De ZBA luidspreker van t jaar 2010 - Stemmen maar!

Moderator: Beheerdersteam

voor mij is de ZBA luidspreker van 2010:

Peiling eindigde op zo 30 jan 2011, 23:13

Humble statement van borkaenjo zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... 15&t=10562
59
36%
het Dipool-monopool & subs project van Martijn H zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 15&t=12684
20
12%
El Cuerno van bertor zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=12263
8
5%
5.1 set met Needle Omnes BB3.01 & TB W8-741 van Hans80 zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=12427
15
9%
eerste speakerset van matthijs1988 zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=11798
24
15%
de familie van RAPides van Asterduc zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... 3#p1465033
16
10%
het Paasproject 2010 van Henkjan zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=10972
3
2%
de semi dipool surrounds van Henkjan zie viewtopic.php?f=3&t=457&start=0
2
1%
de Ωnia van Vinculum zie viewtopic.php?f=3&t=9899
8
5%
de LAConiek van Asterduc zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=12507
8
5%

Totaal aantal stemmen: 163

Henkjan
Beheerder / Site Admin

De ZBA luidspreker van t jaar 2010 - Stemmen maar!

Berichtdoor Henkjan » zo 16 jan 2011, 23:13

OK, stemmen maar! poll loopt 2 weken, dan kunne we op de verjaardag van ons staatshoofd de winnaar bekend maken.

zie hier voor de nominaties:
viewtopic.php?f=11&t=12761&start=0

Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: De ZBA luidspreker van t jaar 2010 - Stemmen maar!

Berichtdoor Marp » vr 21 jan 2011, 2:16

Hans80 heeft inmiddels die vraag in zijn topic bevestigend beantwoord.

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » vr 21 jan 2011, 7:02

Nou, mijn stem ging in elk geval naar de Humble statement van borkaenjo, erg indrukwekkend, deze zou ik graag in mijn huiskamer aan willen treffen.
ZBA donateur.

Lieuwe

Berichtdoor Lieuwe » vr 21 jan 2011, 11:49

Mijn stem gaat echt uit naar de Humble Statement, wat een nette afwerking.
Als die in mijn huiskamer stonden, hoefden ze niet eens te spelen =P~

AatV

Berichtdoor AatV » vr 21 jan 2011, 12:48

@Forummers

Ik zie dit een flink aantal stemmen uitgebracht zijn op de Humble Statement, gebouwd door borkaenjo. Een mooi project en de bouw en afwerking zijn van een opmerkelijk hoog niveau.
Het gaat echter om de titel ZBA luidspreker van het jaar. Het ontwerp, de oorspronkelijke bouw en de optimalisatie is verricht door Tony Gee. Dus niet via dit forum! We beoordelen dus maar 1 aspect van deze luidspreker namelijk de feitelijke bouw en we kunnen dus alleen punten geven voor de kwaliteit van de bouw.

Er zijn andere luidsprekers in de Poll, waarbij alle ontwikkelingsfasen en tenslotte ook het eindresultaat via dit forum gepubliceerd dan wel ontwikkeld zijn.
Ik denk in alle eerlijkheid dat dat we de laatst genoemde categorie in deze verkiezing hoger moeten waarderen dan projecten die niet zelf (en/of met behulp van het forum) ontwikkeld zijn.

Het is natuurlijk slechts mijn mening, maar ik wilde het toch even kwijt....

groet,
Aat

Dit geldt m.m. ook voor de andere verkiezingen, maar daar zijn de verschillen minder evident.
∆x ∆p ≥ h/4π

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 21 jan 2011, 13:46

Ik ben het helemaal met je eens, in zoverre dat het door jou aangehaalde voor mij persoonlijk een reden is om juist niet op de Humble Statement te stemmen. Maar ik vind dat we iedereen vrij moeten laten in zijn redenen om juist wel of niet op een project te stemmen.

De humble statement blijft een zelfbouwspeaker. Je zou ook iemand kunnen hebben die een bijzonder mooie uitvoering geeft van een van de kant-en-klare pakketten van speakerland of zo. Zo'n project hoort er dan toch ook gewoon bij.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

DragoSz

Berichtdoor DragoSz » vr 21 jan 2011, 13:52

Er zit inderdaad wat in. Maar daar in tegen als je zelfbouw gaat opdelen in stukjes moet je weer 2 stemmingen houden :?
Minder lullen en meer luisteren :rock:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 21 jan 2011, 14:08

Als we het dan toch over ons stemgedrag hebben: waarom krijgt de familie van RAPides zoveel stemmen? Het is niet meer dan een uitvoering met breedbander van het concept van de concaeve satellieten met cornerwoofers. Die hebben (mijns inziens volkomen terecht trouwens) vorig jaar al de titel in de wacht gesleept.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

b_force

Berichtdoor b_force » vr 21 jan 2011, 15:07

Ach ja, zo zijn er toch heel wat speakers aan te wijzen die "officieel" niet via ZBA zijn gegaan?
(gewoon, in zijn algemeenheid).

Zo zou je ook kunnen beargumenteren dat het project van Montana niets meer dan een upgrade is geweest.
Meer dan een jaar geleden had hij in feite ook al een werkend systeem.

Zo valt denk ik met alles wel iets op te merken.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 21 jan 2011, 17:21

De post van AatV zie ik niet als opmerking omdat er iets op te merken valt. Hij deelt zijn mening dat het eerlijk is om meerdere aspecten te laten meewegen. Aan de poll te zien hebben enkele mensen daar iets aan gehad om een duidelijker overwogen keuze te maken.

De nominatieronde is overigens voorbij. Het is goed als onderscheid wordt gemaakt tussen aspecten die eerder van belang waren voor de nominatie, en aspecten die je nu vindt gelden als beoordelingscriteria voor je keuze.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 21 jan 2011, 17:49

b_force schreef:Zo zou je ook kunnen beargumenteren dat het project van Montana niets meer dan een upgrade is geweest.

Ik snap je punt, maar kies dan een ander voorbeeld. We hebben het hier over een project dat Montana vrijwel opnieuw is begonnen. De open baffle is gewijzigd in uitvoering, het filter is compleet nieuw, de versterking is nieuw en zelfbouw, het project is voorzien van 4 mega subs (elke sub apart is het al waard om als project genoemd te worden, mind you!) en hij is aan de slag als beta tester van het nieuwe Hypex DSP board en heeft dat binnen 'no-time' werkend gekregen zo vlak voor de jaargrens.

Deze quote-quote 'upgrade' is het grootste actieve speaker project dat ik ken van ZBA :!:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 21 jan 2011, 17:54

Bertor heeft een leuk experiment gedaan, wat ik erg kan waarderen.

Echter wat hier voor mij echt forum materiaal is, is het eerste bouwsel van Matthijs. Van begin tot eind gedocumenteerd met een zichtbaar leerproces en goede aanpak. Het resultaat is voor de doorgewinterde zelfbouwer ook oogstrelend denk ik. Leuk!!

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 21 jan 2011, 19:03

Ik ben het wel eens met eerdere opmerkingen. Ikzelf ben ook geneigd om te kiezen voor de mooiste. Soms kan een luidspreker foeilelijk zijn maar de sterren van de hemel spelen. Deze zal vast niet winnen. Andersom weer wel.
Misschien toch een idee om het op te splitsen? Een poll voor de mooiste en een poll voor de technisch mooiste?

Ben gewoon jaloers dat de Ohmnia niet zoveel stemmen krijgt... ;)
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » vr 21 jan 2011, 19:11

Heb de bouw goed gevolgd, en heb ze dan wel niet kunnen beluisteren, en mijn stem gaat uit naar de "eerste speakerset van matthijs1988 ".
Vooral om z'n bouwwijze mijn stem gewonnen :D

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 21 jan 2011, 21:08

Er zijn allerlei redenen om wél of níet op een bepaalde speaker te stemmen. Iedereen mag/moet daar vrij in zijn!

Ikzelf vind het fantastisch als mensen het gehele programma hebben doorgelopen via het forum, en de afwerking top-notch is. Hier onderscheiden we ons van de kant en klaar speakers, welke doorgaans met matig spuitwerk of fineer laten afwerken (dan laat ik de echte kostbare speakers even buiten beschouwing) en worden ook anderen.leken hebberig hahaha,

Jan

Fritzzz

Berichtdoor Fritzzz » za 22 jan 2011, 8:01

humble statement. Misschien zouden ze in mijn woonkamer niet komen te staan, maar ongelooflijk, wat zijn deze dingen prachtig gemaakt!

Fritzzz
Wie met de eerste stap tevreden is, maakt geen verre reizen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 22 jan 2011, 11:18

Mods, is het mogelijk (voor een volgende keer) de Poll uit te breiden? Bv dat stemmen mogelijk wordt op meerdere punten, dmv een rapportcijfer ofzo. Dus bv op afwerking, originaliteit, DIY gehalte, ontwikkeling met/door forum, etc.

Niet iedereen heeft de mogelijkheid bij luidsprekers thuis z'n filtersetup te meten, of de kennis om dit te doen. Maar diegene heeft misschien wel een complete hout werkplaats tot z'n beschikking om mooie dingen te maken. En budget, een stevige versterker bouwen bv kost een paar centen, voor minder heb je vaak een commerciele versterker. Of die ook zo goed is is weer een ander verhaal natuurlijk :D Niet iedereen kan/wil het eraan uitgeven.

Bij de versterker verkiezing doe ik zelf mee, waar ook een inzending is van een kant en klaar versterker bordje in een kant en klare behuizing. Wel is de manier waarop origineel, terwijl het DIY gehalte een stuk minder is. Of toch niet? Ook hier geldt, de een heeft meer mogelijkheden om iets te brouwen dan een ander. Het resultaat van hoe het eruit ziet is wel weer dusdanig mooi dat mensen erop stemmen, helemaal prima. Maar het gaat om een Zelfbouw Versterker verkiezing. Ik heb zelf een kant en klare kast gebruikt, terwijl behuizing bij andere inzenders wel DIY is. Ook misschien een punt voor de poll.

En tot slot, wat moeilijk is blijft het resultaat, hoe klinkt het. Dat is via een forum subjectief. De ZBA luisterdagen zijn er een goed voorbeeld van: daar hoor je van erg mooie dingen tot dingen die ronduit tegenvallen, waarvan je dan uitgaat dat mensen het erneer zetten omdat ze het zelf wel goed vinden klinken. Maw dit kun je alleen beoordelen als je het zelf gehoord hebt.

Ben benieuwd of uitbreiden van de poll een optie is, of is dit technisch gezien lastig?

RUben

Berichtdoor RUben » za 22 jan 2011, 12:44

Jammer dat er geen e-mails rond is gegaan voor de nominaties, had ik ook kunnen deelnemen.

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » za 22 jan 2011, 14:17

Mijn stem ging al vrij snel uit naar de Humble speakers,
in eerste instantie omdat ik veel van mijn eigen project
destijds erin herkende.

Mijn petje af met name vanwege de afwerking en het
doorzettingsvermogen! het werkt zeer inspirerend om
weer eens wat te gaan doen op dit gebied, maar ik ben
nog altijd prima tevreden met wat ik destijds gebouwd
heb. Hooguit dat ik het fineer wellicht eens ga vervangen.

Maar volgens mij ga ik iets of wat off-topic?... :-"

sietse

Berichtdoor sietse » za 22 jan 2011, 19:42

De meesten van ons hebben geen andere keus dan iets te kiezen dat hem/haar aanspreekt, zonder het ooit in het echt gezien of gehoord te hebben. Dat is al zo van af de eerste keer dat we dit doen. En zo heb ik het ook nu weer gedaan bij alle drie keuze "pakketjes" :D
Geen probleem. 't Wordt alleen steeds moeilijker gezien het niveau van de bouwerkjes.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

carpin

Berichtdoor carpin » zo 23 jan 2011, 13:40

De semi dipool surrounds van Henkjan, en vooral voor zijn vastberadenheid en passie om een project af te maken wat er ook gebeurt.

595ss

Berichtdoor 595ss » ma 24 jan 2011, 8:14

Voor mij het paasproject om de volgende simpele redenen:

Het is door iedereen te maken
Het is voor iedereen te betalen

Rob
morgen is er weer een dag

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » ma 24 jan 2011, 15:03

b_force schreef:Ach ja, zo zijn er toch heel wat speakers aan te wijzen die "officieel" niet via ZBA zijn gegaan?
(gewoon, in zijn algemeenheid).

Zo zou je ook kunnen beargumenteren dat het project van Montana niets meer dan een upgrade is geweest.

Zo valt denk ik met alles wel iets op te merken.

Ben in ieder geval gevleid geraakt door de nominatie door Jeroen, ook al stelde het inderdaad niks voor! Btje solderen, zagen en afwerken met spuug en klaar is Kees! :)
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

b_force

Berichtdoor b_force » ma 24 jan 2011, 15:17

HAha, zo bedoel ik het niet Martijn :P

Er zijn hier projecten die bijna nooit klaar zijn, omdat er altijd wel iets verbeterd of gemodificeerd wordt.
Moeten die elk jaar dan weer een nominatie krijgen?

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 24 jan 2011, 17:53

Projecten hier? Ik zie ze niet.

Hooguit een omgebouwde/recyclede baffle die Martijn als onderdeel van een enorm project herbruikte, maar dat was inmiddels duidelijk. Verder zijn dit eigenlijk discussies die in de nominatieronde thuishoren. Ik weet het, het was ter verduidelijking van een al gedane uitspraak... maar ook kwam er weer wat bij.

Mocht iemand desondanks van mening zijn dat een genomineerd project om wat voor reden dan ook zijn stem niet verdient, dan is hij vrij om ergens anders op te stemmen. O:)

Terug naar “Projecten van het jaar”