23 apr 2012, 18:57

Hier zit de poort ook aan de achterkant.

Even snel een plaatje gemaakt met de eifoon. High-end Cat5 en kroonsteentjes maken hem helemaal af. :lol:

Oh, ja
De zelfbouw freeshulp kon niet zo klein dus het gat maar met een gatenzaag gedaan. Dus als ik ooit een nette versie ga maken moet ik ook de freeshulp veranderen of een nieuwe maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

RumoH

Berichtdoor RumoH » wo 15 aug 2012, 14:37

DAG 2 STAAT INMIDDELS IN DE PLANNING/VOORBEREIDING

Ik heb de aanvraag gedaan voor 3 november bij de eigenaar, afwachten of het in zijn planning past

Rudy

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » wo 15 aug 2012, 14:56

Hee, leuk!

Mijn LowBudgets komen niet mee. Die zijn gisteren een grote stalen bak in gegaan :(
Mag ik ook met lege handen komen? :D

Aad

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 15 aug 2012, 15:27

Wordt het dan i.p.v. Beetsterzwaag.........??
Of is het een extraatje. :)
Hans

RumoH

Berichtdoor RumoH » wo 15 aug 2012, 17:30

Beetsterzwaag blijft beetsterzwaag, daar kom ik niet aan. Dan is het commerciele te aanwezig......

Denk dat ik volgend jaar weer 2 dagen ga organiseren, een vroeg in het jaar en een laat in het jaar.

Rudy

RumoH

Berichtdoor RumoH » wo 15 aug 2012, 17:32

Is er ook animo voor om tot bijv 10 uur 's avonds door te gaan?

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 15 aug 2012, 17:52

RumoH schreef:Is er ook animo voor om tot bijv 10 uur 's avonds door te gaan?

Dan zou ik wel mijn slaapzak mee moeten nemen :lol:
Hans

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » wo 15 aug 2012, 19:42

Dan zet je toch gewoon de tent op bij Rutger Hauwer in de tuin, die woont om de hoek.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

RumoH

Berichtdoor RumoH » wo 15 aug 2012, 23:07

Rutger woont in Beetsterzwaag, niet in Eernewoude :mrgreen:

RumoH

Berichtdoor RumoH » vr 24 aug 2012, 15:14

Voorlopig is de luisterdag uitgesteld, mede omdat beetsterzwaag graag op deze dag wil

en anderzijds moet ik zelf gas terug wil/moet nemen

WORDT VERVOLGD

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » vr 24 aug 2012, 16:11

We halen het wel een keer in. :)

Eerst even naar je zelf luitsteren, rustig aan dus.
Aad

weidok

Berichtdoor weidok » za 25 aug 2012, 16:57

RumoH schreef:Voorlopig is de luisterdag uitgesteld, mede omdat beetsterzwaag graag op deze dag wil

en anderzijds moet ik zelf gas terug wil/moet nemen

WORDT VERVOLGD

Sorry maar moest snel beslissen ivm beschikbaarheid van de zaal in Beetsterzwaag :oops: :oops:
misschien is het verstandiger en rustiger !! om in het voorjaar een Battle luisterdag in Eernewoude
en in het najaar een ZBA luisterdag in Beetsterzwaag te houden..

Moet zeggen dat Eernewoude mij prima is bevallen trouwens en een vervolg zou super zijn Rudy !!!
" there is no box like no box" :)

Terug naar “DIY events door sponsoren”