Kleine & simpele hoornreflex met Visaton FRS8

Laat in alle details je luidspreker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

meiborg

Kleine & simpele hoornreflex met Visaton FRS8

Berichtdoor meiborg » vr 09 mar 2012, 23:44

In deze showcase komt een klein en simpel luidsprekertje aan bod, dat voor zijn prijs en grootte super presteert. Het idee er achter was om voor een klein budget een aardig actief luidsprekersetje te maken dat qua geluid beter presteert dan de gemiddelde actieve pc speakers, er leuk en classy uit ziet en bovendien makkelijk te maken is.

Om de veel voor weinig filosofie vorm te geven heb ik de Visaton FRS8 breedbanders gebruikt die bekend staan om hun, voor het budget (ongeveer 11,- euro per stuk), bovenmaatse prestaties. Een filtertje zou de respons nog iets kunnen verbeteren maar ik vond de verbetering niet opwegen tegen de extra kosten en het dus achterwegen gelaten. Ik heb mijn setje actief gebouwd met de Tripath ta2024 die je al voor 7 euro inclusief verzenden kunt vinden op ebay. Houdt er wel rekening mee dat er dan ook nog connectors om de speakers met elkaar en de bron te verbinden bij komen, een adapter om de Tripath van stroom te voorzien en een volume pot. Je kunt hier zoveel geld aan uit geven als je wil maar mijn totale setje inclusief hout etc. kwam neer op ongeveer 65,- euro. Ik heb wel wat spullen gerecycled maar ondanks dat denk ik dat het zelfs nog goedkoper kan omdat ik best duur skay heb gebruikt :rock: .

De behuizing werkt met een zogeheten hoornreflex kanaal, dat is een kruising tussen een hoorn en basreflex behuizing. Kort gezegd heeft dit als voordeel dat met een relatief compacte bouwwijze het laag net wat meer en beter gecontroleerd wordt weergegeven dan met een basreflex van dezelfde grootte, iets wat bij deze kleine luidsprekertjes goed van pas komt. De discussie over en werking van het hoornreflex principe komt in dit topic aan bod.

In deze showcase staan de foto's van mijn actieve setje maar de bouwtekening is voor een passief setje, waarbij er iets meer ruimte is bij het begin van het hoornreflex kanaal wat de luchtstroom daar ten goede komt. Als je zelf ook een actief setje wil maken moet het volume nog wat gecompenseerd worden voor de in te bouwen versterker, potentiemeter en eventueel iets minder diep en wat hoger gemaakt worden zodat de volumepot beter tussen de driver en het hoornreflex kanaal past. Op de foto's van mijn setje zit de FRS8 ook iets hoger op de baffle om meer ruimte voor de volumepot te maken. Voor meer informatie over dit setje verwijs ik naar het bouwtopic.

P.S. Een oplettende lezer van het bouwtopic merkte op dat de oppervlakten van het reflex kanaal niet helemaal klopten in de tekening met de waarden van de berekening. Dit klopt, wanneer je echter mooi een afronding aan het begin en eind maakt is het verschil niet meetbaar. Een en ander is afgerond i.v.m. cijfers achter de koma die niet te zagen zijn & de breedte van de box die erg belangrijk is voor het ferequentieverloop in dit filterloos ontwerp.

Mvg Reinder
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

Terug naar “Luidspreker Showcases”