PINK PAIN, een BT mobiele mini boombox met accu

Laat in alle details je luidspreker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

indoubt

PINK PAIN, een BT mobiele mini boombox met accu

Berichtdoor indoubt » ma 26 okt 2015, 18:14

In een ander topic heb ik al gemeld dat ik bezig was de laatste hand te leggen aan een miniboombox op een accu. Het idee is al oud, k geloof uit 2006 of zo maar ik was er nooit toe gekomen. Met name de kleine maar krachtige li-ion accu was in het verleden altijd een uitdaging ( en is dat deels nog)

Het meeste was eigenlijk al in huis en lag al jaren in de garage. De boombox moest in ieder geval beter klinken en krachtiger zijn dan de meeste boomboxen die je in de winkel koopt. Natuurlijk zit daar ook leuk spul tussen maar dan moet je flink in de buidel tasten (tot verschillende honderden euri's).

De gebruikte luidsprekers zijn oude bekende hier op het forum. De HIVI B3S. Ik heb deze destijds aangeschaft toen we ze nog met een palet uit china moesten laten komen. De Hivi B3S zijn voor het geld kwalitatief behoorlijk goed en in ieder geval veel beter dan wat je in de meeste mobiele spelers kunt vinden. Voordeel: kwaliteit, 15W rms, afgeschermde magneet: Nadeel, alsnog niet heel laag natuurlijk en zwaar door de dubbele magneet en metalen afschermkap.

Qua vermogen zit het ook wel goed. Hier komt gewoon een TA2024 tripath bordje in. Op 8ohm is het vermogen beperkt tot zo'n 6 watt per kanaal als je de THD laag wilt houden maar dat is ruim voldoende. De meeste luidsprekertjes/boomboxen hebben minder tot hun beschikking. De volume regeling is zo dat je deze niet eens voluit kunt zetten, de luidsprekers gaan met de meeste audiobestanden bij meer dan 70% volume al vervormen. Het geluid is dan wel al behoorlijk hard.

De volumeregeling komt van de bron: dat is een willekeurig bluetooth apparaat: smartphone, tablet, laptop etc.
ER zit dus een shure bluetooth bordje in (de uitgebreide versie met betere gegevensoverdracht). Deze kunnen op 12 volt. De meeste eenvoudige bordjes hebben 5V nodig en dat vergt weer extra omzetting. Ook is van de meeste BT bordjes erg lastig uit te vinden wat precies de specs zijn en de bitrates die kunnen worden overgedragen. Het shure bordje is wat duurder maar kan hoge bitrate MP3 (>320kBPS) over een flinke afstand (10m) nog goed weergeven.

Klein dus: de afmetingen van de "kast" zijn bepaald door de afmetingen van de luidsprekers. De luidsprekers zitten op een aluminium plaat met nauwelijks een mm oversteek. (vierkant frame 78,5mm, hoogte aluplaat 80mm en breedte 157mm) Het past werkelijk allemaal maar net aan. Ook de achterplaat is van aluminium, met name voor de stevigheid. De rest van de kast is van hout en wel van 3 mm mahonie multiplex. Ik kon geen volledig metalen kast maken vanwege de BT. Bovendien was er nog een andere reden maar daarover later meer.

De accu is een 126800 (12V, 6800mAh) Li-ion cel van deal extreme. Ik heb er nog steeds gemengde gevoelens over. Ik ben een voorzichtig mens en weet wat li-ion kan doen als het verkeerd wordt behandeld. De Li-ion accu heeft ingebouwde beveiliging maar deze zijn wel enigszins beperkt (overcharge, overdischarge, overcurrent, etc) De meegeleverde lader heb ik direct weggegooid en vervagen door een betere. Ik heb uitgebreid de voltages gemeten met laden en deze lader komt niet boven de 12,15Volt uit in onbelaste toestand en niet onder de 11.8 in belaste (dus redelijk kleine marge) De lader is ook slechts 1,2A en blijft dus ruim onder de 0.3C met laden (Li-ion zou veeeeel hoger moeten kunnen hebben) De 0,3 C is erop gebaseerd dat de verkocht accu helemaal geen 6800mAh is maar hooguit de helft en mogelijk zelfs maar 40% of zo.

Niettemin was het nog niet zo'n slechte koop. Na vele laad en ontlaadcycli heb ik er voldoende vertrouwen in om deze te gebruiken. Li-ion is in principe voor mijn doeleinden nog een stuk veiliger dan LIPO.

De capaciteit is eigenlijk voor het doel ruim voldoende 5-6 uur spelen op een redelijk hoog volume haal je er wel mee. Er is bij deze versie slechts een probleem welke ik nog niet heb opgelost. De accu is beveiligd en de beveiliging luisterd blijkbaar heel nauw. Het voltage van de accu zelf is niet voldoende om de UV protection van het protectie circuit te resetten. De stroom moet er heel even op om de beveiliging van de accu af te halen. Op dit moment heb ik hier nog geen oplossing voor. Het is een 3 cell accu dus eigenlijk niet helemaal 12 Volt maar eigenlijk 11,1 Volt nominaal en 12,6 V max.

Enfin, alles past dus in een klein kastje, het speelt bovenverwachting goed met de beperkingen dat de B3S jes in een te kleine behuizing zitten maar klinkt nog steeds een stuk beter dan de meeste boomboxen tenzij ze een stuk groter en in ieder geval flink duurder zijn.

Uitgegeven aan kosten
Aluminium: scrap, lag nog in de garage
Hout: scrap, lag nog in de garage
HIVI b3S: 5€ per stuk, nog uit de pallet groupbuy
TA2024: 5 0f 6€, is nog een van de eerdere generaties van Arjan Helder
BT bordje van Shure via accusafe: iets van 25€
Accu: 19 usd inclusief transport en lader
Lader: had ik nog maar misschien wel net zo duur als de accu zelf
Verf: 2€grondverf +2€ neon verf, beide van de action
Lak: 120€ voor een paar liter extreem harde 2 compenenten epoxie giethars, UV gestabiliseerd, extra dun vloeibaar. Ok was voor een ander project, ik had maar een paar ml hiervoor nodig dus misschien 2€ of zo
RVS schroevjes etc: op voorraad dus zou het niet weten maar hooguit een paar €

edit: ik ben er blijkbaar even uit geweest, ik wilde een vervolgpost maken maar blijk dit niet te kunnen hier
nog maar wat foto's dus. Het roze komt niet helemaal goed uit met de forto's. Ik zal morgen kijken of ik er een met daglicht kan maken. het is echt heeeeel fluo roze. Er zitten nog wel enige verzakkingen in de 2 componenten epoxy dus daar moet nog een keer wat aan gebeuren.

Edit 8 oktober 2016: De accu is tochniet helemaal wat ik ervan verwacht had. het is een zogenaamde "pouch" cel. Ookde draadjes zijnslechts miniem dik. Ik heb 3 goede panasonic Li-ion cellen gekocht en een beveiligings/balancing circuit. Dat heeft zowel het gerbuiksgemak als de "accutijd" sterk verbeterd. Die blauwe goedkope cellen zijn geen aanrader. Inmiddels zijn goede Li-ion cellen van panasonic of samsung of sanyo ook niet meer zo duur. De unit speelt luider en langer dan voorheen. Project geslaagd!
Bijlagen
IMG_2664.JPG
IMG_2665.JPG
IMG_2666.JPG
IMG_2667.JPG
IMG_2668.JPG
IMG_2669.JPG
IMG_2670.JPG
IMG_2671.JPG
IMG_2672.JPG
IMG_2673.JPG
IMG_2674.JPG