Elysium Subs

Laat in alle details je luidspreker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

Vinculum

Elysium Subs

Berichtdoor Vinculum » wo 30 jan 2013, 9:37

Om de laagtoevoeging van de kleine Elysium monitors wat op te krikken heb ik er 2 subjes bijgemaakt.
Het originele bouwtopic is te boek gegaan als het meest veranderlijke ooit. Pas na 8 pagina's met talloze ontwerpen van simpel tot extreem is er een passend ontwerp gekozen. En pas weer een heleboel berichten (ook buiten het forum om) is er een unit gekozen.
Achteraf gezien het minst spannende maar uiteindelijk past deze wel het beste.

Het ontwerp
Een simpele kubus. Maar wel passend bij de Monitors dus zijkanten in carbon, matzwarte bodem en deksel en een blade. Alleen in tegenstelling tot de monitors is deze blade niet verwijderbaar. Deze is daarom ook matzwart gemaakt.
1.jpg

2.jpg

Als unit is gekozen voor de CSS SDX10
9.jpg

Toen eenmaal het ontwerp en de unit bepaald waren ging het hard.
De bracing
3.jpg

4.jpg

De kast zelf is natuurlijk super simpel 6 plankjes tegen elkaar. De kast is 28x28x28cm.
Hier zie je al de uitsparing voor de blade.
5.jpg

En het woofergat
6.jpg

Er is bijna geen ruimte naast de wooferrand, ongeveer 5mm blijft er over. Living on the edge! ;)

De zijkanten zijn bekleed met carbonfolie uit 1 stuk. Achter de blade komen de 2 uiteinden samen maar dat is uit het zicht. Hier zie je de onbewerkte blade er al voor zitten.
7.jpg

En de andere kant. Door de beperkte ruimte zijn de terminals ieder in een hoek geduwd.
8.jpg

Het beplakken met het carbon werkt perfect met de kleine ruimte naast de woofer. Door de unit op het folie te plaatsen en zijn eigen gewicht te gebruiken om het mooi rond te trekken krijg je een hele strakke overgang op de hoek en ook vooral op dat flinterdunne stukje rand.
10.jpg

Wat een beest is die woofer toch!

Deksel en bodem gespoten en gemonteerd et voila!
11.jpg

Dit hele proces herhaald voor nr 2 en dan staan ze ineens naast de monitors te spelen
34.jpg

Filter
De filtering gebeurd actief. De woofers worden via DSP gefilterd en met aangestuurd elk een eigen UCD aangestuurd.
In de DSP staat een Linkwitz Transform @ 25hz om het laag in het ultra kleine kastje te boosten. Daarbij een highpass @ 25hz om de woofers in toom te houden als het te laag gaat.

Klank
Het klinkt super! De integratie met de Elysium's is erg goed. Als je niet beter zou weten dan zou je denken dat er geen subs zijn (zoals het hoort). Het laag is goed gedoseert, niet te hard en bonkerig niet te 'afwezig'. Bij mij thuis zullen die woofers nauwelijks bewegen maar op de ZBA dag kon ik ze wat meer op hun donder geven. Nou dat was erg indrukwekkend! Even Yello opgehad met lekker veel laag erin. Ik werd weggeblazen van het geluidsniveau en de subs gaven geen krimp. Indrukwekkend voor zo'n relatief klein kastje. Het klonk net zo gedetailleerd en strak als thuis alleen harder... Ik ben zeer tevreden!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

Terug naar “Luidspreker Showcases”