Waarom een poort?.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Ruud7

Waarom een poort?.

Berichtdoor Ruud7 » wo 11 apr 2018, 12:20

Hoe meer ik om me heen kijk,hoe meer ik basreflexluidsprekers ziet.
Zelf heb ik 2 set,s translator staan,en die bevallen me uitstekend.
Maar ik vraag me af,of je je niet te afhankelijk opstelt,betreffende de plaatsing?
Je zult zelden of nooit in een luisterruimte 4 wanden aantreffen,opgebouwt uit hetzelfde materiaal.
Of zijn ze makkelijker te bouwen,en voor de fabrikant goedkoper te bouwen?
Het viel me op,dus ik dacht,ik vraag het gewoon.

Mvg,Ruud.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Waarom een poort?.

Berichtdoor Marp » wo 11 apr 2018, 14:31

Onderwerp verplaatst van Luidspreker Showcases naar Algemeen Luidspreker Zelfbouw. Showcases zijn om voltooide projecten te documenteren en showen. Een ander kan daar niet reageren.

Chocomel

Re: Waarom een poort?.

Berichtdoor Chocomel » wo 11 apr 2018, 16:31

Een gesloten kast en basreflex reageren op dezelfde manier op de kamer. Als je ze met een equalizer dezelfde frequentierespons zou geven klinken ze ook vrijwel hetzelfde. Nou loopt basreflex in de praktijk vaak dieper door, waardoor problematische kamerresonanties sterker worden aangesproken. Een resonantie op 40 Hz klinkt bijvoorbeeld dreunend. Een gesloten kast geeft niet zoveel geluid bij die lage frequenties, waardoor die resonanties niet sterk aangeslagen worden en het geluid dus niet zo dreunend klinkt. Wat dat betreft is basreflex dus kritischer qua plaatsing.

Voor een fabrikant is basreflex een logische keuze: door alleen de kast wat groter te maken en een buisje toe te voegen krijg je met dezelfde woofer meer of diepere bas. Ook wordt harmonische vervorming verminderd rond de afstemfrequentie. De luidspreker presteert dus beter (voor de doelgroep), zonder dat hij veel duurder wordt. Of anders bekeken: met een goedkopere woofer in dezelfde kast krijg je dezelfde basweergave.

Ruud7 schreef:Je zult zelden of nooit in een luisterruimte 4 wanden aantreffen,opgebouwt uit hetzelfde materiaal.
Wat bedoel je daarmee?

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”