Picolino2 met TG9FD-10-04

Laat in alle details je luidspreker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

Chris_T

Picolino2 met TG9FD-10-04

Berichtdoor Chris_T » di 12 apr 2011, 3:12

Na 4 jaar knutselen is het eindelijk zover, mijn 1e afgewerkte project!

Het is zo'n twee maanden geleden begonnen als klein ideetje, om als verjaardagskado een stel luidsprekers voor een vriend van mij te maken.
In mijn vriendenkring is het namelijk de gewoonte om met z'n allen geld bij elkaar te leggen voor 1 groot kado voor de jarige.
Waarom dan van dat bedrag niet iets gaan maken dacht ik?
Dat is tenslotte veel gaafer dan gewoon een kado uit de winkel halen en dat vonden zij gelukkig ook :).
Met z'n allen hebben we toen een potje kunnen maken van 160 euro.

Hiervan moesten ook de kosten voor de afwerking en verbruiksdingen (schuurpapier, afplaktape, stofkapjes etc.) vanaf gehaald worden, dus veel geld voor een stel luidsprekers was het eigenlijk niet (ik ben later ook ver over dit budget gegaan).
Je komt dan al snel uit op ontwerpen zoals het Paasproject, Black Beauty, Picolino2 etc. Kortom een kleine breedbander in een doosje ^^.
Omdat ik al goede ervaring heb met een van deze breedbandertjes, de Vifa TG9FD-10-04 (erg mooi open en schoon geluidsbeeld) is de keus gevallen op het Picolino2 ontwerp.
I.p.v. de 9BG 119/8 heb alleen ik op goed geluk de TG9FD-10-04 gebruikt.
Ideaal is de laatstgenoemde niet, maar bestellen uit duitsland zou extra kosten met zich mee brengen en mogelijk te lang duren.
Ik was toentertijd namelijk nog van plan om zelf een mal te maken voor het verzinken van de drivers, waarbij ik drivertjes in huis wilde hebben om ze op te kunnen meten (datasheets vertrouw ik niet).
Alleen het filter zou aangepast worden omdat de TG9FD-10-04 versie, afgezien dat deze 4 ohm is, een veel gladder frequentieverloop heeft.

Hoe het allemaal verder in zijn werk gegaan is kan ik het beste in plaatjes uitdrukken:
Picolino2_pic1.jpg
Er was eens...

Picolino2_pic2.jpg
Verstek maken zonder zaag

Picolino2_pic3.jpg
Filter bevestiging

Picolino2_pic4.jpg
Boutjes vastkitten

Picolino2_pic5.jpg
Trespa mal overgenomen van Henkjan (met dank aan Henkjan en Kees!). Na 5 mislukte pogingen om zelf een mal te maken was dit een verademing.

Picolino2_pic6.jpg
10min later

Picolino2_pic7.jpg
Ademruimte maken voor de kleine 3,5" breedbander.
Laatst gewijzigd door Chris_T op di 12 apr 2011, 3:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris_T

Re: Picolino2 met TG9FD-10-04

Berichtdoor Chris_T » di 12 apr 2011, 3:13

Picolino2_pic8.jpg
Paar stukken van de TL-lijn, voorgeschilderd (2 lagen mdf grondverf, 4 lagen hema mat zwart)

Picolino2_pic9.jpg
Onderkant vastlijmen

Picolino2_pic10.jpg
Onderkant baffle vastlijmen

Picolino2_pic11.jpg
Front vastlijmen

Picolino2_pic12.jpg
Lekker vlak schuren

Picolino2_pic13.jpg
Filterplankje maken

Picolino2_pic14.jpg
Filter klaar

Picolino2_pic15.jpg
Vilt demping van de zijwanden erin kitten

Picolino2_pic16.jpg
Met demping 10 van Intertechnik erbij (dempt ook de paneel resonanties)

Picolino2_pic17.jpg
En een beetje sonofill erbij
Laatst gewijzigd door Chris_T op di 12 apr 2011, 3:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 12 apr 2011, 3:13

Picolino2_pic18.jpg
Afschuining maken, m.b.v een malletje.
Picolino2_pic19.jpg
2 lagen gamma MDF grondverf
Picolino2_pic20.jpg
Speciaal een kleine naad overgehouden om later met zwart erover heen te gaan
Picolino2_pic21.jpg
Bijna klaar!
Picolino2_pic22.jpg
3 lagen Danisch oil (1e laag = 50/50 terpentijn/Danisch oil) later
Picolino2_pic23.jpg
TG9FD-10-04 erin
Picolino2_pic24.jpg
Klaar!
Picolino2_pic25.jpg
Even genieten

Ik heb ook nog enkele metingen gedaan om de filterwerking te controleren en om te kijken hoe de TG9FD-10-04 het eigenlijk doet in de Picolino2:
Picolino2_pic26.png
Filter en impedantieverloop

Bij de 9BGS 119/8 wordt een serie zuigkring gebruikt om de bult die in het midhoog onstaat te compenseren. De TG9FD-10-04 heeft daarentegen een aanzienlijker gladder verloop, en hierbij volstaat een simpele bafflestep compensatie (gevormd door L1 & R1).
Om de filterwerking ook in het hoog te geranderen is een zobel (C1 & R2) toegevoegd die de oplopende impedantie van de TG9FD-10-04 gladstrijkt
Het mooie van deze opstelling is dat heel makkelijk de filter te 'tunen' is door te spelen met de waarden van R1 en R2.
R1 om de tonale balans te vinden en R2 om het tophoog naar smaak aan te passen.
Picolino2_pic27.png
Afstraalgedrag horizontaal 0/15/30/45 graden

Voor het laag heb ik een kamermeting (oppvl. kamer 3x5m) aan de grafieken geplakt, dit om een beetje een idee te geven hoe het laag met roomgain eruit ziet.
De Picolino2 was tijdens de metingen iets uit het midden van de kamer opgesteld op een stand van ca 0.8m hoog.
Laatst gewijzigd door Chris_T op wo 02 nov 2011, 2:22, 3 keer totaal gewijzigd.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 12 apr 2011, 3:39

Het was op het laatste moment erg haasten om ze op tijd af te krijgen, maar gelukkig heb ik even tijd gevonden om ook lekker naar de Picolino2 te kunnen luisteren.
Ik heb daarbij diverse muziek gepakt, o.a:

• Pink Floyd - Darkside of the Moon
  • Dire Straits - Sultans of Swing
  • Rage Against the Machine
  • Metallica - Kill 'Em All
  • drum & bass/house/hardcore

De luisterervaring zelf:
Mijn eerste indruk was echt 'wow'. Wat een diepgang komt eruit voor zulke kleine breedbandertjes.
Ik ben gewend dat deze normaal niet verder gaan dan ca. 150Hz in een bassreflex, maar hier komt serieus laag uit.
Ze moeten daarvoor wel tegen de muur worden opgesteld op een kleine meter van de zijmuren af.
Het laag is niet zo aanwezig, maar speelt wel lekker mee met het mid/hoog waardoor het geluidsbeeld groot en volwassen wordt.
Ook klinkt deze redelijk goed gedefinieerd, totaal niet zompig zoals ik stiekem verwacht had.

Wel is duidelijk te merken dat er een beperking is aan dynamiek, maar op 'spraak-volume valt dat niet op.
Echte slam/punch blijft wel een beetje uit bij diverse nummers van Rage Against the Machine en Metallica.
Vermoedelijk komt dat grotendeels door de keuze van de TG9FD-10-04 die, zelfs na 20 uur wapperen met een sinus loopje van 20-200Hz, een Fs heeft van 140Hz...een enorme afwijking van de nominale 110Hz die in de datasheet is opgegeven.
Helemaal wanneer vergeleken wordt met de 9BG(S) 119/8 die een Fs moet hebben van ca. 90Hz.
Vermoedelijk ontstaat hierdoor een veel groter 'TL-gat' dan in het oorspronkelijke ontwerp.

Verder klinken ze erg luchtig en transparant, wat me bij het mid opvalt is hoe werkelijk de stemmen klinken. Ze springen er als het ware meer uit dan bij mijn eigen 2-weg het geval is.
Het tophoog klinkt (bij een aantal nummers) wat scherp in mijn oren en als er een puntje van kritiek is op de Picolino2 dan is dat het enige eigenlijk.
Heeft ook wel te maken dat ik erg gevoelig voor het hoog ben en mij er snel aan kan irriteren.
Anderen heb ik gelukkig niet horen klagen en ze vonden het zelfs mooi ^^.
Het hoog klinkt verder ruwer dan een dome tweeter en een tikkeltje minder transparant, maar aan het bereik geen gebrek.

Tijdens het feestje hebben wij ook de Picolino2 opgesteld in zijn woonkamer, bovenop twee mission vloerstaanders (ieder met 2x 5"midbass).
Tot mijn verassing kon de Picolino2 daar met gemak de mission's bijbenen, die ook best een pittig laag neer kunnen zetten.
De nieuwsgierigheid om de 9BG 119/8 uit te proberen is in ieder geval flink gewekt.

In een paar woorden samengevat: de Picolino2 klinkt gewoon erg lekker! Beetje Hifi zelfs.

Terugblik op het bouwproces:
Als ik terug kijk op dit side-project dan ben ik er best tevreden over (vertaald: stiekem best wel trots 8) ). Het was spannend hoe het een en ander uit zou pakken en ik ben in hoop ervaring rijker.
Temeer omdat ik nog nooit met Danisch oil gewerkt heb en het voor mij de 1e keer is geweest dat ik met verf echt mijn best heb gedaan om een mooi resultaat te krijgen.
Vroeger kwakte ik altijd met de kwast gewoon een dikke laag erop met druipers en al, maar nu heb ik zo dun mogelijk erop gerold en tussendoor heel licht opgeschuurd.
Misschien wel te dun want helemaal strak is het niet geworden.
Grotendeels te wijten aan de gamma grondverf vermoed ik zelf. Deze was namelijk nogal dik en wilde niet goed vloeien.
Achteraf gezien had ik deze beter eerst verdund kunnen hebben.
Met de Hema verf was het weer een heel ander verhaal.
Deze was zo dun dat het erg moeilijk was om genoeg aan te brengen zonder druipers aan de kleine randjes te krijgen.
Een ander probleem was dat ik met deze verf ook snel belletjes kreeg die niet weg wilde gaan.
Als noodoplossing heb ik tegen het natte verf aangeblazen om het meeste weg te krijgen, maar normaal lijkt dit mij niet (verkeerde roller gebruikt?, k*tverf?).
Erg vind ik het alleen niet, een beetje zelfbouw ervan af zien heeft juist ook zijn charme :).
Het leukste is nog wel dat dit totaal met eigen handen gemaakt is en in dat opzicht is het ook echt een uniek kado.
Het geeft een hoop zelfvoldoening en daarbij is perfectie een mooi streven.
Maar zoals het spreekwoord luid "Perfection is hard to improve".

De kosten:
Ik heb al eerder in de openingspost aangegeven dat ik ruim over het budget ben gegaan. Aanvankelijk had ik gedacht met 160 euro klaar te zijn, maar uiteindelijk is dat ca. 250 euro geworden. Wel gek eigenlijk want ik dacht zelfs met 160 euro ruim te zitten.
Het is eigenlijk een klein beetje mijn eigen schuld dat het zoveel is geworden.
Zo heb ik een paar inschatfouten gemaakt met hoeveel schuurpapier en verfspullen je wel niet verbruikt en zijn een aantal zaken (waaronder de Hema verf) duurder uitgevallen dan verwacht.
Had ik gekozen voor spuitbus verf en de massief beuken zijwanden voor de kast weggelaten, dan had ik misschien wel met 160 euro rond kunnen komen.
Maar er waren ook tegenslagen die de kosten deden oplopen. Zo waren er extra verzendkosten omdat de 1e levering van de onderdelen niet helemaal goed was gegaan en was de Hema verf slecht dekkend waardoor er veel meer lagen op moesten komen.

Het kostenplaatje (verf/olie naar verbruik):

• Drivers + filter onderdelen E121.-
  • Houtpakket E21.50.-
  • Mallen E12.-
  • Schuurpapier E18.-
  • Verfspullen (rollers, bakjes, kwasten) E15.-
  • Verf (Gamma grondverf, Hema verf, Action spuitbus) E20.-
  • Danisch oil + terpentijn E15.-
  • Schroefjes, boutjes, voetjes E17.50.-
  • Extra verzendkosten E7.-

Totaal: E247.-

Tot slot wil nog iedereen bedanken op dit fantastische forum, zonder al die ervaringen, verhalen, weetjes en bouwverslagen was ik waarschijnlijk nooit zo ver gekomen, of had het in ieder geval een hoop meer tijd gekost om dit te kunnen bereiken.
Met name ook dank aan Henkjan en Kees waarvan ik de Vifa freesmal over heb kunnen nemen.

Groeten,
Chris

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » wo 19 okt 2011, 16:43

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » wo 19 okt 2011, 16:43

Het ontwerp van de Picolino2 komt van het duitse blad Hobby Hifi, uitgave 02/2009.
Vanwege de copyright mag ik dus helaas geen echte bouwtekening posten, maar om er toch een indruk van te krijgen heb ik er een 'sample' van gemaakt:
Picolino2 sample bouwtekening.jpg
Picolino2 sample bouwtekening.jpg (17.31 KiB) 2752 keer bekeken

Eventueel is deze uitgave hier na te bestellen: http://www.hobbyhifi.de/Bestellservice/Nachbestellung/nachbestellung.html

Terug naar “Luidspreker Showcases”