PAPER HATT XS

Laat in alle details je luidspreker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

peter904

PAPER HATT XS

Berichtdoor peter904 » zo 06 mar 2016, 19:45

Hallo forumbezoekers,

In de afgelopen vier maanden heb ik een aangepast ontwerp van de PAPER HATT naar ontwerp van Tony G. gebouwd, zie bijlage voor tekening (filter en basreflexpijp staan hier niet volgens gerealiseerd ontwerp in getekend). Omdat ik via dit forum veel praktische (en weinig minder praktische O:) ) tips heb gevonden leek het me niet meer dan logisch om ook mijn eigen ontwerp en het proces hiernaartoe met jullie te delen. Bij deze.
Zoals wellicht nog wel op dit forum te lezen heb ik in 2009 mijn eerste luidspreker gemaakt op basis van een SEAS ER18NRX en een SCANSPEAK 6600. Ook het meten en het ontwerp van het wisselfilter heb ik toen zelf gedaan. Uiteindelijk viel het geluid mij wat tegen door vermoedelijk een matig filterontwerp en kwaliteit filteronderdelen. Met de komst van kinderen verhuisden de forse boekenplankluidsprekers naar zolder en heb ik geïnvesteerd in een goede DAC en hoofdtelefoon. Na bijna 6 jaar is het toch weer gaan kriebelen en ben ik de PAPER HATT gaan bouwen.
Voorwaarden bij de keuze waren (1) compact, (2) bestaand filterontwerp, (3) maakbaar en (4) het liefst met recensies. De keuze is uiteindelijk op de PAPER HATT naar ontwerp van Tony G. gevallen. Met de door velen geprezen SEAS CA12RCY en de wat minder vaak toegepaste 27TDFNC/GW, de soft-dome variant. Drivers ca. €70/stuk.

Ik ben gestart met de bouw van een freestafel (foto 1) van wat afvalhout. Van de freestafel heb ik ontzettend veel plezier gehad. Inmiddels frees ik meer dan ik zaag :wink: . Vervolgens een goed stuk gedroogd, recht eiken uitgezocht die ik grof op maat gezaagd heb. Bij de bouwmarkt geplastificeerde planken op maat laten zagen en deze op de niet-zicht-zijde aan de grofgezaagde eiken delen bevestigd (foto 2). Op deze manier kon ik de planken eindeloos langs de frees halen en waren ze altijd én identiek én haaks. Deze methode zou ik zo weer toepassen.
Na alle delen gefreesd te hebben kon het kastje in elkaar gelijmd worden. De delen waren onder verstek gevreesd en ik heb lang gepiekerd over hoe ik deze nou strak, en vooral haaks in elkaar kon krijgen. In de meeste opspansetjes van de bouwmarkt had ik geen vertrouwen en andere oplossingen waren onnodig kostbaar. Uiteindelijk heb ik zelf een opspanset gemaakt (foto 3). Ook dit zou ik zo weer doen, maar is bij grotere kasten misschien onwerkbaar. Daarnaast blijft het zaak om heel goed op te letten of de kast volmaakt haaks is, zie vervolg.
Vervolgens het ik het verzonken voorfrontje in de kasten gelijmd (foto 4 en 5). Weinig bijzonderheden alleen bleek hier wel dat één kast net niet volmaakt haaks was; ik denk dat de twee diagonalen van het kastje net 0,5 mm scheelden. Dit leek me niet eenvoudig te corrigeren en heb ik zo gelaten. Achteraf had ik frontje beter uit kunnen laten steken om er vervolgens met een kantenfrees bij langs te gaan.

Voordat ik het filter ging maken heb ik aan Tony gevraagd of ik op voorhand -gezien de gewijzigde kastafmeting- iets aan het filterontwerp zou moeten veranderen. Omdat het een simpel 6dB/oktaaf seriefilter betreft is aanpassen niet zo eenvoudig/wenselijk en hij gaf het advies op basis van gehoor later via de weerstanden te optimaliseren. Erg sympathiek dat Tony bereid was uitgebreid mijn vraag te beantwoorden!
Het filterlayout en de positie van de grote foliespoelen (levertijd twee maanden) was een hele puzzel. Ik wilde ze zo ver mogelijk van de luidsprekerspoelen vandaan houden. De montage heb ik op een standaardgaatjesprint gedaan met taillerips en gesoldeerde aansluitingen (foto 6). Overigens is het filter net zo duur als de drivers.
Het filter is op het achterpaneel geschroefd waarin ook de basrelfexpijp verzonken is aangebracht (foto 7). Met behulp van een kwartrondfrees? met geleider heb ik de afronding gemaakt. Het achterpaneel heb ik in eerste instantie alleen geschroefd bevestigd zodat eenvoudig het filter aan te passen is.

Als afwerking heb ik voor white wash meubelolie gekozen waarna ik het geheel in elkaar geschroefd heb (foto 8 en 9).

Van het geluid heb ik alleen nog een eerste indruk, en die is (erg) goed! Het is snel te horen dat dit in elk geval een goed ontwerp betreft. Op basis van een half uurtje luisteren zou ik zeggen dat het geluid vol en ruimtelijk is. Mogelijk moeilijker gebied ligt in het midden-laag maar daarin doet de ruimte ook veel. Over een poosje zal ik hier meer over vertellen.

Tot slot foto 10 en 11; edit 12-03-2016; onderdelen staan nu onder subforum 'aangeboden'

Forumbeheerders en posters ontzettend bedankt voor jullie onbewuste hulp. Tony bedankt voor het beschikbaar stellen van je ontwerpen.
Bijlagen
LS01.jpg
Foto 1
LS02.jpg
Foto 2
LS03.jpg
Foto 3
LS04.jpg
Foto 4
LS05.jpg
Foto 5
LS06.jpg