Concaeve meets MiniDSP meets vM meets Nescio

Laat in alle details je luidspreker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Concaeve meets MiniDSP meets vM meets Nescio

Berichtdoor Henkjan » vr 17 feb 2012, 16:10

Vandaag de laatste hand gelegd aan een stukje fusion cooking. t recept: Men neme
  • een baskast van een vM hybride electrostaat set
  • een Concaeve met Alpair5
  • een MiniDSP
  • een klein auto versterkertje
  • een dikke HK versterker
  • en wat klein grut
en samen wordt dit iets dat verdacht veel weg heeft (kwa geluid) van Nescio 8)

Het begon kort na de verhuizing van m'n ouders, toen bleek dat de elektrostaten van de vM set van m'n pa alweer toe waren aan een revisie. Omdat deze in t nieuwe huis ook al niet echt lekker paste (waardoor de WAF nog wat verder daalde) besloot m'n vader ze niet nogmaals te laten repareren. Ik dacht meteen aan een combo van de baskasten met de Alpair5 in de Concaeve sats... Een nieuw project was geboren.

In Breda waren ze al te zien, de Concaeve kastjes met de Alpair5:
Concaeve Alpair5 (klein).jpg
Eerst had ik nog het idee om op de handel passief te gaan filteren, ook omdat een paar Hypex AS2.100 wel erg in de papieren zou gaan lopen. Maar uiteindelijk er toch voor gekozen om dicht in de buurt van Nescio te blijven, en met de MiniDSP aan de slag te gaan. De bas kon dan door de HK versterker van m'n pa versterkt blijven, er moest alleen een versterkertje voor t midhoog komen. dit moest wel weggewerkt kunnen worden, want nog een gewone 43cm brede EV paste niet meer in t rack. Eerst had ik daar zo'n Sure bordje voor in gedachten, maar toen de eerste daarvan wel erg snel defect ging (plus nog wat andere issues met dat ding) ben ik toch maar en ander pad in geslagen. Wat is er makkelijk te voeden met een eenvoudige 12V voeding en is vrij degelijk? Juist, een auto versterker. Voor een heel net prijsje kon ik van een forumgenoot een leuke 2 kanaals Philips overnemen. Als voeding hiervoor heb ik gewoon een 12V schakelende Meanwell voeding gepakt, werkt prima, klinkt idem.

Met de onderdelen in huis was de eerste stap het filteren van de Concaeve. De metingen lieten zien dat de Concaeve kast inderdaad voor een veel netter verloop zorgt dan de vierkante Nescio behuizing, zeker onder verschillende hoeken: de curves bleven netjes parallel lopen:
hoeken gooi2.png
. Hierdoor waren er minder correcties nodig dan bij Nescio; wel heb ik (na wat goed advies, waarvoor ik Jeroen dank) besloten om de piek bij 9kHz (die ik bij Nescio en Ga voor Goud) niet had aangepakt, nu wel te dempen, ook omdat m'n vader z'n oren toch wel gevoelig zijn voor resonanties in t hoog (hij heeft nu tijdelijk de Black Beauties staan, en die vond hij te schel). Ook heb ik het gebied rond de 8kHz wat geboost om de dip die off-axis ontstaat (door de 5cm grote conus) en dus ook in de power response terug komt, ietwat op te vullen.

Om straks met de keuze van de X-over het makkelijk te hebben (gewoon de zelfde filtering HP en LP kunnen instellen), heb ik eerst met een LT de respons van het laag van de Alpair recht gemaakt tot 3 octaven onder de overname frequentie, hiervoor werd uiteraard het spreadsheet van Knuisje gebruikt:
LT berekend naar 40Hz q=0.7.png
Vervolgens nog een LR4 HP bij 300Hz er in gezet en dit alles in de MiniDSP gegooid:
schermafdruk correcties alpair gooi2.png

Dit alles leidde uiteindelijk tot deze respons:
Alpair5 in Concaeve 15gr met correcties (2e gooi) en LR4 300Hz filter.png
voorwaar niet slecht lijkt me....

De volgende klus was dus de hele electronica (minidsp, versterker, voeding, etc) netjes in een kastje onderbrengen. Ik heb gekozen om een klein houten kastje 'piggy back' op de versterker te monteren.

Toen de hoofd onderdelen los op hun plek zaten, bleek tijdens het proefdraaien dat de plop met het uitzetten van de MiniDSP weliswaar zwakker was dan bij de set in m'n woonkamer, maar er toch wel was (de hele handel wordt aan en uit gezet middels de 230V). Ik heb dit opgelost door met een relais (spoel op de 230V) de remote van de versterker te schakelen, en een condensator van 1000uF voor de MiniDSP te zetten. Dit zorgt er voor dat de versterker echt direct uit gaat bij het wegvallen van de 230V, maar dat de MiniDSP nog even doorloopt. Om te zorgen dat de MiniDSP gevoed wordt met een redelijk zuivere spanning heb ik er ook nog een LM317 en een spoeltje in gezet, de MiniDSP staat zo op ~10V (de voeding geeft de versterker 13V). Om de temperatuur van de Meanwell wat lager te houden, heb ik een klein (4cm) fannetje geplaatst dat de lucht in het kastje wat rondblaast. En dat ziet er dan ongeveer zo uit (Met dank aan Peter voor wat veiligheidsadvies en Bart voor wat klein soldeerwerk):
voeding & minidsp kastje.jpg
en dicht:
IMAG0132.jpg

Goed, toen alles af was kon het huwelijk tussen de bas en de mid eindelijk gaan gebeuren (de baskasten stonden nog bij m'n ouders). Alles (incl meetset) achterin de auto, m'n moeder samen met m'n vrouw en dochter de stad in gestuurd, wij aan t knutselen, meten, en DSP-en. Het knutselen was beperkt tot het op z'n plaats zetten van de Concaeves en de versterker/etc-kast, en de snoeren aansluiten. vervolgens met alleen een LR4 LP en een delay op de woofer vlot een spectrum opgemeten, dat er al vrij recht uitzag. De close range meting van de woofer zag er werkelijk zeer netjes uit, ongefilterd een net vlak verloop tot ~1kHz met weinig 'zooi' (was ook wel te verwachten, want origineel worden ze 1e orde gefilterd). En met filter een curve alsof die uit de simulator kwam (wel viel die eerder af dan ik op t gehoor vermoed had, de lage opstelling helpt hier duidelijk). Dus vervolgens met muziek en op gehoor het nivo van de bas aangepast totdat t goed klonk. Tja, ging alles maar zo makkelijk...

Dus toen stond het er zo bij:
opstelling.jpg

En toen was er muziek. Van alles er op losgelaten, Nits, Appocalytpica, Nils Lofgren, Jean Guillou, Miles Davis, Juri Honing, etc. En het klonk allemaal even mooi. Erg dichtbij Nescio. En dat was natuurlijk ook de bedoeling :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Laatst omhoog gehaald door Henkjan op vr 17 feb 2012, 16:10.

Terug naar “Luidspreker Showcases”