Mini Bass Rig

Laat in alle details je luidspreker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Mini Bass Rig

Berichtdoor Geenius » zo 25 aug 2013, 12:31

Elke bassist weet het: bas spelen betekent dat je ook grote spullen moet sjouwen. Mijn gewone bas-installatie bestaat uit een Trace Elliot versterker van 12kg en een 120 liter baskast met een 15" woofer + een tweeter. Klinkt prima, maar elke keer dat ding meenemen bij repetities is altijd zo een gesleep, zo samen met mijn contrabas. Dus wilde ik een zeer compacte bass-rig die ik makkelijk mee kan nemen bij repetities en kleine gigs. Het is ter ondersteuning van mijn acoustische contrabas, de drummer gebruikt een kleine jazz-kit (18" bass, 1 tom, 1 snare, hi-hat en 2x 22" ride) en de vleugel van onze pianist is onversterkt. Het meest luide instrument is de tenor van onze saxofonist. Heel hard hoeft het dus allemaal niet. Een kleine versterker kon ik tweedehands op de kop tikken en de speaker is dus zelfbouw. :wink:

Relatief diep laag uit een compacte kast kan alleen als de woofer een lage fs heeft. De gebruikelijk PA woofers van het formaat 10-inch hebben dat niet dus heb ik gezocht in de "hifi" hoek. Het systeem gebruikt een Visaton W250S-4 ohm en een Visaton B80 breedbander. Ik heb bewust gekozen voor een breedbander voor het mid en hoog omdat ik een grote overlap wilde tussen de twee drivers. Het akoestisch overnamepunt tussen de woofer en de breedbander ligt rond de 1500Hz maar tot een paar octaven daar omheen doen beide drivers mee. Dit maakt het minder kritisch waar ik sta en de overige bandleden kunnen mij ook goed "verstaan".

Ik heb geen tekening gemaakt, maar alles gaandeweg geïmproviseerd. De afmetingen zijn 44cm breed, 33cm hoog, 32cm diep waarbij er aan de voorkant een "overstek" rondom is van 2cm. De kast is gebouwd van 18mm multiplex, beuken voor de voor- en achterkant en populier voor de rest. Daar zit verder geen gedachte achter, dat is wat ik toevallig had liggen. Helemaal van berkenmultiplex maken zou ook een prima optie zijn. Er zit een verstevingsbalk op de bodem die net uit het midden is geplaatst. De bruto inhoud is dan ruim 31 liter maar daar gaat nog de aparte inhoud van de B80 vanaf. Deze is zo een 3 liter en bestaat een tweetal panelen die van voor naar achteren lopen waarbij deze tevens dienen als versteviging van de kast. Een litertje meer of minder inhoud maakt trouwens niet uit voor beide drivers (da's het makkelijke van gesloten kasten). :wink: De demping bestaat uit allerlei reststukken die ik toevallig had liggen: voor de woofer wat Pritex, Damping-10 en Bofoam. Gewone noppenschuim gebruiken om de wanden te bekleden is ook goed. Verder zit er nog twee matjes Sonofil in die de achterste helft vullen. Voor de breedbander is zijn inhoud gevuld met gerecylced katoen en wol. Het geheel is aan de buitenkant bekleedt met het goedkoopste tapijt die ik bij de Leen Bakker kon vinden, anderhalve euro per vierkante meter! Alle hardware had ik ook nog liggen van een vorig project. :)
P1050574a.jpg
P1050586a.jpg

P1050598a.jpg
P1050612a.jpg

Het filter bestaat uit gerecyclede onderdelen en is in de basis een simpel 1e-orde netwerk, de overige netwerkjes zijn alleen correctie netwerkjes. De woofer sectie heeft een RC-tje parallel over de laagdoorlaatspoel om de piek bij 3kHz vlak te trekken en verder een RC-tje parallel aan de woofer voor wat lichte correctie in de output boven het overnamepunt. Dat de waarden van R1 / R2 en C1 / C2 gelijk zijn is puur toeval. De combinatie van twee Intertechnik Torobar spoelen parallel heeft alleen te maken met het feit dat ik ook die nog had liggen uit een oud project. De totale inductie is dus 1,1mH met een Rdc van 0,06 ohm. Een lage Rdc is wel erg belangrijk bij deze spoel(en) zodat de Qtc van de kast niet nog hoger wordt. Met deze spoelen en kastinhoud zit hij nu rond de 0,78. Het gaat hier om een 4 ohm systeem in het laag dus zou een spoel met een hogere Rdc meteen gevolgen hebben voor de kast inhoud - en die wilde ik immers zo klein mogelijk houden.
De breedbander heeft alleen een C-tje in zijn signaalpad. De kwaliteit van C3 hoor je direct terug. Ik heb Clarity Cap PX gebruikt omdat ik die toevallig over had en niet andere (duurdere) condensatoren erin wilde stoppen. Ik had ook die waarde in bijvoorbeeld Jantzen Audio Silver Z-Cap kunnen doen (had ik ook liggen) maar dat vond ik weer het doel voorbij schieten. Zo krenterig ben ik dan ook weer. :twisted: De hoofdwaarde is 40uF (2x 15uF + 1x 10uF) de resterende 1,5uF bestaat uitsluitend uit Teflon en KP bypass condensatoren om de PX naar een hoger nivo te brengen. De bypass cap's gaven meer fijn detail en duidelijkere harmonische boventonen waardoor het geluidsbeeld meer textuur krijgt. Let op: de breedbander is uit fase aangesloten t.o.v. de woofer.
Mini Rig crossover.jpg
P1050609a.jpg

Mini Rig frequency.jpg
Mini Rig impedance.jpg

Het resultaat: Het geheel klinkt zeer neutraal, de toonregeling op mijn versterker kan ik allemaal in de nul-stand laten staan. Je hoort gewoon het karakter van het instrument zonder kleuring. Mijn grote 15" systeem klinkt dynamischer en heeft meer attack, maar weegt ook veel meer en is fysiek lastiger meenemen. Dit systeem doet wat het moet doen: een bas neutraal weergeven en tegelijk heel makkelijk mee te nemen - slechts 13kg. :D
Voor de schaal nog even een foto met een Jazz Bass ernaast :)
P1050619a.jpg
P1050618a.jpg
P1050616a.jpg
P1050620a.jpg
P1050621a.jpg

Terug naar “Luidspreker Showcases”