Elysium - Micro Seas Monitor

Laat in alle details je luidspreker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

Vinculum

Elysium - Micro Seas Monitor

Berichtdoor Vinculum » di 29 jan 2013, 15:48

Originele bouwtopic

Doel
Een ultra compacte monitor.

Reden
Gewoon omdat ik graag eens wat anders wilde en ik al tijden 'verliefd' ben op die hele kleine kastjes.

Drivers
Seas W12CY001 (E0021)
W12cy001.gif

Seas H1212 (27TBFC/G)
H1212_27TBFC-Gb_1.jpg

Het ontwerp
Zoals jullie gewend zijn van me heeft het even geduurd voordat het definitieve ontwerp er was. Uiteindelijk is het dit geworden geinspireerd door de Wilson Benesch Vertex en de Audi R8:
0.jpg

1.jpg

De bouw
Men neme een stapeltje hout
2.jpg

1 vorm met de hand gemaakt en 3x gekopieerd. Dit zijn 2 bovenkanten en 2 onderkanten.
3.jpg

Samen met 2 hulpstukjes word een frame gemaakt. Deze hulpstukken zullen later verwijderd worden.
4.jpg

De gebogen zijkanten zijn opgebouwd uit 1 laag 8mm buigtriplex en 12mm buigMDF wat zorgt voor een gezonde 20mm wanddikte. Eerst een grof gezaagde plaat er op lijmen...
5.jpg

...en dan op maat frezen met de kopieerfrees. Hier zie je de 2 lagen. Aan de voorkant 2x 8mm buigtriplex. Samen met de aluminium blades komen deze nu mooi op hoogte tov de rest van de kast.
6.jpg

Beide zijkanten er op en een beter beeld van het blade gedeelte.
7.jpg

Het hulpstukje aan de achterkant kan nu weg. Ook zie je duidelijk de 2 lagen.
8.jpg

De achterkant is gemonteerd en met de schuurmachine is de ronding gemaakt.
9.jpg

Het voorste hulpstuk is verwijderd. De demping is toegevoegd (Bondum 800) en de boven en onderkant zijn afgedekt met 4mm mdf. Wat je niet ziet is dat de gaatjes van het buigmdf gevuld zijn met zilverzand. Deze techniek heb ik al eens toegepast in de Epilogue en zorgt voor een hele stevige massieve kast.
11.jpg

Gaatje voor de basreflexpoort
10.jpg

Afwerking
De basiskast is er nu. Eerst in de grondverf. Op de foto is de baffle ook gemonteerd. Het woofergat heeft de gebruikelijke afschuining gekregen aan de achterkant. De zijkanten zijn met de bovenfrees en schuurmachine afgerond.
12.jpg

De basreflexpijpjes zijn dikwandig PVC en met een restje Hammerite zwart gemaakt (binnen en buiten).
13.jpg

Om de blades te maken heb ik een mal gemaakt om de uitsparing te maken voor de magneettape waarmee ze vast komen te zitten.
14.jpg

15.jpg

Het frontje is gespoten. Simpel matzwart met een spuitbus van de Action. Wel meer lagen als een Bentley zoals in het topic door iemand werd geroepen!
16.jpg

De zijkanten en achterkant is bekleed met 1 stuk carbon folie. De bekende 3M DI-NOC. De bovenkant en onderkant zijn bekleed met 4 mm mdf en in kleur gespoten.
18.jpg

19.jpg

Het eindresultaat met nog blank aluminium blades
30.jpg

20.jpg

En met witte blades (hoogglans wit, ook action spuitbus)
21.jpg

Aan de achterkant nog de terminals
24.jpg

De stand
Er moest natuurlijk ook nog een stand bij. Dit werd het ontwerp:
17.jpg

Uittekenen op 18mm MDF
22.jpg

Uitzagen en kopies maken
23.jpg

De stand bestaat uit 4 lagen waarbij de middelste 2 voorzien zijn van een gleuf voor de kabels.
25.jpg

27.jpg

28.jpg

En die word ook zwart gemaakt
29.jpg

In de volgende post meer over het filter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

Vinculum

Re: Elysium - Micro Seas Monitor

Berichtdoor Vinculum » di 29 jan 2013, 19:41

Het filter

Gezien de geringe afmetingen was het niet mogelijk om een fatsoenlijk filter in het kastje te plaatsen dus het werd een extern filter.
Het originele filter is ontworpen door b_force na metingen bij hem thuis. Dit resulteerde in een mooi opgebouwd filter.
32.jpg

Daar heb ik in 1 middag speciaal voor de ZBA dag een simpel kastje omheen gemaakt. Ziet er niet uit maar het was wel prettig met transport. Later komt dit toch onder een kastje uit het zicht.
33.jpg

maar er was iets raars met het hoog. Na hermetingen door Jeroen_d op de ZBA dag zagen we wat er fout ging:
origineel-respons.png

De meting is op 30 graden. Een flinke dip op 4K (die was door b_force ook al gespot) en een teveel aflopend hoog. Hierin zat het probleem.
Ook bleek er wat problemen te zijn met de terminalverbinding in het filterkastje. Dit was de laatste keer dat ik zilversoldeer gebruik, dat is niet te doen op zulke lappen metaal.

Daarna heeft Jeroen de individuele units opgemeten
simulatie_individueel.png

Na wat stoeien heeft Jeroen een mooie aanpassing kunnen doen en met de aanwezige spullen op die dag hebben we het ter plekke kunnen testen.
We lopen er even doorheen.
Tweeter weerstand veranderd naar 2.7 ohm
1.png

22uF verwijderd, daarmee zie je dat de specifieke dip rond 4kHz verdwijnt. Het wordt nu meer een brede glooiing ten opzichte van het laag.
2.png

Om de glooiing op te heffen wordt de 4.7uF verhoogd naar 5.6uF, dat geeft meer detail, de dufheid in de klank verdwijnt.
3.png

Door de smalle baffle blijkt on-axis een flinke dip op 4k over. Op 30 graden is deze volledig verdwenen. Deze luidsprekers luister ik dus ook op die 30 graden.

Klank
Wat een kleine krachtpatsers! Ik was prettig verrast door de diepgang die deze kleine jongens weten neer te zetten. Tuurlijk, het is geen vetpot onderin maar wat er uitkomt klinkt beheerst en moeiteloos. Het mid is heelijk open. Bij het luisteren verdwijnen de luidsprekers en verschijnt er een vol podium voor me. Zangers of spraak bij film staat kaarsrecht voor me midden tussen de speakers (als dat de opname is natuurlijk). Instrumenten zijn daar waar ze waren in de opname. De kracht van de kleine monitor en de imposante Excel woofers.
Kortom, ik ben zeer tevreden en ik ondanks mijn constante drang om iets te bouwen zullen deze nog wel even blijven.

Als extra bonus is de WAF enorm hoog. Alle bezoekers vinden het hele mooie speakers en vragen waar ze te koop zijn. Wat een groot compliment vind ik dat! Het formaat is heel huiskamer vriendelijk en door de verwisselbare blades aan elke interieur aan te passen, zelfs aan de sfeer van de dag.

Om het laag wat op te rekken en de kleine units op hogere volumes te ontlasten heb ik er nog 2 bijpassende subs bijgebouwd.
Hiervoor is een andere showcase maar op deze foto zie je het totaalplaatje zoals het er nu bij staat.
34.jpg

Missie geslaagd!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Luidspreker Showcases”