Epilogue - 3 weg vloerstaander a la Focal Utopia Maestro

Laat in alle details je luidspreker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

Vinculum
Contacteer:

Epilogue - 3 weg vloerstaander a la Focal Utopia Maestro

Berichtdoor Vinculum » do 20 okt 2011, 11:38

Doelstelling
Veel vrouwen willen in huis zo klein mogelijke speakers of liever nog geen speakers. Niet de mijn. Die wil speakers die duidelijk aanwezig zijn als zijnde speakers en deel uitmaken van het interieur.
Na enkele ontwerpen en ideeën ben ik geïnspireerd geraakt door de Focal Utopia serie en dan de Maestro editie:
maestro-utopia1.jpg
Het origineel

Ontwerp
Na wat schetsen had ik snel de gewenste maten. De totale hoogte van de kast is nu 111cm, de breedte van de baffle is 25cm en de diepte is 30cm (van de kast, de voet is iets dieper).
Vanwege de beperkte middelen heb ik gekozen om de voorkant niet bol te maken zoals het origineel maar vlak. Uiteindelijk is de inhoud van de baskast 36 liter geworden na aftrek van de units, braking etc. De inhoud van de middentonerkast is 1 liter met een zelfde interne vorm als de Rapide.
Epilogue.jpg
Het ontwerp in Sketchup.

Units
De basis zou de ScanSpeak 10F (8 ohm) zijn. Deze beviel dusdanig goed in de Rapide dat ik die gehouden heb. Alleen was het in de Rapide een full-ranger (F.A.S.T.) maar hier zou hij echt als middentoner ingezet worden. De 10F heb ik niet meer nieuw gekocht maar hergebruikt.
De woofers zijn uit dezelfde Discovery serie van ScanSpeak, de 22W8534G00 (8 ohm).
Voor de tweeter is de keus gevallen op de Vifa XT25SC90. Door de geringe hoogte van de tweeter kast was de keuze beperkt en ik vind het prijsverschil tussen de Vifa en de dichtstbijzijnde ScanSpeak te groot (15,- vs 125,-).
scan-speak-22w8534g00-discovery.jpg
Laag

SS-Mids.jpg
Mid

xt25sc90.jpg
Hoog
xt25sc90.jpg (58.32 KiB) 5760 keer bekeken

Bouw
Het hele bouwproces ging vrij vlot dus ik heb niet van elke stap foto's helaas.
Het begint allemaal met een berg hout natuurlijk.
1.jpg
Op maat gezaagd door de Hubo.

Niet lang daarna was het frame klaar.
DSCF0010%20Resized.jpg
Het frame

De zijkanten van het frame zijn bekleed met 8mm buigtriplex met daarover 12mm custos-made buigmdf (dank aan Arno voor het maken!). De sleuven van het buigmdf zijn opgevuld met zilverzand. Er zit 4 kilo zand in per kast!
DSCF0020 Resized.jpg
Zijwanden geplaatst

De middentonerkast zoals gezegd heeft dezelfde bijzondere binnenkant als de Rapide. Meer info over de Rapide is hier te vinden.
DSCF0015 Resized.jpg
Binnenkant middentonerkast

De voet is iets dieper dan de rest om de aansluitingen te kunnen huisvesten. Ook is deze hol zodat daar het filter in kan.
DSCF0006%20Resized.jpg
Binnenkant voet

DSCF0008%20Resized.jpg
Buitenkant voet

Hier de voet in de eerste grondverf met de aansluitingen om te kijken hoe het staat.
DSCF0019 Resized.jpg
Voet in grondlak

En gespoten in Hammerite Hamerslag zwart.
DSCF0032 Resized.jpg
Gespoten voet

Met de aansluitingen.
DSCF0041 Resized.jpg
Aansluitingen in de voet

De kasten zijn na het vullen met zand bekleed met 4mm mdf.
In de baskast zijn de woofergaten gemaakt.
DSCF0025 Resized.jpg
Bekleed met 4mm mdf en de gaten er in

Even proefpassen...
DSCF0031 Resized.jpg
Woofer proefpassen

Uiteindelijk leek het op een echte speaker.
DSCF0037 Resized.jpg
Klaar voor de afwerking

DSCF0039 Resized.jpg
Closeup van de midkast

De kasten zijn elektrisch met elkaar verbonden via banaanpluggen en normale speaker terminals.
DSCF0045 Resized.jpg
Onderlinge verbindingen

DSCF0046 Resized.jpg
Closeup van de aansluitingen als de kasten op elkaar staan

DSCF0052 Resized.jpg
Op afstand bijna niets van te zien. Zeker dadelijk als het daar zwart word

Het tweeterkastje kreeg aan de voorkant ipv 4mm mdf als afdekking een 4mm alu plaatje met daarin de naam gegraveerd. Omdat het idee destijds was om al mijn speakers een letter uit het griekse alfabet mee te geven is de PI wit gemaakt terwijl de rest niet ingevuld is. Een zeer subtiel (bijna onzichtbaar) detail.
DSCF0057 Resized.jpg
Aluminium tweeterplaat

DSCF0059 Resized.jpg
Closeup van de tekst

Filter en metingen
De speaker zou semi-actief aangestuurd gaan worden. De mid en hoogunit gebruiken een passief filter voor de frequentiescheiding. De eventuele aanpassingen en de scheiding van de woofers met de mid/hoog units gebeurd met een DSP.
Het filter voor de mid/hoog units is daarom vrij simpel.
Filter V1_4.png
Filter

En ingebouwd in de voet.
Photo 16-09-11 09 08 40 Resized.jpg
Filter in de voet

Alle bekabeling is puur zilverdraad in teflon. Voor de woofers 4mm2 en de rest 2mm2.

In de DSP zijn de volgende settings gedaan. De woofer heeft een Linkwitz Transform gekregen voor de laagboost en een correctie van -9dB op 50Hz. Dit is een correctie specifiek voor mijn woonkamer.
Schermafbeelding 2011-10-20 om 11.11.16 AM.png
Woofer DSP

De overgang tussen woofers en mid/hoog ligt op 300hz met een 24dB LR filter. Ook is er een 20hz highpass ingesteld om die hele lage killertonen te onderdrukken.
Schermafbeelding 2011-10-20 om 11.11.01 AM.png
Wisselfilter

Voor het mid/hoog zijn er 6 kleine correcties. Ten eerste is er vanaf 1kHz een 3dB gain om het hoog iets op te krikken. Op 500hz zat een bult van 4.7 dB en op 850 zakken we weer 0.7 om een dipte op te halen.
Op 3.9kHz zat een klein dipte van 1db en op 11kHz een dipte van 2,5 dB. De laatste piek zat op 18270 Hz en word met 3dB gedempt.
Schermafbeelding 2011-10-20 om 11.11.42 AM.png
Mid/hoog aanpassingen

Dit alles levert de volgende meting op vanaf 1 meter afstand op luisterhoogte.
Meting op 1 meter.png
Meting op 1 meter op luisterhoogte

Daar ben ik erg trots op!

Afwerking
Origineel zou de kast zwart worden. Maar het leek me een beetje saai. Daarom heb ik met wat goedkope folie geëxperimenteerd en de kast zwart wit gemaakt. De zijkanten en achterkant is uiteindelijk hoogglans wit geworden (RAL 9010) en de voorkant, boven en onderkant zijn matzwart (RAL 9017).
Hier ben ik uiteindelijk het langst mee bezig geweest en eerlijk gezegd doe ik het nooit meer! Wat een rotwerk is dat verven in hoogglans!

Eindresultaat
Photo%2013-10-11%2011%2044%2013.jpg
Links

Photo%2013-10-11%2011%2045%2028%20%28HDR%29.jpg
Rechts

En vanuit de luisterpositie
Photo%2013-10-11%2011%2042%2044%20%28HDR%29.jpg
Vanuit de luisterpositie

Hoe klinkt dat nou? Heel indrukwekkend vind ikzelf! Het laag gaat heel diep maar is mede door de gesloten kast strak en zonder gedreun. Stemmen hangen heel mooi in het midden en zijn kraakhelder. Ze creëren en groot podium voor mijn oren. Instrumenten zijn aan te wijzen in de ruimte blijven niet plakken aan de speakers. Allemaal mooie superlatieven natuurlijk en zo subjectief als de pest maar ik ben zeer tevreden en dan is het belangrijkste! Mijn beste speaker tot nu toe.

Het originele bouwtopic.
Laatst gewijzigd door Vinculum op do 20 okt 2011, 13:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Vinculum
Contacteer:

Re: Epilogue - 3 weg vloerstaander a la Focal Utopia Maestro

Berichtdoor Vinculum » do 20 okt 2011, 14:48

Hier nog wat afmetingen omdat deze niet in de eerste post meegenomen konden worden.
Bijlagen
Epilogue - Maten.jpg

Terug naar “Luidspreker Showcases”