What if ..

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

frijsdijk

What if ..

Berichtdoor frijsdijk » vr 12 okt 2018, 8:11

Ik ben nog totale nitwit als het gaat om filter ontwerpen, maar wil mij er graag in gaan verdiepen. Niet vreemd met electronica, kan solderen, en vaker printjes gemaakt etc, maar als het om een filter ontwerp gaat, sta ik in de kinderschoenen.

Geval is ik heb een stel Vifa Vivace's '94 staan waarvan ik de middentoners heb laten refoamen (was flink uitgehard waardoor ze slecht zijn gaan klinken). Dat is prima gelukt, maar er is meer aan de hand met de Vifa MP-130's (P13MH-00-08), want onderling klinken ze gewoon niet hetzelfde. Eigenlijk wil ik ze gaan proberen te vervangen. Nu heb ik een paar ScanSpeak 15W/4424G00's liggen die bijna passen in de kast, maar deze zijn 4 Ohm (de MP-130 zijn 8 Ohm), dus lijkt het mij voor de hand liggend dat dat in het huidige filter heel andere resultaten gaat opleveren.

Mijn vraag, wat kun je (theoretisch) verwachten als je een 8 Ohm speaker zonder filter wijzigingen vervangt met een 4 Ohm speaker? Wat doet het met de overgangs frequenties?

Een van de 2 MP130's klinkt zodanig slecht dat ik bereid ben om gewoon tijdelijk die ScanSpeaks erin te zetten en daarop het filter aan te passen, totdat ik iets beters kan maken/kopen.

Alle hulp is welkom :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Walt

Re: What if ..

Berichtdoor Walt » vr 12 okt 2018, 9:02

Die p13 woofertjes zijn er zoveel van verkocht, kun je niet een setje via Marktplaats opzoeken?

frijsdijk

Berichtdoor frijsdijk » vr 12 okt 2018, 9:18

Walt schreef:Die p13 woofertjes zijn er zoveel van verkocht, kun je niet een setje via Marktplaats opzoeken?

Ik monitor dat al een tijdje, maar voorlopig nog niets...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 12 okt 2018, 13:15

zoals je zelf al aangeeft, bij een andere impedantie zullen je kantelpunten veranderen, en flink ook als de impedantie verdubbelt.

en een andere unit heeft ook vaak een ander rendement en zal harder of zachter spelen

sum-up: lastig te voorspellen, meten=weten
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 12 okt 2018, 22:40

frijsdijk schreef:
Walt schreef:Die p13 woofertjes zijn er zoveel van verkocht, kun je niet een setje via Marktplaats opzoeken?

Ik monitor dat al een tijdje, maar voorlopig nog niets...

Ik heb nog een setje P13WH met harde randen, ik kan oa de impedantie meten. Volgens mij meetten ze tijden terug identiek, en griezelig goed qua spl curve.

beijert

Berichtdoor beijert » vr 12 okt 2018, 22:48

Maar als je ze hebt liggen zou ik voor de scanspeak een weerstandje zetten en gewoon proberen.

Beetje ter leering ende vermaak.
Mark

frijsdijk

Berichtdoor frijsdijk » wo 17 okt 2018, 23:02

Haha, ja, zo is dat!

Terug naar “Filter Ontwerp”