Paasproject 2010

Laat in alle details je luidspreker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Paasproject 2010

Berichtdoor Henkjan » do 08 apr 2010, 15:49

Zo, hier maar eens de bouw etc van het paasproject van dit jaar in samenvatten...

Zoals in het stem en discussietopic al uitgelegd, is het een compacte luidspreker voor naast de TV of PC geworden. De gebruikte driver is de Markaudio Alpair6, en de kast is een zgn hoornreflex: in principe een basreflex, maar dan met een poort die een beetje op een hoorn lijkt.

zo gezegd, zo gedaan, we gingen een t werk... eerst globale afmetingen en afstemming als een gewone BR, toen op basis van t HobbyHifi artikel de toeter bepaald, en dit alles in een simulatie (plaatje komt later) gedaan. Hier nog wat aangepast, en vervolgens een goede gedetailleerde bouwtekening gemaakt:
paasproject 2010 001a.jpg

op basis hiervan wat puzzelen, en wat blijkt: het gaat netjes uit 1 kleine plaat berken multiplex:
paasproject 2010 002a.jpg

tja, en toen was t wachten op droog weer, want de tuin is de enige plek waar m'n zaagtafel nog past :oops: en dat viel dus een beetje tegen, beide paasdagen grauw&grijs... maar uiteindelijk toch kunnen zagen aan t einde van 2e paasdag, dus op 3e paasdag kon er gelijmd worden:
paasproject 2010 003a.jpg

In de simulatie was nog wel een paar piekjes te zien die door de resonantie van de 38cm lange poort werden veroorzaakt. om deze wat te verzachten heb ik maar een stukje demping (cloth mat) halverwege de poort geplaatst.
paasproject 2010 005a.jpg

vervolgens frezen, filter in elkaar batsen, hapje BAF er in, en in elkaar zetten...
paasproject 2010 007a.jpg

na een nachtje inspelen er eens goed voor gaan zitten, allereerst hier, een beetje zoals die bedoeld is:
paasproject 2010 006a.jpg

Sting op gezet, en .......................... heerlijk, mooi gedetailleerd, neutraal, ruimtelijk zoals t hoort met een breedbander. andere audiofiel verantwoorde opnames worden in de speler gedaan, en t kleine ding blijft overtuigen. en het laag hoor ik iemand vragen: nou in deze setup komt dat gewoon uit de sub :-$ want zo zit deze set nou eenmaal in elkaar. maar ik vroeg mezelf dat ook al af, en dus een T-amp en CD speler uit de kast gepakt (dat is toch normaal hè, dat heeft iedereen toch, zo'n schaduw set ergens in een kast), en spelen maar! de eerste reactie is
Q: hé, waarom zet je de sub nou zo hard
A: de sub staat uit
kolere, wat een berg bas, ietwat veel van t goede misschien... wat meer CDs gespeeld, en bij sommige is dat wel lekker (cello gromt schitterend) maar een aantal basdrums klinken toch wat te. eerst maar eens een andere opstelling getest, dus op naar zolder: hier staan ze vrijwel vrij opgesteld, en zo klinkt de bas ineens zoals verwacht, mooi diep, strak, en zeker niet zo boemerig als beneden. onvoorstelbaar mooie bas uit een 3½" driver... mission completed (wel wat te laat, maar daar geef ik t weer de schuld van). wel zal ik tzt nog wel wat gaan experimenteren met verschillende opstellingen en wat extra demping, want zo op een tafel zoals bij de TV is de bas toch echt te veel van t goede.

al met al ben ik wel tevreden. nog wel netjes afwerken (blanke lak), en dan maak ik nog wel wat betere foto's. en een naam...

[Edit 25-7-2010]Met dank aan m.n. Sark en VT67 (zie verderop in dit topic) is hier een nette bouwtekening:
bouwtekening paasproject 2010 v1.jpg

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Paasproject 2010

Berichtdoor Henkjan » wo 19 okt 2011, 12:44

hier:
viewtopic.php?f=3&t=14676
is t topic met de discussie n.a.v. deze showcase

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Paasproject 2010

Berichtdoor Henkjan » wo 19 okt 2011, 12:46

aanvulling: het Paasproject 2010 kan ook perfect met de Alpair 6p gen2, er is dan zelfs helemaal geen filter nodig.

Afbeelding
plaatje uit viewtopic.php?p=1507039#p1507039
in dit project van weetikveel! kwam uiteindelijk wel een filter:
weetikveel! schreef:spoel 0,68mH, 1,4mm
condensator mkp 6,8uf
weerstand 6,8 ohm
dat was op basis van deze meting:
Afbeelding

ik zal de 2 (filterloos en met dit filter) toch maar eens met elkaar gaan vergelijken....

Terug naar “Luidspreker Showcases”